KL-varaosat  Race.fi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 581989 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Onneksi nuo huomiovalot ovat siirtyneet ylemmäksi autoissa sitä mukaa kun on tullut uusia automalleja joissa ne on otettu jo muotoiluvaiheessa huomioon, eikä vaan laitettu entisten sumareiden tilalle.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Keulan alle asennettujen ledipaneelien vastapainoksi tänään ajeli vastaan keskivertokorkuinen Dodge Ram puolipitkällä hytillä, jonka lavakaareen oli asennettu kaksi ledbaria. Henkilöauton korkeudelta katsottuna ehti siis juuri ja juuri huomata, kunneivat olleet päällä. Mietin vain, että valotehon saaminen edessänäkyvälle tielle saattaa olla jo aika huonoa, mutta ehkeipä niitä ollut ajovaloiksi tarkoitettukaan...

Sitten mahdollisesti Range Rover tai joku vastaava ökyturhake, jonka huomiovalot eivät todellakaan jääneet huomaamatta, sen verran järeästi ledilumeneita puskurin kulmissa ja riittävällä korkeudellakin.

Ja kirsikkana kakun päällä vanha punainen micra, jonka naamapuoli etuhelmasta katonrajaan oli isketty täyteen oransseja markkereita.:2funny: Tosin parkkeja kummempia ei hämärtyvässä iltapäivässä tainnut palaakkaan. :nohnoh
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Keulan alle asennettujen ledipaneelien vastapainoksi tänään ajeli vastaan keskivertokorkuinen Dodge Ram puolipitkällä hytillä, jonka lavakaareen oli asennettu kaksi ledbaria. Henkilöauton korkeudelta katsottuna ehti siis juuri ja juuri huomata, kunneivat olleet päällä. Mietin vain, että valotehon saaminen edessänäkyvälle tielle saattaa olla jo aika huonoa, mutta ehkeipä niitä ollut ajovaloiksi tarkoitettukaan...

Sitten mahdollisesti Range Rover tai joku vastaava ökyturhake, jonka huomiovalot eivät todellakaan jääneet huomaamatta, sen verran järeästi ledilumeneita puskurin kulmissa ja riittävällä korkeudellakin.

Ja kirsikkana kakun päällä vanha punainen micra, jonka naamapuoli etuhelmasta katonrajaan oli isketty täyteen oransseja markkereita.:2funny: Tosin parkkeja kummempia ei hämärtyvässä iltapäivässä tainnut palaakkaan. :nohnoh

Mä olen nähnyt tuon Micran kanssa lähiaikoina. :2funny:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ajovalojen päällekytkemistä koskeva laki vuodelta 81 on edelleen voimassa ja sitähän sä lainasit.

Niin, laki on todella vuodelta 1981 mutta valojen käyttöä koskeva pykälä on vuodelta 1997. Ymmärrätkö? Se on astunut voimaan vasta 1997.

Se, että lain perusosa tai edes jokin on vuodelta 1981 tarkoittaa sitä, ettei lakia ole uusittu kokonaisuudessaan kerralla kaikilta osin, vaan se on voitu tehdä pykälä kerrallaan, kuten rikoslain kohdalla (vuodelta 1889).
Se voi myös tarkoittaa sitä, ettei laissa ole ainuttakaan pykälää vuodelta 1981 tai 1889, vaikka laki on siltä vuodelta.

No tuo ei ole kovin hyvä perustelu, koska kyllähän pelkässä kuutamossa kilometrin näkee, mutta silti silloin on selvästi tarve jo ajovaloille. Kuten sanoin ei se niin yksiselitteistä ole.
Näet kuutamossa kilometrin?
Kyllä, varmaan erotat hahmoja kuutamossa kilometrin etäisyydellä, mutta näkemiseksi en sitä sanoisi.
Näkeminen on esim. lehden lukemista.

Kuitenkin tuo lainkirjaimen vaatimus ei ole se mitä mä olen ajatellut kun olen miettinyt koska olisi se oikea hetki kytkeä ajovalot päälle.
Lain kirjain on minimi, mutta se ei estä käyttämästä ajovaloja vaikka koko ajan.
Esim. auringonlaskeminen on varmaankin täysin yksikäsitteinen tilanne?
Kuten aikaisemmin mainitsemani porvarillinen hämärä.

Olen ollut käsityksessä että lähivalo ei saa häikäistä niin paljoa mitä huomiovalon pitäisi "häikäistä". No en ole varma noista raja-arvoista, mutta silmät mullakin on päässäni.
Mistä moisen käsityksen olet saanut?
Lähivalo valaisee tietäkin ajoneuvon edesta, mitä "huomivalot" eivät tee, jolloin ns. valaistu alue on paljon isompi kuin varsinaisen valaisimen pinta-ala.

No jos ajatellaan linssiajovaloja ja huomiovaloja, niin yleensähän huomiovalot ovat pinta-alaltaan suuremmat. Noiden linssivalojen kanssa tuo tilanne on kuitenkin selkeimmillään.

Unohdat täysin ajovalon valaiseman pinta-alan.

No kyllähän nuo huomiovalot ovat kuitenkin tehty herättämään huomiota, niiden energian kulutus ei kyllä oikeasti kiinnosta juuri ketään. Toteutuksiakin on monenlaisia, ja jotkut tarvikehuomiovalot ovat kyllä alunperin tarkoitettu vain etuvaloiksi (parkekiksi) eikä huomiovaloiksi.
Jos nyt kuitenkin ajateltaisiin selkeyden vuoksi että kummatkin valotyypit ovat hyviä.
Skodan valot nyt häikäisevät ihan helvetisti, se ei ole hyvä vertailukohta. Harvemmin tuolla liikenteessä vastaan joku tulee pimeällä huomiovalot päällä kuin xenon octavia, mutta siitäkin huolimatta kyllä se pimeällä sen huomiovalon häikäisy on paljon suurempaa kuin asiallisesti toteutettujen lähivalojen (l. ei skoda).
Ainoa syy, miksi nuo "huomiovalot" on sallittu, on energian säästö. Mistään muustä syystä niitä ei olisi olemassakaan.

Muutoin viittaa puhtaasti aikaisemmin mainitsemaani pinta-alaan.

Muistan joskus katselleeni kuinka auto käynnistettin, huomiovalot syttyivät ja sitten kuski käänsi käsin ajovalot päälle, merkillepantavaa oli se kuinka paljon himmeämmiltä varsinaiset ajovalot vaikuttivat kuin huomiovalot. On myös ihan tavallista että vanhemman linssiajovaloin varustetun auton havaittavuus ei ole yhtä hyvä kuin uudemman huomiovalo-auton. Tuossa tietysti yhdistyy halogeenin pienempi valovirta ja hyvin tehokkaasti kuviota rajaava linssiumpio.

Halogeenissa pienempi valovirta kuin huomivalossa?  :o
21W polttimo tuottaa 108 lumenin valovirran, ajovaloissa jo tavis halogeeni (H4) tuottaa enemmän kuin 1650 lumenia.
Ledeissäkin vaaditaan aika kovia tehoja, että se 1000 lumenia menee rikki.

Siltikin mun mielestä tätä mun kysymystä: "koska on turvallisuuden kannalta oikea hetki kytkeä ajovalot huomiovalojen sijaan?" ei voi ohittaa väittämällä että näin olisi aina, koska ajovalot eivät pääsääntöisesti ole yhtä hyvin havaittavat kuin hyvät huomiovalot.

Kun näkyvyys on heikentynyt, on oikea hetki sytyttää ajovalot.
Huomivaloissa on monta eritasoista toteutusta, jotkut hyviä, jotkut luokattoman surkeita.
Ajovalot ovat pääsääntönä paremmin havaittavia kuin huomiovalot, koska niiden on tarkoitus valaista, eikä pelkästään "näkyä".


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Omaan silmään kyllä päivävalot näkyvät päivällä paremmin kuin ajovalot. Ainakin mitä esimerkiksi FH-Volvolla tullut ajettua ja valojen toimintaa ihmeteltyä niin vaikkapa pimeässä ne päivävalot melkeinpä jo häikäisee kun ajovaloilla ei ole havaittavissa vastaavaa kun ne samat led-juovat palavat himmeämmin parkkeina. Oman järjen mukaan päivävaloilla siis tuotetaan hallitusti hajavaloa, mikä valoisaan aikaan ei aiheuta häikäisyä mutta parantaa havaittavuutta selvästi. Pimeässä taas kun silmä ei ole valoon sopeutunut, tuo sama valo tuntuu jo vähän inhottavalta katsella kun kuviota ei ole rajattu.

Mun mielestä ainakin em. autossa valot toimivat hyvin niinkuin ne on suunniteltu ja siksi niitä käytänkin sen mukaisesti.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2017, 16:14:12 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Joo, mutta etkö sä tajua että koska ne ovat ajovalot niiden kuuluu lain mukaan olla kirkkaammat eli sun täytyy olla silloin väärässä. :P /sarkasmi

Tuota mä juuri tarkoitan, ja usein mietin koska olisi se paras hetki kytkeä ajovalot päälle ettei huomiovalot häikäise.

Niin, laki on todella vuodelta 1981 mutta valojen käyttöä koskeva pykälä on vuodelta 1997. Ymmärrätkö? Se on astunut voimaan vasta 1997.

Se, että lain perusosa tai edes jokin on vuodelta 1981 tarkoittaa sitä, ettei lakia ole uusittu kokonaisuudessaan kerralla kaikilta osin, vaan se on voitu tehdä pykälä kerrallaan, kuten rikoslain kohdalla (vuodelta 1889).
Se voi myös tarkoittaa sitä, ettei laissa ole ainuttakaan pykälää vuodelta 1981 tai 1889, vaikka laki on siltä vuodelta.

Koita nyt päättää onko se sun lainaamasi pykälä ajovalojen kytkemisestä vuodeltä 1981 voimassa vai ei.

Lainaus
Näet kuutamossa kilometrin?
Kyllä, varmaan erotat hahmoja kuutamossa kilometrin etäisyydellä, mutta näkemiseksi en sitä sanoisi.
Näkeminen on esim. lehden lukemista.

No kyllähän kuutamossa pystyy lukemaan, olettaen tietysti että siellä saa tovin olla että silmä tottuu siihen.
Tietysti jos sä tarkoitat että en pysty kuutamossa lukemaan kilometrin päästä, niin se pitää kyllä paikkansa.
Itseasiassa kuun valossa näkee huomattavasti pidemmälle kuin auton kaukovaloilla, mutta se nyt johtuu siitä että silmä sopeutuu siihen valojen lähemmäs tuottamaan valoon. Ja tietysti jos sieltä kuutamosta joku tulee vastaan valot päällä ei enää näe mitään.
Ihmisten hämäränäkökyvyissä on eroa. Mä näen hyvin pimeässä, samoin häikäistyn helposti.

Ei kyllä liity aiheeseen mitenkään.

Lainaus
Lain kirjain on minimi, mutta se ei estä käyttämästä ajovaloja vaikka koko ajan.
Esim. auringonlaskeminen on varmaankin täysin yksikäsitteinen tilanne?
Kuten aikaisemmin mainitsemani porvarillinen hämärä.

Niin, mikään tuollainen termihän ei ole mitenkään yksiselitteinen.
Auringon laskuahan ovat kaikki hetket sen jälkeen kun se on käynyt lakipisteessään. Koska aurinko on laskenut? Kun se on konaan taivaanrannan takana, vai kun se on kadonnut kokonaan näkyvistä?

Lainaus
Mistä moisen käsityksen olet saanut?
Lähivalo valaisee tietäkin ajoneuvon edesta, mitä "huomivalot" eivät tee, jolloin ns. valaistu alue on paljon isompi kuin varsinaisen valaisimen pinta-ala.

Unohdat täysin ajovalon valaiseman pinta-alan.
Vaikea sanoa mistä on jonkun käsityksen asiasta saanut. Tuntuuhan se ainakin loogiselta ajatella että huomiovalon ensisijainen tarkoitus olisi huomion herättäminen, joka onnistuu aika hyvin juurikin valolla.

Havaittavuuden kannalta tuo ajovalon valaisema pinta-ala on täysin toisarvoinen. Tien pinnasta heijastumalla säteilemä valoteho on pienempi jo kuin esim pelkkien etuparkkien.

Lainaus
Ainoa syy, miksi nuo "huomiovalot" on sallittu, on energian säästö. Mistään muustä syystä niitä ei olisi olemassakaan.

Ei, vaan huomiovalot hyväksyttiin aikanaan siksi että olivat edullisempia käyttää kuin varsinaiset ajovalot. Halogeenilamput olivat suhteessa hemmetin kallista tuontitavaraa aikanaan.

Ja kyllähän suurin hyöty nykyäänkin käyttäjälle tulee siitä että varsinaiset ajovalot eivät kulu, halogeenit tummenna heijastimia ja xenonit himmene, led ajovalojen käyttäytymisestä ikääntyessä en tiedä.

Lainaus
Halogeenissa pienempi valovirta kuin huomivalossa?  :o
Ei vaan halogeenissa pienempi valovirta kuin esim xenonissa, siksi se linssilähivalo halogeenilla tuottaa vähemmän myös hajavaloa kuin esim xenon lampulla.
Lainaus
Kun näkyvyys on heikentynyt, on oikea hetki sytyttää ajovalot.
Huomivaloissa on monta eritasoista toteutusta, jotkut hyviä, jotkut luokattoman surkeita.
Ajovalot ovat pääsääntönä paremmin havaittavia kuin huomiovalot, koska niiden on tarkoitus valaista, eikä pelkästään "näkyä".

On tietysti poikkeamia kumpaankin suuntaan, mutta siltikin jos otetaan vertailuun autot joissa on huomiovalot, niin sen auton havaittavuus on pääsääntöisesti aina parempi huomiovaloin kuin ajovalot päällä. Jossain kohtaa tuo parempi "havaittavuus" kääntyy itseään vastaan ja alkaa olla häikäisyä, kun silmä on tottunut hämärämpään ympäristöön.


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Koita nyt päättää onko se sun lainaamasi pykälä ajovalojen kytkemisestä vuodeltä 1981 voimassa vai ei.
Kyllä se vuoden 1997 pykälä on voimassa vielä tänäänkin.

No kyllähän kuutamossa pystyy lukemaan, olettaen tietysti että siellä saa tovin olla että silmä tottuu siihen.
Tietysti jos sä tarkoitat että en pysty kuutamossa lukemaan kilometrin päästä, niin se pitää kyllä paikkansa.
Itseasiassa kuun valossa näkee huomattavasti pidemmälle kuin auton kaukovaloilla, mutta se nyt johtuu siitä että silmä sopeutuu siihen valojen lähemmäs tuottamaan valoon. Ja tietysti jos sieltä kuutamosta joku tulee vastaan valot päällä ei enää näe mitään.
Ihmisten hämäränäkökyvyissä on eroa. Mä näen hyvin pimeässä, samoin häikäistyn helposti.

No, sanotaan näin, että sinulla on poikkeuksellisen hyvä hämärä-näkö. Minulta jää lukematta 0,1 luksin valaistuksessa sanomalehti. Tuo 0,1 luksia on täysikuun valaistusvoimakkuus.
Kokeilin ihan tuota lukemista luksi-mittarin keralla. Kyllä siinä valaistuksessa hahmottaa asioita, mutta näkemisestä ei voi puhua ilman hämäränäön sopeutumista.

Pimeässä minä näen ainoastaan pimeän-näkölaitteiden avulla, jollaisilla olen ajanut tuhansia kilometrejä aikojen saatossa yö-aikaan. Näkee muuten tähtien valossa jännittävän paljon villi-eläimiä.

Siinä mielessä näkö-aistisi on yli-inhimillinen, koska näet pimeässä. Minä en näe!

Niin, mikään tuollainen termihän ei ole mitenkään yksiselitteinen.
Auringon laskuahan ovat kaikki hetket sen jälkeen kun se on käynyt lakipisteessään. Koska aurinko on laskenut? Kun se on konaan taivaanrannan takana, vai kun se on kadonnut kokonaan näkyvistä?
Vaikea sanoa mistä on jonkun käsityksen asiasta saanut. Tuntuuhan se ainakin loogiselta ajatella että huomiovalon ensisijainen tarkoitus olisi huomion herättäminen, joka onnistuu aika hyvin juurikin valolla.

:facepalm:
Kyllä hämärän käsite on jokaiselle tervejärkiselle tuttu, kuten heikentynyt näkyvyyskin. Auringon laskullekkin on selkeä arki-järjellä käsitettävä tilanne.
http://ilmatieteenlaitos.fi/aurinko-ja-kuu

Jos ajovalojen sytyttämiselle säädettäisiin jokin luksi-raja, niin se vasta hullua ja typerää olisikin...

Havaittavuuden kannalta tuo ajovalon valaisema pinta-ala on täysin toisarvoinen. Tien pinnasta heijastumalla säteilemä valoteho on pienempi jo kuin esim pelkkien etuparkkien.

Pinta-ala on havaitsemisen kannalta se tärkein asia, sillä silmän resoluutio ei ole rajaton.
Sinä et pysty havaitsemaan plutosta silmääsi tähdättyä laser-sädettä, vaikka kirkkauden puolesta sen voisitkin havaita, koska sen säteen koko alittaa silmäsi sauva/tappi-solujen pinta-alan niin runsaasti.
Samasta syystä et havaitse pimeänä talvi-yönä kaikkia nähtävissäsi olevia tähtiä taivaalta, koska silmäsi resoluutio ei vaan riitä.

Tässä on esimerkki asiasta.

Sama asia kun väittäisit mikroskoopin näkevän 200* suurennuksella atomeita, teoriassa melkein mahdollista muttei kuitenkaan käytännössä johtuen aikaisemmin kuvatuista omituisuuksista.

Ei, vaan huomiovalot hyväksyttiin aikanaan siksi että olivat edullisempia käyttää kuin varsinaiset ajovalot. Halogeenilamput olivat suhteessa hemmetin kallista tuontitavaraa aikanaan.

No, tästä päätellen ajokortti on sinulla ollut "joitakin" vuosia, joten vielä enemmän ihmettelen järjenvastaisia ajatuksiasi.

Vuonna miekka/kilpi talmut olivat sama juttu kuin nykyiset päiväajovalot.
Se, mitä halogeenivalot olivat historiallisesti, on sama juttu kuin tervan käyttäminen tänä päivänä....

Ja kyllähän suurin hyöty nykyäänkin käyttäjälle tulee siitä että varsinaiset ajovalot eivät kulu, halogeenit tummenna heijastimia ja xenonit himmene, led ajovalojen käyttäytymisestä ikääntyessä en tiedä.
Ei vaan halogeenissa pienempi valovirta kuin esim xenonissa, siksi se linssilähivalo halogeenilla tuottaa vähemmän myös hajavaloa kuin esim xenon lampulla.

Elämä on!  :buck2:

Ledit vanhenevat siinä missä kaikki muutkin valonlähteet. Tosin teoriassa hitaammin kuin hehkulamput, mutta niiden virtalähteissä on voimakkaita laadullisia ongelmia. Puhumattakaan ledien valmistamisen hajonnasta.
Ledin 50% kirkkaus vaihtelee rajusti virrasta riippuen, mutta yleisesti on 10 000 tunnin luokissa.

Tuo ksenoneista mainitsemasi pätee 35W ksenonien kohdalla, 20W ksenonien kohdalla tilanne on toinen....

On tietysti poikkeamia kumpaankin suuntaan, mutta siltikin jos otetaan vertailuun autot joissa on huomiovalot, niin sen auton havaittavuus on pääsääntöisesti aina parempi huomiovaloin kuin ajovalot päällä. Jossain kohtaa tuo parempi "havaittavuus" kääntyy itseään vastaan ja alkaa olla häikäisyä, kun silmä on tottunut hämärämpään ympäristöön.

Päiväajovalot eivät minua ole häikäisseet henkilöautoissa koskaan mutta 8-pätkän mainitsemat FH-volvon päiväajovalot kykenevät siihen juurikin pinta-alansa vuoksi, puhumattakaan lx/cm2 lukemasta, joka hakkaa kyllä +50% nykyisistä henkilökuljettimista, pinta-alasta puhumattakaan.

Koko homman pointti on terve talonpoikaisjärki, joka pitäisi olla jokaisella!

Tosin tanskalaisten tutkimusten mukaan ihmiset tyhmentyvät kovaa tahtia 1950-luvulta alkaen. Nykyisin ihmisten keskimääräisnen älykkyys on enää hitusen yli 90 pistettä 50-luvun kriteereillä mitattuna.

Johtuu pitkälti siitä, ettei nykyisin tarvitse käyttää älyä juurikaan mihinkään, vaan suurin osa löytyy valmiina kopioitavaksi. Oikea ongelman-ratkaisukyky katoaa kovaa vauhtia!  :'(

Sen huomaa jopa tällä foorumilla, ikävä kyllä!  :'( :'(


Ps. hehkulamppuja kodistani löytyy ainoastaan jääkaapista ja uunista.....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kyllä se vuoden 1997 pykälä on voimassa vielä tänäänkin.


Jossa on se vuodeksi 1981 kirjoitettu kohta ajovalojen päällekytkemiseksi.

Tosin todennäköisesti suunnilleen samaan kirjoitusmuotoon olsivat todennäköisesti päätyneet myös vuonna 97 jos se olisi silloin kirjoitettu.

Lainaus

No, sanotaan näin, että sinulla on poikkeuksellisen hyvä hämärä-näkö. Minulta jää lukematta 0,1 luksin valaistuksessa sanomalehti. Tuo 0,1 luksia on täysikuun valaistusvoimakkuus.
Kokeilin ihan tuota lukemista luksi-mittarin keralla. Kyllä siinä valaistuksessa hahmottaa asioita, mutta näkemisestä ei voi puhua ilman hämäränäön sopeutumista.


No se sopeutuminenhan siinä on se juju. Sopeutumisen hämärään pilaa kirkas valo, joten eihän tuota kuutamossa ajelemista käytännössä voi tehdä.

Lainaus

:facepalm:
Kyllä hämärän käsite on jokaiselle tervejärkiselle tuttu, kuten heikentynyt näkyvyyskin. Auringon laskullekkin on selkeä arki-järjellä käsitettävä tilanne.

Joo. onhan niihin määritelty kellonajat. Tuossa ajattelin sitä hauskaa knoppitietoa että kun visuaalisesti tarkasteltuna auringon alareuna koskettaa horisonttia, se on oikeasti kokonaan horisontin takana, liitty valon taipumiseen ilmakehässä.. käytännössä täysin epäolennaista.

Lainaus

Jos ajovalojen sytyttämiselle säädettäisiin jokin luksi-raja, niin se vasta hullua ja typerää olisikin...

Pinta-ala on havaitsemisen kannalta se tärkein asia, sillä silmän resoluutio ei ole rajaton.
Sinä et pysty havaitsemaan plutosta silmääsi tähdättyä laser-sädettä, vaikka kirkkauden puolesta sen voisitkin havaita, koska sen säteen koko alittaa silmäsi sauva/tappi-solujen pinta-alan niin runsaasti.
Samasta syystä et havaitse pimeänä talvi-yönä kaikkia nähtävissäsi olevia tähtiä taivaalta, koska silmäsi resoluutio ei vaan riitä.

No itseasiassa sen lasersäteen mä havaitsisin, olettaen että se laser on täydellinen, eikä matkalle satu liikaa esteitä, mutta jos valonlähde olisi esim yhden ledin kokonen, niin sitä en kyllä havaitsisi.

Vastaan tulevan autoja sen sijaan ei ole mitään tarvettakaan pyrkiä havaitsemaan silmän resoluution asettamien rajojen takaa.

Lainaus
Tässä on esimerkki asiasta.

Mun esimerkki voisi olla tällainen:

Ajovalo  Huomiovalo

Lainaus
No, tästä päätellen ajokortti on sinulla ollut "joitakin" vuosia, joten vielä enemmän ihmettelen järjenvastaisia ajatuksiasi.

Vuonna miekka/kilpi talmut olivat sama juttu kuin nykyiset päiväajovalot.
Se, mitä halogeenivalot olivat historiallisesti, on sama juttu kuin tervan käyttäminen tänä päivänä....

En mä ole ollut talvisodassakaan, ja silti olen siitä tietoinen.

Tuo ajovalojen säästö oli se syy miksi ne huomiovalot sallittiin.
Nykyinen huomiovalo"buumi" on peräisin euroopan unionsita ja tausta-ajatus on nimenomaan huomion herättäminen. Tosin lähtöajatus oli että ei ole valoja ollenkaan, tuskinpa eu-virastoissa tuota asiaa alunperin pohdittaessa ajateltiin että määrätään ajovalojen käyttö pakolliseksi, vaan nimenomaan että parannetaan ajoneuvojen havaittavuutta.

Lainaus
Elämä on!  :buck2:

Ledit vanhenevat siinä missä kaikki muutkin valonlähteet. Tosin teoriassa hitaammin kuin hehkulamput, mutta niiden virtalähteissä on voimakkaita laadullisia ongelmia. Puhumattakaan ledien valmistamisen hajonnasta.
Ledin 50% kirkkaus vaihtelee rajusti virrasta riippuen, mutta yleisesti on 10 000 tunnin luokissa.

Moniko himmenneelle ajovalolle tekee yhtään mitään, jos se ei tule eteen totaalisena hajoamisena tai katsastuksessa syystä tai toisesta? Varmasti joku tekee, mutta suurin osa autoilijoista ei.

Kyllähän se yleistä turvallisuutta parantaa kun autossa on paremmat ajovalot, näinollen huomiovalot parantavat turvallisuutta myös pimeällä ajettassa pelkkien ajovalojen varassa.

Lainaus
Tuo ksenoneista mainitsemasi pätee 35W ksenonien kohdalla, 20W ksenonien kohdalla tilanne on toinen....

Päiväajovalot eivät minua ole häikäisseet henkilöautoissa koskaan mutta 8-pätkän mainitsemat FH-volvon päiväajovalot kykenevät siihen juurikin pinta-alansa vuoksi, puhumattakaan lx/cm2 lukemasta, joka hakkaa kyllä +50% nykyisistä henkilökuljettimista, pinta-alasta puhumattakaan.

Koko homman pointti on terve talonpoikaisjärki, joka pitäisi olla jokaisella!

Mun tietääkseni FH Volvossa käytetään ihan samoja linssiumpioita mitä yleensäkin ajoneuvoteollisuudessa. Varmasti jostain henkilöautosta löytyy täsmälleen sama komponentti.

Halogeenimallissa voi olla jonkunverran parempi valoteho referenssi polttimolla, 24V H7 antaa tietääkseni hieman paremman valovirran kuin 12V vastaava.

Vai tarkoitatko sä nyt huomiovaloa? Äkkiseltään muisteltuna se FH:n huomiovalonauha ei ole sen isompi kuin esim uusissa Mersuissa. Tosin Mersua ei taida saada edes pakotettua huomiovaloille hämärässä.

Mun talonpoikaisjärki päätteli vasta nyt että kun sä puhut pinta-alasta sä tarkoitat valaisimen pinta-alaa, etkä valaistua tien pinta-alaa. Se valaistu tiepinta-ala ei mielestäni ole olennaisena osana havaittaessa autoa.

Tuon mä voin hyväksyä, Volvo 740:n isot umpiot ovat kyllä varmaan paremmin havaittavat kuin pienet led huomiovalot, tosin en ole tehnyt asiasta havaintoja. Käytännössä kuitenkin melko usein vaihtoehtoina ovat linssilähivalot ja huomiovalot, jotka ovat vailaisimen pinta-alaltaan suunnilleen saman kokoisia. Ja koko jutun lähtökohtaisessa tilanteessa, eli kun mä asiaa pohdiskelen tuolla autolla ajaessa, niin ajovalojen pinta-ala on hieman pienempi kuin huomiovalojen.

Olen nyt tämän aiheen takia hieman seuraillut vastaantulevia huomiovaloja:

Muistaakseni keskiviikkona, kun olisi lumipöperökeli, tuli päivällä vastaan jono autoja joissa keskellä oli uudehko VW transporter pelkät huomiovalot päällä. Trp:n valot olivat selkeästi kirkkaimmat koko joukossa, eivät nyt kuitenkaan häikäisevät, silloin oli kuitenkin suht valoisaa. Takavaloja siinä ei ollut päällä ollenkaan, eli väärää käyttöä, mutta ei liity nyt tähän.

Myös Toyota Auris (Avensis?) jossa huomiovaloina 3 kirkasta led pistettä häikäisi pimeällä huomattavasti voimakkaammin kuin ajovalot kytkettynä (lähti bensatankilta, näin hyvin kummatkin). Valaisu pinta-alaltaan tuossa Toyotassa lähivalot ovat kyllä suuremmat.

Jos esimerkiksi tuo Toyota ajelee pimeässä pelkillä huomiovaloilla, ne häikäisevät, ja aiheuttavat siten vaaraa. Mutta jos ollaankin sellaisessa puolihämärässä, eikä ajovalojen hajavalo, eli havaittavuus, ole yhtä suuri kuin noiden nappiledien, on tuo Toyota helpommin havaittavissa huomiovaloin.

Mitä tulee tuohon hämäryyteen, niin siirtyminen valoisasta hämärään ei tapahdu kuin napista kääntämällä. Ensin on valoisaa joka vähitellen muuttuu hämäräksi. Missä on raja jonka jälkeen on hämärää? Tuo on täysin subjektiivinen näkemys, johon vaikuttaa ihmisen yksilöllisten ominaisuuksien lisäksi ympäristö ja sen muutokset. Kirkkaasti valaistusta työtilasta poistuttaessa ulos, vaikuttaa ulkona olevan hyvinkin hämärää,
vaikka täsmälleen samaan valaistukseen valaisemattomasta kellarista tuleva kokee ulkona olevan kirkasta.

Mun pohdinta käytännössä, tuolla tienpäällä, vertailee kahta arvoa keskenään. Onko ympäristön valoisuus vähentynyt niin paljon että huomiovalo tuottaa häikäisyä, tai toisinpäin, onko ympäristön valoisuus lisääntynyt niin paljon että huomiovalot olisivat paremmin havaittavissa?

Ihan oikeasti tuo nyt ei ole mikään kriisin paikka tienpäällä, valot tulee yleensä käännettyä päälle viimeistään kun huomaa huomiovalojen valonkajon auton edessä, vaikka käytännössähän silloin ympäristön valaistus riittää näkemään huomattavasti pidemmälle kuin mitä ajovalot, tai edes kaukovalot kantavat. Ja taas toiseen suuntaan en äkkiseltään edes muista ajovaloja sammuttaneeni ajossa, muuten kuin jostain lähes valaisemattomasta parkkihallista ulos tullessa.

Olisikohan kännykän valoisuusanturi riittävän tarkka, jotta sillä voisi mitata valovoiman auton edestä huomiovaloilla ja ajovaloilla?
Lainaus
Tosin tanskalaisten tutkimusten mukaan ihmiset tyhmentyvät kovaa tahtia 1950-luvulta alkaen. Nykyisin ihmisten keskimääräisnen älykkyys on enää hitusen yli 90 pistettä 50-luvun kriteereillä mitattuna.

Johtuu pitkälti siitä, ettei nykyisin tarvitse käyttää älyä juurikaan mihinkään, vaan suurin osa löytyy valmiina kopioitavaksi. Oikea ongelman-ratkaisukyky katoaa kovaa vauhtia!  :'(

Ei pidä paikkansa.

Mä en muista tarkkoja lukuja mutta ainakin yhdysvalloissa vuonna 1960 saavutettu 100 pisteen älykkyysosamäärä oikeuttaisi tänävuonna vain 95 pisteeseen. Syynä se että ÄO:n luonteesta johtuen kaikkien tulosten keskiarvo on aina 100.

Tietysti jos tanskassa kehitys kulkee jotenkin takaperoisesti tuo on mahdollista, mutta yleismaailmallisesti ihmiset ovat nykyään älykkäämpiä kuin ennen.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jossa on se vuodeksi 1981 kirjoitettu kohta ajovalojen päällekytkemiseksi.

Tosin todennäköisesti suunnilleen samaan kirjoitusmuotoon olsivat todennäköisesti päätyneet myös vuonna 97 jos se olisi silloin kirjoitettu.

Pykälän 2 mom. on tosiaan kirjoitettu 1981 ja 1 mom. 1997.

No se sopeutuminenhan siinä on se juju. Sopeutumisen hämärään pilaa kirkas valo, joten eihän tuota kuutamossa ajelemista käytännössä voi tehdä.

Toivottavasti ihmiset ajavat ilman täyttä hämärä-sopeutumista, sillä se kestää 20-40 minuuttia.
Eli toivottavasti valot ovat niin hyvät, ettei täydellistä hämärään/pimeään sopeutumista tapahdu normaalissa liikenteessä ikinä. Vanhentuessa sopeutumat heikkenevät pääsääntönä.

Kuten aikaisemmin sanoin, minulla on kokemusta pimeän-näkölaitteilla tuhansien siivujen ajamisesta +100km kerrallaan ja pohjaan monia juttuja siihen. Omat stereo pimeän-näkölaitteeni ovat vaatimatonta +1gen kamaa..

Joo. onhan niihin määritelty kellonajat. Tuossa ajattelin sitä hauskaa knoppitietoa että kun visuaalisesti tarkasteltuna auringon alareuna koskettaa horisonttia, se on oikeasti kokonaan horisontin takana, liitty valon taipumiseen ilmakehässä.. käytännössä täysin epäolennaista.

Hämärän määritelmä on arkijärjellä käsitettävä asia ja jokaisen suhteellisen normaalin näön ja aivotoiminnan käsitettävissä oleva asia. Mikä on käsittääkseni ajokortin omaamisen perusvaatimus....

No, ei se aurinko horisontin takana oikeasti ole, kun näet sen alareunan koskettavan horisonttia. Mutta mitä väliäkään sillä on? Sillä sotkeudut omaan näppäryyteesi tässä.
Jos optisesti aurinko on horisontin yläpuolella, vaikka geometrisesti se on puoliksi sen takana, niin valon määrä ei kauheasti (%) sen takia eroa siitä normaalista.
Joten hämärän käsite on helposti ymmärrettävä. Mainitsematta sitä, että harvoin sitä oikeasti pääsee katselemaan sitä, kun aurinko laskee horisontin taakse (merellä).

Ajatus-ketjusi on siellä anne bernerin tasolla...
Eli et näe metsää puilta....

No itseasiassa sen lasersäteen mä havaitsisin, olettaen että se laser on täydellinen, eikä matkalle satu liikaa esteitä, mutta jos valonlähde olisi esim yhden ledin kokonen, niin sitä en kyllä havaitsisi.

Sepä juuri se pointti onkin! Valonlähde on sen 3mm ledin kokoinen ja vaikka sen kirkkaus olisi riittävä, silmän resoluutio ei riitä sitä havaitsemaan. Toki todellisessa elämässä sillä on sirontaa, yms. epätäydellisyyksiä, joten valonvoimakkuus vähenee ja sen tuottama valaistu pinta-ala kasvaa aika paljon.

Jos silmäsi sarveis-kalvo on riittävän samea, voit havaitakkin sen 3mm ledin pluton etäisyyksiltä 100* suuremmilla kirkkauksilla näkemis-kynnykseen nähden.

Vastaan tulevan autoja sen sijaan ei ole mitään tarvettakaan pyrkiä havaitsemaan silmän resoluution asettamien rajojen takaa.

Aivot ovatkin tässä se pointti. Ne eivät seuraa pientä pinta-alaa, vaan isompia liikkuvia asioita.
Tätä voit testata ihan kaupunkiolosuhteissa. Pirusti kirkkaita valoja, mutta huomaat niistä vain nopeimmat ja suurimmat. Tai vilkkuvat....

Tuo ajovalojen säästö oli se syy miksi ne huomiovalot sallittiin.
Nykyinen huomiovalo"buumi" on peräisin euroopan unionsita ja tausta-ajatus on nimenomaan huomion herättäminen. Tosin lähtöajatus oli että ei ole valoja ollenkaan, tuskinpa eu-virastoissa tuota asiaa alunperin pohdittaessa ajateltiin että määrätään ajovalojen käyttö pakolliseksi, vaan nimenomaan että parannetaan ajoneuvojen havaittavuutta.

Sähkönsäästö on se syy, eikä ajovalojen säästö. Kahvikupillinen per auto/100km ei meinaa mitään kenellekkään, mutta EU tasolla se tekee isoja tankkereita, mikä on se koko säännön pointti alunpitäen. Tai voihan sitä CO2 hysteriaksikin sanoa.

Moniko himmenneelle ajovalolle tekee yhtään mitään, jos se ei tule eteen totaalisena hajoamisena tai katsastuksessa syystä tai toisesta? Varmasti joku tekee, mutta suurin osa autoilijoista ei.
No, me emme voi sille mitään, jos joku ei noudata lakia.
Valitettavasti tämä vastuuttomuus on lisääntynyt kokoajan uus-avuttomuuden myötä. Kuten myös uusissa autoissa sen polttimon tolkuttoman vaihtamisen vaikeuden keralla.

Minä luulen olevani suuressa vähemmistössä, koska minulla on takalattian alla kaikki tärkeät polttimot varalla.
Pääajovalot, parkit ja vilkut...

Kyllähän se yleistä turvallisuutta parantaa kun autossa on paremmat ajovalot, näinollen huomiovalot parantavat turvallisuutta myös pimeällä ajettassa pelkkien ajovalojen varassa.
:facepalm:
Olet ottanut agendan ja noudatat ideologiaasi.

Mittaappa ihan oikealla luksimittarilla vaikka 50m etäisyydeltä huomiovalojen 1,4m korkeudelle tuottama kirkkaus ja vertaa sitä oikeisiin ajovaloihin.

Voit yllättyä tuloksesta....

Mun tietääkseni FH Volvossa käytetään ihan samoja linssiumpioita mitä yleensäkin ajoneuvoteollisuudessa. Varmasti jostain henkilöautosta löytyy täsmälleen sama komponentti.

Kaivappa esiin missä henkilö-kuljettimessa moiset ovat.

Halogeenimallissa voi olla jonkunverran parempi valoteho referenssi polttimolla, 24V H7 antaa tietääkseni hieman paremman valovirran kuin 12V vastaava.

1320lm vs. 1600lm.

Vai tarkoitatko sä nyt huomiovaloa? Äkkiseltään muisteltuna se FH:n huomiovalonauha ei ole sen isompi kuin esim uusissa Mersuissa. Tosin Mersua ei taida saada edes pakotettua huomiovaloille hämärässä.

Käyppä rekkaparkissa mitta-nauhan kanssa....

Mun talonpoikaisjärki päätteli vasta nyt että kun sä puhut pinta-alasta sä tarkoitat valaisimen pinta-alaa, etkä valaistua tien pinta-alaa. Se valaistu tiepinta-ala ei mielestäni ole olennaisena osana havaittaessa autoa.

Minä olen kokoajan puhunut valaistusta pinta-alasta. Fysiikan lakeja ei voi mielipiteellä muuttaa, vaikka monet virassa olevat näin koettavat tehdäkkin...

Tuon mä voin hyväksyä, Volvo 740:n isot umpiot ovat kyllä varmaan paremmin havaittavat kuin pienet led huomiovalot, tosin en ole tehnyt asiasta havaintoja. Käytännössä kuitenkin melko usein vaihtoehtoina ovat linssilähivalot ja huomiovalot, jotka ovat vailaisimen pinta-alaltaan suunnilleen saman kokoisia. Ja koko jutun lähtökohtaisessa tilanteessa, eli kun mä asiaa pohdiskelen tuolla autolla ajaessa, niin ajovalojen pinta-ala on hieman pienempi kuin huomiovalojen.

Kannattaa lähteä ulos sieltä konttorilta ja ajelle vaikka 100km valaisemattomia valta-teitä....

Muistaakseni keskiviikkona, kun olisi lumipöperökeli, tuli päivällä vastaan jono autoja joissa keskellä oli uudehko VW transporter pelkät huomiovalot päällä. Trp:n valot olivat selkeästi kirkkaimmat koko joukossa, eivät nyt kuitenkaan häikäisevät, silloin oli kuitenkin suht valoisaa. Takavaloja siinä ei ollut päällä ollenkaan, eli väärää käyttöä, mutta ei liity nyt tähän.

Yksi havainto viime päiviltä? Videota aiheesta?

Myös Toyota Auris (Avensis?) jossa huomiovaloina 3 kirkasta led pistettä häikäisi pimeällä huomattavasti voimakkaammin kuin ajovalot kytkettynä (lähti bensatankilta, näin hyvin kummatkin). Valaisu pinta-alaltaan tuossa Toyotassa lähivalot ovat kyllä suuremmat.

Millähän etäisyyksiltä?

Video-kuvaa aiheesta?

Sillä kameralla ei ole mielipidettä ja sen pikselinen tarkkuus on todettavissa.

Jos esimerkiksi tuo Toyota ajelee pimeässä pelkillä huomiovaloilla, ne häikäisevät, ja aiheuttavat siten vaaraa. Mutta jos ollaankin sellaisessa puolihämärässä, eikä ajovalojen hajavalo, eli havaittavuus, ole yhtä suuri kuin noiden nappiledien, on tuo Toyota helpommin havaittavissa huomiovaloin.

Pimeässä huomiovaloilla ajavat eivät itse näe oikeasti mitään ja siten aiheuttavat vaaraa!
Nimittäin perjantaina ohitin sellaisen pöndelle mennessä ja possujono ajoi 68km/h leveäkaistatiellä ja minä ohitin koko letkan suolapuurossa peläten, että vastaantulijat eivät pysy kaistallaan (12m leveä tie, jossa roikuttiin keski-viivalla).
Tämä jonon ensimmäinen toy-ota ajoi nimenomaisesti huomiovaloilla ja kehtasi vielä väläytellä pitkiä mielensä pahoittamisen ja ohituksen johdosta.
Tauastapeilistä näin sitten jonon viidennen uskaltavan lähteä ohitukseen merikontin imussa 3km myöhemmin.

Mitä tulee tuohon hämäryyteen, niin siirtyminen valoisasta hämärään ei tapahdu kuin napista kääntämällä. Ensin on valoisaa joka vähitellen muuttuu hämäräksi. Missä on raja jonka jälkeen on hämärää? Tuo on täysin subjektiivinen näkemys, johon vaikuttaa ihmisen yksilöllisten ominaisuuksien lisäksi ympäristö ja sen muutokset. Kirkkaasti valaistusta työtilasta poistuttaessa ulos, vaikuttaa ulkona olevan hyvinkin hämärää,
vaikka täsmälleen samaan valaistukseen valaisemattomasta kellarista tuleva kokee ulkona olevan kirkasta.

No, terve järki auttaa asiassa. Luulisin sinunkin havaitsevan ja näkevän milloin aurinko on painunut horisontin taakse sinun näkemänäsi.

Kuten sanottu, oikeus päättää lopulta milloin on ollut hämärää, jos yksilö ei sitä ole kyennyt tajuamaan.

Suomessa ei ole käytännössä karnaisten tunnelia pidempiä yleisiä-pätkiä pimeässä. Länsi-metro on toki pidempi, mutta sieltä ei tulla autolla maan päälle normaalisti.
Itämetrossa on mahdollista tulla pimeästä kirkkaaseen päivänvaloon, mutta sitäkään ei tehdä autolla.

Kirkkaaseen valoon sopeutuminen tapahtuu sekuneissa, hämärään sopeutuminen tapahtuu minuuteissa.

Minä olen ajanut 27km pituista valotonta tunnelia ja tullut keskipäivään ulos ja silti pystyin sopeutumaan tapahtumaan alle minuutissa.....

Mun pohdinta käytännössä, tuolla tienpäällä, vertailee kahta arvoa keskenään. Onko ympäristön valoisuus vähentynyt niin paljon että huomiovalo tuottaa häikäisyä, tai toisinpäin, onko ympäristön valoisuus lisääntynyt niin paljon että huomiovalot olisivat paremmin havaittavissa?

Teoreettisen pohdintasi lisäksi, kannattaa hankkia se luksi-mittari ja tulla ulos sieltä tunnelista....   :buck2:

Ihan oikeasti tuo nyt ei ole mikään kriisin paikka tienpäällä, valot tulee yleensä käännettyä päälle viimeistään kun huomaa huomiovalojen valonkajon auton edessä, vaikka käytännössähän silloin ympäristön valaistus riittää näkemään huomattavasti pidemmälle kuin mitä ajovalot, tai edes kaukovalot kantavat. Ja taas toiseen suuntaan en äkkiseltään edes muista ajovaloja sammuttaneeni ajossa, muuten kuin jostain lähes valaisemattomasta parkkihallista ulos tullessa.

:facepalm:
Some-kansaa taidat olla sittenkin siellä pimeässä huoneessa....

Olisikohan kännykän valoisuusanturi riittävän tarkka, jotta sillä voisi mitata valovoiman auton edestä huomiovaloilla ja ajovaloilla?
Tarkkuus ei ole se ongelma, vaan kalibrointi...

Mä en muista tarkkoja lukuja mutta ainakin yhdysvalloissa vuonna 1960 saavutettu 100 pisteen älykkyysosamäärä oikeuttaisi tänävuonna vain 95 pisteeseen. Syynä se että ÄO:n luonteesta johtuen kaikkien tulosten keskiarvo on aina 100.

Tietysti jos tanskassa kehitys kulkee jotenkin takaperoisesti tuo on mahdollista, mutta yleismaailmallisesti ihmiset ovat nykyään älykkäämpiä kuin ennen.

Muistinvaraisesti viittaamani artikkeli taisi olla tämä (ehkä):
Lainaus
Tanskassa älykkyysosamäärä nousi nopeimmin 1950-luvulta 1980-luvulle, noin kolme pistettä vuosikymmenessä. Parhaimmillaan tulokset olivat vuonna 1998, ja sittemmin ne ovat huonontuneet puolitoista pistettä. Samankaltainen trendi on mitattu muutamista muistakin kehittyneistä maista, muun muassa Britanniasta ja Australiasta.

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/luvassa_tyhmenevaa


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304

Suomessa ei ole käytännössä karnaisten tunnelia pidempiä yleisiä-pätkiä pimeässä. Länsi-metro on toki pidempi, mutta sieltä ei tulla autolla maan päälle normaalisti.
Itämetrossa on mahdollista tulla pimeästä kirkkaaseen päivänvaloon, mutta sitäkään ei tehdä autolla.

Tampesterissa on käytännössä pidempi tunneli, kuin Karnaisten tunneli.
Kumpikin on kyllä tietääkseni valaistu...

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Toivottavasti ihmiset ajavat ilman täyttä hämärä-sopeutumista, sillä se kestää 20-40 minuuttia.
Eli toivottavasti valot ovat niin hyvät, ettei täydellistä hämärään/pimeään sopeutumista tapahdu normaalissa liikenteessä ikinä. Vanhentuessa sopeutumat heikkenevät pääsääntönä.

Kuten aikaisemmin sanoin, minulla on kokemusta pimeän-näkölaitteilla tuhansien siivujen ajamisesta +100km kerrallaan ja pohjaan monia juttuja siihen. Omat stereo pimeän-näkölaitteeni ovat vaatimatonta +1gen kamaa..

No teoreettisesta kuunvalossa ajelemisestahan tässä oli kyse.

Miten nuo pimeänäkölaitteet tähän liittyvät? Muuten kuin että pilkkujarakastelemalla 1gen pimeänäkölaite on valo. ::)

Lainaus
Hämärän määritelmä on arkijärjellä käsitettävä asia ja jokaisen suhteellisen normaalin näön ja aivotoiminnan käsitettävissä oleva asia. Mikä on käsittääkseni ajokortin omaamisen perusvaatimus....

Siitä huolimatta "hämärä" on subjektiivinen käsite, joka ei varsinaisesti liity järkeen. Mä kysyin koska hämärä alkaa? Joskushan se "ei hämärä" muuttuu hämäräksi.

Eikä tuokaan sinänsä tarvitse vastausta, koska varsinaisen pohdinnan aihe on koska on aika kytkeä ajovalot päälle.

Lainaus
No, ei se aurinko horisontin takana oikeasti ole, kun näet sen alareunan koskettavan horisonttia. Mutta mitä väliäkään sillä on? Sillä sotkeudut omaan näppäryyteesi tässä.
Jos optisesti aurinko on horisontin yläpuolella, vaikka geometrisesti se on puoliksi sen takana, niin valon määrä ei kauheasti (%) sen takia eroa siitä normaalista.
Joten hämärän käsite on helposti ymmärrettävä. Mainitsematta sitä, että harvoin sitä oikeasti pääsee katselemaan sitä, kun aurinko laskee horisontin taakse (merellä).

Ajatus-ketjusi on siellä anne bernerin tasolla...
Eli et näe metsää puilta....

Kuten totestin epäolennaista pohdiskelua.

Lainaus
Aivot ovatkin tässä se pointti. Ne eivät seuraa pientä pinta-alaa, vaan isompia liikkuvia asioita.
Tätä voit testata ihan kaupunkiolosuhteissa. Pirusti kirkkaita valoja, mutta huomaat niistä vain nopeimmat ja suurimmat. Tai vilkkuvat....

... tai kirkkaimmat. Ei valaistu näyteikkuna kadunvarressa ole yhtä suuresti huomiota herättävä kuin edessä syttyvä suhteellisen pieni kirkkaanpunainen liikennevalo.

Lainaus
Sähkönsäästö on se syy, eikä ajovalojen säästö. Kahvikupillinen per auto/100km ei meinaa mitään kenellekkään, mutta EU tasolla se tekee isoja tankkereita, mikä on se koko säännön pointti alunpitäen. Tai voihan sitä CO2 hysteriaksikin sanoa.

Mä en nyt tiedä ymmärrätkö sä tarkoituksella väärin, vai onko se myötäsyntyistä.

Kun huomiovalot aikanaan suomessa tulivat ei niillä säästetty sähköä, vaan ajovaloja. Ei silloin yleisesti ajateltu että auton sähkövalo merkittävästi lisäisi polttoaineen kulutusta.

Nykyaikaiset autovalmistajan asentamat huomiovalot ovat peräisin EU:sta. Lähtökohtainen tilanne, kun direktiiviä alettiin hieroa, ei ollut se että koko eurooppa olisi ajellut ajovalot päällä ja kuluttanut tankkerin verran ylimääräistä öljyä, vaan se että ajovaloja ei päiväaikaan käytetty. Samasta syystä kuin suomessakin aikanaan ajovalopakko määrättiin, eli huomion herättämiseksi, määrättiin uusiin automalleihin asennettavaksi huomiovalot. Huomion herättämiseksi. Ei polttoaineen säästämiseksi.

Sitä mä en osaa sanoa miten tuon direktiivin suunnittelu on mennyt, eli onko sitä hahmoteltu jossain kohtaa siinä muodossa että ajovalojen käyttö olisi pakollista, mutta jokatapauksessa motiivi direktiivin laatimselle oli parantaa liikenneturvallisuutta lisäämällä liikkuvan ajoneuvon huomioarvoa.

Lainaus
No, me emme voi sille mitään, jos joku ei noudata lakia.

Ei laki määrää autoihin hyviä ajovaloja. Jonkinlainen minimitaso käytännössä muodostuu katsastuksessa, jossa valoille voidaan vaatia jotain tehtäväksi jos ne ovat kovastisurkeat.

Lainaus
:facepalm:
Olet ottanut agendan ja noudatat ideologiaasi.

Mittaappa ihan oikealla luksimittarilla vaikka 50m etäisyydeltä huomiovalojen 1,4m korkeudelle tuottama kirkkaus ja vertaa sitä oikeisiin ajovaloihin.

Ei tätä keskustelua käytäisi ilman että meillä kummallakin olisi tästä aiheesta oma ajatuksemme?

Mulla ei ole oikeaa luksimittaria, vaan olen joutunut perustamaan päätelmäni omiin havaintoihini. Muiden autojen valoihin, ja esimerkiksi heijastimista heijastuvan valon kirkkauteen omista valoistani.

Lainaus

Kaivappa esiin missä henkilö-kuljettimessa moiset ovat.

Miksi (kuka Volvon ajovalon nyt valmistaakaan) tekisi vain yhtä automallia varten oman linssiheijaistinsarjansa? Käytännössähän niitä samoja sarjoja upotetaan eritavoilla muotoiltuihin umpioihin.

Lainaus

Minä olen kokoajan puhunut valaistusta pinta-alasta. Fysiikan lakeja ei voi mielipiteellä muuttaa, vaikka monet virassa olevat näin koettavat tehdäkkin...

Niin, valaistusta valaisimen pinta-alasta, vai valaistusta tiepinta-alasta?
Onko jokin erityinen syy pitää asia epämääräisenä?

Lainaus

Yksi havainto viime päiviltä? Videota aiheesta?

Millähän etäisyyksiltä?

Video-kuvaa aiheesta?

Sillä kameralla ei ole mielipidettä ja sen pikselinen tarkkuus on todettavissa.

Mulla ei ole kojelautakameraa, eikä tuolla liikenteessä nyt kuitenkaan niin hirveän usein ajella pelkillä huomiovaloilla tilanteessa jossa ne alkaisivat varsinaista häikäisyä muodostamaan. Ihmiset kuitenkin loppujenlopuksi käyttävät valoja lähes poikkeuksetta oikein.

Lainaus
Pimeässä huomiovaloilla ajavat eivät itse näe oikeasti mitään ja siten aiheuttavat vaaraa!

Aivan, yritin tässä esimerkissä tuoda esiin tuota huomiovalojen häikäisyä muita autoilijoita kohtaan.

Lainaus
Suomessa ei ole käytännössä karnaisten tunnelia pidempiä yleisiä-pätkiä pimeässä. Länsi-metro on toki pidempi, mutta sieltä ei tulla autolla maan päälle normaalisti.
Itämetrossa on mahdollista tulla pimeästä kirkkaaseen päivänvaloon, mutta sitäkään ei tehdä autolla.

Kirkkaaseen valoon sopeutuminen tapahtuu sekuneissa, hämärään sopeutuminen tapahtuu minuuteissa.

Minä olen ajanut 27km pituista valotonta tunnelia ja tullut keskipäivään ulos ja silti pystyin sopeutumaan tapahtumaan alle minuutissa.....

Teoreettisen pohdintasi lisäksi, kannattaa hankkia se luksi-mittari ja tulla ulos sieltä tunnelista....   :buck2:

Edelleenkin, yritin luoda teoreettisen tilanteen jossa tuo ihmisen havainnoima tilanne kärjistyy, jotta valon kirkkauden ja hämäryyden subjektiivisuus olisi korostettuna. En tarkoittanut että sieltä kellarista tultaisiin autolla.

Lainaus
:facepalm:
Some-kansaa taidat olla sittenkin siellä pimeässä huoneessa....

Somessahan tässä kummatkin ollaan väittelemässä.
Ja näin puolen päivän aikaan puolipilviseltä taivaalta tulee valoa runsaasti. Tämä huone ei ole pimeä, eikä hämärä. Voin liikkua täällä huoletta huomiovaloin.

Lainaus
Muistinvaraisesti viittaamani artikkeli taisi olla tämä (ehkä):
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/luvassa_tyhmenevaa
Artikkeli on vain tilaajille, joten en pääse tuota lukemaan, mutta muutamsta muusta lähteestä päätellen jossainmäärin vanhentunutta mun tieto, mutta ei kuitenkaan faktualisesti väärin kuten sinun:
Lainaus
Tosin tanskalaisten tutkimusten mukaan ihmiset tyhmentyvät kovaa tahtia 1950-luvulta alkaen. Nykyisin ihmisten keskimääräisnen älykkyys on enää hitusen yli 90 pistettä 50-luvun kriteereillä mitattuna.

Johtuu pitkälti siitä, ettei nykyisin tarvitse käyttää älyä juurikaan mihinkään, vaan suurin osa löytyy valmiina kopioitavaksi. Oikea ongelman-ratkaisukyky katoaa kovaa vauhtia!
Esimerkiksi tuolla on lyhyt kuvaus Flynn-efektistä:
https://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=143
Todetaan että kehittyneissä maissa älykkyyden kehitys on olltu noin 3 pistetta/10 vuotta, mutta kehitys olisi pysähtynyt 90-luvun puolivälissä. Tuosta seuraa että se mainitsemasi 50-luvun keskimääräisesti älykäs ihminen saisi 100 pisteen sijaan nykyään alle 90 pistettä.



Loppujenlopuksi, kiistan ydin on se, onko huomiovalot kirkkaammat kuin ajovalot vastaantulijan kannalta tarkasteltuna?

Mun mielestä ovat.

Olen myös kerran tai kaksi huomannut liikenteessä auton, johon on jälkiasennettu ledhuomiovalot niin että ne ovat palaneet vielä ajovalotkin kytkettynä, noissa tilanteissa normaalien ajovalojen rinnalla olevat huomiovalot ovat selkeästi häikäisseet haitaten omaa näkemistä.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2017, 11:32:05 kirjoittanut Jule »

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
740 kaipailis uusia ajovalopolttimoita niin kertokaas mitkä ois tehokkaat ja hyvät polttimot joilla sais paremmat valot. ;) Noita Philipsin Xtremevisioneita tai Osramin night breakereita kahtelin et oisko hyviä vaihtoehtoja?
« Viimeksi muokattu: 01.02.2017, 21:52:56 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
740 kaipailis uusia ajovalopolttimoita niin kertokaas mitkä ois tehokkaat ja hyvät polttimot joilla sais paremmat valot. ;)

Bilteman halvin peruspolttimo. Mutta varmista kuitenkin, että lampun kannan pohjaan tulee n.14V   ;) Tämä hoituu vaikka releistyksellä. Maailma näkyy tuon jälkeen kirjaimellisesti eri valossa

edit: joku tehnyt kakkoskopan golffiin releistyksen;





« Viimeksi muokattu: 01.02.2017, 22:03:04 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Releistyksestä puheen ollen. Onko jotakin helpompaa tapaa kuin tuo kyseinen metodi? Ei huvittaisi alkaa uusia kantoja vetelemään lampulle "näin uuteen" autoon

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Releistyksestä puheen ollen. Onko jotakin helpompaa tapaa kuin tuo kyseinen metodi? Ei huvittaisi alkaa uusia kantoja vetelemään lampulle "näin uuteen" autoon
Kyllä tuo uusien johtojen ja kantojen vetäminen vanhojen rinnalle on mielestäni se helpompi metodi, kuin alkaa uusimaan auton omia johtosarjoja. Tuon saa sitten myös helposti purettua pois ja palautettua kytkentä alkuperäiseksi, kun on herätteen ottanut abikolla sieltä orkkiskannalta, eikä ole katkonut johtoja.

Tosin jotkut autot saattavat sitten nostaa metelin releytyksestä, kuvittelee että kumpikin ajovalo on palanut.

 

KL-varaosat  Race.fi