Saa sitä Bemarin 3.2-3.8l vapari ämmäläisellä tulla koittaan pikkusen stroukattua Roverin V8si pataa vastaan.. Elopainoa autolla 1650kg kuiteskin..
Sen verta voin kertoa tuosta moottoriperheestä että itselläni on käytössä 96mm porauksella takomännin ja 90mm takoakselilla varustettu Roverin pata.. Tilavuutta tulee 318cid, eli n:5.2l pyöreesti..
Jos tommosiin tilavuuksiin haluaa päätyä, se käytännössä tarkoittaa että etsii 4.6l range roverin moottorin, siihen uudet sylinteriputket ja pitkäiskunen akseli. Tilavuutta saadaan 5.3l asti järkevästi. Se 6l pata on se verta kallis ettei sitä ole kenelläkään kun se on custom lohkoonkin tehty.
Noi roverin kannet ei ole mitkään "kilpakannet", mutta oikealla setupilla ne antavat jopa ruuvipenkissä kairattuna ihan kohtuulliset lukemat ulos. Jälkikäteen mitattu 380+ hevosen virtausarvot. Saahan kyseiseen moottoriin nykyään SBC:n tasosia kansia. Muistaakseni jotain 230-250cfm. Mutta se on lukunsa erikseen kuka ne sitten suomessa ostaa. Itselle semmoset vasta tuli, ja tulevat kaudelle 2018- Ovat portaamattomat ja seetejäkään ei ole koneistettu. Että itse saa kairata kunnon ruuvipenkkilukemat.
Mutta asiaan. Kuvapalvelu on alhaalla tällähetkellä niin en saa kuvaa lisättyä.
Sen verta voin valaista että moottorista on otettu 418hv@5700rpm ulos ja 570Nm@4400rpm.. 520Nm jo 2000rpm aina tuonne tappiin saakka.
Lisääkin ois saatavana noilla orkkis kansilla, mutta se on sitten jo noita imutorvien ja pakosarjojen viilailua sekä custom nokkaa.
Moottori on täysin päästölaillinen (ilman mitään kikka kakkosia) ja kadulla ajettava vaikka nokkana onkin 304/310deg oleva race nokka. Vetää 800rpm tuntumasta +6000rpm kohtuu puhtaasti..
Useempi kone on tullut vuosien varrella tehtyä, 3.5sesta 210hv ekalla kerralla ja toista kertaa ei mitattu vaikka ruuvattiin lisää. Nämä kaikki vakiohiluilla mitä Roverin tehtaalta tuli.
Seuraavaksi 4.6nen josta mitattu 280hv, ja sitäkin ruuvattiin lisää, mutta sen kerkesin myydä kun isompi kone oli tarjolla edullisesti. Tuossakin koneessa oli dynossa esille tuleva polttoainepumppu vika ja vakio ruisku. Tämä veti seoksen laihalle. Nämä viat korjattiin myöhemmin ja imupuolta muutettiin vähäsen. Uskoisin että +300hv/460Nm ois pitännyt tulla kohtuullisesti ulos.
+ muutama muu moottori tehty maailmalle, ja tämä nykyinen 318cid..