Futurez  Kulkukoira

Rover 3.5 l V8

  • 43 Vastauksia
  • 16443 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #30 : 10.01.2017, 13:47:11 »
Hot Rod magazinen  juttu 'Affordable Aluminum' maaliskuulta vuodelta 1985:
https://www.teambuick.com/reference/library/affordable_aluminum_v-8.php
Mittojen kasvattaminen ja millä tarvikkeilla käynee selville tuolta.
Toki +30 vuodessa on syntynyt uusiakin osia, millä homma hoituu. Ja osaa artikkelissa mainituista osista ei saata enää löytyä.

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #31 : 10.01.2017, 16:04:16 »
Virheitä sattuu kaikille mutta jos sinne laittaisi "erehdyksessä" Chevyn pick upin LS 5.3 l:sen tai 6.0 l:sen moottorin Roverin tunnuksin..
Liekö menisi läpi?
Käsittääkseni ovat vieläpä valuratalohkoilla nämä isot pick upit vai lievätkö ihan kuorma-autoja Suomessa?
Eli pitäisi kestää.
Googlatkaa.
5.3 l koneessa oli jotain harmeja mutta 6.0 l koneessa ei.
Eikös lohkon voisi maalata jollain alumiinin värisellä maalilla..??
Oliskos mitään?
Halpojakin ovat kuulemma.

Ainakin virityspotentiaali kasvaa eri lukemiin :)
Näitä rautalohkoja löytyy varmasti kohtuu hinnalla Suomestakin, tosin LS alumiinilohkoistakin saa varmasti riittävästi tehoa.
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #32 : 10.01.2017, 17:23:53 »
Eikös lohkon voisi maalata jollain alumiinin värisellä maalilla..??
Oliskos mitään?

Yhden rautalohkon olen maalannut alumiini kilikalilla:



Kokoaminen meni pieleen...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #33 : 10.01.2017, 19:02:33 »
Yhden rautalohkon olen maalannut alumiini kilikalilla:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kokoaminen meni pieleen...

Kyllä tuo lohko näyttää niin alumiinilta.. :-D
Tuosta koneen rahdista jenkeistä niin tiedän yhden firman joka ottaa yhden merikontillisen tavaraa Suomeen talven aikana.
Luulisin ettei ihan mahdottoman hintava ole rahti yhdelle moottorille.
Toki toimitukseen menee useita viikkoja.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2017, 19:05:05 kirjoittanut Eikka »

Poissa rover v8

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 0
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #34 : 20.02.2017, 23:41:41 »
Saa sitä Bemarin 3.2-3.8l vapari ämmäläisellä tulla koittaan pikkusen stroukattua Roverin V8si pataa vastaan.. Elopainoa autolla 1650kg kuiteskin..

Sen verta voin kertoa tuosta moottoriperheestä että itselläni on käytössä 96mm porauksella takomännin ja 90mm takoakselilla varustettu Roverin pata.. Tilavuutta tulee 318cid, eli n:5.2l pyöreesti..
Jos tommosiin tilavuuksiin haluaa päätyä, se käytännössä tarkoittaa että etsii 4.6l range roverin moottorin, siihen uudet sylinteriputket ja pitkäiskunen akseli. Tilavuutta saadaan 5.3l asti järkevästi. Se 6l pata on se verta kallis ettei sitä ole kenelläkään kun se on custom lohkoonkin tehty.

Noi roverin kannet ei ole mitkään "kilpakannet", mutta oikealla setupilla ne antavat jopa ruuvipenkissä kairattuna ihan kohtuulliset lukemat ulos. Jälkikäteen mitattu 380+ hevosen virtausarvot. Saahan kyseiseen moottoriin nykyään SBC:n tasosia kansia. Muistaakseni jotain 230-250cfm. Mutta se on lukunsa erikseen kuka ne sitten suomessa ostaa. Itselle semmoset vasta tuli, ja tulevat kaudelle 2018- Ovat portaamattomat ja seetejäkään ei ole koneistettu. Että itse saa kairata kunnon ruuvipenkkilukemat.

Mutta asiaan. Kuvapalvelu on alhaalla tällähetkellä niin en saa kuvaa lisättyä.
Sen verta voin valaista että moottorista on otettu 418hv@5700rpm ulos ja 570Nm@4400rpm.. 520Nm jo 2000rpm aina tuonne tappiin saakka.
 Lisääkin ois saatavana noilla orkkis kansilla, mutta se on sitten jo noita imutorvien ja pakosarjojen viilailua sekä custom nokkaa.
Moottori on täysin päästölaillinen (ilman mitään kikka kakkosia) ja kadulla ajettava vaikka nokkana onkin 304/310deg oleva race nokka. Vetää 800rpm tuntumasta +6000rpm kohtuu puhtaasti..

Useempi kone on tullut vuosien varrella tehtyä, 3.5sesta 210hv ekalla kerralla ja toista kertaa ei mitattu vaikka ruuvattiin lisää. Nämä kaikki vakiohiluilla mitä Roverin tehtaalta tuli.
Seuraavaksi 4.6nen josta mitattu 280hv, ja sitäkin ruuvattiin lisää, mutta sen kerkesin myydä kun isompi kone oli tarjolla edullisesti. Tuossakin koneessa oli dynossa esille tuleva polttoainepumppu vika ja vakio ruisku. Tämä veti seoksen laihalle. Nämä viat korjattiin myöhemmin ja imupuolta muutettiin vähäsen. Uskoisin että +300hv/460Nm ois pitännyt tulla kohtuullisesti ulos.
+ muutama muu moottori tehty maailmalle, ja tämä nykyinen 318cid..




Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #35 : 22.02.2017, 16:39:01 »
Hyvähän se on että on tehty isompiakin motteja Roverin V8:sta.
Onko näillä kukaan käynyt esim. varttimaililla?
Jotain tuloksia?

Poissa rover v8

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 0
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #36 : 22.02.2017, 19:28:19 »
Sen verta aikanaan vanhalla 4.6sella koitin että 160km/h oli loppunopeus 1650kg painolla ja aikaa meni 14.6s kun veti tyhjää hiekotetulla radalla..60 jalkanen oli pitkästi 3s luokkaa. 3.5l sellakin päässyt 2s tuntumaan 60 jalkasella.
M5 E34nen jäi kuiteskin ihan heittämällä katuskapassa..

Isommalla motilla testattu (aikanaan 393hv/556Nm) E30 bemaria vastaan jossa E34sen M5sen 3.6nen motti joka ajettu 13.9s/17?km/h vartilla. Ja se jää sinne 0-180km/h nopeuteen toistakymmentä auton mittaa vaikka alotuksessa käyttäsin useemman auton mitan sutimiseen sinne satkuun asti.. Apexin kiihtyvyysmittarin mukaan 1650kg painolla sutien 0-100km/h 4.6s parhaillaan jos vaan löytyy pitoja ja varttimaili 179km/h ja 13s. Mutta tässä tullaan mittarin mukaan siihen että se 0-100km/h aika on 99% aina jotain 5.5s luokkaa kun renkaat pyörii 2sellakin ihan turhan paljon.. Teoreettisesti 12.5s/180km/h uskosin sen suoriutuvan optimaallisilla pidoilla..

Poissa rover v8

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 0
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #37 : 23.02.2017, 22:27:52 »
« Viimeksi muokattu: 23.02.2017, 22:33:28 kirjoittanut rover v8 »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #38 : 25.02.2017, 02:16:39 »
Useempi kone on tullut vuosien varrella tehtyä, 3.5sesta 210hv ekalla kerralla

Tästä kuulisin lisää mielelläni :)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa rover v8

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 0
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #39 : 28.02.2017, 11:57:06 »
Ei tuossa 210hv tulokseen kauhean paljoo vaadittu.. Eli kyseessä oli 3.5nen Efi moottori 87- Range Rooverista. Vakiona 165hv versio fläpper ruiskulla (susi ruisku).
Seuraavat modifikaatiot tein.
Kaasari Rangen 285deg nokka. (efissä 256deg samalla nostolla) 3.9sin nokka ois nykyään vissiin paras tehon kannalta. Se on ajotettu 2 astetta eri suuntaan kuin kaasarimallin. En nyt muista kumpaan.
Seetien läppäys
Imusarjan porttaus ja kiillotus
Kanavien siistiminen kurkusta ja pieni kevyt porttaus itse kanaviinkin.
SD1sen valupakosarjat
vakio 9.35 puristukset.
3" pakoputki.
Säädettävä bensanpaineen säädin. 2.9bar kun nosti bensanpaineet niin tuli 4hv lisää. Vakiona tais olla jotain 2.5-2.6bar?
Vääntöä 310Nm 4000rpm ja huipputeho 5100rpm 210hv.

Tuosta ois saannut lisähevosiakin kohtuu helpolla, mutta sinä hetkenä internetti ei ollut niin toimiva kuin nyt ja osien tilaaminen maailmalta oli haastavempaa. Ja suomessa kaikki maksoi tuhottomasti.
Oishan tuosta saannut ihan helpolla varmaan +230-240hv. Olisi vaatinut puristusten noston 10-10.5:1 lukemaan. Viritysnokka, seetien koneistuksen uusiksi parempaan muotoon ja kanavien kunnollinen porttaus, eikä pientä putsausta.. Ja peltisarjat ja 3.9sin ruisku joka on 10x parempi kuin edeltäjä.

Samainen moottori on vielä käytössä tuossa mun toisessa autossa, nyt siinä on lisätty peltisarjat ja 3.9sin ruisku vuosien varrella. Kummasti muuttu moottorin luonne eläväisemmäksi tuon ruiskun myötä. Ja kun peltisarjat asensin niin pers dynokin huomasi lisää herkkyyttä moottoriin. Uskoisin että 220-225hv/330Nm vois tulla nyt ulos. Pitäis päästä 4wd dynoon mittaamaan tulokset uudelleen. Tosin en tiedä miten dyno reagoi 35" mutakumien kanssa. Rahalla saa sitten aina enemmän jos haluaa.. 300hv on mahdollista jos on varaa askarrella eurojen kanssa, mutta sitten tuleekin jo kierroksia reilusti lisää.


Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #40 : 30.03.2017, 22:38:04 »
Miettisin asiaa litratehojen kannalta myös. Vaparina 100hv/litra. Vaatii paksun lompakon ja tietotaitoo. Jos Roverin kasista pikkuviilauksella saa +200 niin mikä sit on isolla kädellä rakennettu kone vai leviääkö mylly?
V70 TDI

Poissa rover v8

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 0
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #41 : 16.08.2020, 12:44:40 »
No niin pitkästä aikaa..

Omat rojektit jäissä. Mutta viimesin tehomittaus portatuilla vakiokansilla 418hv ja 576Nm vaparina. Tilavuus 5.2litraa. Seuraava tehotavote 480-500hv vaparina. Ja kestää koneen puolesta kyllä.

MUTTA PIKKUSEN PIENEMPÄÄN BUDJETTI LUOKKAAN.

Tein tuossa kaverille 3.9 litraisen moottorin nyt keväällä. Kannet kävivät omassa ruuvipenkissä porttauksessa. Vakio venttiileillä.
Puristus nostettiin 10.5:1 lukemiin. Jotku omatekoset peltisatsit 38mm primääreillä.
Orkkis ruiskuimusarja joka portattiin ja laitettiin isommat imutorvet.
Kent camssin M228 nokka. Eli 280/290deg ja vajaa 12mm venttiilinousu.
Ruiskux megasquirt 3X.

Eilen penkitetty 260hv @ 5370rpm ja 361Nm @ 4100rpm.

Toki oishan tuosta saannut taiottua vielä 20hv lisää lisäporttauksella, ehkä toinen nokka ja pakosarjan kollektoreita hieroo.

Kaveri tilas vaan 250hv, mutta 260hv tuli.. budjetti oli pieni..

Kannet piti alunperin mennä 4x4 offroad käyttöön niin niitä ei kairattu tappiin vaan jätettiin varaa kun moottirina oli 4.6l jo lähtiessään. Mutta kaveri lopetti harrastuksen, niin kannet menivät sitten katuautoon (Ooppeliin)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #42 : 16.08.2020, 13:59:27 »
Kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta tämmöiset rojektit!

Miten kansissa riittää valun puolesta materiaalia kairata se kansi, että pääsee reilumpiin tehoihin (>400hp, vapari) ?
Ihan kelpo aihiolta näyttää, mitä koitin google kuvahausta etsiä.. palotila aika iso ja matala vaan, mut ei kyllä huonokaan ole.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa rover v8

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 0
  • www.vrcf.fi
Vs: Rover 3.5 l V8
« Vastaus #43 : 16.08.2020, 22:11:50 »
Kansissahan ei ole materiaalia kairata juurikaan jos tehokonetta ajattelee. Moni pienempi moottoriperhe omaa paljon isommat kanavat jo vakionakin.. Enitenhän tossa kansihommassa maksaa koneistukset. Pirraus on halpaa jos itse tekee.
Paras lähtökohta kansissa on uudempien eli ns: 4.0 ja 4.6 moottoreiden kannet. Niissä on pakokanava jo lähtiessään isompi kuin vanhemmissa. Ne vaihtamalla 3.5sen päälle tekemättä mitään jo lisää vähän tehoa. Noiden kansien palotila 28cc vakiona. Kun vanhemmissa reilusti yli 30cc. Tappiin ne pitää kairata jos sen 400hv haluaa..

Juuri työn alla 5.0 alakerta kaverille johon tulee kunnon kannet isompine istukoineen ja venttiileineen. Läppärungot yms yms. Tehotavote 350-370hv kun tulee puhtaaseen off road käyttöön. Vääntöä haetaan reilusti että pyörittää 38.5" mutagumeja. Ei ole järkeä etsiä enempää tehoa kun tekee turhaa lämpöö ja paikat vaan hajoaa voimansiirrosta..

 

Autoracing  KL-varaosat