Proturbo  Autodiagnoosi

Onko kokemuksia

  • 27 Vastauksia
  • 8937 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #1 : 07.11.2016, 21:18:47 »
Kinugawan tuotteet ovat olleet ihan ok kamaa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=62387.msg1018854#msg1018854

13c:n tilalle varmasti ihan järkevä vaihtoehto max 300hv setuppiin. Kannattaa huomioida, että tossa on bypass/dumppi kombo joka saattaa sekoittaa vakio moottorinohjausta. Kartiomallinen pakopesä ei ole parhaiten virtaava, mutta toisaalta sopii suoraan vakioputkeen.

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #2 : 08.11.2016, 07:17:16 »
Ok. Miten tuo mahdollinen moottorinohjauksen ongelma ilmenee? Eli tekee mitä? Ja miten eliminoitavissa?
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #3 : 08.11.2016, 08:29:40 »
Ok. Miten tuo mahdollinen moottorinohjauksen ongelma ilmenee? Eli tekee mitä? Ja miten eliminoitavissa?

Esim. vedättäessä kun tempaiset kytkimen pohjaan niin sammuu (jos edes pääset kierroksille asti koneen naulaamatta)

Säätämällä eliminoitavissa ja tietenkin bypässin laittamalla

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #4 : 08.11.2016, 21:54:53 »
Jos tuossa on tuo bypass sekä ulos puhaltava niin menisköhän volvon alkuperänen pässi laittaa siihen et kierrättäis vain. Miten se alkaa siitä nakuttaan jos turbon vaihtaa?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #5 : 09.11.2016, 12:18:57 »
Ainakin mitsun ja kinugawan bypassit tuntuvat sopivan ristiin, niin eiköhän tota voi korvata alkuperäisellä. Ei se nakuta jos muut asiat ovat kunnossa.

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #6 : 08.12.2016, 09:20:37 »
Mites tämä http://www.kkdmotorsport.com/product_info.php?products_id=1391101003
mahtaisi käyttäytyä vinokoneessa?

Tai mikä olisi hyvä ja ainakin melkein bolt on -ahdin 230ft koneeseen ja 700 sarjaan? Tehotavoite jossakin 300 hp luokissa, ehkä vähempikin riittää..
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #7 : 12.12.2016, 21:38:03 »
Mites tämä http://www.kkdmotorsport.com/product_info.php?products_id=1391101003
mahtaisi käyttäytyä vinokoneessa?

Tai mikä olisi hyvä ja ainakin melkein bolt on -ahdin 230ft koneeseen ja 700 sarjaan? Tehotavoite jossakin 300 hp luokissa, ehkä vähempikin riittää..

TD04-20T/G taitaa olla vastaava. "Mitsuhan" tuokin on, luulisin että tuo 7# pakopesä rajaa enemmän tehoa kuin siipien koko varsinkin 8v moottorissa.
16G ahtimellakin saavuttaa lähes sen mitä 19T.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #8 : 15.12.2016, 15:27:03 »
Miten se alkaa siitä nakuttaan jos turbon vaihtaa?

Jos vaihtaa pienemmästä isompaan niin isompi tuottaa aika paljon enempi ilmaa koneeseen kuin pienempi ahdin. Tämä näkyy seoksen laihenemisena, joka taas kasvattaa nakutusherkkyyttä.

Jos konetta ei säädetä niin on isommalla ahtimella ajettava pienemmillä ahdoilla, kuin mitä edellisellä ahtimella, sillä isompi ahdin tuottaa samoilla paineilla enemmän ilmaa.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #9 : 15.12.2016, 17:55:01 »
Isompi ahdin tuottaa samoilla paineilla enemmän ilmaa.
Nyt kyllä kuulostaa vähän mutuilulta.
Jos paine pysyy samana niin joko
A: imuilman on tiivistyttävä aka. Jäähdyttävä. Tätä ei turbon vaihto aiheuta, ainakaan välijäähdytetyssä
B:moottorin VE nousee pakopaineen laskun johdosta, ja vetää sitäkautta laihalle.

Veikkaan jälkimmäistä, enkä usko että vinokoneen pakopuolen virtauksessa tapahtuu mitään kovin radikaalia jos pakopesän kokoa kasvatetaan kuutosesta seiskaan. Havainnollistava esimerkki vielä perään :)

« Viimeksi muokattu: 15.12.2016, 18:15:06 kirjoittanut lakeshead »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #10 : 15.12.2016, 18:55:05 »
Jos ja kun pikku ahtimen kompura menee hyötysuhteeltaan huonoksi niin silloin isompi tuottaa sen paremmalla hyötysuhteella = vähemmän lämpöä.
Samoiten isompi pakopesä pienentää pakopainetta.

Näistä se ero mun käsityksen mukaan tulee.

Eli kyllä, ahtimen suurentaminen tuottaa enemmän tehoa lähes aina verrattuna pikku/vakio ahtimeen vakiosta nostetuilla paineilla.

7# pesä tiputtaa pakopaineita huomattavasti 6# pesään verrattuna. Se 7# on myös aika pienehkö, tuntuu jopa TD05 8# pesä ahdistavan, mutta se pitäisi vielä mitata ja varmistaa se kuitenkin.
TD05 pesä kuitenkin lähes 2x leveämpi kuin TD04 pesä. Eri pakopesiä eri ahdin sarjoista tai ahdinvalmistajien kesken ei voi suoranaisesti päätellä mun käsityksen mukaan.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #11 : 16.12.2016, 01:15:01 »
Nyt kyllä kuulostaa vähän mutuilulta.

Tarkastellaan sitten kompurakarttoja, 1bar ahtoa mahdollisimman lähellä ahtimen parasta hyötysuhdetta.

Garrett GT20



Ja huomattavasti suurempi Garrett GT3582r




Eihän tuossa ole eroa kuin tuplat samoilla paineilla  ::)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #12 : 16.12.2016, 02:22:30 »
Voihan sinne tunkea vaikka kuin ison kompuran,  mutta kyllä se pakopesä vaan vaikuttaa  kuin paljon sitä ilmaa menee koneen läpi.  Maffillinen ruutta ei mene hämilleen isommasta ahtimesta niin helposti, ilmamassaa kun mittaa.   Mutta mapillinen tosiaan pitää säätää,  koska Ve muuttuu: vähemmän pakopainetta,  enemmän ilmaa pienemmällä paineella. 

Mitsusta puhuttaessa taitaa naulata vaan,  jos ahtoja innostuu ruuvaamaan enemmän mitä suuttimien puolesta kärsii tai ajelemalla pakopaineet taivaissa.  Kaveriksi riittää melkein mikävaan bulkki virilastu. 
Tuo dumppi aiheuttaa vaan pirun rikkaan seoksen kaasusta päästettäessä maffillisessa,  se kun päästää mitatun ilman pellolle. Kaasuläppää suuremmalle tai bypass tilalle.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2016, 02:34:26 kirjoittanut Ari E »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #13 : 16.12.2016, 03:15:22 »
Mitsubishin Evo 10 ahdin on hyvä. Ostin aikoinaan semmoisen alkuperäisen, uudenveroisen, huolletun ja tasapainoitetun rallikuski Juha Salon käytöstä olleesta kartturiautosta. Maksoi 600 euroa ja meni käyttöön nelisynteriseen tinakoneeseen. Riittää ~360 heppaan kun kansi virtaa moniventtiilimoottorissa.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2016, 15:37:13 kirjoittanut Eikka »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #14 : 16.12.2016, 09:43:42 »
Tarkastellaan sitten kompurakarttoja

Eihän tuossa ole eroa kuin tuplat samoilla paineilla  ::)
Onhan noita kiva tarkastella, mutta ei se moottori sen enempää ime samalla paineella, oli se kompressorin tuotto mikä tahansa. Se isompi ahdin vaan mahdollistaa isomman ahtopaineen/pienemmän pakopaineen. Se kone ei kuitenkaan koskaan ime enempää kun map*tilavuus*ve

 

Carcom Oy  Ateho