Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Onko kokemuksia

  • 27 Vastauksia
  • 8934 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #15 : 16.12.2016, 10:15:59 »
Onhan noita kiva tarkastella, mutta ei se moottori sen enempää ime samalla paineella, oli se kompressorin tuotto mikä tahansa.

En minä tätä koskaan väittänytkään vaan

isompi ahdin tuottaa samoilla paineilla enemmän ilmaa.

Johonka sinä väitit toista. Kuulostaa aika villille, että hyrrä jossa on 50mm kompressori, tuottaa saman verran ilmaa kuin hyrrä jossa on 100mm kompressori. Tällä logiikalla vakio 13c mitsulla pitäisi saada samoja teholukemia kuin jollakin mörkö HX60:pillä :D sama pätisi ihan kaikkeen. Vaikka tavan paineilmakompura, miksi hommata iso teollisuuskäyttöön sopiva mäntäkompressori, jos sillä perus halpahallin 3hp mäntäkompressorilla saa aikaiseksi saman tuoton?

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #16 : 16.12.2016, 12:35:33 »
Kuulostaa aika villille, että hyrrä jossa on 50mm kompressori, tuottaa saman verran ilmaa kuin hyrrä jossa on 100mm kompressori. Tällä logiikalla vakio 13c mitsulla pitäisi saada samoja teholukemia kuin jollakin mörkö HX60:pillä :D
niin sillä 13c:llä pitäisikin saada samoja lukemia kun vaikka holsetilla jos paine ja pakopaine on samat.
Jos konetta ei säädetä niin on isommalla ahtimella ajettava pienemmillä ahdoilla, kuin mitä edellisellä ahtimella, sillä isompi ahdin tuottaa samoilla paineilla enemmän ilmaa.
Tämä tässä nyt tuotti epäselvyyksiä. Jos ahtopaine, eikä VE huomattavasti muutu, niin ei sen pitäisi sekaisin mennä.

Ja en minä sitä väitä että tuotolla ei ole merkitystä. Tuotto vaan määrää sen mihinkä paineeseen voidaan milläkin moottorin hengityksellä päästä. Ei oma 13c enää painetta nostanut 1.2 bar jälkeen. Isommalla ahtimella sitten enemmän :)

« Viimeksi muokattu: 16.12.2016, 12:39:12 kirjoittanut lakeshead »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #17 : 16.12.2016, 15:19:01 »
Ymmärrä nyt hyvä mies että ahtopaine on ihan yhdentekevä asia kun ajatellaan paljonko moottorista saadaan tehoa. Juurikin se kompressorin tuottama ilmamäärä ratkaisee sen kuinka paljon polttoainetta voidaan suihkuttaa ja lopulta paljonko seosta moottorissa pystytään polttamaan.

Vai millä selität sen että tyyliin GT35 Garrettilla vino puhaltaa barin paineella yli 300hv ja 13c Mitsulla hädin tuskin 200hv?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #18 : 16.12.2016, 16:05:15 »
Juurikin sen pakopesän ahtauden perusteella.
Sama ahdin tuottaa aivan eri numerot eri pakopesällä.

Pikkumitsun pakopesähän on punasena noilla paineilla ja tuossa garretissa pakopaine on vielä nimellinen.
Sylinterin täytös vaan kärsii pakopaineesta. VE laskee.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2016, 16:06:59 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #19 : 16.12.2016, 16:15:00 »
Kuka lie väittäny mitä,  mutta voisin väittää ahtopaineen syntyvän kun ilmaa työnnetään enemmän mitä turbosta tulee ulos,  isommasta ahtimesta tätä polttoaineen ja ilman palamistuotosta,  jota pakokaasuksi kutsutaan,  virtaa enemmän pihalle.  Laittakaas isoon ahtimeen pikkunen kompura,  ahdot tippuu, kun tuotto loppuu,   mutta teho ei jos vertaillaan samaa ahtopainetta.  Mutta jos pikkupilleriin laittaa tuon isomman kompuran,  ei taatusti samalla ahtopaineella tule tuon isomman pakopesän tehoja. 
 
Toki vaikuttaa myös,  kuinka kansi hengittää,  mutta ei mennä nyt siihen
« Viimeksi muokattu: 16.12.2016, 16:31:27 kirjoittanut Ari E »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #20 : 16.12.2016, 16:37:17 »
niin sillä 13c:llä pitäisikin saada samoja lukemia kun vaikka holsetilla jos paine ja pakopaine on samat

Kuvitellaan tilanne, että molemmissa (13c ja hx40) yliahtoa 1bar verran ja pakopainetta 0.5bar. Oletko ihan 100% varma että tulee saman verran jerkkua?

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #21 : 16.12.2016, 16:47:45 »
Juu tällainen teoria ainakin minulla on. Puuttuu vaan todistusaineisto  ::)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #22 : 16.12.2016, 20:16:39 »
Lämpöhän tässä nyt on se pointti kuten puliukk0 tuolla jo totesi. Pienempi kompressori tarvitsee enemmän kierroksia kuin iso kompressori tuottaakseen tilavuuden x verran ilmaa ja silloin mennään valitettavasti kauemmas parhaan hyötysuhteen kierrosalueelta. Tämä johtaa siihen että se tilavuus x siellä imuputkistossa on paineistettu molemmilla ahtimilla samaan paineeseen, mutta pienemmän ahtimen kohdalla ilma on kuumempaa ja mitenkäs sille ilmalle käy lämmetessään? Aivan, se laajenee jolloin happea onkin samassa tilavuudessa vähemmän. Happi kuitenkin minun käsittääkseni on se tekijä seoksessa joka mahdollistaa polttoaineen polttamisen ja mitä enemmän happea on, sitä enemmän voidaan polttaa myös polttoainetta.

Jos paine olisi se yksi ja ainoa ratkaiseva tekijä niin eihän välijäähdyttimelläkään mitään virkaa olisi... ::)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #23 : 16.12.2016, 23:49:07 »
Hauska seurata näin parin jäykän paukun avustuksella, miten keskustelu rönsyilee ja laajenee alkuperäisestä kysymyksestä! Hienoa! Aihe kuitenkin liippaa läheltä, niin heitän tähän väliin lisää kommentoitavaa:
Minulla on haussa mahdollisimman alhaalta vääntävä vinokone, missä olisi kuitenkin tehoa yli 300 hp tai niin paljon, kuin on kustannustehokkaasti otettavissa. Tällä hetkellä on kiinni 19T TD04 vakio pakopesällä, 630 Dekat, 012 Imm, vakio T-nokka ja compoon sovitetut lastut. Ahtopaine on n. 1.8 bar. Enempää ei tule!
Kaikki muuten ok, mutta kuten arvata saattaa, pakopaineet tulee vastaan. Heitänkin tähän kysymyksen: Toimiiko, jos pakopaineita rajoittamaan laittaa vakion hukkaportin lisäksi toisen, ulkoisen hukkaportin, mitä ohjataan pakopaineella? Ulkoinen hukkaportti aukeaisi siinä vaiheessa, kun max. ahdot on saavutettu. Ylimääräinen pakokaasujen tilavuusvirta ohjattaisiin turbon ohi, mikä mahdollistaisi (teoriassa ainakin?) korkeilla kierroksilla moottorin paremman täytöksen, koska pakopaine ei enää kasva. Vai seuraako tästä jotakin muuta?
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #24 : 16.12.2016, 23:57:02 »
Mitsubishin 19T ja 1.8 bar ahtoja. Peli on jo pelattu. Isompaa ahdinta vaatii välittömästi. Heitän lonkalta että 1.2 bar enempää ei tarvii 19T:llä ahtaa järkevästi.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #25 : 17.12.2016, 00:18:49 »
Pakopesältään isompaa ahdinta en ihan helposti vaihda, alavääntö on se mitä tarvitsen. Sovellus on vähän erikoinen kts. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=74182.msg1061136318#msg1061136318
Ongelma on laitteen välitys: Liikkeellelähtövaihteen ja varsinaisen vetovaihteen väli on niin harva, että kierrokset käyvät aika alhaalla! Yksi keino parantaa alavääntöä on nostaa puristussuhdetta ja estää naulaaminen boosterilla, tolueenilla tms. lisäaineilla.
Mutta toimisiko tuo pakopaineella ohjattu hukkaportti?

Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #26 : 17.12.2016, 10:26:12 »
Pakopesältään isompaa ahdinta en ihan helposti vaihda, alavääntö on se mitä tarvitsen. Sovellus on vähän erikoinen kts. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=74182.msg1061136318#msg1061136318
Ongelma on laitteen välitys: Liikkeellelähtövaihteen ja varsinaisen vetovaihteen väli on niin harva, että kierrokset käyvät aika alhaalla! Yksi keino parantaa alavääntöä on nostaa puristussuhdetta ja estää naulaaminen boosterilla, tolueenilla tms. lisäaineilla.
Mutta toimisiko tuo pakopaineella ohjattu hukkaportti?

Sähköinen laadukas ahtopaineen ohjaus. Ei anna yhtään löysiä. Hyvä tuosta tulee.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Onko kokemuksia
« Vastaus #27 : 17.12.2016, 17:27:44 »
Ihme ettei 1.8bar 19T ole sulattanut koko moottoria saati ahdin yskässyt itseään mutkalle...  :o :buck2:

Aiheseen: pikku ahtimella pikku tehot, isommalla isommat tehot, tietenkin mitä isompi sitä ylempää teho tulee.

Sitten lähes aina 2v kansi vaatii isomman pakopesän kuin 4v kansi.
4v kansi, nokkien ajotukset jne toisi huomattavasti enemmän mahdollisuuksia edes saada enemmän maamoottorimaista käytöstä.

Tai isompi iskutilavuus.

Ei sillä etteikö vinokone sitä tuottaisi pikkuvireisenä, mutta 19T alkaa olemaan aika pitkälle se mitä voi tunkea ilman että käytös muuttuu ylempi vireiseksi.

Jos kriteerinä siis maksimaalinen alavääntö, kuten ymmärsin?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Futurez  Kulkukoira