Carcom Oy  Ateho

Volvo 960 kutoskoneella - Mahtuuko Eaton M62 konehuoneeseen?

  • 5 Vastauksia
  • 6064 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raimo-Raato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Onko sattumoisin kukaan mallaillu mahtuuko Mersusta peräisin oleva M62 remmiahdin fiksusti ja helposti 960:n konehuoneeseen? Niin ja tietty vetokin pitäisi saada järjestettyä. Ilmastoinnin kompura ois kanssa koneen kylessä ja tietty kaikki muutkin apulaitteet.

Mainittakoon nyt että mulla ei tuollaista autoa itsellä ainakaan vielä ole. M62 kylläkin ollut hyllyssä jo useemman vuoden oottamassa sijoituskohdetta.  Puntaroin tässä että ostaisko seuraavaksi autoksi turbo 940:n vai sit 960:n 2.5 litrasella motilla. Ja etsin nimenomaan autoa penkkojen levittelyyn ja muuhun talviräppäilyyn. Aiemmin räppäilin monet vuodet vakiolla B200F moottorisella 360:llä ja siinä ärsytti tehonpuute tai paremminkin väännönpuute kun perää ei saanut riittävän helposti irtoamaan. (Toki sitten kun sai, niin oli ihanteellinen vietävä). Tässä nyt parit viime vuodet ajanut 1.8T nelikko audeilla (150/190hp) ja niissä ärsytti kun monesti räppäillessä ei aina ollut "ahdot päällä" kun alavääntöä ois tarvittu ja toki ahdoillakaan ei tehot aivan riittäneet nelivedon tarpeisiin. Tästä tulikin sitten ajatus että ainakaan 2.5 litran motista pikku ahdoilla terästettynä ei talvikeleillä loppuisi alarekisteristä menohalut ja remmiahtimen kanssa tehot tulisivat sivistyneen tasaisesti. En ole kyllä yhtään laskeskellut paljonko ahtoja M62:sta irtoaisi 2.5 litrasen motin päällä. On vaan harmaat muistikuvat vuosien takaa kun viimeksi remmiahtimiin perehdyin. Joku 0.4 kiloa riittäis mun tarpeisiini jo vallan mainiosti ja kait siitä sen sais puristettua.

Tää menee nyt ohi tän osaston mutta mielelläni kuulisin myös mielipiteitä siitä että onko 940 vai 960 kivempi vietävä talvella. G80 perällä tottakai.

Edit: Tämän näkönen ahdin siis löytyis:
« Viimeksi muokattu: 03.01.2017, 23:29:32 kirjoittanut Raimo-Raato »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Parempi laittaa Eaton M90 tai M112 tinakutosen kaveriksi. Tuo magneettikytkimellinen versio on niin isolla hihnapyörälläkin, että välityssuhde jää aika pieneksi ja tuotto oletettavasti vielä huonommaksi kuin ilman magneettikytkintä olevassa M62:ssa. Niissä on selvästi pienempi hihnapyörä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Mahtuu se sinne, pakosarjan yläpuolelle, MUTTA.

M62 on tosiaan liian pien tohon moottoriin M90 vähintään 6koneen kaveriks.

Sit joudut hommaamaan isommat suuttimet, ja tekemään kaikkia muita kikkailuja että saat sen ahtimen sinne toimimaan (IC putket jne). Hintaa hommalle tulee tonnin nurkilla jos sen pitää kans toimia.

Ostat sen auton ensinäkin 3,0L koneella jos ostat, etkä 2,5L koneella. Ihan eri auto noilla moottoreilla. 3,0L kone jaksaa vakionakin levitellä penkkoja ihan tarpeeks, etenkin manuaalina, mutta myös hyvin automaattina (ainakin oma jaksaa hyvin jauhaa 3.vaihteella kun on 4.10 perävälitys tehtaalta).

Eihän nissä mersun koneissa ole kun joku 170-180hv ahdettunakaan tuolla kompressorilla, niin 2,5L koneen jossa jo vakiona 170hv syöttämiseen tuo ei riitä ahdoilla tosiaan ilman ihan eri välitystä, ja silloinkin loppuu tuotto yläkierroksilla kesken ja tuo on lähinnä tuke. Alakierroksilla tolla vakio välityksellä taitaa mennä alipaineen puolelle 2,5L koneella, puhumattakaan rekisterin yläpäässä.  :D

Jos haluat oikean penkanlevittimen, ni hommaa audi kunnon moottorilla (mulla on sellanen ihan IIIIIIIIIIIISOLOHKOLLA) ja voin kertoa että 1,8T on kyl aika tuhnu, eihän se edes viritettynä tappiinsa (n.400hv katujärkevänä) oo mikään kummoinen. S90Royal 204hv koneella on talouden tuhnuin ajoneuvo (seuraavaks tehokkaammassa melkeen tuplateho), ni laske siitä että tiedänkö mistä puhun. :)

Voin kertoa muuten kans sen, kannattaa ostaa valmiiks mahdollisimman lähellä tavoitetta oleva auto. Jos hakusessa hauska 400hv auto, kannattaa ottaa se tehtaan tuplaturbo V8 tms, eikä itse ruveta 10v aikana rakentelemaan ja tuhlaamaan 3x enemmän rahaa ja työtunteja (joilla olis töitä tehdessä voinu sen hauskan auton maksaa). T. virheen 2x tehnyt, 3&4 kerroilla tajusin tehdä oikein heti. :D

Ja sit polttoainekuluista, kun ne sitten varmaan nousevat 2,5 vs 3,0L koneella kysymykseksi. 2,5L manuaali 7,5L maantiellä, 3,0L automaatti 8,5L. Kaupungissa 12-16L. Penkanlevityshommissa vie sit mitä haluaa. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Raimo-Raato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Tuli sit nyt hankittua valmiiksi rävelletty 940 tjurbolla ja heti saikin siitä oman aiheen kirjotella...

Varmasti se M90 ois ollut huomattavasti parempi valinta mutta kyllä mä silti ihan näin mutuillen haluisin uskoa että M62 ois sen 0.4 kiloo jaksanut tuottaa jonka ruisku hanskais kuulemma ihan vaan ahtojen mukaan säätyvällä bensanpaineella. Toki eaton portattuna ja välitykset muutettuna. Perustan väittämäni ihan vaan siihen koska mersumiehet oovat näemmä saaneet kilon ahtoja M62:lla 2.3 litrasen moottorin kanssa. Tietenkään ahtimen hyötysuhde ei ole enää tossa vaiheessa siellä kaikkein parhaimmalla alueella. Siksipä M90 tai M112 huomattavasti fiksumpi valinta. Mulla tossa homman pointtina oli vaan se kun m62 ois sattunut valmiiksi löytymään. Vaan ehkäpä joskus sellainenkin projekti. Tai nythän mä voisin mun vähäpäästöisen 360:n vihdoin laillisestikin ahtaa. Kun vaan joskus ois aikaa ja intoo...

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Varmasti se M90 ois ollut huomattavasti parempi valinta mutta kyllä mä silti ihan näin mutuillen haluisin uskoa että M62 ois sen 0.4 kiloo jaksanut tuottaa
Muistaakseni boost:lla oli aikanaan M90:llä suht vakiossa 3l tinakutosessa 0,3bar painetta maksimissaan. Sitä en muista oliko ahtimenhihnapyörä vakio vai pienempi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Kyllähän se m112 mahtuu vitoskoneen kylkeen, kun sovittaa. Tein vain oman imusarjan ja apulaitteiden paikkoja vähän muokkasin.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

 

RallyBaron  Samppasport