Proturbo  Autodiagnoosi

Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla

  • 11 Vastauksia
  • 3387 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« : 21.05.2016, 10:51:41 »
Ei löytynyt tällaista aihetta, niin kyselisin kokemuksia vaunun tms. kärryn vetämisestä veteraanilla..

Taustaa sen verran, että appiukko osti viime syksynä vanhan SMW:n oman jenkkinsä perään. Hetken ihastelin yhdistelmää ja aloin pohtimaan, että olishan se komia vedettävä Volvoonkin. Ja vahingossa tutulta löytyi pari 140-sarjalaisen koukkuakin.. Vielä ei siis ole paikalleen eksynyt koukku.

Lähinnä aloin miettimään miten tollanen vakio B20A + M40 jaksaa vetää.. Omalla kohdalla kyseessä on vielä se isompi SMW:n malli, joten ei ole ihan keveinkään. Kokeilemallahan se selviää, mutta kiinnostaa muiden kokemukset aiheesta.



Yks puoltuttu kertoi aikanaan vetäneen vaunua 144:lla ja oli kuulemma nätisti tullu perässä. Joku Kafi kyseessä. Auto vakio tekniikalla, paitsi nokka aavistuksen pirteämpi.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #1 : 21.05.2016, 13:26:31 »
kyllähän aikanaan 140sarjan volvo oli yksi suosituimmista vetureista,katot vanhoja lerintäpaikkakuvia niin kyllä siellä vaunun vieressä niitä on paaljon,melläkin vedettiin sataneljäkymppisillä ennekuin tuli 240 sarja,ja sitä ennen amatzoneilla.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa p131

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
    • Automatic Overdrive
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #2 : 23.05.2016, 19:58:50 »



Mä olen pari viikkoa pyörinyt tuollaisella yhdistelmällä. Kärry on iso mutta kevyehkö. Kone on vakio B20A ja vaihteisto automaatti. Pesee yhdistelmäajokkina käyttis neloskoppa-Golfin mennen tullen. On kateellisten panettelua ne "Volvo vetureista veltoin" jutut  ;)

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2192
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #3 : 23.05.2016, 22:29:33 »
Amazonilla heitin viimesyksynä kärrykeikan kaatikselle.. n. 800-1000kg oli kärryllä painoa ja hyvin jakso ahtiala-villähdetien mennä.. ::)
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa jorma567

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #4 : 26.05.2016, 08:07:37 »
hemmetin hyvin soveltuu vetämiseen (140 b20a) veneitä olen laskenu vesille ja nostanutkin. tulee nöyrästi luiskasta kun nostaa kytkintä.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #5 : 26.05.2016, 08:19:02 »
Noni, hyvä kuulla positiivisia kokemuksia. :)


Taidanpa kunnostaa paremman koukun ja laittaa paikoilleen 144:seen.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #6 : 26.05.2016, 08:54:55 »
Noni, hyvä kuulla positiivisia kokemuksia. :)


Taidanpa kunnostaa paremman koukun ja laittaa paikoilleen 144:seen.
jos tähän meinaat niin tässä oli koukku mulle tullessaan,autossa oli kytkin/perä täysin kaput niin otin koukunkin pois,kytkimen tein ja perä tuli 74 mallin autosta jolla ajettu 180tkm,koukku jäi laittamatta takasin!



kaivoin vielä muutaman meidän kuvan noilta ajoilta,tässä mitä äkkiä löysin mutta näitä on kymmeniä







« Viimeksi muokattu: 26.05.2016, 09:07:39 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #7 : 26.05.2016, 12:43:02 »
Itsellä on vaunun vetämisestä kokemustakin vm74:lla 142:lla ja B20A+M40 yhdistelmällä. vm83 teli Kafi tuli hyvin perässä, vaikka olikin lievästi ylikokoinen painoltaan autoon nähden. Tuli käytyä kyseisellä yhdistelmällä Norjassa ja ei ollu vaikeuksia kivuta isompiakaan mäkiä. Polttoaineen kulutus oli yllättävänkin maltillista eli noin 12-13 litraa sataselle.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #8 : 26.05.2016, 22:46:56 »
jos tähän meinaat niin tässä oli koukku mulle tullessaan,autossa oli kytkin/perä täysin kaput niin otin koukunkin pois,kytkimen tein ja perä tuli 74 mallin autosta jolla ajettu 180tkm,koukku jäi laittamatta takasin!




Juurikin keltaseen meinasin. Ja muistelinkin, että tossa koukku oli aikoinaan. Siitä isäukon kans puhuttiinkin, mutta ei se ollu tolla vetäny edes peräkärryä.. Eikä muillakaan sen 140-sarjalaisilla.


Mutta jos sitä sitte kesälomalla lähtis kokeilemaan emännän kanssa, että miten se karavaanailu sopii. On muute toi smw vielä saman vuotinen mun 144:sen kanssa.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #9 : 27.05.2016, 07:52:38 »
Juurikin keltaseen meinasin. Ja muistelinkin, että tossa koukku oli aikoinaan. Siitä isäukon kans puhuttiinkin, mutta ei se ollu tolla vetäny edes peräkärryä.. Eikä muillakaan sen 140-sarjalaisilla.


Mutta jos sitä sitte kesälomalla lähtis kokeilemaan emännän kanssa, että miten se karavaanailu sopii. On muute toi smw vielä saman vuotinen mun 144:sen kanssa.

 O0 O0 O0 O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #10 : 27.05.2016, 15:43:06 »
164 E oli ainakin oiva veturi, 540 Kafi vaunu tuli perässä aika haipakka :D :D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaunun/kärryn vetäminen veteraaneilla
« Vastaus #11 : 30.05.2016, 22:54:28 »
Duetilla on tullu vedettyä yleensä venettä ja harvemmin kärryä mutta hyvin on pärjätty. Viritetty kone yleensä pellin alla niin on jaksanu vetää eikä kulutuskaan maantiellä ole mitään mahdotonta, noin 8-9l satasella. Mitä ny jarrut aika heikot niin saa olla tarkkana muun liikenteen kanssa tai muuten joutuu seisomaan jarrupolkimella jos tulee yllättävä tilanne.

 

Autoracing  KL-varaosat