Kulkukoira  Proturbo

pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin

  • 22 Vastauksia
  • 9401 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MTR-84

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« : 14.08.2016, 20:22:56 »
Terve.
Olisi tuollainen pv joka kaipaisi jarrupäivitystä. käykö esim, 242 tai jostain muusta vanhemmasta takavetomallista levyt ja satulat tuohon pv:n eteen? onko napa/laakeri erillainen levyjarrullisissa?


Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #1 : 14.08.2016, 21:20:44 »
Amazon 65-68, eli kolmimäntäiset satulat. Satulat kannattaa asentaa toiselle puolelle kuin iskarit, muuten etupyörien kääntökulma jää pieneksi.
Etuarruletku käy 140 sarjalaisesta, en muista kumpi.

Wanhaan hyvään aikaan jolloin katsastusinsinöörit oli valtion palveluksessa saatettiin vaatia takapiiriin jarrupaineen rajoitusventtiili ja takajarrutkin Amazonista.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa seppis10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #2 : 19.09.2016, 00:30:05 »
Amazon 65-68, eli kolmimäntäiset satulat. Satulat kannattaa asentaa toiselle puolelle kuin iskarit, muuten etupyörien kääntökulma jää pieneksi.
Etuarruletku käy 140 sarjalaisesta, en muista kumpi.

Wanhaan hyvään aikaan jolloin katsastusinsinöörit oli valtion palveluksessa saatettiin vaatia takapiiriin jarrupaineen rajoitusventtiili ja takajarrutkin Amazonista.

Kyselisin sellasta kun itsellä vm.67 duett. Niin tarviiko hommata amazonin etujarrusatuloiden ja levyjen ohella tukivarsia yms. Että saisi päivitettyä levyjarrut eteen rumpujen tilalle?
« Viimeksi muokattu: 19.09.2016, 00:33:03 kirjoittanut seppis10 »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #3 : 19.09.2016, 08:14:53 »
Ei tarvitse Amazonista muuta kuin ne satulat, levyt napoineen ja se satulan kiinnityslevy.

Kiinnitysreiät uusiksi, muuten aika heittohomma. Toki siinä saattaa olla joku aikavääristymä, kun kyseisestä vaihtotyöstä on n. 33 vuotta aikaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa seppis10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #4 : 19.09.2016, 16:07:37 »
Ei tarvitse Amazonista muuta kuin ne satulat, levyt napoineen ja se satulan kiinnityslevy.

Kiinnitysreiät uusiksi, muuten aika heittohomma. Toki siinä saattaa olla joku aikavääristymä, kun kyseisestä vaihtotyöstä on n. 33 vuotta aikaa.

Ok. Paljon kiitoksia!! Täytyy siis ens talvena tehdä pieni jarrujen päivitys :)
Eli sittenhän sen näkee miten kiinnitysreijät käy :)

Poissa seppis10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #5 : 20.09.2016, 17:30:01 »
Terve!  Käykö amazonin 4 mäntäset satulat pv:hen? Vai onko kolmemäntäset ainoat jotka käy pv:hen? Tuntus siltä että, nelimäntäsiä satuloita olisi enemmin tarjolla.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2016, 17:32:55 kirjoittanut seppis10 »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #6 : 20.09.2016, 22:41:38 »
Käy kunhan ne satulan kiinnityslevyt on nelimäntäisistä. Toki ne on kahdella jarrupiirillä joten siitä tulee lisäjumppaa. 240 satula on aika samanlainen ja siitä on olemassa yksipiirinen ABS satula, mutta se taas tarvitsee jäähdytetyn paksumman jarrulevyn.







 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa seppis10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #7 : 21.09.2016, 07:43:37 »
Käy kunhan ne satulan kiinnityslevyt on nelimäntäisistä. Toki ne on kahdella jarrupiirillä joten siitä tulee lisäjumppaa. 240 satula on aika samanlainen ja siitä on olemassa yksipiirinen ABS satula, mutta se taas tarvitsee jäähdytetyn paksumman jarrulevyn.


Eli jos laittaa nuo 4 mäntäset satulat ni pitääkö hommata myös amazonin kakspiiri pääsylinteri? Ja tarviiko nuo sitten jo jarrutehostajan?

Oisko kellään kokemusta asiasta!!??
« Viimeksi muokattu: 27.09.2016, 23:47:06 kirjoittanut seppis10 »

Poissa MAHU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #8 : 28.09.2016, 18:43:48 »
Tein joskus tällaiset muistiinpanot.
Amazonin yksipiiriset levyjarrut PV:hen
Amatzonin pääsylinterissä perimmäisenä on uraprikka, laita se PV:n pääsylinteriin. Sen tehtävänä on päästää jäännöspaine pois levyjarruista.
Iskunvaimentajat siirretään etuakselin etupuolelle. Sitä varten tarvitaan epäkeskopultit. Muuten kääntövarret ottavat kiinni iskunvaimentajiin. Minä tein alemmat pultit 7mm epäkeskeisiksi. Niiden epäkeskeisyyden asensin yläviistoon. Ylemmät pultit tein 3mm epäkeskeiseksi ja niiden epäkeskeisyys tuli ylöspäin.
Jarrusatulan pitimen kiinnitysreistä kolme hitsataan kiinni ja porataan uudet oikeisiin paikkoihin.
Olkatapin rasvanipat vaihdetaan kulmamallisiin.
Tee jarruletkulle pidin etupalkin takapuolelle, niin voit käyttää PV:n omaa jarruletkua. Jarruputket joudut tekemään uudet.
Hiekkapeltiä joudut vähän muokkaamaan että raidetangon päälle jää tilaa. Joudut tekemään siihen myös uudet kiinnitysreiät.
Kun vaihdat etujarrut niin laita myös samasta autosta takajarrut. Amatzonissa on vain toinen kenkä on itsetehostava, mutta PV:ssä molemmat. PV:n osista uuteen asennukseen kelpaa vain käsijarruvaijerit ja jarrurummut.

Kun olin kesän ajellut, totesin että auto tarvitsee tehostimen. Tehostimeksi löytyi Lockheed jota myi Minitron Vantalla. Tehostin vaatii takajarruille paineenrajoitusventtiilin. Sattui olemaan kotona Wilwoodin vipumallinen, jonka asensin taa lähtevän jarruputken etupäähän. Ohjaussimpukan pultteihin kiinnitin tukirakennelman, kevyemmät tuet koriin ja ohjausputkeen. Lockheedin asennusohjeessa puhutaan jotain petroolilukosta, joten tein alipaineputkeen ylimääräisen mutkan että tiivistyvä polttoainehöyry jäisi siihen. Lisäksi tarvitaan ristihaara, putkea ja nippoja ym. 
Kuvat kertovat enemmän kuin sanat.

http://aijaa.com/qSbU8d
http://aijaa.com/p6LK4y
http://aijaa.com/yYqhae
http://aijaa.com/3ppISb
http://aijaa.com/zGfOWs
http://aijaa.com/PD7Dhp
http://aijaa.com/JwoZh8
http://aijaa.com/JK2Yjn
http://aijaa.com/bCRn0Q
http://aijaa.com/56ziKm
http://aijaa.com/C9Jx11
http://aijaa.com/Rw7OGw                         

Poissa seppis10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #9 : 01.10.2016, 00:29:55 »
Paljon kiitoksia! Taas projekti etenee. Saako mistään noita jarrusatulan kiinnikkeitä uutena ?

Poissa seppis10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #10 : 11.12.2016, 15:58:26 »
Tervehdys.
Minkäslaista lisä jumppaa aiheuttaa jos laittaa 2.piiri levyjarrut etee duettii?
Kun ei oikein tunnu löytvän aman 1.piiri levyjarruja käytettynä.

Kiitokset etukäteen.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #11 : 11.12.2016, 16:12:13 »
Sen satulan voi muuttaa 1-piiriseksi poraamalla yhdyskanavan. Tulppaa sen toisen lähdön.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #12 : 11.12.2016, 18:21:43 »
Mulla olis ylimääräisenä aman kaksipiiriset etujarrusatulat ja kiinnikkeet. Satulat vaativat purkamisen ja puhdistuksen, tais olla joku ilmanippaki poikki. Mukaan tulee uudet tiivisteet ja saattas löytyä palatkin :)
940 classic
Amazon -68

Poissa seppis10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #13 : 11.12.2016, 21:32:03 »
Sen satulan voi muuttaa 1-piiriseksi poraamalla yhdyskanavan. Tulppaa sen toisen lähdön.

Oletko itse muuttanut satulan 1.piiriseksi?Tarviiko siihen yhdyskanavaan työstää jonkinlainen ura tiivisteelle?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
« Vastaus #14 : 12.12.2016, 12:01:39 »
Oletko itse muuttanut satulan 1.piiriseksi?Tarviiko siihen yhdyskanavaan työstää jonkinlainen ura tiivisteelle?

Vain kuvissa nähnyt, mutta ylemmän ja alemman männän väliin reikä.

Tämä löytyi netistä:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=24&t=66749
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Ateho