Kulkukoira  Proturbo

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 116229 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #135 : 03.01.2017, 20:34:12 »
Komian näköinen väri kyllä on.  O0

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #136 : 03.01.2017, 20:56:51 »
Nätti väri!
No kun halvalla sai.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #137 : 03.01.2017, 22:03:22 »
Volvolla on tähän väriin vastaava, mutta sinisen pigmentillä varustettuna ja se kulkee nimellä Blackberry Pearl. Tämän värin nimi on Persia Pearl ja se löytyy Opelin osastolta värikoodilla Z299/58L. Väri vaihtuu katselukulman, sekä valoisuuden mukaan. Perusvärinä tuossa on musta johon läträttiin 7 (muistaakseni) eri väriä joihin lukeutui mm. musta, punainen, violetti, ruskea ja valkoinen.

400 grammaa Blackberry Pearlia (reseptejä ilmeisesti on erilaisia mutta tämä on se tehtaan oma '98 versio) on saamieni tietojen mukaan syönyt:

276 g mustaa
44 g sinistä
35 g "oxide red" eli jotain tiilenpunaista tms.
8 g valkoista
+3 kpl erilaisia siraliikkeja eli helmiäisiä joista tulee puuttuvat grammat ja se kameleonttiefekti

Hämäriä litkuja. Ja hinta on juuri sen mukainen. :uglystupid2:

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #138 : 03.01.2017, 22:12:56 »
Hämäriä litkuja. Ja hinta on juuri sen mukainen. :uglystupid2:
tähän viellä ohoh :o vois pikkasen pistää keljuuttaa  :)
hienolta näyttää -H-
kiitoos ja anteeks.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #139 : 03.01.2017, 23:50:49 »
Komian näköinen väri kyllä on.  O0

Nätti väri!

hienolta näyttää -H-

Tattista :) Ajatus tämän värin käyttämisestä lähti edellisestä käyttöautosta, joka oli juuri tällä värillä

Hämäriä litkuja. Ja hinta on juuri sen mukainen. :uglystupid2:

On ja älä muistuta, pitää hakea vielä ainakin litra  :buck2: :D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #140 : 13.01.2017, 21:23:28 »
Nyt on vähän johtoja vedetty. Jos taas olisi vähän käyttänyt päätä ja purkuvaiheessa olisi ollut mukana esimerkiksi pieni pätkä maalarinteippiä ja kynä johtojen merkitsemiseen, mikä johto on mistäkin, pääsisi kasausvaiheessa helpommalla. Noh, aita on kiva ylittää sieltä mistä se on korkein :)) varmaan 60% johdoista on vielä siinä tilassa, että ei ole puolikastakaan ideaa mihinkä ne kuuluisivat -sähkökaaviosta huolimatta, eikä tilannetta auta myöskään se että johtoihin on joskus tehty joitakin omia patentteja jotka nyt aion repiä pois.



Oli tuossa läjä piilotettavaksi..





Verhoilun osat tuli myös pestyä, tai osa niistä. Vielä olisi muoviset jäljellä. Mattojen pesun aikana alkoi tuntua siltä, ettei matot ole koskaan nähneetkään pesua. Noh, ovatpahan puhtaat. Ensiksi huuhtelin matot puhtaalla vedellä, sen jälkeen juuriharjalla ja runsaalla mäntysuovalla.  Jälkeen kuvaa matoista ei tullut otettua.. Mutta lähtötilanne oli tämä;










Kattoverhoilusta sentään on joku räpsy;





Kattoverhoilun pesuun käytin ihmesientä, sekä rättiä. Ensin rätillä turhat pölyt/irtolika pois, sitten ihmesienellä ja pelkällä vedellä hangaten. Pelkällä vedellä läträämisen jälkeen pesin kattoverhoilun vielä kertaalleen mäntysuopaliuosta käyttäen. Tuossa yllä olevassa kuvassa on meneillään vedellä pesu. Hyvin se väri muuttui vaikkei palautunutkaan täysin alkuperäiseksi  :)


Aiemmin viikolla tuli noukittua talteen parempikuntoinen takaluukku ja paremmin paikoilleen istuva tankinluukku. Maalausta vaille on siis vielä nuo edellä maininut, sekä kone- että valopelti ja muita pieniä nippeleitä kuten muttereita ja levyjä.


Tänään tuli haettua vauhtipyörää ja asetelmaa varten uudet pultit. Asetelmalle tuli 12.9 ja vauhtipyörälle 10.9 pultit. Vauhtipyörälle tuli siitä syystä heikompaa tavaraa, että 12.9 tavara on kuusiokolona ja kyseinen kanta on liian korkea ja ottaa kiinni kytkinlevyyn. Sen verran tuli myös harrastettua laskentaa ja todettua että tuo 10.9 tavara on ihan riittävää, jopa 1.5 turvakertoimella. Haettuani pultit rupesin soittelemaan alueen koneistamoja läpi ja kyselemään kellä olisi tasapainotusvehkeet. Lopputulos oli kuitenkin se, että jokainen paja johon soitin, ohjasi Kokkolan Moottorihiomolle. Hiukan nihkeästi suhtauduin minulle annettuun tietoon, sillä ei oikein huvittanut lähteä ajamaan 120km/siivu tuon takia. Google taas auki ja hiukan kun muutteli hakusanoja niin tuli osuma Lapualta sen nimisestä paikasta kuin Suomen Hiomopalvelu, hintakaan ei päätä huimannut. Paketin sanottiin olevan valmis ensi viikolla.

Jatketaan taas kun on jotakin kerrottavaa  :)
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:45:53 kirjoittanut razori »

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #141 : 14.01.2017, 23:29:54 »
eikö se koko auto haise mäntysuovalle kun on sisusta pesty sillä?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #142 : 15.01.2017, 14:04:06 »
eikö se koko auto haise mäntysuovalle kun on sisusta pesty sillä?

Pesun jälkeen haisi aika voimakkaasti, mutta muutama päivä pesun jälkeen tuoksi oli enää mieto. Matot oli ainoat, jotka pesin ihan raa'alla mäntysuovalla. Ovipahveihin ja kattoverhoiluun käytin todella mietoa liuosta, joten ne ei pesun jälkeen haisseet oikein miltään. Vähän luulen että kaikki vähäisetkin hajut katoaa ennenkuin pääsen laittelemaan sisustan osia paikoilleen, kun vielä on sen verran tehtävää muissa jutuissa.

Mäntysuovan valitsin siksi, koska olen säilyttänyt suurinta osaa verhoiluista vanhassa navetassa ja toissakesänä joku eläin oli näemmä saanut slaagin yhteen navetan ilmastointikanavista. Vieläkin puistattaa se haju mikä navetassa vallitsi, mutta ei nuo osat mielestäni enää haisseet miltään kun ne hain sieltä pois pesua varten. Pestyt osat eivät enää majaile navetassa.



Suurinosa ajasta tällä hetkellä menee aivopierujen selvittelyyn ja niiden korjaamiseen, kuten;




Eli kärrynvalot auton omista ryöstettynä


Mutta tämä on mielestäni paras;




Tuo taitaa olla radion liitin? Purkukuvia tarkastellessa näyttää menevän keskikonsoliin. Jos on niin taitaa kieliä aftermarket rammarista jossain vaiheessa auton historiaa. Mielenkiintoista kyllä, hieno korjausvara jätetty tuohon, että saa johdot takaisin liitettyä takaisin :facepalm: Saa nähdä onko nuo tyngät enää liitettävissä.


Tuli väsättyä tähän puuvillalakanoista peitto normaalin pressun tilalle, joka on turhan kankea ja hankala kääriä kokoon ja kokoon käärittäessä se naarmuttaa maalipintaa. Ei tuolla naarmuuntumisella periaatteessa ole väliä jos tämän vesihioo, mutta silti... Tokmannilta hain 10m ompelukuminauhaa (mitälie) ja katselin samaisesta puljusta myös lakanoita. Eivät olisi olleet kuin 11e/kpl, mutta silloin muistin kirpputorin olemassaolon joten suuntasin sinne. Hyvästi oli tarjontaa ja lakanoiden hinta vaihteli 1.5-2e välillä. Suosin pussilakanoita enemmän, kuin aluslakanoita, sillä kun pussilakanan leikkaa auki niin peittävyyttä tulee paljon enemmän kuin aluslakanalla. Peiton kokonaiskustannuksiksi tuli luokkaa 15e, vrt motonetissä olevaan vastaavaan valmiiseen 79.90e kokopeittoon :D






Mitat tuolle on jotakin 6x8m. Helppo pestä tarvittaessa ja äärimmäisen kevyt, eikä naarmuta S*



Netistä tulostin sähkökaavion, kun tuossa Haynesin oppaassa oleva on niin häyttömän pienellä, että vaatii suurennuslasin ennenkuin merkeistä saa selvää. Kaavio tulostettu A3 paperille.






Lisänä tänään tuli tilattua öljylinjavärkkiä. Tulon otan lohkon päässä olevasta 1/4 npt nipasta, linjan haarautan käyttäen y-blokkia. T-blokkikin olisi ajanut asian, mutta kun on saatavilla y-blokki niin tehdään sillä. Paineen jakautuminen saattaa olla tuolla y-blokilla tasaisempi, mutta tuo nyt on mutuilua.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:47:23 kirjoittanut razori »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #143 : 15.01.2017, 16:54:28 »
Kyllä tuo toisessa kuvassa on radion liitin. Vähän on periaatteessa lyhyeksi napsaistu, mutta tuohon liitinpesään voi onneksi ns sielut vaihtaa. Siniseltä tai jostain elektroniikka-liikkeestä hommaa tämän tapaisia liittimiä.  http://www.startax.net/?mid=10&pid=113&tuotenumero=1090-01205&lang=fi&id=

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #144 : 15.01.2017, 19:51:29 »
Kyllä tuo toisessa kuvassa on radion liitin. Vähän on periaatteessa lyhyeksi napsaistu, mutta tuohon liitinpesään voi onneksi ns sielut vaihtaa. Siniseltä tai jostain elektroniikka-liikkeestä hommaa tämän tapaisia liittimiä.  http://www.startax.net/?mid=10&pid=113&tuotenumero=1090-01205&lang=fi&id=

Löytyi tästä paikalliselta sama liitin, kuin tuo linkkaamasi. Ei ole hinnalla pilattu :D Pitää käydä korjaamassa muutama talteen.

Kipaisin tuossa päivemmällä vielä motonetistä, kun näytti olevan täällä Vaasan motonetissä kaikki 240 jarruputket saatavilla. Kivempi niputtaa uutta osaa ja osat menee ainakin seuraavat parikymmentä vuotta. Putket hain tämän listan mukaan. Vajaa 170e tuli kustantamaan joka ikinen jarruihin liittyvä nippeli -tosin listasta jäi uupumaan yksi jarruputki varastotilanteen takia.
Mietin myös putkien tekoa itse ja se olisi vaatinut liki 250e sijoitusta tarvittaviin osiin joten jätin ne toistaiseksi kauppaan. On muuta suunnitelmaa tuolla 80e:lle kuin makuuttaa hyllyssä seuraava projektia odotellen :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #145 : 15.01.2017, 20:40:03 »
Löytyi tästä paikalliselta sama liitin, kuin tuo linkkaamasi. Ei ole hinnalla pilattu :D Pitää käydä korjaamassa muutama talteen.
no ei kyllä. Pitäisi käydä itselläkin ostamassa noita samanlaisia liittimiä, kun tilasin siniselle takakaiuttimien johtojen liitinpesät. Juuri siksi, ettei tarvi katkoa johtosarjaa, kun tulee tarvike kaiuttimet. :D En muistanut katsoa liittimien numeroita valmiiksi ja tiskillä ollut myyjä ei hirveän halukas ollut etsimään vidalta 200:sen liittimiä :D
« Viimeksi muokattu: 15.01.2017, 20:46:37 kirjoittanut Dmies »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #146 : 23.01.2017, 23:32:57 »
Ja tasaiseen tahtiin etenee.



Ensin pestiin parit osat, joista vertailukuvat. Ei varmaan tarvitse sanoa kumpi on kumpi :D









Kattovalolle kun sain vedettyä johdotukset, sai ryhtyä asentamaan STP:n tuotteita






Ja perään itse verhoilu







Silloin kun autoa purettiin niin tein havainnon, että etulattiat olivat märät. Arvelin vian olevan siellä perinteisellä suunnalla, eli lämppärissä. Jotenka kaiken varuiksi kenno tinaten;









Oli kyllä haastetta saada tina leviämään tai ylipäätänsä edes pysymään tuossa, ettei se koskiessa irronnut mukana. Mutta nyt ainakin pitäisi olla hyvä :)


Tinauksen jälkeen koeponnistin sen perinteisen periksi antajan, eli hanan. Vuotihan se. Sitten aloin miettimään sopivia vastikkeita hanalle ja tiedustelin asiaa myös täältä foorumilta. Tänään kävin aamusta paikallisessa varaosaputkassa katsomassa tarjontaa. Aluksi tiedustelin yleimallista hanaa ja kävimme hieman tarjontaa läpi. Hyllystä pilkisti silmään sininen paketti tutulla nimellä. Varovasti kysyin tuolle siniselle paketille hintaa ja kävimme parin muun paketin ohella sen tarkistamassa. Varaosamyyjä löi sellaisen hinnan, että kieltäydyin siltä seisomalta ja keskityin jäljellä oleviin tarjokkaisiin.

Muita tarjokkaita ihmetellessäni, tulin hieman katumapäälle tuosta sinisellä paketilla varustetusta tuotteesta. Hetken aikaa kauppaa tehtyämme pääsimme yhteisymmärrykseen hinnasta. Ennen maksun suorittamista tein pitävyystestin, sillä pahvilaatikko näytti kovin nuhjuiselta eli paketti on ollut hyllysä jonkin aikaa -tuote läpäisi testin ja maksu suoritettiin.






Uusi, volvolainen hanahan se siellä.







Uudet ja alkuperäiset osat on kivoja. Ei mitään ylimääräistä räpeltämistä vaan sopii suoraan paikoilleen S* Jospa se nyt menisi seuraavat 25v. :D






Puhallinyksikkö kainaloon ja auton luo asentamaan. Kovin pysyvää asennusta en tehnyt, jos tuota pitää tuosta vielä johonkin siirtää, kun ei millään pysty muistamaan kojelaudan kasausjärjestystä kaikkien tukirautojen sun muiden osalta 100%:sti. Pitää hieman vakoilla Haynes:in oppaasta mallia.



Keskitin kuitenkin energiani johonkin muuhun ja sain asenneltua autoon lisää STP:n tuotteita.










Takapenkin alle ei vielä tullut laiteltua mattoa, kun minulta uupui pari koritulppaa, eikä viitsi olla hätäinen ja kasata ilman tulppia. Jos joskus sattuu ajelemaan sateessa niin ei ole kivaa jos tukkimattomista rei'istä tulee hyttiin vettä. Lattiaankaan en vielä laittanut mattoa, kun sen verran tulee vielä kenkineen pyörittyä auton sisällä sähkötöiden sun muiden juttujen puitteissa, niin matot menevät vain huonoksi kun ovat poljettavissa. Myöhempänä sitten, on tuota vielä yksi paketti jäljellä :D
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:49:33 kirjoittanut razori »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #147 : 24.01.2017, 02:32:26 »
Omasta mielestä aika hyvä tuuri, kun löytyi tuo vanhanmallinen hana hyllystä  O0. Muistaakseni tuota ei saa enää volvolta tilattua vaan tulee se pyöreä mitä myös saa tarvikkeena motonetistä jne ja tarvikemalli on yleensä se maanantaikappale.

Poissa tombrez

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • #Pikkutomppa
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #148 : 24.01.2017, 17:17:52 »
oisit käyttäny tuota energiaa myös oven ulkopelteihin, ei hirmusesti ole vaikutusta tuolla sisäpellin vaimentamisella ;)
740.5 D24+m90
740 Oem turbo+holset
Amazon b20

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #149 : 24.01.2017, 18:00:19 »
oisit käyttäny tuota energiaa myös oven ulkopelteihin, ei hirmusesti ole vaikutusta tuolla sisäpellin vaimentamisella ;)

Omakohtaiset- ja muiden kokemukset sanoo toista riippuen automallista :) toisinkuin ulkopellin vaimentamisella, jossa pyritään lähinnä estämään pellin resonointi/kaikuminen, niin sisäpellin vaimentamisella pyritään tismalleen samaan sen lisäksi, että ovessa olevat reiät saadaan umpeen joiden kautta ääni pääsääntöisesti kantautuu kabiiniin. Eikä kuumailmapuhaltimella olisi kovin hyvin saanut lämmitettyä peltiä saatika mattoa paremman tarttuvuuden takaamiseksi, kun ulkoilmassa ja lähellä 0*C touhutaan.

Tähän asti olen omissa sovellutuksissa käyttänyt halvempia ja huonompia mattoja, kuin STP, ja vaikutukset ovat silti olleet selvästi havaittavissa. Joten ihan luottavaisin mielin olen ovien vaimennusasteen riittävyydestä, kun eivät nämä suoraan tehtaaltakaan ole sieltä äänekkäimmästä päästä :)


 

Elekma  Autoracing