Moi.
Olen auton yksi entisistä omistajista, joskus 90-luvun alkupuoliskolta tuonne johonkin 96-97 tietämille.
olenkin monesti ihmetellyt mitä tälle kuuluu? muutamia kertoja hakenut AKE:n kautta mutta mitään ei ole löytynyt ja ajatellutkin tämän jo paalatuksi.
Mutta ei! mukava nähdä vanha tuttu!
Tämä on muutoinkin ensimmäinen kerta kun tänne kirjoitan, vaikka lukenut kyllä jo vuosia loistavaa Foorumia, Kiitos tästä ylläpito ja harrastajat jotka jaatte täällä tietoa/ kokemuksia. ( Olispa ollu silloin ku aloittelin näitä hommia )
silloin piti mennä kirjastoon ettimään ja tilaamaan Haynesin ym. kirjoja jos ei Esson baari auttanut..
Mut joo, ensinnäkin: kone ei ole enään vakio mitoissa, porautin sen ensimmäiseen ylikokoon hehehh.. ja tietysti laakerointi yms.
btw. Roverin männät taisi olla jotain 550mk kpl mutta kun haettiin Buickin koodilla niin kas kummaa 305mk kpl ( Sama valmistaja varaosamyyjän mukaan )
no hekoteltiin hetki ja hän tiedusteli kummatko haluat? hmm.. otan ne Buickin kiitos.
näköjään syöttö laitteisto muuttunut yhdeksi kaasariksi, mulla oli 2kpl muuttuva kurkkuisia joita säädin ja vaihdoin useita ennen kuin sain pelaamaan.
Vaihteisto ilmeisesti vielä sama, tuli tehtyä tähänkin panta remontti.
lootassa oli "kiva" sift kit. eli ei väliä miten hiljaa kiihdytti niin aina ulvas renkaat kun meni seuraava pykälä sisään.
Jonkin aikaa meni kun etsin vikaa aivan julmettuun resonanssiin kaikilla nopeuksilla, mutta eräänä päivänä nostin takapyörät ilmaan ja menin makaamaan auton alle.
pyörittelin renkaita ja huomasin että joo-o on toi kardaanin laippa hitsattu n.15mm sivuun keskikohdastaan, eli heitti semmosta kananmunan muotoista rataa ympäriinsä ( on vissin ollut kiire saada ajoon ) noo eiku akseli irti ja laipasta poikki, kaverin sorvissa keskitittiin uusiks jonka jälkeen uudet hitsaukset ja johan pelas.
Ajoin autolla ihan päivittän keväästä syksyyn kaikki nuo vuodet ja aina se oli yhtä jännää sekä käteni kovin mustat, mutta oli se sen arvoista.
Minun aikana tuli ainakin 2krt. maalattua ja väri oli punainen, näytti hyvältä vahattuna, varsinkin kun vanteetkin olivat semmoset umpinaiset koko cromiset ja syvällä huulella.
Maskiksi tein lavuaarin kaarevista poistoputkista hampaat niinku Mercuryssä, ei oo näköjään enään.
puskureita ei mulla ollut, tein rosterista pellin eteen ettei näytä siltä että jotain puuttuu tästä, takana pelti myös jonka läpi tuli tupla putkisto.
Rättikaton etureuna oli hieman hankala kun nopeus nousi yli 60kmh niin katto alkoi kauttaaltaan pullistumaan, kerran tai pari kun ajoin hieman reippaampaa vauhtia luulin että kohta Volvo nousee kokonaan ilmaan kun ohjaamo tuntui jo melkoisesti paineistetulta, puhumattakaan mitä se ajo oli vesisateella.. sitä oli välillä hieman kostea olo.
Kumminkin melko hyvä ratkaisu oli kun laitoin noiden rätin pitimien väleihin tarranauhaa mitä sai Lahdesta Neppinapista, silloin rätti oli silti helppo avata ja tiivis suljettuna.
Rekisteriotteessa oli mun aikana maininta: Moottorin tehoa ei saa nostaa. eli mikäli se vielä siellä lojottaa niin ei onnistu tuo lisäilmaa tuottavan ruuvin asennus helpolla.
Ja kyllä on laillinen avo ilman turvakaarta, runko on vahvistettu pitkittäis palkeilla ja takana kolmio tuennat.
Voin joskus jos löydän niin laittaa muutaman kuvan entis aikojen ulkoasusta jos tahdotte?
tosin jos kuljettaja näkyy kuvissa on muuttunut niinkuin autokin, silloin tukkaa oli tossa edessä ylhäällä, nyt ei ollenkaan vain pitkä parta leuassa tilalla..
lopuksi vielä että vaikka aikaa onkin kulunut on tämä auto jäänyt mieleeni lähtemättömästi, pidin siitä.
enkä ole Volvoilua hylännyt, yks 144 ollut sen jäkeen ja Pari Amazonia. yksi työn alla kunhan ehdin tekemään, tätä varten teurastin yhden 244 B19at tekniikalla olevan vanhuksen mutta siitä lisää sanotaanko 10v. sisällä..
- Kiitos -