Autodiagnoosi  Carcom Oy

Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo

  • 9 Vastauksia
  • 3932 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sysostar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« : 21.06.2016, 03:28:52 »
Hei

Kellään kokemusta rakentaan nykyisten säännösysten mukaan turbo vähäpäästö koneelle?
B234f, 1989 olisi kysessä. kolmipistekatalysisaatori lukee jossain rekisteriotetta.

turbon ja välijäähyn asennus ei sinänsä iso ongelma. kuhan on palikat ja toivottavasti ei tarvi paljoa hitsailla ;)
miten joku muun turbon pakosarja käy b234f:ään suoraan ?

Mutta miten sen saisi rekisteriotteeseen ?

Lähinnä kustannukset. moottoriin kuiten menee 1ke vähintään kun alkaa.

ja jos tietäjä rakentaja olisi lapin läänissä niin aina parempi ;)

« Viimeksi muokattu: 21.06.2016, 03:34:31 kirjoittanut sysostar »

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • Jee jee
Vs: Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« Vastaus #1 : 21.06.2016, 10:49:14 »
Kellään kokemusta rakentaan nykyisten säännösysten mukaan turbo vähäpäästö koneelle?
B234f, 1989 olisi kysessä. kolmipistekatalysisaatori lukee jossain rekisteriotetta.
Jos auto vastaa vertailumallia ja menee käynninaikaisesta päästömittauksesta läpi, niin muutoskatsatuksen jälkeen leima läpsähtää paperiin

Mutta miten sen saisi rekisteriotteeseen ?

Lähinnä kustannukset. moottoriin kuiten menee 1ke vähintään kun alkaa.
Muutoskatsastus maksaa muutoskatsastuksen hinnan. Oletettavasti myös päästölappu pitää toimittaa tai ottaa sekin konttorilla.
!

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« Vastaus #2 : 21.06.2016, 15:15:48 »
Mutta miten sen saisi rekisteriotteeseen ?

Lähinnä kustannukset. moottoriin kuiten menee 1ke vähintään kun alkaa.
Penkkilappu ja alustan vertailu kainaloon ja konttorille.

Hinta riippuu mm. kaikesta. Oma oli: penkkilappu 75e, alustavertailu 0e, muutoskatsastus 150e ja päästöt 15e.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa sysostar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« Vastaus #3 : 23.06.2016, 12:54:49 »
Hei

Vetailumalli, eli jostain (mistä?) 740 2.3l turbon tietoja?

Päästöille ei siis tarvi kallista vtt tai vastaavaa mittausta enään ?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« Vastaus #4 : 23.06.2016, 14:48:44 »
Ei tarvitse, euro 2 ja vanhemmat riittää normi päästömittaus. Pelkkä varaosaluettelo on kai riittänyt alustan vertailuun.
Tässä keskustelua lainmuutoksesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60859.0

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« Vastaus #5 : 23.06.2016, 16:07:42 »
Selvittelin tätä juuri soittamalla A-testin tekniseen palveluun ja varmistelin vielä parilta muutoskatsastuksia tekevältä inssiltä. On omakin prokkis käynnistymässä.

Helpointa on kun tilaa Volvolta (maahantuonnista) vastaavuustodistuksen mihin autoon muutosta tehdään.
Hintaan 50€ + alv tuli postiennakolla parissa päivässä todistus missä todennettiin mitä muutoksia autoon saa valmistajan sallimissa rajoissa tehdä ja mitä muuta muutosta vaaditaan moottorin vaihdon yhteydessä.
Tuo todistus+kuitit tai muu varmenne muista vaihdetuista osista mukaan ja leimalle.
Volvolta tosin suositeltiin penkkilappua mukaan millä voi todentaa ettei tehot ylitä valmistaja suurinta sallittua. Mutta tuo ei siis pakollinen.
Ja ainakin omalla kohdalla muutosvaatimukset (b200f tilalle b230ft) olivat pienet. Iskarit ja renkaskoko. Kaikki muu riittää. Tosin rakennellessa vaihtuu muutakin, mutta noilla olisi jo päässyt leimalle.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2016, 16:09:50 kirjoittanut Vikakoodi »
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« Vastaus #6 : 23.06.2016, 20:26:19 »
Huomiona ettei 900-sarjaan saa tuota mallisarjavertailua...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Niilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« Vastaus #7 : 25.06.2016, 12:55:07 »
Huomiona ettei 900-sarjaan saa tuota mallisarjavertailua...
Tarkoittaa käytännössä mitä? Ettei volvolta saa vastaavuustodistusta, vai täh?

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« Vastaus #8 : 25.06.2016, 13:59:37 »
Tarkoittaa käytännössä mitä? Ettei volvolta saa vastaavuustodistusta, vai täh?

Juuri näin. 200-srjaan sain maahantuonnista mutten 900-srjaan  :(
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa sysostar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Nykyiset säädökset, vähän päästo turbo
« Vastaus #9 : 06.07.2016, 01:02:35 »
tähän liittyen volvolta sain seuraavan viestin.

"se maksaa joko 62€ (COC-todistus) tai 124€ (vaatimustenmukaisuustodistus)."

luultavasti ton kalliiman tarvii vai pitääkö tilata molemmat?-)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy