Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jussi101 - 09.06.2012, 19:43:25

Otsikko: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: Jussi101 - 09.06.2012, 19:43:25
autolla ajettu 2 tkm edellisestä öljynvaihdosta ja pakotetusta hiukkassuodattimen regeneroinnista. Tuosta määrästä 1 200 km ajettu moottoritiellä. Tänään ajotietokone  ilmoitti taas hiukkassuodatinongelmista. Auto ostettu 11 kuukautta sitten merkkiliikkeestä 3 vuotta käytettynä. Mikähän tätä vaivaa kun moottoritieajokaan ei käynnistä regenerointia?
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: Poikarukka - 09.06.2012, 19:48:25
Paine (ero) antur(e)issa vikaa? Ei tunnista oikein ja kone luulee, että tukossa. Olettaen tietenkin ettei suodatin muuten ole vaihdon tarpeessa. Kilometrit autolla? 120tkm kohdalla pitäisi vaihtaa uuteen suotimeen, joissain yksilöissä. Onko lisäaineellinen auto kyseessä? onko ainetta muistettu täyttää huollossa?
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: Jussi101 - 14.07.2012, 21:37:08
Vaihtoivat huollossa juurikin paine-eroanturin. Pari kertaa senkin jälkeen kesken maantieajon ilmoittanut hiukkassuodattimen olevan täynnä. Olen polkenut lisää kaasua. Ilmeisesti auto on osannut polttaa pöntön puhtaaksi.

Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: FIP - 15.07.2012, 10:56:18
Vaihtoivat huollossa juurikin paine-eroanturin. Pari kertaa senkin jälkeen kesken maantieajon ilmoittanut hiukkassuodattimen olevan täynnä. Olen polkenut lisää kaasua. Ilmeisesti auto on osannut polttaa pöntön puhtaaksi.

Paljonko maksoi nuo anturit. Eikös niitä kaksi ole.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: weisto - 16.10.2012, 20:57:36
Voiko kone jäädä tuohon generointitilaan, jossa poltetaan sitä hiukkassuodatinta? Näkyisikö tämä vikakoodeissa? Ruvennut huolestuttamaan oman auton kulutus. Noussut n. 1,5-2l. Auto v50 2.0D -06.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: FIP - 16.10.2012, 21:26:44
Seuraappa kulutusta kun lähdet kylmällä moottorilla liikkeelle. Kun moottori on lämmin niin nouseeko kulutus. Jääkö kulutuslukema pariin litraan moottorijarrutuksella, silloin tuo poltto on päällä. Tekeekö saman uudestaan kun taas lähtee kylmällä koneella.

Kannattaa myös katsoa öljyn mittatikkua. Kasvaako öljyn määrä siihen sekoittuneesta polttoaineesta.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: weisto - 16.10.2012, 22:00:15
Seuraappa kulutusta kun lähdet kylmällä moottorilla liikkeelle. Kun moottori on lämmin niin nouseeko kulutus. Jääkö kulutuslukema pariin litraan moottorijarrutuksella, silloin tuo poltto on päällä. Tekeekö saman uudestaan kun taas lähtee kylmällä koneella.

Kannattaa myös katsoa öljyn mittatikkua. Kasvaako öljyn määrä siihen sekoittuneesta polttoaineesta.

Mihin tuo voisi sitten viitata? Kuulostaa äkkiseltään tutulle, mutta teen huomenna testit.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: FIP - 16.10.2012, 22:12:44
Jos auto yrittää polttaa suodatinta koko ajan niin silloin tuon suodattimen vastapaine on niin iso että auto tulkitsee suodattimen olevan tukossa. Jos poltto on tiheään päällä ja vielä loppuu aina kesken niin ylimääräinen polttoaine sekoittuu öljyn sekaan. Polttoyritykset eivät saa suodatinta aukeamaan ja auto yrittää sitä kokoajan.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: weisto - 16.10.2012, 22:15:56
Jos auto yrittää polttaa suodatinta koko ajan niin silloin tuon suodattimen vastapaine on niin iso että auto tulkitsee suodattimen olevan tukossa. Jos poltto on tiheään päällä ja vielä loppuu aina kesken niin ylimääräinen polttoaine sekoittuu öljyn sekaan. Polttoyritykset eivät saa suodatinta aukeamaan ja auto yrittää sitä kokoajan.

Tulisiko tuosta vikakoodia?
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: FIP - 16.10.2012, 22:21:12
Vikakoodi näyttäisi hiukkassuodattimen paineanturia ja sen liian suurta arvoa. Ainakin minulla (1,6D)
Tai sitten paineanturin täysin villiä arvoa joka väittää anturin olevan rikki. Jos sillä on ajettu lähelle suodattimen vaihtorajaa, niin voi hyvinkin olla että se on tukkeessa palamattomasta karstasta.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: J2K - 16.10.2012, 22:22:39
Tässä olisi yksi tehokas ratkaisu asiaan   ;)

http://www.youtube.com/watch?v=QMf4m946aKA&feature=related
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: weisto - 16.10.2012, 22:25:37
Vikakoodi näyttäisi hiukkassuodattimen paineanturia ja sen liian suurta arvoa. Ainakin minulla (1,6D)
Tai sitten paineanturin täysin villiä arvoa joka väittää anturin olevan rikki. Jos sillä on ajettu lähelle suodattimen vaihtorajaa, niin voi hyvinkin olla että se on tukkeessa palamattomasta karstasta.

Vikakoodia ei löydy. Ihmetyttää vain tuo noussut kulutus..
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: weisto - 17.10.2012, 14:24:02
Seuraappa kulutusta kun lähdet kylmällä moottorilla liikkeelle. Kun moottori on lämmin niin nouseeko kulutus. Jääkö kulutuslukema pariin litraan moottorijarrutuksella, silloin tuo poltto on päällä. Tekeekö saman uudestaan kun taas lähtee kylmällä koneella.


Auto teki tänään juuri tuota, eli kylmänä kulutus normaali ja lämpimänä nousi. Mikä tähän on sitten ratkaisu?

Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: FIP - 17.10.2012, 17:21:43
Nostitkos mittatikkua. Onko öljyn pinta moottorissa kohonnut.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: weisto - 17.10.2012, 18:58:21
Nostitkos mittatikkua. Onko öljyn pinta moottorissa kohonnut.

Kylmällä vai kuumalla moottorilla?
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: FIP - 17.10.2012, 23:11:55
Miten nyt öljyn on tottunut katsomaan. Onko öljyn pinta kiivennyt ylöspäin siitä mitä se normaalisti on.
Kait se helpoin on katsoa pitempään seisoneesta koneesta niin on kaikki ainakin laskeutunut. Mutta jos ei tiedä paljonko öljyä on vaihtaessa laitettu niin voihan havaitsemien olla hankalaa.

Ei sitä öljyä kuitenkaan saa olla yli mittatikun ylärajan.

Millä se vikakoodi on tutkittu. Pitäisikö se lukea Volvon testerillä ja mitä se paineanturin arvo ylipäänsä näyttää.

Edelleen kuvittelisin että hiukkassuodatin on tukkeutumassa.

Paljonko autolla on ajettu? Missä kohtaa suodatin on määrätty vaihdettavaksi? Onkos tässä autossa lisäainetta ja onko sitä lisätty oikeassa huollossa. Jos suodatin polttaa lisäaineen avustuksella ja lisäainesäiliö onkin tyhjä niin ei se polttokaan varmaan onnistu. Toki lisäaineen annostelija saattaa myös olla rikki vaikka sitä ainetta olisikin lisätty. Silloin pitäisi lukea lisäainesäiliön täyttöaste.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: Jussi101 - 09.11.2012, 17:44:09
tuohon paineanturin hintakysymykseen liittyen, mulla ei ole tietoa hinnoista, koska homma kohdallani meni vaihtoautotakuuseen.

Täällä hiukkassuodatinongelmat ovat jatkuneet edelleen syyskaudella. Volvon diesel ei taida olla yksinkertaisesti suunniteltu kaupunkiajoon. Pari kertaa on käynyt niin, että auto on ilmoittanut hiukkassuodattimen olevan täynnä, mutta en ole pystynyt ajamaan montaa minuuttia sen jälkeen. Eli polttoprosessi on lienee keskeytynyt.

Jo tuo pari keskeytynyttä polttoa riittää "moottorijärjestelmä vaatii huollon" ilmoitukseen. Ja eikun Volvolle vaihtamaan laimentuneet öljyt ja öljynsuodatin sekä regeneroimaan hiukkassuodatin. Kaikki menee omaan piikkiin, koska auto vaatii maantieajoa ja polttoa ohjekirjan mukaan.

Tähän saakka on kärsivällisyys kestänyt, mutta viimeisellä kerralla alkoi nyppimään niin, että nyt lähtee auto vaihtoon ja merkki vaihtuu samalla. Aikaisemmin on Volvolta pk-seudulta saanut erinomaista palvelua, mutta nyt eivät soittaneet minulle sovitusti luettuaan vikakoodit ennen korjaavien toimenpiteiden aloittamista. Soittivat vasta kun kaikki hommat ilman etukäteen tiedossa olevia lisähommiakin myöten oli tehty. Siinä puhelimessa sovittiin, että menen samalle kaverille tiskiltä noutamaan auton ja samalla katsotaan tarkemmin mitä autolle tehtiin. Kun menin tiskille, niin kaveri oli tosi kiukkuinen ja yritti ohjata minut kollegalleen kiireisiin vedoten. Muistuttelin puhelustamme, mutta palvelu oli tosi nihkeää.

Edellisen lisäksi palvelussa on ärsyttänyt pitkään se, että eivät osaa sanoa kuuluuko huolto-ohjelmaan 120tkm kohdalla hiukkassuodattimen vaihto. Riippuen keneltä huoltoneuvojalta kysyy, niin siinä joko on tai ei ole vaihtoa. Tällä viikolla kysyin em. työnjohtajalta ja hänen mukaansa kyseisellä auton sarjanumerolla (VIN) huollon tietojärjestelmä ei anna 120tkm kohdalla hiukkassuodattimen vaihtopakettia. V 2.0D:tä on kuulemma tehty kyseisen vuoden alussa erä siten, että niissä ei ole ureasäiliötä eikä hiukkassuodatinta tarvitse vaihtaa em. kohdassa.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: hemukatti - 24.12.2012, 00:45:18
Tässä olisi yksi tehokas ratkaisu asiaan   ;)

http://www.youtube.com/watch?v=QMf4m946aKA&feature=related

Laitoin potikoita tilaukseen tämä homma kokeillaan ensiviikolla, jos ecu on tyytyväinen niin suodattimesta lähtee sisukset hyvin nopeaan .
Autolla ajettuna nyt 242tkm ja alkuperäinen suodatin vielä paikallaan, kulutus on noussut noin kahdella litralla, öljyn sekaan menee dieseliä reilusti sekä auton pakokaasut haisee pirun pahalle kun jättää tyhjäkäynnille vähäksi aikaa.

Toivottavasti noista pääsis tuolla kahden euron potikalla eroon, ilmoittelen tänne miten käy ;)
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: Masked Jackal - 24.12.2012, 03:43:35
Voipi olla vähän virittelemistä :) Uskoisin softa olevan niin fiksun, että joudut tod.näk. kytkemään potikat siten, että ne ovat pelissä vasta sitten kun auto käy?
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: bloody - 25.12.2012, 11:48:48
Täällä hiukkassuodatinongelmat ovat jatkuneet edelleen syyskaudella. Volvon diesel ei taida olla yksinkertaisesti suunniteltu kaupunkiajoon. Pari kertaa on käynyt niin, että auto on ilmoittanut hiukkassuodattimen olevan täynnä, mutta en ole pystynyt ajamaan montaa minuuttia sen jälkeen. Eli polttoprosessi on lienee keskeytynyt.

Tähän saakka on kärsivällisyys kestänyt, mutta viimeisellä kerralla alkoi nyppimään niin, että nyt lähtee auto vaihtoon ja merkki vaihtuu samalla.

Nämä ongelmat tulevat sitten vastaan ihan kaikissa dieselautoissa joissa partikkelifiltteri on, joten jos haluat ongelmasta eroon niin joko ostat bensa-auton tai niin vanhan dieselin, ettei DPFää ole. Oli auto sitten Volvo tai Jaguaari, maahantuojien vastaus ongelmiin on poikkeuksetta, että alkanutta polttoa ei saisi keskeyttää ikinä ja autolla pitäisi käydä välillä ajamassa moottoritiellä eikä pysyä pelkästään kaupungissa.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: (Miksu) - 25.12.2012, 13:06:56
Nämä ongelmat tulevat sitten vastaan ihan kaikissa dieselautoissa joissa partikkelifiltteri on, joten jos haluat ongelmasta eroon niin joko ostat bensa-auton tai niin vanhan dieselin, ettei DPFää ole. Oli auto sitten Volvo tai Jaguaari, maahantuojien vastaus ongelmiin on poikkeuksetta, että alkanutta polttoa ei saisi keskeyttää ikinä ja autolla pitäisi käydä välillä ajamassa moottoritiellä eikä pysyä pelkästään kaupungissa.

Ei oo tosiaan ruoho sen vihreämpää aidan toisella puolellakaan, enkä usko volvon olevan se merkki, jolla eniten noita ongelmia on DPF:n kanssa.
Harmillisesti vaan parissa moottorimallissa on järjestelmä sen lisäaineen varassa, jolloin täytyy myös kilometrien täytyttyä uusia DPF.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: Bliz - 01.01.2013, 16:04:18
Kun ootte ostanu noita autoja uutena onko myyjät sanoneet näistä ongelmista ja että pitää ajaa maantiellä että autot toimii. Meinaan ihan oikeesti on merkissä ja jälkimarkkinoinnissa vikaa jos näistä vioista tehään asiakkaan ongelmia kun autoihin tehään semmosia ratkasuita mitkä ei toimi normaalissa käytössä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: bloody - 02.01.2013, 23:23:47
Vaihtelee mun mielestä. Uusien autojen myyjät tuskin on tietoisia, mutta vaihtoautopäälliköt ja korjaamon puolen heebot kyllä puolestaan tietää tasan mistä on kyse.

Sanoisin kuitenkin, että jos DPF:n saa tukkoon niin kyse ei ole normaalista käytöstä. Diesel-autoja ei vaan ole tehty kaupunkiajoon, ainakaan sellaiseen 20min eestaas aamuin/illoin duuniin ja takaisin paikallisessa talvessa 25km/h keskinopeudella. DPF:n lisäksi Webasto/Eberi/vastaava syö akun niin latauksen kuin käyttöiän - ilman pidempää ajoa 20min esilämmityksellä x2/pv saa helposti akun tyhjäksi ja rikki parissa vuodessa. No, okei, uusissa autoissa alkaa oleen AGM-akkuja joten tää ei enää ole ihan niin kuuma peruna kuin mitä DPF on nyt sitten sen sijaan nykyään.

Bonuksena vielä DPF voi tukkeutumisen sijaan myös jäätyä kosteudesta jos auto on toistuvasti pitkiä aikoja tyhjäkäynillä (mieti: liikennevalot ja kaupunkiliikenne yleensä). Webastothan puskee pakokaasut suoraan ulos ja vaikka kone ja kabiini olis lämpimiä niin pakokaasujärjestelmä (+ moottorin EGR, joka sekin jumahtamisvaarassa) lähtee talvikelillä aina jäästä liikkeille.

Nimim. joskus omasta kaupunkikäytössä olleesta dieselistä EGR:n irroittanut ja putsannut.. ei ole kaunis näky.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: hemukatti - 13.08.2013, 21:42:57
Laitoin potikoita tilaukseen tämä homma kokeillaan ensiviikolla, jos ecu on tyytyväinen niin suodattimesta lähtee sisukset hyvin nopeaan .
Autolla ajettuna nyt 242tkm ja alkuperäinen suodatin vielä paikallaan, kulutus on noussut noin kahdella litralla, öljyn sekaan menee dieseliä reilusti sekä auton pakokaasut haisee pirun pahalle kun jättää tyhjäkäynnille vähäksi aikaa.
R
Toivottavasti noista pääsis tuolla kahden euron potikalla eroon, ilmoittelen tänne miten käy ;)
Tänään vihdoin ja viimein sain aikaiseksi tehdä tuon hiukkassuodattimen poiston ja potikan asennuksen kun alkoi auto taas herjailla että suodattimessa on liikaa paine-eroa. Sattui löytymään yksi hajonnut paine-ero anturi niin avasin sen ja laitoin potikan sen sisään.
Kyllä muuttui auto huomattavasti pirteämmäksi, aika näyttää miten käy keskikulutuksen kanssa.
Antoi vaan pienen ajelun jälkeen vikakoodin P2002 joka on että suotimen puhdistusteho alle  raja-arvon, koodin antaa ilmeisesti suodatinta ennen oleva lämpöanturi, siihen pitää vielä kokeilla keksiä joku kikka.
Tulee nyt muuten putken täydeltä mustaa  kun polettelee reilummin :)
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: jp_olli - 14.08.2013, 07:38:14
Useimmiten DPF-ongelmat ovat enemmän oire kuin syy. Jos mustaa tulee, niin siinä on tukkeutumisen syytä hiukkassuodattimelle. Jotain muutakin tarkistusta siis kannattaa tehdä autolle / moottorille.
Otsikko: Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
Kirjoitti: Henahiko - 22.03.2015, 22:12:01
Omassa D5 koneessa ajotietokone huutaa, että hiukkassuodatin on täynnä. Kun herja tuli, en pystynyt heti ajamaan sitä tyhjäksi. Nyt viikonlopun aikana sain ajettua n.300km maantieajoa, mutta herja vaan ei lähde pois. Aiemmin on lähtenyt joka kerta, kun on ilmestynyt ja on ajanut niin pitkään, että poltto on tehnyt tehtävänsä.

Voiko tähän olla vaikutusta sillä, että polttoainelämmitin on pois pelistä ja kone käy liian viileänä. Myös suuttimien poistoputki vuotaa jostain hieman? Öljyn määrää en ole vielä tarkastanut. Jos jatkan ajoa niin mitä ongelmia tästä tulee?