Nykykunto, käy ja kukkuu...

Ostettaessa -05 loppukesästä, koneesta oli 2:n mäntä halki...

männänrenkaiden välistä, joten koneremppa oli edessä...
Kone on b21et, sylinterit porattu 1mm ylikokoon, männät ja renkaat uudet.
Samalla vauhtipyörää sorvattiin ja jyrsittiin -2kg

ja tasapainotettiin kampiakselin ja hihnapyörien kanssa.
Laakerit ja kytkimen osat uusittiin.
Kansi on 530 ja siihen tehtiin perus kansiremontti.
Nokka-akseli on vx3

940:n pakosarja ja vakio garretti.

"turboruuvi"(orkkis ahtomittari meni pohjaan, joten siinä ilmeisesti syy männän halkeamiselle)
Vakio? Simons putkisto.
Autossa oli ostettaessa 23mm etuvakaaja ja 25mm takavakaaja
Eteen vaihdan turbon orkkis iskarit & taakse sasch:n kaasuiskarit ja joka nurkkaan Lesjön madallusjouset +uutta niveltä, laakeria ym.
Jarrupuolelle tulee eteen ATE Powerdisc jäähdytetyt jarrulevyt ja EBC Red stuff jarrupalat


Taakse saa kelvata uudet tarvike levyt & palat
Kaikki jarrusatulat pitää vielä käydä läpi. Uudet tiivistekumit ja jarruletkut on jo hommattu.
Vaihdelaatikko on M47 johon vaihdoin uutta stefaa & tiivistettä ja synteettiset öljyt, putsauksen jälkeen tietenkin...
Ei näytä miltään rähinäpeliltä




Volvo katsastettu 13.6.2007 jonka jälkeen ajeltu 1700 huoletonta kilometriä
Kävin Klaukkalan Diesel:ssä mittauttamassa tehot


Skannaan ton vielä kun pääsen skannerille
Väännöt tosta voi laskea jos osais
Skannattu

2satanen on nyt ollut seisonnassa syyskuun alusta ja olen tutkinut reilun 2000km ja 3 kuukauden "vaurioita"
Oikeastaan muuta ei löytynyt kuin vuotava pakosarja, joka vuosi turbon ja pakosarjan liitoksesta...

Olihan sieltä 2 pinnapulttia poikki ja 1 poikkesi irrotettaessa...no pultit vaihdetaan uusiin ja väliin tulee tiiviste äRRästä.
Pakosarjan takaa löytyi halkeama joka siellä varmaan on ollut jo aiemmin.

kannattaako edes yrittää hitsata?
Eipä tosta kuvasta saa selvää..täytyy jollain aineella testata vuotaako...
Aion myös hiekkapuhalluttaa ja maalata sarjan alumiinimaalilla, onko kannattavaa vai hilseileekö pois?
Viikonloppuna irroitan edestä alatukivarret ja kallistuksenvakaajan, joihin vaihdan uudet puslat ja tietenkin maalataan samalla sinisellä kuin muutkin osat...
Tukivarsien puslat jo tulikin motonetista mutta vakaajan puslia ei saanut. saako edes tarvikkeena vai pitääkö hakea merkkiliikkeestä?
Onko kellään tietoa tai kuvia alatukuvarren vahvistamisesta?
Osia hiekkapuhallettu, tukivarret vahvistehitsataan ja puslat uusitaan...

Suositelkaa pakosarjaan kestäviä pinnapultteja.
Tämän verran edistynyt:

Kysymys:Painetaanko takimmaiset puslat ihan pohjaan asti?
Pakosarjan maalaan Tikkurilan Termal silikonihartsialumiinimaalilla.


turbon pinnapultit hain Volvolta yht.20€

Osia maalailtu





ja puslat vaihdettu

Asennettu


Kävin katsastamassa Volvon maaliskuussa ja rattilukon toimimattomuus oli ainoa vika

Ajelin pari viikkoa ja sitten pois rekisteristä ja työn alle...
Takapään tukivarret on nyt hiekkapuhallettu ja puslat vaihdettu ja puslat "täytetty" liimamassalla...
Seuraavaksi maali pintaan.
Hiekkapuhallettu

Puslat vaihdettu ja täytetty

Akselin puslat irti...


Ja yleisön pyynnöstä maalasin nuo:

Edistystä..


Tukivarret kiinni


Coolerin sovittelua rälläkällä ja lekalla



öljyjäähyn uusi paikka

turhat pellit pois eestä


määräjakaja piti saada alemmas coolerin letkun tieltä


k-jetin ilmansuodattimen kotelo ja rälläkkä kohtasivat...
siirsin akun telineen hutlariin

Ja tilasin Forgen bypass venttiilin, 60mm putken 25mm haaralla ja 2kpl 90:stä silikonimutkaa cooleriin.
Etra:sta hain 25mm ja 63mm silikoniletkua molempia metrin...
käy ja kukkuu taas.

bensanpainemittari vielä asentamatta

En sitten päässyt Hyvinkään lentokentälle ajamaan kun menin ilmoittautumaan liian myöhään...

Onneksi 2sataset oli hyvin edustettuna.
Nyt on taas vuosi aikaa rakennella. Jos saisi lukkoperän ja kunnon renkaat hommattua.
Laitoin bensanpainemittarin kiinni ja pumpulta tulee 5,5bar painetta ja ohjauspaine lämpimänä alipaineella 3,5bar ja 1bar ahdoilla op on 2,7bar. Paljonko kuuluu olla ahdoilla tuo paine?

Pari kertaa tuli kokeiltua 80-120 kiihtyvyyttä ja ajat oli 3,7 ja 3,9 tyyliin tasasta 80km/h 3:lla sekkari päälle ja lappu pohjaan.
Ei menny viime vuonna alle 4sek

T4 tuntuu aika nuhaselta verrattuna vanhaan soturiin

op-säätimen siirsin runkoon

Konepellin reisinkiluukki

http://i12.photobucket.com/albums/a214/harwey/Autoni%20-%20romuni/Volvo240b21et.jpgyllä suora linkki
Tuli käytyä Klaukkalan Dieselissä taas mittaamassa tehot
223hv moottoritehoa ja vääntömomentin voisi joku viisaampi tosta laskea

Parannusta edelliseen 17hv
Tänään oli tulossa toinenkin 240:n..olisko ollut landialainen?
Penkitys viteo
http://s12.photobucket.com/albums/a214/harwey/Autoni%20-%20romuni/?action=view¤t=31072009.flv8kk ja 3" dp ja putki valmis





Pitää vielä maalata koko putki ja dp:n päälle pakosarjakääre
Soundit on kuin Volvo BM:ssä

video:
http://s12.photobucket.com/albums/a214/harwey/Autoni%20-%20romuni/?action=view¤t=05042010.flvLaitoin lämpöeristeen.

Hyvin pystyy laittamaan käden dp:n päälle 15min tyhjäkäynnin jälkeen..
Ensiviikonloppuna GLT imusarjan asennus.
Hipo ultimate(the best) imusarja asennettu ja hyvin kukkuu ainakin tyhjäkäynnillä...

Moottorin lisätuki:

Laitoin rajapaineventtiilin. Jonkin verran olen hiekkatiellä testaillut että toimii...
Rajapaineventtiilin ja kellon välissä on 4mm t-liitin.

Jäi tältäkin vuodelta Street&Slide ajamatta kun olin lomareissulla ja autokaan ei ollut ajokunnossa kuin vaparina. Hukkaportinkellon jousi oli mennyt poikki...Mistä noita kelloja kannattaa kysellä? Volvolta? Motonetistä?(sekun tuli kaupunkiin)

Turbon ja pakosarjan otin pois ja samalla suurensin pakosarjan(uudempi) turbon laipan saman kokoiseksi kuin turbossa

Volvossa alla "kiihdytysrenkaat" Federal 215/65
jos sitten ens vuonna...

Mahtava meno, tiukka etukeno