RallyBaron  Samppasport

940 tdic farkku & HX35 "IsoDee" 267hv/~420nm

  • 70 Vastauksia
  • 40360 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
940 tdic farkku & HX35 "IsoDee" 267hv/~420nm
« : 18.12.2010, 15:29:01 »
Käyttöautoksi piti hommata takavetoinen farkkudieseli, jonka saa pakuksi rekisteröityä jossei jo ole. Lisäkriteereinä oli että sillä pystyy myös ajamaan eli ei mitään 200d mersua. Noh, volvo sattui tulla vastaan sopivasti vastaan ja tässä sitä nyt ollaan. Tällä kertaa projekti ei kuitenkaan ole karannut vaan alunperinkin oli tarkoitus vaihtaa turbo isompaan jo heti alkuun ja muutenkin piristää maltillisesti. Eli heti kotimatkalla hain ahtomittarin ja ruuvailin vähän syöttöjä sekä ahtoja paremmalle mallille. noin viikon päästä kävinkin sitten hakemassa uuden ahtimen nokialta lehtosen pasilta (kiitokset sinne suuntaan) ja sovittelin sen saman tien vakiopakosarjaan, johon hitsasin väliseinän ja koneistutin pari milliä laipasta pois. Seuraavaksi hain kaverilta syöttöpumpun 12mm nestepäällä lainaan, siksi aikaa kun laitatan oman pumpun jossain. 12mm kiinapään ostin atai:n kimppatilauksesta.
Sitten alkoikin juuri vaihdettu uusi tdic:n vakiokytkin luistaa, joten perjantai-iltana vaihdoin tilalle virtalaracingiltä ostetun sre asetelman, nyt pitää.

Tällä hetkellä ongelmana on että tämäkään pumppu ei tunnu antavan tarpeeksi ainetta ahdoilla, savutus lakkaa heti kun ahdot nousee, muokatusta karasta huolimatta. Saas nähdä korjaantuuko vika kun saan oman pumpun laitatettua ja vaihdettua. Vetoja kuitenkin tuntuu olevan kohtalaisesti, ahdot on nyt vähän reilu 1,5bar. Paremminkin ahdin saisi herätä, mutta ihan ok käyttöalue tässä silti on. hiukan alta 3000rpm lähtee ahtamaan ja hiukan 3000rpm päälle on täysi rähinä päällä. Nykyisellä pumpulla veto piisaa sinne 5500rpm yli.

EDIT: Myyntipalstalta löysin PP-dieselin joskus ennenmuinoin tekemän pumpun, tällä mennään nykyään. Nykyiselläkään pumpulla ei savua tule enää 2 bar jälkeen, mutta tehot nousi selkeästi edelliseen verrattuna.

Tekniikka alunperin:
-moottori d24tic, egr:llä ja katilla
-laatikko m90
-perä lukoton ilmeisesti 3,73 välityksellä

Tähän mennessä tehtyä:

-Holset HX35 ahdin 12 pakopesällä, vakio pakosarjassa johon hitsattu väliseinä, eli 123 ja 456 erotettu toisistaan
-3" pakoputki alusta loppuun, yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.
-450x300 kiinacooleri
-pp-dieselin tekemä syöttöpumppu 12mm nestepäällä
-facet 132l/h siirtopumppu
-kytkinasetelma sachs SRE -763 uudella vakiolevyllä
-ulkonäköparannuksia kirkkaat vilkut edessä ja takana, musta maski ja 8x18" ET20 Team dynamics dtm vanteet, 225/40r18 kumeilla.

A.Kososen penkissä alavudella mitattiin 267hv, väännöt noin 420nm, kierrosten ja tehokäyrän perusteella laskettuna.

Siinä huono video:

http://www.youtube.com/watch?v=sF1ldw1-KUs

Lähtökohta oli tämä:


Iso D














« Viimeksi muokattu: 21.11.2011, 22:19:34 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #1 : 18.12.2010, 15:30:10 »
Lisää vanhalta foorumilta, 11.12.2010:

Päivitellääs välillä tätäkin.

Penkityshomma k*si sitten siihen että viikko ennen penkitystä hajosi syyläri kesken ajon, enkä huomannut sitä ennenkun oli liian myöhäistä, eli lämmöt tapissa. Sen jälkeen kone puski sinistä putkesta todella reilusti ihan tyhjäkäynnilläkin, sekä huohotti aika pahasti. Ahtoputket oli erittäin öljyiset, joten turbon läpi ainakin on puskenut, mutta epäilen sen johtuvan suuresta kampikammion paineesta, joka häiritsi öljynpaluuta.

Koneen nostelin pois ja avasin, kaikki näytti olevan kunnossa ja sylinterit oli mitoissaan, joten epäilen että männänrenkaat otti siipeensä lämpenemisestä. Myös kannesta löytyi yllättäen halkeamia, tietenkin kaikki venttiilinvälit ja lisäksi palotilasta esikammioon, joka ainakin koneistamon mukaan on selvä peli.

Hoonautin lohkon, dekkitaso koneistettiin samalla, hain uudet laakerit ja renkaat ja meinasin tänään alkaa niputtamaan alakertaa mutta:
2 ja 4 pyttyjen männät olikin helmasta halki Surullinen muuten todella hyvän näköiset männät, lähes uudenveroiset, mutta molemmat samasta kohtaa halki samalla lailla. Tiedä sitten johtuuko lämpöjen karkaamisesta syylärin hajottua vai mikä tuon on tehnyt? Paineita oli tolla HX35:lla korkeimmillaan noin 2bar, joten siihen en usko että liiasta tehosta olisivat särkyneet ainakaan.
Täytyy pistää kuvia kun muistan ottaa kameran pajalle.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #2 : 18.12.2010, 16:09:58 »
Nätti volvo ja mielenkiintoinen projekti!  :) Harmillista että kävi noin huono säkä... no älä lannistu.. uutta osaa vaan :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #3 : 18.12.2010, 19:20:15 »
Kiitos vaan kovasti :) Joo tää on jo niin tuttua tämmönen, että on jo tottunut siihen että kaikki hajoaa aina :D
Projektia hiukan hidastaa se että taloremppaa pitäisi yrittää tehdä samalla ja muitakin autoprojekteja ehtiä rassaamaan ja jossain välissä pitäisi rahaakin tienata, eli se perus tarina mikä kaikilla muillakin  ::)

Mutta kunhan uudet männät saan hommattua niin koitan saada koneen läjään ja pikku sisäänajon jälkeen toivottavasti saadaan penkkituloksiakin :) Tosin pumppua en ole vieläkään saanut aikaiseksi lähettää mihinkään pajalle, enkä itseasiassa ole edes kysellyt mistään. Jos on hyviä pumppuvirittäjiä joita suositella niin saa kertoa ;)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Half time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #4 : 19.12.2010, 15:06:06 »
Katoitko kiertokanget läpi että oliko niissä mitään sanomista? Toisinsanoen oliko se suorat?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #5 : 19.12.2010, 17:18:05 »
Kyllä ne ainakin ehjiltä näytti. Mikäs niitten päälle olisi käynyt??  ???

Tossa kuva männästä:


Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #6 : 23.01.2011, 21:47:39 »
Käytettyjä mäntiä ei nyt sitten ollut muka missään kun niitä olisi tarvinnut, vaikka yleensä niitä on joka nurkka väärällään. luulisi että näitä koneitakin on kansivikaisina purettu niin paljon että jostain olisi löytynyt mutta ei. Ostin sitten koko sarjan uusia, niin eipähän tartte sitäkään murehtia.

Männät vaihtelin kankiin ja niputin alakerran uusilla laakereilla ja vääntelin pultit momenttiin. Vielä pitäisi jaksaa öljypumppu pestä ja saada kansi koneistamolle niin saisi lyödä lopunkin nippuun. Kyllä se tästä pikkuhiljaa :D



Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #7 : 23.01.2011, 21:48:52 »
Tarkkasilmäisimmät saattavatkin huomata 1.sylinterin männässä jotain outoa  ::)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #8 : 23.01.2011, 22:55:02 »
Tuli kyllä hyvät naurut! :D hyvältä näyttää :pomo:
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #9 : 13.03.2011, 17:56:13 »
No niin, piikuhiljaa on tallissa tapahtunut ja nyt volvo liikkuu taas :)

Eli kasailin ton koneen eka loppuun, pienen nokkapukkiepisodin saattelmana. Eli kanteen oli joku aikaisemmin vaihtanut yhden nokkapukin toisesta kannesta, eikä nokka pyörinyt kunnolla. Tämänkin huomasin vasta viimeisenä, kun aloin nokkaa sentamaan paikalleen. No onneksi ihme kyllä koneistamolta sattui löytyä juuri tähän kanteen sopiva pukki ja hommasta selvittiin ilman lisätlitä ja kuluja. Eli hain siis koneistamolta laatikollisen vanhoja nokkapukkeja joita sovittelin kanteen ja kuinka ollakaan se viimeinen sattui olla just eikä melkeen.

Kanteen tuli siis tehtyä seuraavat toimenpiteet:
-Koeponnistus
-Tiivistepinnan koneistus
-Ohjurien tarkistus ja tietysti uuden varrenkumit
-Imukanavien kohdistus imusarjaan
-Imu- sekä pakokanavien siistintä

Tämän jälkeen kone nippuun, jonka jälkeen kaivoin raadon hangesta ja lykkäsin sisälle.
Laatikon (m90) nostin pois ja vahvistin samalla kolmosvaihteen täältä löytämieni ohjeiden mukaan, jonka jälkeen pesu sisältä ja kasaan uusien öljyjen kera.

Seuraavaksi vostin koneen paikalleen, jonka jälkeen laatikko alakautta perään ja loput hilppeet konehuoneeseen.
Uuden 450x300 coolerin tilasin special tuning hariselta ja se tulikin todella nopeasti ja erittäin edulliseen hintaan.

Eilen lauantaina menin aampäivällä pajalle, touhusin koko päivän pikkunippeleitten, öljynpaineitten, syöttpumpun sekä kytkimen ilmauksen kanssa ja kötöstelin pikaiset ahtoputkiviritykset, käyttelin lämpöiseksi, jälkikiristin kannen ja äkkiä kaljakauppaan, kassalla klo 20,58 :D Eli aikataulu oli tarkkaan laskettu.

Tässä vielä pari kuvaa talvilookista:




Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee"
« Vastaus #10 : 13.06.2011, 23:23:02 »
No niin, nyt on edes jotain päivitettävää täälläkin, tuli nimittäin käytyä kauhajoella route 67 car clubin kiihdytysillassa rykäsemässä vartti volvolla sekä mantalla. Kaveri ajoi volvon paikalle ja kiidytti sillä ekat kaksi vetoa, itse kokeilin lopuksi yhden vedon. Enempää ei kerinnyt kun alkoi ajoaika loppua.
Melko pettynyt olen tulokseen, tosi olihan se tiedossakin ettei sieltä voimaa lähde kun on edelleen sama kaverin lainapumppu kiinni josta ei ole mitään hajua mitä se pitää sisällään. Savua ei ainakaan tule enää kilon jälkeen yhtään.

Tulokseksi tuli siis 16,3795sek ja 143,2986km/h. Auton paino noin 1630kg kuskin kanssa.
Tiedä sitten vaikuttiko aivan p*rkeleen kuuma ilma tulokseen. Voi sillä ainakin spekuloida essonbaarissa  :2funny:
Jotain eri varttimaililaskureita testailin, niin koneteho vaihteli noin välillä 180-280 hevosvoimaa :D

Katotaan nyt sitten mitä penkki näyttää, kun penkittäjä ehtii vetämään jossain välissä.

Tulokset nähtävillä tuolla: http://www2.kauhajoki.fi/route67cc/tulokset.html volvon kohdassa vain lukee kuskina haaparanta kimmo kun kaveri tosiaan ajeli volvon paikan päälle ja pois.
Ja joku vielä väitti ettei vartin loppunopeuteen vaikuta miten lähtö onnistuu  :idiot2:  Kaveri kunnioitti toisen autoa kuitenkin sen verran ettei kai kierrättänyt ihan yhtä pitkälle kun minä eikä titenkään muutenkaan repinyt niin säälittä kuin itse omaa autoa niin yllättävän paljon vaikutti loppunopeuteen. Mantan eka huonompi aika taas selittyy sillä että MAP anturin letku suli ennen ekaa lähtöä vissiin siinä jonotellessa. Ennen on pelannut hyvin, eli kertoo kai jotain siitä kuumuudesta.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee" (vartilla käyty 10.6.2011)
« Vastaus #11 : 19.08.2011, 10:02:24 »
No niin, taas päivityksiä.

Penkissä käytiin pari viikkoa sitten ja tulos oli odotetusti heikko, tosin vielä heikompi mitä odotin. Mysteerikiertopalkintovirivirilainapumppu loppuu selvästi kesken, minkä huomasi myös penkissä.
Vääntökäyriä ei saatu koska penkissä ei ollu dieseliin sopivaa kierrosanturia, eikä saatu asetuksia sellaiseksi että laturin w-navasta olisi saatu järkeviä lukemia.
Huipputeho oli 149kw eli about 203hv, moottoritehoa. Paperin voin laittaa myöhemmin jos sen jostain vielä löydän.

Eli ei muutakun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Vastaan sattui tulla PP-dieselin tekemä pumppu 12mm nestepäällä ja vielä sopivaan hintaan joten ostin sen nopsasti pois. Eilen torstaina heitin sitten pumpun kiinni ja nyt alkaa volvo tuntua siltä kun pitääkin. Vetoja on ihan eri malliin ja savua riittää hiukan vielä 2bar ahdoillakin. Jaksaa vetää kierroslukumittarin mukaan yli 6000rpm ja ahdotkin pomppas samoilla säädöillä yli 2bar kun ennen oli hiukan alle. Nyt vaan odotellaan uutta penkitysaikaa niin nähdään mikä oli vaikutus todellisuudessa.

Ehkä nyt päästäisiin jo ST lukemiin tai ainakin lähelle ;)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee" (Uusi pumppu 18.8.-11)
« Vastaus #12 : 19.08.2011, 10:10:56 »
Pitäs mennä reilusti yli STlukemien, epäilen että jos savua riittää vielä 2bar, niin joku 260 sieltä tulee, mutta sitten herääkin kysymys, mikset vaihtanu H-profiileja sillon kun kone auki, niin ei tarvis vetää pelkoperseessä että kohta tulee kanki tervehtimään. 6krpm + 2bar on aika rajua vakioille jätemetallikangille :buck2:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee" (Uusi pumppu 18.8.-11)
« Vastaus #13 : 19.08.2011, 10:53:23 »
Mikä on virallinen ST-raja tai mitta?
Eihän 260hv ole mitään verrattuna Mersuihin.

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 tdic farkku & HX35 "IsoDee" (Uusi pumppu 18.8.-11)
« Vastaus #14 : 19.08.2011, 11:11:20 »
Mikä on virallinen ST-raja tai mitta?
Eihän 260hv ole mitään verrattuna Mersuihin.

Eikös se ole 100 hevosvoimaa / per litra... Tosin silloin ei kukaan uskonut, että Mersun 603 ja 606 koneista voi ottaa sellaisia litratehoja huoleti... Nykyäänhän tuollaisia näkee lähes joka pitäjässä...
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

 

Samppasport  Futurez