Elekma  Autoracing

850 20v GLT '92 sammuilee. *Tais selvitä toistaseks*

  • 32 Vastauksia
  • 13683 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Tätä on varmaan kysytty noin tuhat kertaa aikasemminkin, mutta ne puut jotka oon googlaamisella löytäny on päättyny yleensä siihen, että omistajalla on menny hermot ja auto on päätyny uudelle omistajalle tai paaliin ennen vian löytymistä. Tänä aamuna oli aika lähellä etten työntäny autoa suoraan johonkin paalauskoneeseen kun meni hermo.

Eli ongelmayksilö on vuoden 1992 850 20-venttiilisellä koneella. Kilometrejä on n. 300 000. Aikasemmin ongelmana oli, että auto saatto kuumana tai kylmänä sammahtaa ihan kertalaakista. Sen takia vaihdettiin polttoainepumppu, -suodatin ja bensapumpun rele. Vasta toi viimenen lopetti sammuilun.

Ehkä pari kolme kuukautta sitten ilmaantu uusi ongelma. Auto sammuu mihin tykkää, mutta tällä kertaa sammuminen tuntuu vähän erilaiselta. Se ei oo kertalaakista niinku avaimesta kääntäis virrat pois vaan tuntuu vähän siltä niinku joku kuristais auton sammuksiin. Vähän niinku auto tukehtuis. Tätä esiintyy erityisesti sillon kun auto on tyhjäkäynnillä tai kierrokset alle 2000rpm. Sammumisen jälkeen auto on erittäin vaikea saada käyntiin. Pitkä sahaaminen auttaa toisinaan, mutta välillä koneen pitää jäähtyä kylmäksi asti, että lähtee käyntiin. Ja tuntuu, että tota tapahtuu vaan sillon kun auto on semilämmin. Eli ei ihan kylmä, mutta ei ihan täysin lämminkään. Ihan lämpimänä en oo törmänny tohon ongelmaan. Tänä aamuna ihan kylmää konetta sai sahata käyntiin, mutta auto oli hinattu perjantaina parkkipaikalle ja sain sen käyntiin, että sain ajettua ruutuun. Ei ehkä fiksuin juttu, etten antanu koneen käydä lämpimäksi asti. Oiskohan tänä aamuna ollu pientä liimaventtiiliä havaittavissa.

Ennen ajelin autolla pitkää matkaa ja tuolloin pari kolme kuukautta sitten rupesin ajamaan lähinnä kaupunkiajoa. Epäilen, että tää vika on ollu autossa jo aikasemmin, mutta ilmaantuu nyt kun semilämpimällä koneella ajetaan kaupunkiajoa, eikä lähdetä melkein suoraan maantielle ajelemaan kovilla kierroksilla. Mutta mikä ihme siinä voi olla vikana?

Mitä nyt oon googlettanu niin on arvailtu lähes kaikkea maan ja taivaan väliltä. Bensapumppuun liittyviä juttuja, sähköön ja maadotukseen liittyviä, virtalukkoon, sytytykseen. Mistä hemmetistä sitä tietää alottaa? Paitsi että ehkä noi bensapumppuun liittyvät jutut voi toistaseksi sulkea pois, kun ne on hiljattain vaihdettu. Lykkäsin pönikän sellasta suuttimienpuhdistusainetta tankiin, mutta ei sillä ollu mitään vaikutusta. Vikakoodeja yritin lukea, mutta en ilmeisesti osannut kun ei valot vilkkunu. Tässä mallissa se on siis sellanen piuhojenyhdistelytehtävä vilkkuvalla valolla. Enkä usko että ne vikakoodit mulle mitään kertoiskaan.

Mistä ihmeestä sitä vikaa lähtis etsimään? Lähdenkö putsailemaan maadotuskohtia tai tsekkaamaan miltä virranjakaja näyttää? Kertokaa ihmeessä jos teillä on ollu samanlaista ongelmaa, että mikä siihen on tepsiny. Multa alkaa pikkuhiljaa loppua puhti ja innostus korjata tota autoa kun uusi vika ilmaantuu kun saa edellisen hoidettua. Oon varmaan vähän  :idiot2: mutta en haluis luopuakaan tosta autosta. Oon ehkä kiintyny siihen vähän liikaa kun oon jo kerran pelastanu sen nurmikolta makaamasta ja otti noin vuoden viikonloput, että sain auton taas leimaan.

Nyt alkaa olla näiden sammumisten kanssa pinna aika kireellä.





« Viimeksi muokattu: 04.07.2012, 20:09:56 kirjoittanut Salamanteri »
V50 1.6D '11

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #1 : 10.10.2011, 14:01:36 »
Kyllä sun on nyt saatava ne koodit luettua. Syvenny ohjeeseen.

Jos ilman koodeja pitää jotain arvata, sanon nokan asentoanturi.

Poissa Alhaisteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
    • Lomamökit Tuuloksessa
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #2 : 10.10.2011, 16:33:46 »

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #3 : 10.10.2011, 17:37:58 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0 vikakoodien luku ohje

90% Sähkövika? Lämpötila vaikuttaa>lamda, moottorinohjaus,kaikenmaailman anturit,IMM,puola,vahvistinyksikkö,jne..
Haiseeko bensa kun sammuu vai käykö laihalla, suhahtaako suutinkiskon venttiilistä painettaessa/tuleeko kipinää kaikille tulpille?> (jos nokan anturi rikki pyörii vajailla pytyillä muistelen lukasseeni?) polttoaine loppuu/seos väärä>miksi ECU käskee rikastamaan tai laihalle/ ei pelaa kuin kuumana?>piilastuko siellä keskilämmöllä kiukutelee?, esim. moottorin lämpötila anturi rikki jolloin saattaa sekoilla,IMM imulämpötila,(en tosin usko),Ne miljoona kontaktihäiriö mahdollisuutta ECU tai johtoniput jne... >nokan tunnistin,moottorin lämpötilan anturi,EGR lisäilmamoottori/letku vettä täynnä.
>tuohan toiminee niin,jotta pakosarjasta johdetaan imusarjaan pakokaasuja kunnes lamda saavuttaa toimintalämpönsä>jos vettä sinne imusarjaan pukkaa voihan sekin pätkiä?>kuvasit kyllä jotta "kuristuu" sammuksiin eli tuskin tuokaan josko edes varustettu autosi "Erkkiventtiilillä"?>(toivottavasti ei olisi on minun mielipide>tyhmintä autoilussa pitkään aikaan ,ei vaan voi toimia suomen olosuhteissa näköjään ja saastuttaa loppujen lopuksi enemmän ,vaikka pitäs vähentää :idiot2:)

Nokan/kampiakselin tunnistin,moott. lämpö anturi olis arvaus ,ECU vaihdettiin mullekkin vihonviimeisenä jolloin päästötkin asettui. (850-96 20v. 205 000km mallia OBD)
« Viimeksi muokattu: 10.10.2011, 17:53:15 kirjoittanut Koo Pee »

Poissa kaistapää

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #4 : 13.10.2011, 20:36:50 »
lainaan topiccia jos vaikka alkuperäiselle kirjoittajalle tulisi myös apuja.
potilaana 850 20valve "93".aiemmin kesällä nyki satunnaisesti mutta vika poistui itsekseen.nyt sitten nyki samalla tavalla pari päivää ja lopulta jätti tielle.en siis pääse nyt juuri auton luo,ei pääse tsekkaa koodeja.samalla hetkellä kun nykii/sammuu niin sytyttää moottorihäiriövalon sekä kiekkamittari tippuu kuin kivi taivaalta.kampuran impulssianturi vaihdettu kun omaan mieleen kävi että siinä vika on selkeästi ja paikallinen guru niin sanoi.ei vaikutusta.lähti sen vaihdon jälkeen kyllä käyntiin mutta sammui n. 5 min jälkee eikä sitten lupaakkaan.moottorinohjauksen pää rele kuulemma aika yleinen vika,sekin kokeiltiin ja sopivalla puukalikallakin jo tienpäällä "pakotettiin" päälle ja jännite kulkee silloin.

raadilla voisi olla jotain helppiä kun lauantaina auton luokse taasen pääsen.

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #5 : 15.10.2011, 20:18:38 »
Kävin nyt käpistelemässä tota murheenkryyniä. Se on nyt reilun viikon seissy tossa pihalla kun ei sillä uskalla lähteä liikkeelle. Lähti ihan mukavasti käyntiin. Ehkä pieni sahaaminen oli siinä alussa, mutta aika "normaali" käyntiinlähtö. Käyttelin siinä paikallaan ehkä 10min. Ensin annoin olla ihan vaan tyhjäkäynnillä ja lopussa rupesin nostamaan kierroksia. Vedin konehuoneen puolella kaasuvaijerista. Ensin vetelin ihan hillitysti ja tuntu käyvän ihan hyvin. Kun vedin vähän enemmän kierroksia niin kone sammahti.

Osasin nyt lukea niitä vikakoodejakin. A2 pistokkeesta anto tällasia:

4-1-1 Kaasuläpän asennontunnistin
2-1-4 Kampiakselin asennontunnistin (signaali puuttuu ajoittain)
2-2-4 Moottorin lämpötila-anturi (ECT) signaali puuttuu
1-2-1 Ilmamäärämittari

Lisäksi kirjasin ylös tuossa 411 ja 214 välissä luvut 321 ja 211, mutta oiskohan ne sitte kuitenkin ollu jotain muuta kun en löytäny vastaavia numeroita mistään. Mietin että oisko ne sitten voinu kuitenkin olla noi allaolevat. Sopis ainakin paremmin yhteen noiden ylempien kanssa.
3-2-2 Ilmamassamittari (signaali alhainen)
2-2-1 Seossuhde (seos laiha)

Lisäksi A7 pistokkeesta kirjasin ylös koodit 122 ja 231. Oon tällä hetkellä varustettu kanan keskittymiskyvyllä mitä tulee tohon autoon niin voipi olla että sössin noidenkin ylöskirjaamisen jotenkin. Löysin ainoastaan tämän:

1-2-2 Temp. sensor interval too long

A3 ja A6 pistokkeista anto 1-1-1. Onkohan noi A1 ja A5 ihan tarkotuksella tyhjät? Musta ainakin näyttää siltä että niihin ei kulje minkäännäköstä piuhaa, enkä saanu niistä minkäännäköstä vilkkumista. Ehkä sen takia en oo aikasemmin "osannu" lukea niitä koodeja.  :-[



Tän jälkeen nollasin vikakoodit. Yritin käynnistää koneen mutta sama sahaaminen jatkuu. Luin vikakoodit uudestaan pistokkeista, mutta A2 ja A7 anto vaan 1-1-1. Pitääkö auton olla käynnissä että se tallentaa noita vikakoodeja?

Auto ei lähteny enää käyntiin ja alko tuntua siltä, että sahaaminen alko kuluttaa jo akkua. Ehkä se ei oo tässä kaupunkiajossa päässy ihan latautumaankaan kunnolla.

Koo Pee on varmaan oikeessa että sähkövialtahan toi nyt jotenki vaikuttaa, mutta miten sitä lähtis tutkimaan? Vikakoodilistassa on kaikki anturit mitä Koo Pee veikkas. Mutta ei kai ne nyt kaikki voi yhtäaikaa mennä sököksi? Miten noita antureita voi testata, että toimiiko ne vai ei? Ilmamassamittari oli se 300€ Motonetissa niin ei viittis ihan vaan kokeilun takia sitä ostaa.

Pitäiskö mun ruveta etsimään tota vikaa jostain maadotuksista tai piuhoista kun noi vikakoodit on tollasia "signaali alhainen" tai "signaali puuttuu ajoittain"? Vai voisko toi johtua ihan jostain hapettuneista liittimistä? Aikasemmin ainakin sain kylkivilkut toimimaan sillä, että putsasin liittimet kun oli aika valkosena. Aikasemmin myös pissapoika ja pyyhkijät lähti pelaamaan sillä, että putsasin maadotuskohdan siitä akun etupuolelta. Voisko tää olla niin "yksinkertanen" vika että liittimet vaan on niin hapettunu että ei virta kulje? Toi auto tosiaan seisoo jatkuvasti taivasalla ja on pari vuotta sitten seissy muutaman vuoden ihan käyttämättömänä taivasalla. Millä niitä hapettuneita liittimiä voi putsata?




V50 1.6D '11

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #6 : 15.10.2011, 20:42:50 »
noista uusisin ensin ton kampiakselin asennontunnistimen anturin..

Poissa kaistapää

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #7 : 16.10.2011, 15:42:59 »
lainaan topiccia jos vaikka alkuperäiselle kirjoittajalle tulisi myös apuja.
potilaana 850 20valve "93".aiemmin kesällä nyki satunnaisesti mutta vika poistui itsekseen.nyt sitten nyki samalla tavalla pari päivää ja lopulta jätti tielle.en siis pääse nyt juuri auton luo,ei pääse tsekkaa koodeja.samalla hetkellä kun nykii/sammuu niin sytyttää moottorihäiriövalon sekä kiekkamittari tippuu kuin kivi taivaalta.kampuran impulssianturi vaihdettu kun omaan mieleen kävi että siinä vika on selkeästi ja paikallinen guru niin sanoi.ei vaikutusta.lähti sen vaihdon jälkeen kyllä käyntiin mutta sammui n. 5 min jälkee eikä sitten lupaakkaan.moottorinohjauksen pää rele kuulemma aika yleinen vika,sekin kokeiltiin ja sopivalla puukalikallakin jo tienpäällä "pakotettiin" päälle ja jännite kulkee silloin.

raadilla voisi olla jotain helppiä kun lauantaina auton luokse taasen pääsen.

elikkä tämän vian osalta voidaan todeta että romu kulkee taas.vika oli loppujen lopuksi sitten nokan asentotunnistimessa.hieman hämäsi toi kiekkamittarin putoaminen ja olin varma että vika on kampuran tunnistimessa.vikakoodit viittasi kyllä tohon nokan anturiin.

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #8 : 16.10.2011, 21:13:17 »
Hyvä,että vika löytyi>onhan noita jo arvailtukin ;)!

Nyt,kun vielä tuo toinenkin vikasimulaattori saatas jotenkin päivitettyä?

Poissa kaistapää

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #9 : 17.10.2011, 04:48:20 »
ot

mulla muuten sit löytyy turhaan vaihdettu kampuran  anturi jos tarvetta.YV.

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #10 : 21.10.2011, 16:37:38 »
Nyt oli taas aikaa käydä käpistelemässä tota autoa. Kävin hakemassa kampiakselin anturin ja rupesin siinä tohkeissani irrottelemaan ilmanputsaria, että pääsee näkemään paremmin. Torxillahan tuo näytti olevan kiinni ja pahaksi onneksi oli vaan torx-ruuvari matkassa. Eihän se sillä auennu. Siinä sitte rupesin ketutuksissani työkaluja odotellessa putsailemaan kaikennäkösiä osia. Irrotin sen kannen mihin kaasuvaijeri menee.

Rupesin kattelemaan kun siinä oli yks irtonainen pikkusormen paksunen letku. Semmosta aika kovaa muovia. Meni siitä imusarjan välistä alas. Keulasta päin katsoen toisesta rakosesta vasemmalta. Letku tuntu heiluvan aika ilosesti siinä ja kun vähän vedin siitä niin tuntu että ois vaan ollu jumissa jossain. Lopulta se lähtikin sitte irti ja toisessa päässä oli sellanen murentunu kumi joka oli semmosen mustan öljymäisen töhnän peitossa kokonaan. Toinen pää siitä letkusta on ihan puhdas.

Yritin Vadiksesta katella, että voiskohan se olla peräsin tosta oil trapista? En kyllä tiedä mitä toi on suomeksi. Ympäristö oli ainakin sen verran öljysen näköstä, että on varmaan vuotanu sinne kivasti öljyä useita vuosia. Tais ainakin osittain löytyä syy sille miksi toi syö öljyä niin hitosti. Mitä ymmärsin tosta niin öljyhöyryt tulee siihen oil trapiin ja niiden pitäis mennä sitä letkua pitkin ylöspäin ja jäähtyä ja valua takasin siihen purtiloon ja sieltä takasin käyttöön, mutta mun öljytpä ei valukaan takasin purtiloon vaan kaikkialle sen ympäristöön. Kiva juttu.

Ja vaikka sattuisin löytämään jostain sellasen kumiosan siihen letkuun niin ei oo mikään helppo paikka laittaa paikoilleen sitä letkua, eihän? Se toinen pää on siinä koneen ja imusarjan välissä. Pitääköhän se koko imusarja irrottaa, että sinne pääsee käsiks? Samallahan sen vois sitte putsata kunnolla, ettei ne öljyt siinä pinnassa pala jatkuvasti kun kone on lämmin. Mutta on varmaan aika työläs homma toi imusarjan irrotus?

Toi auto on kyllä ihan loputon ongelmien suo.





V50 1.6D '11

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #11 : 21.10.2011, 16:43:07 »
Ota kuva siitä osasta jonka tarviit ja kysele vaikka AtAi:lta. hänel on muutama auto purkauksessa.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #12 : 21.10.2011, 17:26:27 »
Tämmönen on se letku jos selventää yhtään.

V50 1.6D '11

Poissa kaistapää

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #13 : 21.10.2011, 20:52:03 »
kysäseppäs muuten lähimmältä volvodiileriltä takuukamppanjaa tohon huohottimen letkuun liittyen.oma vessa kävi takuurempassa kesällä,vm 93 auto kyseessä ja ei maksanut mitn.voisi sanoa että kohtuullisen mittaiset takuut volvolla S*

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #14 : 24.10.2011, 13:42:04 »
kysäseppäs muuten lähimmältä volvodiileriltä takuukamppanjaa tohon huohottimen letkuun liittyen.oma vessa kävi takuurempassa kesällä,vm 93 auto kyseessä ja ei maksanut mitn.voisi sanoa että kohtuullisen mittaiset takuut volvolla S*

Kiitos vinkistä. ;) Auto on menossa viikon päästä maanantaina huohotinjuttujen huoltoon. Löysivät jonkun ikivanhan tiedotteen asiasta, mutta ei nyt osannu sanoa, että onko juuri tuo putki mikä jäi käteen ja oli tukossa. Ensiksi oli aika ihmeissään, että mitä ihmettä, vieläkö pitäis jotain takuuseen saada, mutta tarpeeksi hanakasti kun väitin, että tällasta oon kuullu niin sieltä koneelta rupes löytymään tiedotetta.  S* Pitää vaan saada nyt vaihdettua se kampiakselin anturi, että sais koneen käymään pidempään ku vartin. Jos se vika nyt on siinä.

Vai uskaltaakohan tolla nyt ajella mihinkään kun se huohotinletku on kabiinin puolella? Roiskiiko se kaikki öljyt sinne konehuoneeseen?

« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 13:44:25 kirjoittanut Salamanteri »
V50 1.6D '11

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy