Ateho  Elekma

Volvo 740+ld28 2.8TDIC

  • 78 Vastauksia
  • 38780 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Volvo 740+ld28 2.8TDIC
« : 17.10.2011, 09:51:00 »
Joo eli tämmönen rojekti tullu alottettua varmaanki 2008vuonna mutta tänä vuonna saatu vasta vähän vauhtia tähän rojektiin.
Joskus aattelin että en mitään rojekti hommeleita tästä laita mutta ku tuntu että kyseisestä koneestakaan ei paljo turbotus vinkkejä löytyny(saatoin kyllä katella väärältä foorumilta) niin laitetaan sitte ite kuvat ja vähänen tieto hommasta jakoon :)
Itselläni ei äidinkielen numero muistaakseni hyvä ollut joten en pahemmin pilkkuja ja pisteitä käytä ja nekin mitä käytän niin laitan yleensä väärään väliin.

Mutta itse asiaan. eli auto on muistaakseni vuoden 1990 ja ajettu kevyet 780tkm. autoon oli ostaessani jo kötöstetty cedricin kone kiinni ja sen jatkona oli volvon m46

Kuvia lähes ostohetkeltä






tänä vuonna kun auto saatu omaan talliin (isännän:D) niin käytiin koneen kimppuun ja autosta ois varmaan kohta mahdollista saada savutkin. ekana tirruuttelin pakosarjan puhaltimelle. puhallin on newhollannin rattorista varmaanki garret35 tai 37 hukkaporttina ulkonen 60mm.
Sitten kone irti ja sitä puunaamaan ja kunnostamaan jakopäässä on kaikki uudet hilut ja samoten muutama tiiviste uusittiin mitä vielä tähän sai, kk laakerit uusittiin, runko laakerit joutu kasaamaan kahesta eri koneesta koska niitä ei uusia löytyny.
koneen alakerta on vakio ja semmosena pitäs ehkä kestääkki. kansi on oikaistu ja siihen istutettu muutaman millin isommat turbo pajeron venttiilit ja lisä jouset. myös lohko on oikaistu.
Laatikkona on 123mersun 5v getraggi tätäkään en ois laittanu jos oisin tiennyt että on kiinteällä kytkinkopalla vaikka myyjä väitti että on irrotettavalla.
Kytkimenä on bemarin sre asetelma ja sintteri levy.
Kardaanissa on mersun alkupätkä johon hitsattu volvon poorit. loppu pätkä volvon omaa.
Syöttöpumpussa on 12mm nestepää, puoli milliä jyrkempi nokka, rd28 koneen pumpun kansi. ja vielä pemarin pumpusta pari jäykempää jousta. myös ahtokaraa on sen verran hiottu mikä oli vielä hyödyllistä. tuottoa pumpulla oli 165kuutiomilliä (vakio pumppu vakio säädöillä 35kuutiomilliä)
Imusarja kans itsetehty jonkinlainen tuplapleniumi.

pakosarjaa




imusarja




laatikkoa ja konetta









ja nykyään tallä mallin







Ja loput kuvat voi kattoo tuolta photobucketista :)

http://s1114.photobucket.com/albums/k526/arppari/volvo/#!cpZZ1QQtppZZ24
« Viimeksi muokattu: 06.11.2011, 19:52:43 kirjoittanut arppari »

Poissa arppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #1 : 17.10.2011, 10:17:00 »
ja melkeen näkyy kuvat niinkö pitääkin :-\
« Viimeksi muokattu: 17.10.2011, 13:04:10 kirjoittanut arppari »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #2 : 17.10.2011, 10:29:10 »
Onko sulla vielä jäljellä se M46 mikä ollut tuon perässä? Millainen kötöstys on, sovitelaippa vai kötöstetty kytkinkoppa?
Pitäs itelle päivittää varmaan loota M46seen, kun pojat väittää että tuo cedun oma loota on kauheen heikko, ni eiköhän se heikkouden takaraja tule kohta vastaan kun about 710tkm lootalla vedetty menemään kohta.

Millanen vauhtipyörä?

Minkä pumpun nestepää laitettu? Tai siis mihinkä pumppuun tarkotettu...Eiku katos kumminssin nestepää. Eikö pumppuaihiona olis ollu parempi käyttää 2.5tds bemarin pumppua? Senhän sais jopa hifistelymmin ohjattua kuin tälläisen täysmekaanisen, ainakin jos kauheesti tehoa haussa.
Imusarjan itsekötöstämistä en kyllä ymmärrä muuten kuin show mielessä, lienee suomen nopeimmassa LD28moottorisessa autossa vieläkin melko vakion oloinen imusarja. Pakosarja on melko kaunis, harmi vaan että alkuperäiskorissa ei mahdu tuon mallinen sarja paikoilleen.

Mikä on saanut poistamaan alkuperäisen öljynsuodatin jalan?
Ja ennenkaikkea mistä olet ottanut öljyn ahtimelle?

Pikku ajatus kyseisestä koneesta mitään tietämättömille, tähän LD28 sopii täydellisesti Volvo-yleismallin öljynsuodatin. :2funny:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #3 : 17.10.2011, 10:31:07 »
Onpas pirteän värinen kone :D.
Kiinnostava projekti. :hello:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa arppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #4 : 17.10.2011, 12:50:44 »
nopeimmissa ceduissa voi ehkä olla erinlainen imusarja mutta jospa tää ei oo nopeimpia:D ja kyllähän tuon periaatteessa pitäs tasasemmin virrata mitä vakion. mutta käytännöstä en tiiä. ja se cedun oma öljyjalka on sen takia pois ku tulee öljynlauhdutin ja ei sillon tarvi sitä lämmön tasaajaa mikä on siinä jalassa on. öljyn suodatin tulee suoraan pystyyn tuohon ryöstö laippaan mikä on koneen kyljessä. ja mulla ei mielenkiinto jaksa ruveta mitään sähkö pumppua laittamaan, muutenki yrittää tehä yksinkertaiseksi tuo kone. ja laittaahan ne bemuissaki sen sähkö pumpun tilalle mekaanisia ::) öljynpaine tulee samasta mistä menee alipaine pumpullekki näkyy jossain kuvassa ne liitokset.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #5 : 17.10.2011, 22:18:35 »
Eikö pumppuaihiona olis ollu parempi käyttää 2.5tds bemarin pumppua? Senhän sais jopa hifistelymmin ohjattua kuin tälläisen täysmekaanisen, ainakin jos kauheesti tehoa haussa.


Miksi bemarin esikammiodieseliä oikeasti virittäneet ovat järjestäen vaihtaneet tds-pumpun täysmekaaniseen?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #6 : 18.10.2011, 05:29:24 »
Katoin jo että oot täältä Kainuusta hakenu ton auton mutta ei tainnu olla sama peli. Täälläpäin just samanlainen valkoinen seitensatku Datsunin motilla.

Poissa arppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #7 : 18.10.2011, 11:42:06 »
2008 vuonna tuo on ylivieskasta ostettu että ei vältämättä sama.. siitä en tiiä että kuka tuon koneen on alkujaan laittanu.
ja vielä tuohon yhteen aikasempaaan viestiin että siihen m46 kytkinkoppaan oli hitsattu pätkä tuota cedricin koppaa ja senki kopan oon pilkkonu jo tuohon mersun laatikkoon ja vauhti pyörä on muuten vakio painonen mutta siihen on sorvattu ura tuolle paine asetelmalle että se keskittää tuon ja saa parhaimman puristuksen tuolle sintteri levylle. ja uudet kierteet että pysyy kiinnikki. :)

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #8 : 18.10.2011, 11:48:09 »
Jännän näköönen konehuone, ja kivan oloonen rojekti 8)

Minkä verran tästä olis tarkoitus saada heposia irti, ja koska olis tarkoitus olla ajossa? Tuleeko kesäauto vai ympärivuotinen vai mitä? :D
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa arppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #9 : 18.10.2011, 12:03:37 »
jos tänä vuonna sais koneen puolelta valmiiksi. ja pohjat ja maalaus ens vuojen alusta niin ehkä ens kesäksi ajoon :) kesä auto taitaa tulla ku ei lohkolämmitinkään mahtunu pakosarjan taakse:D en tiiä että paljoko tuosta voimaa saa mutta parempi pitää odotukset alhaalla niin ei tuu pettymyksiä:D

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #10 : 18.10.2011, 14:01:08 »
2008 vuonna tuo on ylivieskasta ostettu että ei vältämättä sama.. siitä en tiiä että kuka tuon koneen on alkujaan laittanu.
Joo ei se sama voi olla kun päivittäin nään sen auton ja se on ilmeisesti jo seisonnassa.

Poissa arppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #11 : 25.10.2011, 22:09:50 »
Viikonloppuna tuli taas vähissä määrin touhuttua auton kans mutta jotain sain aikaan kuitenkin
-suutinputket löysi paikkansa
-laturin ja ohjaustehostimen remmit kiristy
-tein löpösuodattimelle telineen
-tein pumppuun kaasuvaijerille kiinnikkeen
-laitoin kaasuvaijerin ja jokusen letkunki kiinni:)

sitte tein myös haaroittimen öljynpaine anturille ja öljynpaine mittarille. mittari on teollisuus mallia ja tulee letkulla hyttiin asti, onkohan kellään irronnut tuo letku jommasta kummasta päästä kun tulee lemmareilla molemmista päistä kiinni??

sitte ois muutama muukin kysymys



onkohan tuo lämmityslaitteen alipainehana volvon vai nissanin?? en muista ainakaan aikasemmissa volvoissa tuota nähneeni ellei se sitte ole jossain piilossa. jos tuo nissanin on niin voikohan sen poistaa koska hytissä on kaikki lämmitys laitteet volvon omaa.??


Ja mikähän tuohon syylärin reikään kuuluu? aikasemmin siinä oli iso puutappi mutta vois varmaan jotain järkevämpää siihen kehittää:D ajattelin että jos siinä olisi kierre ollut niin ois saanu siihen flektin ohjaus anturin, mutta pitää varmaan laittaa se syylärin letkun väliin.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #12 : 25.10.2011, 22:15:52 »
Öljynpainemittariin en tekis lemmariliitoksia.

Ei mulla tossa setrikissä mielestäni tollasta hanaa oo konehuoneen puolella missään letkussa, teen huomen päivän valossa vielä uuden tarkistuksen. Kuukaus sitten vaihdoin just koneen korista toiseen, niin en sillonkaan nähnynnä.

Tuo on anturin paikka, vedät jollain liimamassalla anturin reikään.

Kas tossa on ohjustehostimen pumppu ilmastoinnin kompuran paikalla  :o
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #13 : 25.10.2011, 22:50:56 »
Lämmityslaitteenhana näyttää volvo-osalta jota tavataan automaatti-ilmastoiduissa yksilöissä. Vastaava tarvikeosa on kokonaan muovia, ei ruostu niin helposti.  ;)

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Volvo 740+ld28
« Vastaus #14 : 25.10.2011, 23:13:30 »
Syylärin reikä on flektin anturille, motonetistä saa paikalleen painettavaa anturia tiivisteineen päivineen noin kympin hintaan.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

 

Autoracing  KL-varaosat