KL-varaosat  Race.fi

M46 / "nappivitonen" ongelma

  • 20 Vastauksia
  • 10085 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
M46 / "nappivitonen" ongelma
« : 30.10.2011, 18:55:04 »
yllättäen lopetti toimintansa. (ei mennyt poljettaessa, enkä vitosella viimeaikoina ole muutenkaan antanut kenkää)

neloselta kun vaihtaa vitoselle niin oli kierrokset mitä tahansa niin ne tippuvat 1000rpm eli tuon auton normaali tyhjäkäynnille, ja ei ota vetoja vastaan kuin yli 2000rpm.

eli 1000 - 2000rpm on kuin kytkin olisi painettuna pohjaan / auto olisi vapaalla, kierrokset vain nousevat kun kaasua painaa. eikä auto ei vedä.

kun kierrokset menevät yli 2000rpm niin veto alkaa mutta tuntuu että se on nelonen eikä vitonen, tai vitonen on ehkä puoliksi mukana. ?

2500rpm alkaa laatikosta jurnutus, sellainen pieni tärinä havaittavissa laatikko/kardaani/perä. huomaa hyvin ku autossa 5 pussia tyhjiä olut tölkkejä niin alkaa niiden armoton yhteen hakkaaminen ja kolistelu. (tärinästä)

vitosen valo syttyy kojetauluun ihan normaalisti jne. taitaa käskykin mennä laatikolle asti kun se kerta jotain yrittää siellä tehdä (katoaa veto ja jurnutus alkaa)

eikös tässä olleet jokku vitosen liukutapit tms, kulutus tavaraa ja olivat vaihdettavissa ilman että laatikkoa tarttisi ottaa irti ? (mutua, muistelisin kun tutustunut joskus tuohon vitoseen vanhassa 740:ssä)

kyseessä allekirjoituksen 940
« Viimeksi muokattu: 30.10.2011, 18:58:06 kirjoittanut skebazu »

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #1 : 01.11.2011, 15:29:16 »
v*ttuuksissani räpläsin sitä nappia kun tulin töistä tänään, ei tapahtunut mitään.... sitten painoin nappia vielä kerran...... eikä mitään...... huusin yksikseni vitosen valon palaessa taulussa että "voi v*ttu" ja yhtäkkiä pienen tärähdyksen seurauksena meni veto päälle.  :D

tämän jälkeen useaan kertaan vielä kokeilin ja nyt se toimii joka painalluksella kuten pitääkin.

toivotaan että tämä on pysyvää, varmaan jää tuosta vitosen puuttumis kokemuksesta sellainen varovaisuus päälle että tulee varoen käytettyä tuota jatkossa

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #2 : 03.11.2011, 18:18:01 »
Mulla oli joskus 740:n ylivaihteen kanssa vähä samanlaisia ongelmia. Pitkän ja hartaan tutkinnan jälkeen vika löytyi löystyneestä relepohjasta. Huono kontakti, ja pieni tärähdys kun tuli niin saattoi kytkeytyäkkin päälle. Suosittelen tarkistamaan ;)

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #3 : 03.11.2011, 19:36:02 »
Kyllä sulla on joko öljynpuute askissa tai ylivaihteen mäntien o-renkaat dööd, koska tuo on jäänyt "kellumaan" suoran ja loikkarin väliin, aiheuttaa juuri tuon moottorijarrun katoamisen kun öljynpaine aukasee suoran kitkapakat muttei jaksa painaa loikkarin pakkoja kiinni, näinollen se ylivaihteen ykssuuntalaakeri on ainoa voimaa välittävä kohta ja loikkarissa ei periaatteessa ole kumpikaan vaihde päällä. Syö muuten kitkapinnat aika nopeesti jos tuota luistattelee...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #4 : 03.11.2011, 20:02:18 »
kiitos vinkeistä, releen oon kattonut, vaikka en uskonutkaan sen siinä olevan. kerta käskyt meni napilta laatikolle asti, eikä vitosen valonkaan olisi pitänyt tällöin palaa jos vika releessä.

nyt se on tosiaan toiminut hyvin, mutta jos alkaa taas temppuilemaan niin tietää epäillä missä vika.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #5 : 03.01.2012, 09:15:08 »
Mulla oli joskus 740:n ylivaihteen kanssa vähä samanlaisia ongelmia. Pitkän ja hartaan tutkinnan jälkeen vika löytyi löystyneestä relepohjasta. Huono kontakti, ja pieni tärähdys kun tuli niin saattoi kytkeytyäkkin päälle. Suosittelen tarkistamaan ;)

oliko vesku sullakin niin että 1000-2000rpm oli niinkuin vaihde olisi ollut vapaalla, mutta 2000rpm ylöspäin tuntui kun olisi vitonen ollutkin puoliksi päällä ?

ja onkos ylivaihteen rele se isoin siellä oikealla yläkulmassa, kun katsoo tuhkiksen taakse. sitä olen yrittänyt naputella. mutta voihan se olla että on rikki koko rele, ettei pysyisi suljettuna ollenkaan.

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #6 : 03.01.2012, 12:08:16 »


ja onkos ylivaihteen rele se isoin siellä oikealla yläkulmassa, kun katsoo tuhkiksen taakse.
Ylivaihteen rele on keskirivissä,oikean laitimainen(kirjaimella I)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #7 : 03.01.2012, 12:32:29 »
Kyllä se on mekaaninen vika jos se vitonen "luistaa". Sähövikainen ei mene päälle ollenkaan tai toimii satunnaisesti, mutta ei luista. Luultavasti O-renkaat lopussa tai muuten kulunut ja öljynpaineet ei nouse tarpeeksi. Huonoista öljyistäkin tuo voisi johtua. Mutta kannattaa jokatapauksessa korjata ja ajella mahdollisimman vähän luistavalla laatikolla tai ylivaihteesta menee kitkapinnat pilalle. Itsellä oli yksi pilalle ajettu M46, autolla ei meinannut päästä mihinkään suuntaan kun ylivaihde luisti kaikilla vaihteilla, vaikka ei ollut kytkettynä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #8 : 03.01.2012, 13:20:52 »
oliko vesku sullakin niin että 1000-2000rpm oli niinkuin vaihde olisi ollut vapaalla, mutta 2000rpm ylöspäin tuntui kun olisi vitonen ollutkin puoliksi päällä ?
Öljy vähissä tai todennäköisemmin o-rengasvika. Ja kun hetken ajelet tuollain vitonen puoliks päällä, voitkin suosiolla vaihtaa koko loikkarin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #9 : 03.01.2012, 14:21:21 »
en ole ajanut se vitonen puoliksi päällä, olen vain yrittänyt sitä päälle ja kun ei ole mennyt niin ajellut ilman.

tosta O renkaasta olisi kiva kuulla lisää, onko jossain räjähdyskuvia laatikosta ?

jos siihen olis vaikka saatavilla jotan korjausarjaa siniseltä ? vaitais öljyt samalla

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #10 : 03.01.2012, 19:02:00 »
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #11 : 10.07.2012, 21:52:06 »
nyt tuli aika nostaa vitonen pöydälle kun lopetti toimintansa kokonaan, tähän asti toiminut aina sillointällöin.

tarkoitus oli vaihtaa ne kuuluisat o-renkaat mutta ne näyttävät hyvä kuntoisilta (vaihdan nyt jokatapauksessa kuitenkin)

mutta näettekö tuon tumman "kitkapinnan" (vai mikä lie) niin sehän on murusina ja katki tuosta yhdestä kohdasta. eikai tuo nyt ole se kitkapinta ns. vitosen kytkin. ? jos on niin kumma jos ei kytkeydy kunnolla päälle ? prkl





onkohan tuota osaa turha mennä tiskiltä kyselemään vai pitääkö nyt prkl ostaa uus (käytetty) loota ?

niin vai haittaako tuo mustan pinnan katkeaminen mitään ? että liittyyköhän tuo mitenkään mun ongelmiin, vai onko sittekki ne o-renkaat vikana ?





Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #12 : 11.07.2012, 15:54:50 »
No hain uudet o-renkaat 1,40euroa tuli vaan maksamaan  :)
Laitan laatikon nyt sitten kasaan kun ei kukaan osaa kertoa että vaikuttaako tuo lohjennuy pala mitään.

Jos ei vika poistu niin vika siinä lohjenneessa palassa.. Ja sitten on taas laatikko jumppa edessä kun vain sellaisen löytää.

Kyllä nu uudet o-renkaat tiivimmät on kuin vanhat. Vanhoista vaan ei päällepäin mitään huomannut mutta olivat silti kutistuneet\kuluneet.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #13 : 12.07.2012, 07:53:35 »
Tuli eilen huomattua kun oikein ihmetteli toimintaa että eihän tuo haljennut kytkinpinta ole niin tärkeä ?

se kytkinpinta mikä nappaa vitosen rattaaseen kiinni niin on tuolla syrjäpuolella, en hoksannut kuvaa ottaa.
tuo haljennut kytkinpinta taas pysäyttää vain tuon pyörän turhan liikkeen kun vitonen vapautetaan.

männät ei meinannu uusilla o-renkailla edes sopia sisään :) mutta meni


Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
« Vastaus #14 : 15.07.2012, 12:47:57 »
Korjaantu pelkällä o-rengas rempalla

 

Carcom Oy  Ateho