Samppasport  Futurez

Turbo käy kuumana :(

  • 4 Vastauksia
  • 5145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Turbo käy kuumana :(
« : 21.11.2011, 17:31:35 »
Eli tuossa mun uutukaisessa käy turbo+pakosarja pirun kuumana ajon jälkeen.
Tänäänkin käyn normaalin kauppareissun, en polkenut ja ajelin muutenkin nätisti. Olisko ahdot käyneet korkeimmillaan 0,5 paikkeilla.

Kotiin tullessa avasin konepellin niin turbon/pakosarjan paikkeilta kuului pihinää, ja oli kovasti lämmin..

Kattelin turboa, siinä ei ole vesijäähdystä mikä tietääksi tuossa vakio turbossa pitäisi olla.
Letkut sieltä lähtee, mutta ne on tukittu :( Mihin kytken letkut ja miten??

Saisiko lämpöjä jotenkin muuten kuriin?
Pitäisikö laittaa jotain tällaista: http://www.futurez.fi/fi/shop/turboahtimet-oheislaitteet/lamposuojaus-tiivisteet


Kone on tosiaan B230ft. Jossa hieman virityksiä..
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

hevonen

  • Vieras
Vs: Turbo käy kuumana :(
« Vastaus #1 : 22.11.2011, 07:24:55 »
Jos epäilet että turbo kävisi liian kuumana, älä sitä mihinkään eristeeseen enää kääri, tuon tarkoitus on alentaa konehuoneen lämpöjä mutta jos turbon sillä pakkaat, voi käydä ikävästi.

Kyllähän noissa alunperin nestekierto on, ei se kyllä mitään hirveitä varmaankaan vaikuta, öljykierto monasti riittää jäähdytykseenkin.
Alunperin nestekiertoletkut on yhdistetty paisuntasäiliön pohjan isoon letkuun ja alavesiletkuun, niihin on vulkanoitu letkut kiinteästi. Neste kiertää lähinnä omalla paineella lämpötilan vaikutuksesta.
Jos letkuja ei ole ja haluat kierron tehdä, joudut ostamaan oikeanmalliset letkut tai tekemään haaroitukset itse. Letkut poikki ja metallinen haarakappale väliin.

Letkut:



Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Turbo käy kuumana :(
« Vastaus #2 : 22.11.2011, 10:01:24 »
Jos se nyt ei normaalin nurkka-ajon jälkeen ole punahehkussa ilman polkemista, en huolestuisi. Kyllä se kuumenee polttavaksi ihan normaalissa nurkka-ajossakin. Moottoritiellä saa punahehkuunkin.

Jos se nyt normaalin kauppareissun jälkeen hehkuu mansikkana, niin silloin on sytkä pielessä tai pakoputki tukossa jostain päin.

Vesijäähdytys ei vaikuta ahtimen pintalämpöihin mitenkään, vaan se vähentää laakeripesän lämpökuormaa lähinnä auton sammutuksen jälkeen. Ei ole pakollinen, vaikka vesijäähdytetty pesä olisikin.

Jos tuon vesikierron ottaa käyttöön, kannattaa tarkastaa ettei sieltä vesipesästä tule öljyä ulos kun tulpatut letkut irrottaa. Joskus noita on nähnyt tulpattavan sen takia, kun on haljennut se vesipesä ja öljyt menneet veden sekaan.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 21:42:20 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

hevonen

  • Vieras
Vs: Turbo käy kuumana :(
« Vastaus #3 : 22.11.2011, 12:45:49 »
En ole nykyään ahtimen väriskaalaa tarkkaillut jos kerran toimii. Joskus tsekkailin Garrettia pelkällä öljykierrolla(230 ET lastulla) kun vetelin semmosen 50 km nopeuksilla 180-220kmh ja pysähdyksen jälkeen heti pellin alle...
Pakosarjan/ahtimen liitoskohta oli punahehkussa, sarjan suuntaan n. 5cm ja ahtimesta n. puolikas.
Silloin mentiin siis oikeesti lujaa tuolla pumpulla, ei mitään pikkuvetoja osuuskaupan suoralla. Takapuskuristakin suli muovit, kun ulostulo oli vähän puskuria sisempänä. :D

Niin, se toimi tuonkin jälkeen ihan OK.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 12:53:21 kirjoittanut hevonen »

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Turbo käy kuumana :(
« Vastaus #4 : 22.11.2011, 13:12:14 »
Nimenomaan, pakosarja ja turbo käy melko kuumana vaikka kaikki on kunnossakin.
Sihinä taas vaikuttaa siltä että siihen on vuotanut tai roiskunut jotain päälle, joka siinä sitten sihajaa.

Kokeile polkea hiukan, pysähdyt (älä sammuta kuitenkaan heti polkemisen jälkeen vaan anna käydä) ja avaat konepellin. Jos se hehkuu punaisena niin sitten on jossain vikaa.
Turbon ja pakosarjan liiallinen kuumeneminen johtuu yleensä pielessä olevasta sytkästä (sitähän ei voi näissä säätää?), laihalla olevasta seoksesta tai tukkoisesta putkesta (katissa sisuskalut poikkipäin)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron