Kulkukoira  Proturbo

S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA

  • 21 Vastauksia
  • 23294 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« : 02.12.2011, 16:28:25 »
Dera laittoi uuden ohjelman muutama viikko sitten. Ei oikein kulje niinkuin pitäisi ja kokeillaan ohjelmoida / rassata uudestaa tässä pikapuolin. Koeajolla Dera ihmetteli yläpään tehonpuuttumista ja epäili imusarjan tukkoisuutta.  Nyt ajattelin avata sen ja katsoa mitä se on syönyt ja onko pyörreläpät paikallaan / liikkuu.
Onko kellään mitään vinkkejä ko. hommaan?
« Viimeksi muokattu: 03.12.2011, 22:33:16 kirjoittanut pptalo »
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus
« Vastaus #1 : 03.12.2011, 15:16:05 »
Onko kellään kokemusta
Äsken aloitin hommaa, mutta taitaa mennä pupu pöksyyn. Ventiilikoppa ja imusarja samaa osaa ja suuttimet pitäisi irroittaa. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus
« Vastaus #2 : 03.12.2011, 16:09:49 »
Onko kellään kokemusta
Äsken aloitin hommaa, mutta taitaa mennä pupu pöksyyn. Ventiilikoppa ja imusarja samaa osaa ja suuttimet pitäisi irroittaa. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Ei tuo ole ollenkaan paha homma. Suutinputket pois, paluuletkut ja sähköjohdot suuttimista ym. Suuttimet irti järjestystä sekoittamatta. Imuputki auki. Sitten jää jäljelle enää muovisen kannen ruuvit.

Pyörreläpät löytyvät kannen alta, eivätkä varsinaisesti ole missään kiinni. Ne siis voivat olla kiinni-asennossa ja myös koko imusarja voi olla täynnä töhnää niin varmasti ahdistaa.

Paikalleen laittaminen käänteisessä järjestyksessä. Periaatteessa tiivisteen voisi vaihtaa ja samoin injektorien kiinnitys raudat ja tiivisteet, sekä suutinputket. Injektorien reikiin tippuu helposti roskia ja pohjat on hyvä katsoa ennen suutinten asennusta. Suutinputket saa helposti tiiviiksi kiristämällä ne paljain sormin suutinta liikuttamalla siihen kohtaan kun ne mutterit kiertyvät eniten. Ei tuossa kovin suurta erehtymisen mahdollisuuta ole.

Ensimmäinen käynnistys on hieman pitempi, kun nuo putket ilmautuvat. Sitten pitää myös tarkistaa ettei mikään paikka vuoda eikä ilma sihahtele minkään suuttimen juuresta.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2011, 16:13:58 kirjoittanut Nortti »

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus
« Vastaus #3 : 03.12.2011, 17:17:38 »
Nyt on purettu eikä ainankaan turhaan mikä tässä remontissa vähän huoletti.
Aivan täynnä karstaa 2/3 ummessa. Karsta tuntuu sellaiselta pehmoiselta ja luulen että sen saa suht helposti putsattua, täytyy lähteä vapaapäivänä töihin ahertamaan. Myös kannen puolella on karstaa, täytyy yrittää rapsuttaa ja imuroida niitäkin puhtaammaksi.
Otin muutaman kuvan todisteeksi, laittelen ne joskus tähän jatkoksi.
Tässä kuvia (allekirjoituksessa lisää.). Kamalaa katsottavaa.




Torvi mikä tulee imusarjalle on vielä täysi tavaraa. Missä alkaa olla puhtaampaa?
« Viimeksi muokattu: 03.12.2011, 22:32:44 kirjoittanut pptalo »
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus
« Vastaus #4 : 04.12.2011, 12:07:04 »
Tässä kuvia (allekirjoituksessa lisää.). Kamalaa katsottavaa.

Suttuista hommaa tuo töhnän irroitus. Tuossa voi olla se kaasuläppäkin melkoisen likainen ellei sitä ole koskaan puhdistettu ja se egr venttiilikin, josta tuo töhnä on tullut. Olen tuossa vaiheessa ennen kasausta pyöräyttänyt starttia hetken niin mahdolliset töhnänpalat poistuvat. Mulla on kanneton starttirele tuota varten niin on helppoa ja hallitumpi, kuin start-napilla.

Muutkin kuvat kannatti katsoa. Aina välillä näkee alumiinivanteita (kuva 10), joihin joku järjenjättiläinen on hakannut tavallisia painoja rikkoen lakka- ja värimassapinnan. Siitä alkaakin syöpyminen kätevästi. Sun tekemä facelift on onnistunut :).

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #5 : 05.12.2011, 17:50:40 »
Volle taas kasassa ja iloisemmin kiertää. Tiivisteetkin löytyi Siniseltä hyllystä (ihme).
Lisätääs tähän vielä pari kuvaa imusarjan ja kaasuläpän välisistä ilmareiteistä.




Allekirjoituksessa lisää kuvia.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #6 : 05.12.2011, 18:55:05 »
Onpas tavaraa. Pptalo: paljonko on S80:lla ajettu? Tulee mieleen paljonko moskaa omassa D5:ssa on, kohta 380 tkm ajettu. Tehoissa ei tosin tunnu vajetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #7 : 05.12.2011, 18:57:30 »
Tehoissa ei tosin tunnu vajetta.
Tehottomuuteen äkkiä tottuu, eron huomaa jos pääsee ajamaan toista yksilöä tai kuten pptalo että käyttää autoa softauksessa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #8 : 05.12.2011, 19:12:34 »
Voi herranjumala mitä kuvia?! Iski pelko persiiseen, että mitä sitä omasta löytyy. Kohta 470tkm tulee mittariin..

Pyörreläpät menee uusintaan keskiviikkona, tosin itse en pääse autoa sillon näkemään. Pitäsköhän etukäteen Hämeen Autoon ilmottaa että putsaa vähän samalla paikkoja (vaikka maksaa varmaan miljardeja :-\). Olispa vaan jo se autohallipaikka, mutta kun ei oo niin ei.. Kolmantena jonossa.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #9 : 05.12.2011, 22:50:28 »
Voi herranjumala mitä kuvia?! Iski pelko persiiseen, että mitä sitä omasta löytyy. Kohta 470tkm tulee mittariin..

Pyörreläpät menee uusintaan keskiviikkona, tosin itse en pääse autoa sillon näkemään. Pitäsköhän etukäteen Hämeen Autoon ilmottaa että putsaa vähän samalla paikkoja (vaikka maksaa varmaan miljardeja :-\). Olispa vaan jo se autohallipaikka, mutta kun ei oo niin ei.. Kolmantena jonossa.

Melkein samoilla kilsoilla ollaan. Vähän putsaus voi olla vaikeaa, mulla meni purkamiseen 1 tunti, putsaukseen yli 5 tuntia, kasaukseen tunti. Uutta tuli suuttimien kupari prikat ja ventiilikopan/imusarjan tiiviste. Pyörreläpät kaikkine vipuineen oli ihan ehjiä.
tota tehottomuutta on aika vaikea todeta jos ei kellota tai vertaa samanlaiseen ehjään täysitehoiseen. Kyllä toi minunkin ennen putsausta jollain kriteereillä mitattuna meni hyvin. Putsauksen jälkeen en ole ajanut kuin 10 km. huonossa kelissä niin ei oikein osaa sanoa kuinka paljon paremmin nyt menee. joka tapauksessa pers tynossa eron huomaa.

PS: Jos joku käyttää tota samaa imuri/nailonputki puhdistus menetelmää kannattaa putkea varata muutama metri, putki kerää sisälle tota töhnää ja on vaikea putsata. Kannattaa muutaman tukkeutumisen jälkeen heittää roskiin ja teipata uusi letku käyttöön.

PPS: Epäilen että brax:illa ja Tome:lla aivan samassa kunnossa imupuoli jos ei siellä ole putsaajaa käynny, niin hienoja nämä ERG vehkeet on.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2011, 22:54:10 kirjoittanut pptalo »
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #10 : 06.12.2011, 07:21:24 »
Melkein samoilla kilsoilla ollaan. Vähän putsaus voi olla vaikeaa, mulla meni purkamiseen 1 tunti, putsaukseen yli 5 tuntia, kasaukseen tunti. Uutta tuli suuttimien kupari prikat ja ventiilikopan/imusarjan tiiviste. Pyörreläpät kaikkine vipuineen oli ihan ehjiä.
tota tehottomuutta on aika vaikea todeta jos ei kellota tai vertaa samanlaiseen ehjään täysitehoiseen. Kyllä toi minunkin ennen putsausta jollain kriteereillä mitattuna meni hyvin. Putsauksen jälkeen en ole ajanut kuin 10 km. huonossa kelissä niin ei oikein osaa sanoa kuinka paljon paremmin nyt menee. joka tapauksessa pers tynossa eron huomaa.

PS: Jos joku käyttää tota samaa imuri/nailonputki puhdistus menetelmää kannattaa putkea varata muutama metri, putki kerää sisälle tota töhnää ja on vaikea putsata. Kannattaa muutaman tukkeutumisen jälkeen heittää roskiin ja teipata uusi letku käyttöön.

PPS: Epäilen että brax:illa ja Tome:lla aivan samassa kunnossa imupuoli jos ei siellä ole putsaajaa käynny, niin hienoja nämä ERG vehkeet on.

Kiitoksia näistä tiedoista. Sulla ei tarvinnu niitä suutinpukkeja uusia kuitenkaan? Mulle sanottiin Hämeen Autossa, että ne pitää aina uusia kun niissä se pää litistyy ja sillä tiivistyy paikalleen. Toimii siis vain kerran.

Mulla menee toi putsaus väkisin keväälle, kun ei oo paikkaa missä touhuta lämpimässä. Toivottavasti ei oo paikat ummessa siihen mennessä.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #11 : 06.12.2011, 09:59:51 »
Vähän aiempana on mun maininta noista suutinputkista. Samat putket saa siis kymmeniä kertoja tiiviiksi, kunhan sitä ei kiristä väärässä asennossa niin, että kärkikartioihin tulee uusia painaumia. Injektorien kuparitiivisteet ja kiinnitysraudat sensijaan uusin joka kerta. Maksaa noin 20e/injektori.

Imusarjan karstaisuus on helppo ja nopea tarkistaa imuletku irroittamalla. Jos peilin kanssa näkyy samanlainen näkymä kun noissa kuvissa, niin voisi ajatella sitä puhdistusta jossain vaiheessa. Kesällä yhden imusarjan kun puhdistin, niin upotin sen dieseliin joksikin aikaa ja myöhemmin pesin sen painepesurilla.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #12 : 06.12.2011, 10:06:08 »
Vähän aiempana on mun maininta noista suutinputkista. Samat putket saa siis kymmeniä kertoja tiiviiksi, kunhan sitä ei kiristä väärässä asennossa niin, että kärkikartioihin tulee uusia painaumia. Injektorien kuparitiivisteet ja kiinnitysraudat sensijaan uusin joka kerta. Maksaa noin 20e/injektori.

Imusarjan karstaisuus on helppo ja nopea tarkistaa imuletku irroittamalla. Jos peilin kanssa näkyy samanlainen näkymä kun noissa kuvissa, niin voisi ajatella sitä puhdistusta jossain vaiheessa. Kesällä yhden imusarjan kun puhdistin, niin upotin sen dieseliin joksikin aikaa ja myöhemmin pesin sen painepesurilla.

Sori, meni ohi toi maininta. Mulle Hämeen Autossa sanoivat että noi pitää aina vaihtaa?! Eli oonko nyt maksanu turhasta, sillä se oli jotain päälle 100e missä oli kolme putkea.

Vähän väkisin näyttää siltä, että ensi kesään se mulla menee ennenku pääsee putsaamaan. Onpahan jotain mitä odottaa kun kelit lämpee. :idiot2:
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #13 : 06.12.2011, 11:06:16 »
Ei hyvää päivää, egr!  >:(
Volvoton

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #14 : 06.12.2011, 11:19:27 »
Sori, meni ohi toi maininta. Mulle Hämeen Autossa sanoivat että noi pitää aina vaihtaa?! Eli oonko nyt maksanu turhasta, sillä se oli jotain päälle 100e missä oli kolme putkea.

Vähän väkisin näyttää siltä, että ensi kesään se mulla menee ennenku pääsee putsaamaan. Onpahan jotain mitä odottaa kun kelit lämpee. :idiot2:

Et ole turhasta maksanut, koska volvon ohje on että ne on vaihdettava, kun ne irroitetaan... tai siis turhasta.. miten sen nyt ottaa..
Uusilla putkilla tiiveyden saavuttaminen on lähempänä 100% kuin käytetyillä.

Monissa asioissa voi oikoa ja säästää, kun vain tietää mitä tekee, jos ei ole itse asiasta varma, niin silloin on parempi mennä siten, kuten ohje kertoo.
(Ohje= Yksi tapa hoitaa asia oikein (ei tarkoita, että ainut tapa))

 

Ateho  Elekma