Kulkukoira  Proturbo

Erään S70:n tarina

  • 82 Vastauksia
  • 26285 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Erään S70:n tarina
« : 21.12.2011, 19:36:52 »
Joku sano että saapismi on sairaus. No näköjään Volvoiluki voi tarttua pahaksi tavaksi.

Syyskesällä vakiintu lyhyt työmatka ja Volvo nro. 11 eli diesel V40 sai lähtöpassit.
Bensakäyttistä haettiin, ja mm. Almeraakin kateltiin vakavissaan. Kuitenki jalat vei liikkeessä olleen V70 koeajolle, ja illalla pohdiskeltiin vaihtoehtoja.
Sitte lähettiin ajatuksella "käydään varsin kattomassa ni on mihin verrata" katsomaan tätä S70 yksityiselle, ja päätös ei ollut vaikea. Rahapolitiikka järjesty, ja kauppoihin päästiin.

Ns. suomiauto, ~160tkm ja merkkiliikkeen huoltohistoria. Kone perus 2.4 170hv pensa ja manuaali. Aut.ilmastointi ja muut tarpeelliset.

Aikalailla tältä auto näytti, ku sillä pihaan kurvasin...



Muuten fiksusta autosta jotain pientä kohtuulliset tärkeää puuttuu, mutta mitä?

No syksy läheni, ni talven varalle hommattiin tämmönen setti

ja noiden turvin suunnistettiin talvea kohti. Talvirenkaiden 15" peltivanteisiin ois pitäny pölärit ostaa, muuten oli tosi hyvä setti.
No kuitenki rengaskauppaan eksyin, ja tämmösenä rullailtiin hallista ulos



Vanteissa tais olla et40, renkaina 205/55/16 Dunlop nastat

Sitte alko maski mietityttään, jotai tartteis tehä. XC:t maksaa hunajaa, vanhatki, ei thyyning versiotkaa suomen maalta ihan ilmaseksi tuntunu lähtevän. Yks pyhäilta ebaytä selatessa pisti silmään tuninki maski, uusi sellainen, ja pari viikkoa siitä oli paketti oottelemassa. Sen iltasen punan kurssin mukaan hintaa jäi vajaa 64€.


Samana iltana vielä nyppäsin originellin maskin tallin seinää koristamaan, ja evakoin siitä vinorivan pois, joka laitettiin yön yli liimautumaan paikolleen. Aamulla sai napata uutta ilmettä keulalle. Tältäpä se ny näyttää



Nuissa kuvissa on sitte jo nuo kimppatilauksen tupakkimuovitki kiinni. Toki kovasti harkinnassa niitte kohtalo on, ku en savuttele, ja mokomat hieman päästävät ääntä kabiiniin, ei pahasti, mutta nastan ropinat yms. pikkujutut hieman paremmin kantautuu -> taitaa olla kohta joutilaana...

On muuten tuossa maskissa melekolailla saman kokonen tuo ruutujen koko, ku esim. isäukon S40N:ssä, ku ne tuossa yks ilta oli vieretysten parkissa...
T5 etujousetki mulla oli 850 jäliltä olemassa, mutta isäukko oli ne vissii kaatikselle linkassu, ku niitä tuossa eräänä ehtoona etsiskelin tuloksetta.

Tulevaisuutta:
- keulinta pois, ja 20-35mm kokonaisryhdin pudotus ei ois huono idea, mutta ennen kaikkea etukumara.-30mm Eibach
- 17" (tai jos hullaantuu ni jopa 18") tassut keväällä alle. 17" Nebula replicat
- uus tuulilasi, ja sävyä ikkunoihin, ei säkkikalvoja kuitenkaa. Tuulilasi uusittu, kalvoja ei vielä...
- koukku, että saa kelekat kulkemaan mukana.

Täältä tähän.

Edit: Auto on vaihtanut omistajaa. Kiitoksia mielenkiinnosta...
« Viimeksi muokattu: 06.01.2013, 17:54:18 kirjoittanut macro »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #1 : 21.12.2011, 19:48:12 »
Hieno on väri.   ;)

T5 jousilla pitäs pudota noi 20mm. Mulla oli viä hetki sitten sellaset edessä ja 36cm oli keskiöstä kaareen. Mittaas piruuttas paljonko sulla on.
Mulla vaan kun on dieseli niin saattoi pudottaa enemmän kuin bensassa, vielä automaatti vs. manuaali.

Mutta onhan sulla tuossa siisti peli.   :)

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #2 : 21.12.2011, 19:56:31 »
Noihan vanteet on alunperin Audilta kopioitu  :idiot2:

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #3 : 21.12.2011, 20:24:07 »
Noihan vanteet on alunperin Audilta kopioitu  :idiot2:
Jaa miten lie.

Tuo kai se perusmalli tuosta on, ja toinen värivaihtoehto tuo hankkimani.
Ajattelin sen olevan tyyliltään sinnepäin Volvon origaalien suhteen, mutta varsinki väritys oli se miksi hankin, sopivasti kontrastia, ja jotain muuta ku kromi-kiiltävänmusta, joita on jokatoisella nykyään. Ite tykkään...

Hieno on väri.   ;)

T5 jousilla pitäs pudota noi 20mm. Mulla oli viä hetki sitten sellaset edessä ja 36cm oli keskiöstä kaareen. Mittaas piruuttas paljonko sulla on.
Mulla vaan kun on dieseli niin saattoi pudottaa enemmän kuin bensassa, vielä automaatti vs. manuaali.

Mutta onhan sulla tuossa siisti peli.   :)
Joo oman maun mukaan tätä laitellaan.
Pitääpä mittailla jokupäivä päivänvalolla tuota.

Miten lie veteliä nuo madallusjouset noin yleensä. Pintakovuuttahan monestaki löytyy, mutta ku kärryn junttaa perään, ni morottaa taas kovasti, vinkkejä koko jousisarjoista vois laittaa, tuommonen mieto madallus mielessä, ja keula perää alemmas.

Kasipätkässä oli vissii lesjön sarja. Sinne nakkasin peräpäähän T5 vakio vieterit ku meinas keulia, ja ryhti oli omaan makuun:

Jotai tuon tyyppistä ois tähänki haaveissa...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #4 : 21.12.2011, 20:53:29 »
Joo oman maun mukaan tätä laitellaan.
Pitääpä mittailla jokupäivä päivänvalolla tuota.

Miten lie veteliä nuo madallusjouset noin yleensä. Pintakovuuttahan monestaki löytyy, mutta ku kärryn junttaa perään, ni morottaa taas kovasti, vinkkejä koko jousisarjoista vois laittaa, tuommonen mieto madallus mielessä, ja keula perää alemmas.

Kasipätkässä oli vissii lesjön sarja. Sinne nakkasin peräpäähän T5 vakio vieterit ku meinas keulia, ja ryhti oli omaan makuun:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jotai tuon tyyppistä ois tähänki haaveissa...
Mittaileppas.

Ei mulla ainakaan noi Lesjööt oo vetelät eikä tunnu edes pintakovilta. Lesjöön saaminen vaan kotuu hintaan on niin ja näin. Motonetin saldot nollissa ja muualta ostettaessa hinta on n. 200€.   :o
Takapäähän saa helposti sopivaa korkeutta kun ostaa kuormajouset ja niistä kierros pois yläpäästä.   ;)

Ja ei mulla jääny keuliin jos oot mun showroomista kattonu.   :pomo:

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #5 : 21.12.2011, 21:13:19 »
Tässä ryhdissä tuo kasipätkä oli mulle tullessa

Alla oli punaset madallusjouset, ja takapäässä oli jo korokekumit jousen välissä. Ja yllättäen takapää oli hiivatin jäykkä. Sitte ku ne nakkas kuuseen ni ryhti tippu. Mutta tuossaki sentin verran korkeammalla oli keula. Ei hyvä.
Ite tykkään että sentin verran ois keula alempana. Sitte kevyellä kuormalla oltas vaaterissa.

Sitte taas ph1 S40:ssä oli aikanaan H&R -35mm setti.
Muuten hyvä ja mukava, mutta kuorman kantavuus onneton.
+ Se että vakio mittasen Monroen uudet kaasut ei pelannu enää tuolla madalluksella, vaan ulosjoustossa huomas ku "heitti" autoa ylöspäin.
Joku -35-40mm vaatii ehottomasti jo lyhempi-iskuset iskarit. Tuommonen keula -25 perä -20 vois mennä vakio pumpuilla, ku ne on muuten vielä tosi hyvässä iskussa (ku muut himmaa tuoho perukan "hyppyriin" ni tuo menee nätisti eikä keiku tai heittele mihinkään suuntaan). Ja muutenkaan en sika matalaa halua. Kasipätkä oli hieman liian matala jo.

Pari satkua ny ei konkurssiin aja, jos sillä saa toimivan ja mielusan alustan. Rällämadallus ei ole vaihtoehto, pelkästään huonoja kokemuksia, uunitusta ois kiva joskus kokeilla, mut vaatis joutilaat jouset. X40 jousia ois kyllä useampi setti, vaa ku ei ole kalustoa joissa leikkiä uunitettujen kanssa...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #6 : 21.12.2011, 21:34:49 »
Hyvältähän tuo kasipuokki näyttää.   :P

Mulla on vakiomittaset iskarit omassani paikallaan ja todellinen madallus tais olla -50mm.   :o

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #7 : 21.12.2011, 21:53:20 »
Piti sitte käydä mittanauhan kans heilumassa.
Hiemanhan se on mittaajan tarkkuudesta kiinni tuo, mutta tässä hieman suuntia:
- keula 37,5
- perä 34,5 keskiöstä kaareen

Se vois olla, että etupäähän kattelis sopivat vieterit, että sais tuon mitan sinne 33-34 tuntumaan ni näyttäs omaan silmää hyvältä.
Punasen kesäkuvassa olleet takavieterit kävin tutkii. Ei valmistajaa ollu mutta merkki 72388 rear ja vapaamitta 35,5cm, ja siis punaiset, sekä tehtaan maaleissa molemmista päistä, eli ei ole leikelty. Muistaaksen rek.otteessa luki lesjö, tai jostai tuo mielikuva on jääny. Ovat joutilaana, ja siis farkusta, voisin vaihtaa T5 etujousiin, tms. Ja huom. tuossa kesäkuvassa siellä jousien välissä oli siis se kumisten korokepalojen setti.

Jos ny jousia suosittelette, ni lisätään että kivirekeä en halua. On ollu kunnia ajaa muutama tuhat km Audi A4 S-Line alustalla, ja se avasi silmät. Auto voi olla matala, ja tukeva, mutta kuitenkaan ei ole pintakova, ja on äärimmäisen vakaa ajaa kaikissa olosuhteissa, jopa niillä 18" vakio rattailla. Joten ihan huonoon lopputulokseen en enää tyydy, joskaan aivan tuon em. Audin tasoakaan ei tarvi olla...
« Viimeksi muokattu: 21.12.2011, 21:57:51 kirjoittanut macro »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #8 : 21.12.2011, 22:08:57 »
Mulla on keula nyt 32,5-33 nurkilla ja takana 31, ennen tosiaan 36 molemmat. Alkuperäinen keulakorkeus on 38 ja todennäköisesti perä on alkujaan tuo 36..
Eli sä saisit sen keulan lähelle toivomaas -40 sarjalla koska madallus lasketaan alkuperäisestä korkeudesta.
72388 on juurikin Lesjön numero. Nyt kun on noitten omien kans pelannu niin tuli ilmi. Selviää esim tuosta http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/info/11-968428.pdf. Mulla vaan on mustat jouset.

Mulla todennäköisesti joutais kyllä nuo T5:n etujouset joutilaaks mutta en olis halukas vielä niistä luopuun. Varmuuden vuoks.   ::)

Eibach on ilmeiseti juuri tuollainen mitä haet. Monta kertaa lukenu tuon asian.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #9 : 21.12.2011, 22:39:34 »
Eibach on ilmeiseti juuri tuollainen mitä haet. Monta kertaa lukenu tuon asian.
Kuva tietysti voi huijata, mutta tuolta
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2759.msg60584#msg60584
ko kattelee ni näyttäs eibach kohtuu alas tiputtavan. Mimmonen lie ois tuo cobra, tietysti tuo kuva on kasipätkästä, eli etulokari eri, ei aivan vertailukelponen kuva...

Edit: Olihan siellä pariki eibach kuvaa, ja se tumma auto näytti kyllä keulan suhteen hyvältä. Hmm...
« Viimeksi muokattu: 21.12.2011, 22:42:38 kirjoittanut macro »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #10 : 21.12.2011, 22:47:09 »
Kuva tietysti voi huijata, mutta tuolta
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2759.msg60584#msg60584
ko kattelee ni näyttäs eibach kohtuu alas tiputtavan. Mimmonen lie ois tuo cobra, tietysti tuo kuva on kasipätkästä, eli etulokari eri, ei aivan vertailukelponen kuva...

Edit: Olihan siellä pariki eibach kuvaa, ja se tumma auto näytti kyllä keulan suhteen hyvältä. Hmm...
Tarkotat sitä NappiFakiirin autoa varmaan. Vaikka onkin farkku niin saa siittä sen käsityksen että vois olla sopiva.   :P

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #11 : 21.12.2011, 22:56:49 »
Eibacheja netin syövereistä kattelin, ja näyttäs ainaki kahta eri jousta olevan -30 seteissä.
Toisissa paremmat akselimassat, ja merkattu vain diesel koneisiin. Käynee varmaan myös bensaan, mut miten lie sitte tuv laput jos siellä on vaan nuo dieselkoneiset ni alkaneeko tuo katsastusinssi rutiseen...

Edit: Ei pitäs unisena näitä katella, nehä oliki uudempaan ne toiset. Jokatapauksessa farkkuun oli merkattu taka-akselille vähä enempi kantavuutta... Pitänee ad-liikkeessä käydä ku näkyy täälläpäin tuota eibachia edustavan...
« Viimeksi muokattu: 21.12.2011, 23:03:43 kirjoittanut macro »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #12 : 21.12.2011, 23:06:35 »
En mä löytäny kun yhen sarjan pro-kit E8418-140.
Näyttäs sopivan melkein kaikkiin, paitsi Tdi automaattiin. Akselipaino ei riitä edessä(1120 tarvis).

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #13 : 21.12.2011, 23:24:25 »
www.modificars.fi/tuotteet/pro-kit-volvo?c=6715&page=2

E8410-140 V70 sarja ja suluissa S vai onko tuo joku muu merkintä.
S70 sarjassa taka-akseli 910kg
ja farkussa 1010kg

Liekkö tuolla merkitystä, mutta voiha niissä jotai eroa olla. Ja ku se ei haittaa se jäykkyys takapäässä mua... parempi nuitte kärryjen kans, kuha ei oo kivireki, jota juttujen perusteella tuo eibach ei ois...

No pitänee laittaa kauppias tai maahantuoja koville...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Erään S70:n tarina
« Vastaus #14 : 21.12.2011, 23:35:46 »
www.modificars.fi/tuotteet/pro-kit-volvo?c=6715&page=2

E8410-140 V70 sarja ja suluissa S vai onko tuo joku muu merkintä.
S70 sarjassa taka-akseli 910kg
ja farkussa 1010kg

Liekkö tuolla merkitystä, mutta voiha niissä jotai eroa olla. Ja ku se ei haittaa se jäykkyys takapäässä mua... parempi nuitte kärryjen kans, kuha ei oo kivireki, jota juttujen perusteella tuo eibach ei ois...

No pitänee laittaa kauppias tai maahantuoja koville...
Ässään on tuo
http://www.modificars.fi/tuotteet/pro-kit-volvo/Eibach-Pro-Kit-Volvo-S70
Ja V:n on se E8410-140
http://www.modificars.fi/tuotteet/pro-kit-volvo/Eibach-Pro-Kit-Volvo-V70-S

Mutta onko TUV hyväksytty sitten V:n jouset ässässä?

Mutta kysymällähän se selviää.   :)

 

KL-varaosat  Race.fi