Bling Factory  Ateho

Kirjoittaja Aihe: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?  (Luettu 4931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa brother

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« : 13.01.2012, 14:42:23 »
Mikä on paras ennakko ajatellen mahdollisimman pientä polttoaineen kulutusta? Vai onko sillä ennakolla niin merkitystä jos ECU säätelee sitä käynnin aikana haluamaansa suuntaan?

Poissa Taavi.H

  • Sihteeri - Bananaman
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6219
  • Sukupuoli: Mies
  • VRCF Brony Club #1
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #1 : 13.01.2012, 15:29:01 »
Pumpun ajoituksella on erittäin suuri merkitys, se "ikkuna" missä ecu säätelee ajoitusta ei ole suuri.
850 TDI -96 , S60 2.4T -01
"I just don't know what went wrong"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4164
  • Sukupuoli: Mies
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #2 : 13.01.2012, 18:01:58 »
Käytännössä ennakko on parasta säätää niin aikaiselle, kun toleranssit antavat myöden. Näin auto käynnistyy kylmällä kelillä kaikkein parhaiten. Polttoainetaloutta ei mielestäni voi ajatella ennakkoa säädettäessä, koska tuo käynnistyvyys on niin herkkä siitä ajoituksesta.

Poissa brother

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #3 : 13.01.2012, 23:58:15 »
Pumpun ajoituksella on erittäin suuri merkitys, se "ikkuna" missä ecu säätelee ajoitusta ei ole suuri.
Kuinka iso se "ikkuna" asteina on?

Poissa brother

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #4 : 13.01.2012, 23:59:47 »
Käytännössä ennakko on parasta säätää niin aikaiselle, kun toleranssit antavat myöden. Näin auto käynnistyy kylmällä kelillä kaikkein parhaiten. Polttoainetaloutta ei mielestäni voi ajatella ennakkoa säädettäessä, koska tuo käynnistyvyys on niin herkkä siitä ajoituksesta.
Kaipaisin kovasti arvoja joko männän nousu milleinä tai ennakko asteina.

Poissa Volvo745D

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 287
  • Sukupuoli: Mies
  • 850 Tdi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #5 : 14.01.2012, 13:12:19 »
Muistaakseni ne asteet olivat (+1.0/+0.5) ja (-0.5) välissä. (+) meinaa sitä kuinka palljon se on edellä ja (-) myöhässä. Taisi olla testerikoneella nuo arvot, jos en väärin muista.
"Miehet ovat paskoja, mutta niin ovat kyllä hommatkin"

Volvo 850 TDi 1996 Midnight Blue

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4164
  • Sukupuoli: Mies
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #6 : 14.01.2012, 13:55:32 »
Muistaakseni ne asteet olivat (+1.0/+0.5) ja (-0.5) välissä. (+) meinaa sitä kuinka palljon se on edellä ja (-) myöhässä. Taisi olla testerikoneella nuo arvot, jos en väärin muista.

Nämä on tosiaan niitä testerillä mitattavia arvoja. Heittokellolla ruiskutuspumpun päästä mitattuna toleranssin aikaisin arvo on muistaaksen 0,25mm, kun kampiakseli on ykk:ssa.

Poissa brother

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #7 : 14.01.2012, 14:36:42 »
Autocomilla säätö : moottori käyntilämpöisenä, polttoaineen lämpö +50, tarkastuksessa ennakko -0,5 asteesta -2,0 asteeseen. Toi on autocomin ohje. Kuitenkin jos oikeen aletaan sitä polttoaineen kulutusta hieromaan niin mikä se ennakko pitää olla? siis ei ohjearvoja vaan sellanen että tulee hyvä. Olen kuullut kerrottavan että pumpun perästä mitattuna 0,55 olis hyvä? tuntuu vähän rajulta verrattuna noihin ohjearvoihin. Ja toisaalta en osaa kääntää noita millejä autocomin tarjoamiin asteisiin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4164
  • Sukupuoli: Mies
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #8 : 14.01.2012, 15:37:25 »
Kulutuskokemuksia ei ole, mutta käynnistyvyys ja ajomukavuus ovat huomattavsti parempia liian aikaisella ruiskutuksella. Ongelmana tässä vaan on vikavalon palaminen, mutta saahan sen polttimon sieltä aina pois jos haluaa ;)

Poissa V70 2.5 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #9 : 14.01.2012, 15:45:52 »
Autocomilla säätö : moottori käyntilämpöisenä, polttoaineen lämpö +50, tarkastuksessa ennakko -0,5 asteesta -2,0 asteeseen. Toi on autocomin ohje. Kuitenkin jos oikeen aletaan sitä polttoaineen kulutusta hieromaan niin mikä se ennakko pitää olla? siis ei ohjearvoja vaan sellanen että tulee hyvä. Olen kuullut kerrottavan että pumpun perästä mitattuna 0,55 olis hyvä? tuntuu vähän rajulta verrattuna noihin ohjearvoihin. Ja toisaalta en osaa kääntää noita millejä autocomin tarjoamiin asteisiin.

transportteri miehet varmaan suosittelee tuota 0,55 nousua kun se on vw:n ohjearvo ja volvossa sama arvo on 0,275

Paikalla jaippi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 526
  • Sukupuoli: Mies
  • volvo-club.net
Re: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #10 : 14.01.2012, 17:14:21 »
Ja paikallinen Bosch-service suositteli pyöreet 0,30 mm.
944 -96 B230FK+M90 180tkm.
V70 -98 TDI 350tkm.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #11 : 14.01.2012, 18:01:21 »
Laitoin 0,30mm heittokellolla kun paikat olivat tuossa hiljakkoin auki. Korvakuulolta sais olla ehkä ihan inan enemmänkin, käy meinaan "liian pehmeästi" tuommoiseksi työkonemoottoriksi. Kulkupuoli ja kulutus on entisellä tasollaan ja käyntiin lähtee säpäkästi ainakin vielä -6c:ssä. Aiemminhan ehdoton raja oli -12c kun ajoitus oli pahasti myöhäsellä venyneiden hihnojen takia, tuokin melkoisella hinkkaamisella.

Pitäis vaan tulla kunnolla pakkasta että pääsis kokeilemaan miten lähtee oikeasti kylmänä jos semmoinen tilanne tulee eteen.

Joskus aikaisemmin meni käsivaralta ihan liikaa, kalisi niin pirusti ja vikavalo paloi vihaisesti. Oli kyllä vetreä muuten, ei semmoisella käyntiäänellä ajaa kyllä uskaltanut. Kuulosti ihan vanhalta Mersulta, tosin nopeakäyntiseltä...  :2funny:
RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 247tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", RR P38A -95 elintenluovuttaja, RRC 3,5 -87 kolaripurkupeli R.I.P., Volvo V70 2,5tdi A -99 365tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 purkuun, Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76 100tkm. Clean car-sick mind.

Poissa brother

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #12 : 15.01.2012, 10:23:06 »
Se 0,55 lähtee testaukseen. Nyt vielä joku viisas kääntää sen 0,55 millilukeman asteiksi jotta voi pelata sen autocomin kanssa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5267
  • Sukupuoli: Mies
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #13 : 15.01.2012, 11:05:11 »
0,55 lukemaa ei voi muuttaa asteiksi, joita testerillä luetaan, siinä on liikaa muuttujia, kuten moottorinkierrosnopeus ja polttoaineen lämpötila, moottorin lämpötila ym ym.  Noi kaikki vaikuttaa siihen, että mitä se testeri näyttää. ja samaan aikaan se 0,55 on edelleen 0,55
0,55 se kuuluu olla siinä tilanteessa, kun kampi- ja nokka-akselin välinen asento on säädetty prikulleen kohdalleen.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 295
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #14 : 15.01.2012, 12:29:37 »
mulle suositeltiin 0.35 ennakkoa uusilla hiluilla. sehän muuttuu oikkasen hihnan kuluessa. ja taitaapa olla piristetyissä koneissa tuo ennakko suosituksena. vanhoilla osilla ennakko 0.25

 

Isla  Autoracing