Samppasport  Kansiset

Kirjoittaja Aihe: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.  (Luettu 5474 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ambulanssi 86

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« : 18.01.2012, 19:25:14 »
Suunnitellut 240 D24 vm.86 vapaastihengittävän turbottamista. Tarinoita on monia, hakisin lisää vääntöä ja lisää hevosvoimia. Ajatuksena ensin turbottaa ja myöhemmin laittaa cooleri jos tarvetta. Voiko muutoksen tehdä suoraan vapaastihengittävään koneeseen. Ambulanssi 1+1 pakettiauto on joka päiväisessä käytössä ja niin kauan kunnes Eu kieltää ajamasta. 100 heppaa  olisi jo jotain, eikä tarvitsisi koko konetta rakentaa. Sitten käyttää konttorilla. Kiitos oikeista tiedoista!

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 997
  • Sukupuoli: Mies
  • Lahajattomat reenaa
    • jokkis.net
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #1 : 18.01.2012, 20:15:16 »
Voi turbottaa vaparin. Turbon pakosarja, pakosarjan tiiviste, turbo, pakoputken alkukäyrä (down pipe), öljyletkut turbolle sekä pari pätkää letkua ja mutkaputkia ahtoputkia varten riittää operaatioon. Vapaastihönkivän imusarja on hyvä kunhan huolehtii, että imusarjan takapään tulppa pysyy kiinni, luotettavin keino on hitsata alumiininen laippa tulpan paikalle. Turbon voitelua ja jäähdytystä varten sille pitää rakentaa öljynkierto. Syöttöpumppuun turbon kansi, jossa on ahdonalaisen syötön säätö niin ei savuta pienillä kierroksilla, ilmankin kyllä pärjää jos sietää runsaan savutuksen silloin kun ei ole ahtoja. Lisäksi turbossa on mäntien pohjia jäähdyttävät öljysuuttimet lohkossa, mutta eivät ole tarpeen jos viritysaste pysyy maltillisena. Cooleri on hyvä laittaa jo heti alkuun, laskee ahtoilman lämpöä ja pienentää kanteen kohdistuvia lämpörasituksia jonkin verran.
Peugeot Boxer 2,2 HDi
340 (jm), 309 (jm), Morris Marina (jm), 244 (jm)
Ex: 240 GLE DTIC, escort mk1 farkku (jm), 315 (jm), escort mk3, 242, hiace, 309 (jm), 405, 315, 316, 518, 120A, 140A, sunny, lancer, 2 x cherry, c kadett (jm), Escort mk3 (jm)

Poissa Ambulanssi 86

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #2 : 18.01.2012, 21:58:51 »
Noilla tiedoilla on hyvä alkaa kokoamaan tavaraa turbotusta varten. Matkan varrella kysyvähän ei tieltä eksy. Kiitos estate!

Paikalla Volvomies89

  • BWC & jääratavastaava
  • VRCF ry jäsen 2014
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1852
  • Sukupuoli: Mies
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #3 : 18.01.2012, 23:32:55 »
Ja öljynsuodattimen siirtojalka on hyvä sitten olla kans, ei sovi turbon kanssa suodatin vakio paikalle.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #4 : 20.01.2012, 03:18:45 »
Ja öljynsuodattimen siirtojalka on hyvä sitten olla kans, ei sovi turbon kanssa suodatin vakio paikalle.

Kyllä ja muistaakseni D24T:n siirtojalassa oli valmiina öljylähtö turbolle (saattaa olla mutua, siitä on 8 vuotta kun tämmösen turbotin). Öljynpaluuta varten porasin reiän öljypohjaan siihen takapäässä olevan leveän kohdan päälle, siihen tein läpiviennin jostain letkuliittimestä.
Moottorin tukikumien ois hyvä olla uusia, jos oikean puoleinen kumi on löysä niin turbo saattaa vastata lokasuojaan kun käytössä on orkkispakosarja. Itse laitoin vielä tukikumin alle parin millin levyn niin tuli lisää tilaa.
740:n downpipen saa helposti liitettyä suoraan 240:n etuputkeen mutta alkuperäinen D24 putki saattaa verottaa jonkun verran tehoja verrattuna turbon putkistoon.
D24 kytkin alkaa sitten luistamaan, tilalle saa kuitenkin ruuvattua suoraan D24TIC paineasetelman. :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa vwvolvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Sukupuoli: Mies
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #5 : 20.01.2012, 10:37:57 »
kaksi 240 turbodieselia oon rakentanu periaatteella et öljynpaine otetaan t-haaralla öljynpaineanturin alta ja paluu öljypohjaan laipalla (2 reikää mihin m8 kierteet ja paluu joku riittävän kokoiseksi 16mm)
vakio pakosarjat väärinpäin käännettyinä ja riittävän vahvuisesta materiaalista hitsailee putket jaetulle esim. t3 laipalle.
silloin ahtimen saa eteen ja ylös. mahtuu isommatkin kuin to3. imusarjan takapää kannattais hitsata mutta leveä klemmari piti ainakin 1.5bar.
ja tälläisen rakentaa parissa illassa  ;D
http://s772.photobucket.com/albums/yy6/VwVolvo/Radallecom%20kemora%20sitruuna%202011/?action=view&current=sitrus2.jpg
3401.7tic, 244, purkki uaz -> dieseliks.... ja 20 muuta rotiskoa

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 767
  • Sukupuoli: Mies
    • Meratia Oy
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #6 : 20.01.2012, 10:57:15 »
D24 ja D24T kytkinhän on sama, eli jos tavoitteena on suunnilleen sen verran tehoa mitä vakio d24t:ssä, ei kytkimen vaihtoon pitäisi olla tarvetta.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Paikalla Volvomies89

  • BWC & jääratavastaava
  • VRCF ry jäsen 2014
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1852
  • Sukupuoli: Mies
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #7 : 20.01.2012, 16:25:32 »
D24 ja D24T kytkinhän on sama, eli jos tavoitteena on suunnilleen sen verran tehoa mitä vakio d24t:ssä, ei kytkimen vaihtoon pitäisi olla tarvetta.
suosittelen vaihtamaan järeämpään, mulla luisti uusi dtic kytkin d24t kokoonpanolla kun ahtoja oli 1.0 bar...

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 838
  • Sukupuoli: Mies
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #8 : 20.01.2012, 16:26:06 »
vakio pakosarjat väärinpäin käännettyinä ja riittävän vahvuisesta materiaalista hitsailee putket jaetulle esim. t3 laipalle.
silloin ahtimen saa eteen ja ylös. mahtuu isommatkin kuin to3
Minkä moinen viive sul on ollu turbossa? Tai siis millon on heränny ja millä turbolla? Ite oon aatellu tommosta t3/t4 turboa tai vastaavaa, ja tarkotus ois saada heräämään jo alle 2500 kierroksen..tavotteena +200 hp. Siks tässä kyselen ku tietäis millasen pakosarjan rakentaa.. :D vaikka tuohon konetilaan ei monenlaista mahdu.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 767
  • Sukupuoli: Mies
    • Meratia Oy
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #9 : 20.01.2012, 20:05:42 »
suosittelen vaihtamaan järeämpään, mulla luisti uusi dtic kytkin d24t kokoonpanolla kun ahtoja oli 1.0 bar...

No siis joo, jos on tarkoitus virittää niin toki järeämpi on parempi. Mutta pakkohan d24t:n vakio kytkimen on pelata vakio d24t:ssä. Kun aloittajahan puhui about 100hv tehoista.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 956
  • Sukupuoli: Mies
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #10 : 20.01.2012, 20:09:55 »
suosittelen vaihtamaan järeämpään, mulla luisti uusi dtic kytkin d24t kokoonpanolla kun ahtoja oli 1.0 bar...
Aika jännä  ??? Mulla ei luistanut kilon paineilla dtic kiinacoolerilla ja suoralla 2,5" putkella. Ihan uusi Sachs kytkin oli paikallaan ja M90 laatikkona.

Poissa HembalanD

  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2982
  • Sukupuoli: Mies
  • Boxy, but good
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #11 : 20.01.2012, 20:27:45 »
Kyllä ja muistaakseni D24T:n siirtojalassa oli valmiina öljylähtö turbolle (saattaa olla mutua, siitä on 8 vuotta kun tämmösen turbotin).
On siinä.
Hart sport!

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa vwvolvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Sukupuoli: Mies
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #12 : 20.01.2012, 21:17:33 »
Minkä moinen viive sul on ollu turbossa? Tai siis millon on heränny ja millä turbolla? Ite oon aatellu tommosta t3/t4 turboa tai vastaavaa, ja tarkotus ois saada heräämään jo alle 2500 kierroksen..tavotteena +200 hp. Siks tässä kyselen ku tietäis millasen pakosarjan rakentaa.. :D vaikka tuohon konetilaan ei monenlaista mahdu.
ahdin54/62 siivillä muistaakseni (S2B) ja isolla pakopesällä. kyllä se ykkösellä heräs kun loppuun vingutti.. muilla vaihteilla sit painetta riitti 1.5bar mittari loppui kesken.. 3/4 garret toimis varmasti paremmin. kyl toi pakosarja systeemi toimii ihan hyvin jos tekee jaetulla laipalla ja jollain järkevällä ahtimella. ja on suht kompaktin kokoinen ja helppo väsätä. 740 pakosarjassahan ahdin jää ihan iskaritolppaan kiinni. orkkis kytkin luisti heti mutta kun vaihdettiin bensaturbosta jääny uudenkarhea levy. asetelma ja vauhtipyörä uritettiin niin saatiin se pitämään (lasittumisen estämiseksi)  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 20.01.2012, 21:21:12 kirjoittanut vwvolvo »
3401.7tic, 244, purkki uaz -> dieseliks.... ja 20 muuta rotiskoa

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 767
  • Sukupuoli: Mies
    • Meratia Oy
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #13 : 20.01.2012, 21:19:36 »
Aika jännä  ??? Mulla ei luistanut kilon paineilla dtic kiinacoolerilla ja suoralla 2,5" putkella. Ihan uusi Sachs kytkin oli paikallaan ja M90 laatikkona.

Ai joo, ei muuten luistanut mullakaan, uusi sachs kytkinpaketti vakio d24tic:ssä, ei 1.2 bar ahdoilla sun muilla virityksillä, eikä vielä hx35, 3" putki ja 1,5 bar ahdoillakaan. Vasta tuolla holsetilla ja 12mm nestepäällä alkoi luistamaan.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #14 : 21.01.2012, 02:58:12 »
Mulla on semmonen muistikuva että ennen vanhaan oli tarjolla erikseen paineasetelmat D24, D24T ja D24TICille. Nythän esim motonetissä tarjotaan D24 ja D24T samaa asetelmaa. Voisko olla että D24 asetelma on jätetty pois tuotannosta ja siihenkin myydään D24T asetelmaa?

Minullakin alkoi kytkin luistaa heti, tosin sillä oli kilometrejä varmaan vaikka kuinka takana.
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

 

Varaosa.fi  Nurmon Autopiste