Kansiset  Sercap huoltopalvelut

Kirjoittaja Aihe: Turbon muutoskatsastus  (Luettu 17158 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3030
  • Sukupuoli: Mies
  • Boxy, but good
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #15 : 23.01.2012, 18:19:21 »
Oma katsuri väitti, että niin turbon kun ruiskun, tai kannen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli teholappua tiskiin tai leimalle ei ole tulemista...
Edelleen, pitkälle pääsee kun konttorille vie asianmukaisen dynolapun, sekä todisteet että ajettavuus on lisätyn tehon rinnalla kohdillaan.
Sitäpaitsi tuo tilavuuden kasvattaminen tai kannen porttaus leimapaperille on mielestäni täyttä pas*aa. Mistä katsuri tietää että koneessa pyörii pitkäiskukampura orkkiksen sijaan, tai että pytyt on porattu isommiksi?

-Bamse
Kolarin tai muun sattuessa, vakuutusyhtiö voi olla kiinnostunut asiasta. Eihän sitä kukaan huomaa juu.

Mutta tuskin, tää on taas näitä huijaa katsuria, koskaan ei jää kiinni -juttuja  :)
Hart sport!

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa Kisko

  • VRCF ry jäsen 2014
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #16 : 23.01.2012, 18:50:22 »
Aika ristiriitaisen oloinen kirjoittelu, tuntuu termistö olevan hieman hakusassa eli jyvät ja akanat sekaisin. Mutta Finlexin selailulla sain vahvistusta omaan käsitykseeni eli kaasuttimen vaihto ruiskuksi tulisi muutoskatsastaa(samoin kuin alustasarjat yms. eli läpihuutojuttuna). Se ei vain vaadi mitään erikoisempia lappuja eikä muita jollei erikseen halua. Kaasuttimen vaihto ruiskuksi katsotaan kasvattavan tehoa 10%
Käsityksesi perustuu vanhentuneeseen asetukseen 1714/1992. Sen on kumonnut 779/1998, joka löytyy tästä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Viitetiedoissa kerrotaan tämän kumonneen 1992 annetun asetuksen.

Lainaus käyttäjältä: Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Lainaus käyttäjältä: Trafin soveltamisohje
6 § Moottorin muuttaminen

1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasu-päästöt ja melu).

Jos kuitenkin henkilö- tai pakettiautoa koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat E15/03 -sääntöä tiukemmat (ts. bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilö- tai pakettiauto on otettu käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen), moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus.

Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet , kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muutetun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasu-päästö- ja meluvaatimukset.
"Ensio Itkosen talviajokoulussa otetaan hallittuja äärimmäisen näyttäviä sivuluisuja sinisellä 240 Volvolla mustat nahkahansikkaat kädessä ja karvalakki päässä, jos jossain niin siinä miehen silmä lepää."
242 DL B21FT, 244 Turbo B19ET-IBS, 244 GL B????T, 245 SE B230F, 960 Turbo B234FT, V70 TDI D5252T

Poissa Kisko

  • VRCF ry jäsen 2014
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #17 : 23.01.2012, 22:08:14 »
Mistä katsuri tietää että koneessa pyörii pitkäiskukampura orkkiksen sijaan, tai että pytyt on porattu isommiksi?
Iskunpituuden voi mitata tulpanreiästä ;) Mutta sylinterin halkaisijan mittaus taitaa mennä jo vaikeammaksi...
"Ensio Itkosen talviajokoulussa otetaan hallittuja äärimmäisen näyttäviä sivuluisuja sinisellä 240 Volvolla mustat nahkahansikkaat kädessä ja karvalakki päässä, jos jossain niin siinä miehen silmä lepää."
242 DL B21FT, 244 Turbo B19ET-IBS, 244 GL B????T, 245 SE B230F, 960 Turbo B234FT, V70 TDI D5252T

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 455
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #18 : 24.01.2012, 07:13:52 »
Iskunpituuden voi mitata tulpanreiästä ;) Mutta sylinterin halkaisijan mittaus taitaa mennä jo vaikeammaksi...

kaikki on mahdollista, mutta onko tiedossa yhtään tapausta jossa katsuri olisi alkanut tulpanreiästä mittamaan iskua?

Onneksi oman auton downpipe ja pakosarja on niin pahasti tiellä, ettei katsuri edes näe tulppia  :D

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2058
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #19 : 24.01.2012, 12:31:56 »
Kolarin tai muun sattuessa, vakuutusyhtiö voi olla kiinnostunut asiasta. Eihän sitä kukaan huomaa juu.

Mutta tuskin, tää on taas näitä huijaa katsuria, koskaan ei jää kiinni -juttuja  :)

Voihan se kiinnostunut olla asiasta, mutta miksi niin se on toinen asia.

Katsos kun evätäkseen esim. korvauksen vakuutusyhtiön on näytettävä toteen, että em. onnettomuus on sattunut kyseisen laiminlyönnin (esim. pitkäiskukampuran asennus autoon) johdosta.  Voi olla, että pelkän kampuran iskun mittaaminen koneesta ja koneen tilavuuden kasvu esim 2,3 ---> 2,5 litraan ei vielä voida kovinkaan monessa tapauksessa osoittaa aiheuttaneen kovinkaan montaa onnettomuutta.

Eli vakuutusytiön on näytettävä toteen, että kyseinen muutos on ollut syyllinen tai osalsyyllinen tapahtumaan, jotta eivät korvaa.

Muutenhan se on ihan sama mitä siellä on vakuutusyhtiön kannalta. Vaikka olisit SRT moottorin työntäny koslaas ja et olis muutokatsastanu ja ajat kävelyvauhtia vaikka jonkun perään.. Ei meinaa se moottori mitään. Tosin eivät sitä kyseistä moottoria korvaakkaan vaan auton alkuperäisten palikoiden mukaan.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2012, 12:34:03 kirjoittanut mista »


Rojua myynnissä. Uutta Volvo Original:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48503.0

Poissa jokke.pappa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #20 : 25.01.2012, 19:34:00 »
Suora lainaus Tonin Volvosivuilta:
(Luvan turbon asentamiseen saat Volvon maahantuojalta. Lupa lähetetään postiennakkona ja maksaa 61€ (kesäkuu 2003). Lupaan kannattaa pyytää maininta, että autoa saa virittää Volvon tehtaan sallimaan 220 hv:aan asti. Tähän ei sitten sovelleta enää mitään +20% sääntöä! Em. maininta mahdollistaa välijäähdyttimen asennuksen, vaikkei sitä aluksi asentaisikaan. Turbon asennuksen jälkeen on auto muutoskatsastettava ja mukaan em. lupa sekä tehotodistus ja mahdollinen päästömittaus.

Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

    Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
    Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

    Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahto-ilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

    Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
   Turbon saa asentaa, mutta auto on muutettava vastaamaan kaikilta liikenneturvallisuuteen vaikuttavilta osiltaan mallisarjan tehokkainta mallia. Moottorin tehon ei saa ylittää 20 % tehokkaamman mallin moottoritehoa
   Auto on muutoskatsastettava sekä esitettävä tehomittaustodistus
   Turbon asennus rinnastetaan moottorin vaihtoon
   Välijäähdyttimen asennusta käsitellään muutoskatsastuksessa kuten moottorin vaihtoa. Muutoskatsastuksessa tulee tietää moottorin uusi teho, päästötaso, vertailumoottori. Huomioi myös mahdollinen lupa AKE:sta)
Lähde: http://www.proturbo.fi/
lähde: http://volvo.tonit.org/
Lähde: http://www.katsastajat.com/

Itse olen tehnyt noiden ohjeiden mukaan omaa rojektia tehnyt. Maahantuoja lähettää semmosen hienon 60euron lapun jossa lukee " LAUSUNTO, VOLVO 240 MALLISARJAN MOOTTORINVAIHTO/TEHONNOSTO" lapussa selitetään miten paljon tehoa voidaan nostaa kyseisessä volvossa ( autokohtainen) omassani rajat menevät seuraavanlaisesti: a) 110kw 218Nm ei edellytä teknisiä muutoksia (turbo vaan kiinni ja dynolapun kaa konttorille) b) 147Kw 218Nm iskarit eteen,taakse jarrut eteen ja taakse  (varaosanumeron perusteella) & vähintään H nopeusluokan renkaat  c) 162Kw 275Nm kohdassa B mainittujen osien lisäksi jäähytetyt levyjarrut eteen ja taka-akseli vaihdetaan 1031 tyyppiseksi.
eli lupalappu+dynolappu+katti --> konttorille muutoskatastusta ehottelemaan.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2012, 19:35:54 kirjoittanut jokke.pappa »

Poissa VT86

  • VRCF Alue- ja Seat-vastaava
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1448
  • Sukupuoli: Mies
  • Accidental Motorsport
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #21 : 26.01.2012, 09:54:41 »
Käsityksesi perustuu vanhentuneeseen asetukseen 1714/1992. Sen on kumonnut 779/1998, joka löytyy tästä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Viitetiedoissa kerrotaan tämän kumonneen 1992 annetun asetuksen.

Hmm mielenkiintoista tosin tuostakin pystyy lukemaan rivien välistä seuraavan

26 §
Voimaantulo
1. Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 1998.

2. Tämä päätös koskee rakennemuutoksia, jotka suoritetaan tai esitetään muutoskatsastukseen voimaantulopäivänä tai sen jälkeen.

Eli pidän toistaiseksi kannastani kiinni että ruiskun vaihtokin "tulisi" muutoskatsastaa. Se että kuka sen huomaa on eri asia (siis jos kaasuttimen tilalle vaihdetaan esim alkuperäinen ruisku)

Pahoittelut OT:sta kun ei varsinaisesti koske Turbon muutoskatsastusta vaan muutoskatsastusta yleisesti.




edit: Jos jollakulla on aivan satavarmaa tietoa olisi mukava saada varmuus tähänkin asiaan. Voin olla väärässä mutta en aivan suoraan usko etteikö viritykseksi laskettavaa toimenpidettä tarvitsisi muutoskatsastaa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2012, 14:07:30 kirjoittanut VT86 »
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR

Miksi? - Koska voin!

Poissa jokke.pappa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #22 : 28.01.2012, 22:58:54 »
Hmm mielenkiintoista tosin tuostakin pystyy lukemaan rivien välistä seuraavan

26 §
Voimaantulo
1. Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 1998.

2. Tämä päätös koskee rakennemuutoksia, jotka suoritetaan tai esitetään muutoskatsastukseen voimaantulopäivänä tai sen jälkeen.

Eli pidän toistaiseksi kannastani kiinni että ruiskun vaihtokin "tulisi" muutoskatsastaa. Se että kuka sen huomaa on eri asia (siis jos kaasuttimen tilalle vaihdetaan esim alkuperäinen ruisku)

Pahoittelut OT:sta kun ei varsinaisesti koske Turbon muutoskatsastusta vaan muutoskatsastusta yleisesti.




edit: Jos jollakulla on aivan satavarmaa tietoa olisi mukava saada varmuus tähänkin asiaan. Voin olla väärässä mutta en aivan suoraan usko etteikö viritykseksi laskettavaa toimenpidettä tarvitsisi muutoskatsastaa.


aika hyvänä lähtökohtana toimii harkita sitä mikä nostaa auton tehoja on muutoskatsastuksen alaisuudessa? (viritys lastut asia erikseen) ja ruiskuista tarkoititko 4 piste ruiskutusta "motronic, L-jetronic, L3-Jetronic" vai yksi piste ruiskustusta? jos 4 piste ruiskutus asennettaisiin autoon ja yritettäisiin leimata niin hylky tulee, ja konttorin pojilla on AMK:oossa opetettu kai kaasuttimen ja ruisku rakenteiden erot ;)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 767
  • Sukupuoli: Mies
    • Meratia Oy
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #23 : 28.01.2012, 23:43:22 »
Suora lainaus Tonin Volvosivuilta:
(Luvan turbon asentamiseen saat Volvon maahantuojalta. Lupa lähetetään postiennakkona ja maksaa 61€ (kesäkuu 2003). Lupaan kannattaa pyytää maininta, että autoa saa virittää Volvon tehtaan sallimaan 220 hv:aan asti. Tähän ei sitten sovelleta enää mitään +20% sääntöä! Em. maininta mahdollistaa välijäähdyttimen asennuksen, vaikkei sitä aluksi asentaisikaan.

Paljon on asiaakin, mutta menee pieleen heti lähtiessä. Lupaa ei tarvitse pyytää volvolta, eikä se mitään todellisuudessa edes hyödytä. Vaikka volvolta saisi luvan virittää autoa 220 asti, se ei todista mitään. Ahdettaessa moottorin teho saa ylittää mallisarjan tehokkaimman tehot 20%:lla. Volvon todistus tarvitaan (mahdollisesti, jos muuten ei voida osoittaa) ainoastaan siihen mikä on mallisarjan tehokkain malli, paljonko siinä on tehoa ja miten auto muutetaan vastaamaan tehokkainta mallia.
Muutoskatsastuksen jälkeen asennettava välijäähdytin vaatii uuden muutoskatsastuksen johon vaaditaan taas samat paperit ja penkitys. Kerran hankitut todistukset käyvät myös tulevissa muutoksissa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 847
  • Sukupuoli: Mies
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #24 : 29.01.2012, 12:46:52 »
Kannattaa vain hommata se todistus, ja tehdä tarvittavat muutostoimenpiteet autoon. 186hp papereihin ja sitte jos haalii lisähepoja niin jonku "classic/SPORT"-katkaisijan avulla ohjaamosta käsin säädettävä ohjelma..ainaki bensaruiskuissa :D

Ei siihen 186hp varmasti niin paljon joudu vaivaa näkemään, etteikö sitä kannattaisi tehdä. Sen sijaan, että virittää moottorin siihen +20% ja sen jälkee leimalle ja leiman jälkeen laittomasti hepat 200hp asti..esimerkiksi..ku sen voi tehdä lähes laillisestikki.

Itse en ole vielä muutostodistusta hakenut, mutta tulossa on... työn alla voi 240 diesel (turbo).

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 767
  • Sukupuoli: Mies
    • Meratia Oy
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #25 : 29.01.2012, 12:52:23 »
Kannattaa vain hommata se todistus, ja tehdä tarvittavat muutostoimenpiteet autoon. 186hp papereihin ja sitte jos haalii lisähepoja niin jonku "classic/SPORT"-katkaisijan avulla ohjaamosta käsin säädettävä ohjelma..ainaki bensaruiskuissa :D

Ei siihen 186hp varmasti niin paljon joudu vaivaa näkemään, etteikö sitä kannattaisi tehdä. Sen sijaan, että virittää moottorin siihen +20% ja sen jälkee leimalle ja leiman jälkeen laittomasti hepat 200hp asti..esimerkiksi..ku sen voi tehdä lähes laillisestikki.

Mikäs näissä kahdessa tapauksessa on erona?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 847
  • Sukupuoli: Mies
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #26 : 29.01.2012, 12:59:54 »
Mikäs näissä kahdessa tapauksessa on erona?

siis riippuu mitä tarkotat? jos tarkotat tuota alustajuttua, niin meinasin sitä että jos on joku "tehottomampi" alusta, jota ei sais virittää ku vaik 120hp asti (+20% otettuna huomioon).. niin kannattaa kyl tehdä ne tarvittavat muutokset että siitä saa laillisesti 186hp (jos haluaa), ettei kannata virittää 120hp alustalla tonne 186hp asti nurkille ku sen voi tehdä laillisestikkin.

Ku täs ny on ollu näitä "huijaa katsuria, koskaan ei jää kiinni -juttuja"..

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 767
  • Sukupuoli: Mies
    • Meratia Oy
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #27 : 29.01.2012, 13:11:13 »
siis riippuu mitä tarkotat? jos tarkotat tuota alustajuttua, niin meinasin sitä että jos on joku "tehottomampi" alusta, jota ei sais virittää ku vaik 120hp asti (+20% otettuna huomioon).. niin kannattaa kyl tehdä ne tarvittavat muutokset että siitä saa laillisesti 186hp (jos haluaa), ettei kannata virittää 120hp alustalla tonne 186hp asti nurkille ku sen voi tehdä laillisestikkin.

Ku täs ny on ollu näitä "huijaa katsuria, koskaan ei jää kiinni -juttuja"..

Aivan, olet oikeassa, kyllä se on kannattavampi suoraan käyttää sitä tehokkainta vertailumallina. Itse meinasin vain tuossa aikaisemmin sitä, että vaikka käytät teokkainta vertailumallina ja teet ilman välijäähdytintä, pitää silti muutoskatsastaa uudestaan jos välijäähdyttimen lisää myöhemmin. Mutta sillon ei tarvita enää uusia papereita mihinkään, vaan ne samat käy mitkä jo aikaisemmin hommattiin.

Ja tuota 20% tehon kasvua ei voida laskea kuin mallisarjan tehokkaimmasta mallista, jos tarkkoja ollaan. Vaikka jotkut konttorit hyväksyvätkin sen 20% lisän myös muuta kuin mallisarjan tehokkainta autoa vertailukohtana käytettäessä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 847
  • Sukupuoli: Mies
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #28 : 29.01.2012, 13:25:17 »
Aivan, olet oikeassa, kyllä se on kannattavampi suoraan käyttää sitä tehokkainta vertailumallina. Itse meinasin vain tuossa aikaisemmin sitä, että vaikka käytät teokkainta vertailumallina ja teet ilman välijäähdytintä, pitää silti muutoskatsastaa uudestaan jos välijäähdyttimen lisää myöhemmin. Mutta sillon ei tarvita enää uusia papereita mihinkään, vaan ne samat käy mitkä jo aikaisemmin hommattiin.

Ja tuota 20% tehon kasvua ei voida laskea kuin mallisarjan tehokkaimmasta mallista, jos tarkkoja ollaan. Vaikka jotkut konttorit hyväksyvätkin sen 20% lisän myös muuta kuin mallisarjan tehokkainta autoa vertailukohtana käytettäessä.

Oukei.. :) Joo tottakai kannattaa muutoskatsastaa välijäähdyttimen kans, ei tartte si mennä enää uudestaan ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin ei oo ees järkeä olla laittamatta cooleria. Kulutus pienenee ja moottorin kestoikä paranee..

Täytyy todeta tää vanha kommentti.. Tehot maksaa! ei kannata yrittää tehdä mahdollisimman halvalla ja päästä helpolla..riippuen tiesti auton käyttötarkotuksesta. :D

Poissa VT86

  • VRCF Alue- ja Seat-vastaava
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1448
  • Sukupuoli: Mies
  • Accidental Motorsport
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #29 : 30.01.2012, 09:25:20 »
aika hyvänä lähtökohtana toimii harkita sitä mikä nostaa auton tehoja on muutoskatsastuksen alaisuudessa? (viritys lastut asia erikseen) ja ruiskuista tarkoititko 4 piste ruiskutusta "motronic, L-jetronic, L3-Jetronic" vai yksi piste ruiskustusta? jos 4 piste ruiskutus asennettaisiin autoon ja yritettäisiin leimata niin hylky tulee, ja konttorin pojilla on AMK:oossa opetettu kai kaasuttimen ja ruisku rakenteiden erot ;)
Jos lukee keskustelut kokonaan, niin enköhän minä ole tuota itse juuri toitottanut. Ja mitä tulee kommenttiin kuka sen huomaa. Tottakai kaikki tunnistaa kaasuttimen ja ruiskun eron mutta ei kaikissa rek.tiedoissa suoraa näy että varustettu x-pisteruiskutuksella/kaasuttimella joten mallisarjasta siirretty alkuperäinen ruisku voi varsin hyvin mennä katsastuksesta läpi. Tosin LAILLISEKSI se ei sitä tee missään vaiheessa.

Ja kyllä meille aika paljon opetettiin polttoainejärjestelmiä AMK:ssa ja kyllä kävin myös katsastuskurssin yleisen osankin mielenkiinnosta ;) (yleisenosan kokeen tulos kun ei vanhene joten ei puutu kuin se toinen osa ja harjoittelu jos joskus alavalintaa rupeaa harkitsemaan)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR

Miksi? - Koska voin!

 

Autotalo Debil  Proturbo