Carcom Oy  Ateho

Puolan testaus

  • 1 Vastauksia
  • 41544 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Puolan testaus
« : 29.10.2010, 18:01:13 »
Lainaus käyttäjältä: j_tapio Volvolandia
Puolan tullessa tiensä päähän se ei useinkaan sammahda kerralla vaan varoittelee pienillä käyntihäiriö vinkeillä että kohta kannattais alkaa katselemaan uutta tilalle.
Tyypillisimmät ensioireet on mm. kierrosten humpaaminen tyhjäkäynnillä, parilla litralla suurentunut polttoaineen kulutus tai (etenkin turbokoneissa) puutuminen korkeilla kierroksilla.


Puolan tarkistusmittaus tehdään seuraavalla tavalla:

1.
Kytke autoon sytytysvirta päälle (ei käyntiin).
Aseta yleismittari jännitealueelle V― (esim. max.20V, Ei 20V~)
Mittaa jännite punaisen (matalajännite) latausjohdon mutterista ja auton korista (tai akun miinusnavasta).

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tähän pitää tulla yhtäkorkea jännite kuin akussakin on.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.
Katkaise auton sytytysvirta.
Irrota sytytysvahvistimen pistoke (musta nelinapainen liitin).
Irrota puolan ja sytytysvahvistimen johdot (8mm/10mm mutterit jotka kuvassa kiinni).
Aseta yleismittari vastusalueelle Ω (esim. max. 200Ω)
Mittaa puolan pulttien päistä vastusarvo.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ehjän puolan vastus on välillä 0.5...1.5Ω

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.
Edelleen sytytysvirta katkaistuna.
Edelleen sytytysvahvistimen pistoke irti.
Edelleen puolan ja sytytysvahvistimen johdot irti (kuvassa kiinni).
Aseta yleismittari tarvittaessa suuremmalle vastusalueelle (esim. max. 20 000Ω).
Mittaa vastusarvo punaisen johdon pultinkannasta ja suurjännitejohdon pistokkeesta.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ehjän puolan vastus on välillä 8000...9000Ω
(pari esim.tapausta: 11kΩ vastuksella T5R ei lähtenyt käyntiin enää ollenkaan.
7300Ω vastuksella T5:n käynti nypytti vähän ajossa ja kulutus oli normaalia suurempi, tilalle vaihdettiin purkuautosta toinen puola jonka vastus oli 7570Ω ja ongelma hävisi)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Jännitteen mittaaminen sytytysvahvistimen pistokkeesta
(tee tämä jos sait 1. kohdassa jännitteeksi jotain muuta kuin akun jännitteen)
Sytytysvahvistimen pistoke edelleen irti.
Aseta yleismittari jännitealueelle.
Kytke autoon sytytysvirta taas päälle.
Mittaa jännite pistokkeen navasta 3 ja auton korista (tai akun miinusnavasta).

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tähän pitää tulla yhtäkorkea jännite kuin akussakin on. Jos Ok, mutta 1. kohdan mittauksessa sait alhaisemman jännitteen niin vika on sytytysvahvistimessa. Yleensä auto ei käynnisty silloin lainkaan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Maajohdon mittaaminen pistokkeesta
Katkaise auton sytytysvirta.
Sytytysvahvistimen pistoke edelleen irti.
Aseta yleismittari taas vastusalueelle
Mittaa vastus pistokkeen navasta 1 ja auton korista (tai akun miinusnavasta).

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vastusarvon tulisi olla nolla(0), kuitenkaan 0.1...0.2Ω ei vielä vaikuta mihinkään.

Napojen numerot on painettu pistokkeen runkoon mutta niitä aika vaikea paikallistaa. Helppona tunnistusvinkkinä voi hyödyntää 2. napaa johon ei tule pinniä tai johtoa lainkaan.
!! HUOM !! Tässä viimeisessä mittauksessa ole tarkka että mittaat oikeasta navasta. Vastuksen mittaaminen 4 navasta koriavasten morottaa moottorinohjausboxia heti ja sitten lysti alkoi maksamaan..

Jos aiheuttaa epäselvyyttä niin kysy ennenkuin teet, äläkä mittaile summissa mistäsattuu.


Ohje sopii kaikkiin 850 ja 70 (-98) bensamalleihin koska kaikissa on sama puola/sytytysvahvistin.

EDIT: Poikkeuksena ohjeen sopivuuteen on osa ensimmäisten 850 mallien 2.5 10V koneet, joissa sytytysvahvistimen pistoke on 7-napainen. Niiden mittaaminen tapahtuu erilailla (ja eri arvoilla) ja teen siitä ohjeen tähän jatkoksi joskus myöhemmin.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Puolan testaus
« Vastaus #1 : 22.02.2011, 22:41:22 »
Löytyykö jostain sytytysjohtimien vastusarvoja ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Ateho  Elekma