Carcom Oy  Ateho

850:n ECC lämpötila-antureiden puhdistus

  • 0 Vastauksia
  • 9914 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
850:n ECC lämpötila-antureiden puhdistus
« : 29.10.2010, 18:40:50 »
Lainaus käyttäjältä: j_tapio Volvolandia
Omassa autossa alkoi vuosi sitten ilmastointi käyttäytymään hieman oudosti. Se kyllä pelasi ja tuotti kylmää mutta kylmän ilman säätämisessä ei toisinaan ollut mitään rotia. Pelkääjän puoleisesta lämmönsäätimestä ei enää tapahtunut mitään paitsi ääriasennoissa joissa ns. pakkokylmä / pakkokuuma kytkee säätimen manuaalisesti (ohi lämpötila-antureiden) täysille. Tähän asti olen tuon automaatti toiminnon kanssa pelaillut pelkällä vasemman puolen säätimellä kunnes sekin tässä taannoin alkoi jaella lämpöä ihan oman tahtonsa mukaan. Vian olin jo aiemmin tiedostanut kun tuli tuo vikakoodirasia askarreltua.


Hommahan lähtee tunnistamalla autosta automaatti-ilmastointi:
Tuulettimen ohjainpaneelissa on portaaton nopeudensäätö ja lämmönsäätimien asteikossa puhutaan asteista eikä vain kylmästä ja kuumasta. Seuraavaksi varmistetaan että kauhukahvojen takana on pienet muovikauluksiset reiät joissa huonelämpöhaistelijat sijaitsevat.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Purkaminen aloitetaan kauhukahvasta, väännä kapealla talttameisselillä kiinnityspultinkantoja suojaavat korkit auki, korkissa on meisselinkärjelle pieni lovi (eli läpät ei välttämättä aukea alaspäin). Poista 10mm kannalla olevat ruuvit ja kahva irtoaa nitkuttelemalla tartuntakynsistään.

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Seuraavaksi poista häikäisysuoja, niinikään 10mm ruuveista. Kuljettajan puolella häikäisysuoja irtoaa kokonaan paikoiltaan mutta pelkääjän puolella se jätetään killumaan (meikkipeilin)johdon varassa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Sitten irrotetaan B-pilarin pystyverhous yläpäästään. Verhous irtoaa tunkemalla sormet yläpään väliin ja varovasti nitkuttelemalla, samalla vedättäen suoraan poispäin pilarista. Kun verhous irtoaa, alta paljastuu näkyviin punainen kattolistojen yhdysniitti. Niittiä käännetään 90° jolloin se vapautuu.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Nyt päästään poistamaan kattolistaa joka irtoaa varovasti vetämällä saman tyylisistä kiinnikkeistään kuin edellä irrotetussa B-pilarissa. Ainoana poikkeuksena tässä on kuitenkin aivan etummainen kiinnike joka on viimeisenä irrotettava liukukiinnike, eli kun kaikki muut nipsut on revitty irti, vedetään listaa noin 5cm A-pilarinsuuntaisesti taaksepäin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Poista vielä vetämällä lämpötila-anturin reiällä oleva verhoilukaulus ja nyt päästään raottamaan kattoverhousta. Verhoilua kärsii taittaa etukulmasta reilun 10cm ja anturin kohdaltakin noin 5…6cm mutta tunnustele ja varo taittamasta verhousta liikaa jottei kattoon tule pysyvä taitosjälki.
Anturi on kiinnitetty kattoon kahdella T25 Torx-ruuvilla. Itselläni ei ollut rakoon sopivaa lyhyttä Torx väännintä joten sovelsin tässä pelkkää vaihtokärkeä ja lukkopihtiä.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Kun ruuvit on pois, tulee anturi aika kivuttomasti ulos kolostaan ja johdossa on 15cm varaa tuoda se verhouksen ulkopuolelle. Töpseli vain irti ja pesuhommiin. Omassa autossa tilanne oli se että anturiyksikössä oleva 3cm potkuri ei pyörinyt pelkääjän puolella enää lainkaan ja kuskin puolellakin (kuvassa) takerteli jo aika-ajoin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Päätin puhdistaa anturit ensiksi vain pelkällä paineilmalla mutta innostuin sitten vielä purkamaan potkurin pois kotelostaan jotta sen sai kunnolla puhtaaksi. Pölyä ja sotkua oli aivan järjettömästi. Varo rikkomasta itse anturia millään mekaanisella puhditusvälineellä (joka sijaitsee jousimallisten rautalankojen varassa keskellä imureikää) !!

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mieleen juolahti kun taannoin olin lampulla tutkinut reikää katossa ja siitä ei tarkoin saanut selvää pyöriikö potkuri vai ei, niin maalasin (rengas)tussilla yhden siiven kantin valkoiseksi. Nyt kun reikään katsoo niin liike erottuu selvästi.

Jos säätimen vastusarvon intoontuu mittomaan niin Autodatan ohje sanoo 8-12Ω, sama minkä pitäis olla kaikissa muissakin ilmastoinnin säätimien antureissa.



Osien kasaus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä, kauhukahvan ruuvit erotat häikäisysuojan ruuveista siten että kahvassa on suuret prikat kannan alla. Pintapuolelle tulevassa anturireiän kehyksessä on kiilaura jotta se ei mene väärinpäin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Lopuksi vikakoodien luku, omassani oli tuo 4-1-5 (oikean puoleinen kattotunnistin) vanhastaan muistissa nyt sen sai poistettua kun potkurit alkoivat pyörimään.

(Kuva poistettu lainauksesta.)




Homma on sinänsä aika simppeli ja onnistuu vähemmänkin rakentelua ja korjausta harrastaneelta.
Alfamerin vaikeusasteikolla arvioisin kaksi jakoavainta.
Aikaa molempien antureiden puhdistukseen tulee varata noin 30...60min


Projektissa tarvitut työkalut:
kapea talttameisseli/ puukko
10mm hylsä vääntimellä
T25 Torx vääntimellä
paineilmaa (tai topsipuikkoja)
(elektroniikka pesuainetta?)
(vikakoodilaite?)
Olvi III –sixpack

Lopuksi vielä ECC:n sähkökaavio jota alfamerin korjausoppaan tekijät eivät ole katsoneet tarpeelliseksi kirjaansa painaa. Numeroiden selitykset kyllä löytyy kirjasta (joka jokaisella kotiasentajalla on hyllyssään) ja jos jokin siitä jää aukoksi, voi täällä kysyä.. 7/64 on vasen- ja 7/65 on oikeanpuoleinen lämpötila-anturi.



…ja kuten kaikissa hyvissä vahinkovastuun karttavissa korjausohjeissa, mainitaan tässäkin:
”tämä toimi minun autossani, enkä voi ottaa vastuuta jos joku lähtee edellä kerrotuilla ohjeilla autoaan huoltamaan ja aiheuttaa siten vaaraa tai tuhoa itselleen, autolleen tai ympäristölleen”

 

Futurez  Kulkukoira