RICA-tuning  Vannetukku

Kirjoittaja Aihe: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma  (Luettu 3016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #15 : 17.10.2012, 23:11:55 »
Miten nyt öljyn on tottunut katsomaan. Onko öljyn pinta kiivennyt ylöspäin siitä mitä se normaalisti on.
Kait se helpoin on katsoa pitempään seisoneesta koneesta niin on kaikki ainakin laskeutunut. Mutta jos ei tiedä paljonko öljyä on vaihtaessa laitettu niin voihan havaitsemien olla hankalaa.

Ei sitä öljyä kuitenkaan saa olla yli mittatikun ylärajan.

Millä se vikakoodi on tutkittu. Pitäisikö se lukea Volvon testerillä ja mitä se paineanturin arvo ylipäänsä näyttää.

Edelleen kuvittelisin että hiukkassuodatin on tukkeutumassa.

Paljonko autolla on ajettu? Missä kohtaa suodatin on määrätty vaihdettavaksi? Onkos tässä autossa lisäainetta ja onko sitä lisätty oikeassa huollossa. Jos suodatin polttaa lisäaineen avustuksella ja lisäainesäiliö onkin tyhjä niin ei se polttokaan varmaan onnistu. Toki lisäaineen annostelija saattaa myös olla rikki vaikka sitä ainetta olisikin lisätty. Silloin pitäisi lukea lisäainesäiliön täyttöaste.

Poissa Jussi101

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #16 : 09.11.2012, 17:44:09 »
tuohon paineanturin hintakysymykseen liittyen, mulla ei ole tietoa hinnoista, koska homma kohdallani meni vaihtoautotakuuseen.

Täällä hiukkassuodatinongelmat ovat jatkuneet edelleen syyskaudella. Volvon diesel ei taida olla yksinkertaisesti suunniteltu kaupunkiajoon. Pari kertaa on käynyt niin, että auto on ilmoittanut hiukkassuodattimen olevan täynnä, mutta en ole pystynyt ajamaan montaa minuuttia sen jälkeen. Eli polttoprosessi on lienee keskeytynyt.

Jo tuo pari keskeytynyttä polttoa riittää "moottorijärjestelmä vaatii huollon" ilmoitukseen. Ja eikun Volvolle vaihtamaan laimentuneet öljyt ja öljynsuodatin sekä regeneroimaan hiukkassuodatin. Kaikki menee omaan piikkiin, koska auto vaatii maantieajoa ja polttoa ohjekirjan mukaan.

Tähän saakka on kärsivällisyys kestänyt, mutta viimeisellä kerralla alkoi nyppimään niin, että nyt lähtee auto vaihtoon ja merkki vaihtuu samalla. Aikaisemmin on Volvolta pk-seudulta saanut erinomaista palvelua, mutta nyt eivät soittaneet minulle sovitusti luettuaan vikakoodit ennen korjaavien toimenpiteiden aloittamista. Soittivat vasta kun kaikki hommat ilman etukäteen tiedossa olevia lisähommiakin myöten oli tehty. Siinä puhelimessa sovittiin, että menen samalle kaverille tiskiltä noutamaan auton ja samalla katsotaan tarkemmin mitä autolle tehtiin. Kun menin tiskille, niin kaveri oli tosi kiukkuinen ja yritti ohjata minut kollegalleen kiireisiin vedoten. Muistuttelin puhelustamme, mutta palvelu oli tosi nihkeää.

Edellisen lisäksi palvelussa on ärsyttänyt pitkään se, että eivät osaa sanoa kuuluuko huolto-ohjelmaan 120tkm kohdalla hiukkassuodattimen vaihto. Riippuen keneltä huoltoneuvojalta kysyy, niin siinä joko on tai ei ole vaihtoa. Tällä viikolla kysyin em. työnjohtajalta ja hänen mukaansa kyseisellä auton sarjanumerolla (VIN) huollon tietojärjestelmä ei anna 120tkm kohdalla hiukkassuodattimen vaihtopakettia. V 2.0D:tä on kuulemma tehty kyseisen vuoden alussa erä siten, että niissä ei ole ureasäiliötä eikä hiukkassuodatinta tarvitse vaihtaa em. kohdassa.

Poissa hemukatti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #17 : 24.12.2012, 00:45:18 »
Tässä olisi yksi tehokas ratkaisu asiaan   ;)

http://www.youtube.com/watch?v=QMf4m946aKA&feature=related

Laitoin potikoita tilaukseen tämä homma kokeillaan ensiviikolla, jos ecu on tyytyväinen niin suodattimesta lähtee sisukset hyvin nopeaan .
Autolla ajettuna nyt 242tkm ja alkuperäinen suodatin vielä paikallaan, kulutus on noussut noin kahdella litralla, öljyn sekaan menee dieseliä reilusti sekä auton pakokaasut haisee pirun pahalle kun jättää tyhjäkäynnille vähäksi aikaa.

Toivottavasti noista pääsis tuolla kahden euron potikalla eroon, ilmoittelen tänne miten käy ;)

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 804
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #18 : 24.12.2012, 03:43:35 »
Voipi olla vähän virittelemistä :) Uskoisin softa olevan niin fiksun, että joudut tod.näk. kytkemään potikat siten, että ne ovat pelissä vasta sitten kun auto käy?
« Viimeksi muokattu: 25.12.2012, 21:05:15 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa bloody

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #19 : 25.12.2012, 11:48:48 »
Täällä hiukkassuodatinongelmat ovat jatkuneet edelleen syyskaudella. Volvon diesel ei taida olla yksinkertaisesti suunniteltu kaupunkiajoon. Pari kertaa on käynyt niin, että auto on ilmoittanut hiukkassuodattimen olevan täynnä, mutta en ole pystynyt ajamaan montaa minuuttia sen jälkeen. Eli polttoprosessi on lienee keskeytynyt.

Tähän saakka on kärsivällisyys kestänyt, mutta viimeisellä kerralla alkoi nyppimään niin, että nyt lähtee auto vaihtoon ja merkki vaihtuu samalla.

Nämä ongelmat tulevat sitten vastaan ihan kaikissa dieselautoissa joissa partikkelifiltteri on, joten jos haluat ongelmasta eroon niin joko ostat bensa-auton tai niin vanhan dieselin, ettei DPFää ole. Oli auto sitten Volvo tai Jaguaari, maahantuojien vastaus ongelmiin on poikkeuksetta, että alkanutta polttoa ei saisi keskeyttää ikinä ja autolla pitäisi käydä välillä ajamassa moottoritiellä eikä pysyä pelkästään kaupungissa.
S40 T5 Summum Aut. 2008

Paikalla (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5250
  • Sukupuoli: Mies
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #20 : 25.12.2012, 13:06:56 »
Nämä ongelmat tulevat sitten vastaan ihan kaikissa dieselautoissa joissa partikkelifiltteri on, joten jos haluat ongelmasta eroon niin joko ostat bensa-auton tai niin vanhan dieselin, ettei DPFää ole. Oli auto sitten Volvo tai Jaguaari, maahantuojien vastaus ongelmiin on poikkeuksetta, että alkanutta polttoa ei saisi keskeyttää ikinä ja autolla pitäisi käydä välillä ajamassa moottoritiellä eikä pysyä pelkästään kaupungissa.

Ei oo tosiaan ruoho sen vihreämpää aidan toisella puolellakaan, enkä usko volvon olevan se merkki, jolla eniten noita ongelmia on DPF:n kanssa.
Harmillisesti vaan parissa moottorimallissa on järjestelmä sen lisäaineen varassa, jolloin täytyy myös kilometrien täytyttyä uusia DPF.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #21 : 01.01.2013, 16:04:18 »
Kun ootte ostanu noita autoja uutena onko myyjät sanoneet näistä ongelmista ja että pitää ajaa maantiellä että autot toimii. Meinaan ihan oikeesti on merkissä ja jälkimarkkinoinnissa vikaa jos näistä vioista tehään asiakkaan ongelmia kun autoihin tehään semmosia ratkasuita mitkä ei toimi normaalissa käytössä.

Poissa bloody

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #22 : 02.01.2013, 23:23:47 »
Vaihtelee mun mielestä. Uusien autojen myyjät tuskin on tietoisia, mutta vaihtoautopäälliköt ja korjaamon puolen heebot kyllä puolestaan tietää tasan mistä on kyse.

Sanoisin kuitenkin, että jos DPF:n saa tukkoon niin kyse ei ole normaalista käytöstä. Diesel-autoja ei vaan ole tehty kaupunkiajoon, ainakaan sellaiseen 20min eestaas aamuin/illoin duuniin ja takaisin paikallisessa talvessa 25km/h keskinopeudella. DPF:n lisäksi Webasto/Eberi/vastaava syö akun niin latauksen kuin käyttöiän - ilman pidempää ajoa 20min esilämmityksellä x2/pv saa helposti akun tyhjäksi ja rikki parissa vuodessa. No, okei, uusissa autoissa alkaa oleen AGM-akkuja joten tää ei enää ole ihan niin kuuma peruna kuin mitä DPF on nyt sitten sen sijaan nykyään.

Bonuksena vielä DPF voi tukkeutumisen sijaan myös jäätyä kosteudesta jos auto on toistuvasti pitkiä aikoja tyhjäkäynillä (mieti: liikennevalot ja kaupunkiliikenne yleensä). Webastothan puskee pakokaasut suoraan ulos ja vaikka kone ja kabiini olis lämpimiä niin pakokaasujärjestelmä (+ moottorin EGR, joka sekin jumahtamisvaarassa) lähtee talvikelillä aina jäästä liikkeille.

Nimim. joskus omasta kaupunkikäytössä olleesta dieselistä EGR:n irroittanut ja putsannut.. ei ole kaunis näky.
S40 T5 Summum Aut. 2008

Poissa hemukatti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #23 : 13.08.2013, 21:42:57 »
Laitoin potikoita tilaukseen tämä homma kokeillaan ensiviikolla, jos ecu on tyytyväinen niin suodattimesta lähtee sisukset hyvin nopeaan .
Autolla ajettuna nyt 242tkm ja alkuperäinen suodatin vielä paikallaan, kulutus on noussut noin kahdella litralla, öljyn sekaan menee dieseliä reilusti sekä auton pakokaasut haisee pirun pahalle kun jättää tyhjäkäynnille vähäksi aikaa.
R
Toivottavasti noista pääsis tuolla kahden euron potikalla eroon, ilmoittelen tänne miten käy ;)
Tänään vihdoin ja viimein sain aikaiseksi tehdä tuon hiukkassuodattimen poiston ja potikan asennuksen kun alkoi auto taas herjailla että suodattimessa on liikaa paine-eroa. Sattui löytymään yksi hajonnut paine-ero anturi niin avasin sen ja laitoin potikan sen sisään.
Kyllä muuttui auto huomattavasti pirteämmäksi, aika näyttää miten käy keskikulutuksen kanssa.
Antoi vaan pienen ajelun jälkeen vikakoodin P2002 joka on että suotimen puhdistusteho alle  raja-arvon, koodin antaa ilmeisesti suodatinta ennen oleva lämpöanturi, siihen pitää vielä kokeilla keksiä joku kikka.
Tulee nyt muuten putken täydeltä mustaa  kun polettelee reilummin :)

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 337
  • Sukupuoli: Mies
  • www.sercap.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatinongelma
« Vastaus #24 : 14.08.2013, 07:38:14 »
Useimmiten DPF-ongelmat ovat enemmän oire kuin syy. Jos mustaa tulee, niin siinä on tukkeutumisen syytä hiukkassuodattimelle. Jotain muutakin tarkistusta siis kannattaa tehdä autolle / moottorille.
Optimointi referessit: Mercedes Benz ML 420CDI aut. 2006 400hv / 850Nm, Audi A6 3.0 Bi-TDI aut. 2012 400hv / 800Nm, Volvo V70 D5 man. 2001 xxxhv / xxxNm

www.sercap.fi

 

Carcom Oy  Bling Factory