Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?

  • 9 Vastauksia
  • 10990 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ebro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Autoni S80 D5 2002 ajettu 285tkm tehot ovat hävinneet 3000 kierroksessa muutaman kerran parin viikon aikana. Todennäköisesti ahdin menee jostain syytä vikatilaan. Kun koneen sammuttaa, niin kone taas käy normaalisti jonkin aikaa. Muuta ahtimen ongelmaan liittyvää ei ole ilmennyt (savutusta, öljyn syömistä tai uusia ääniä). Olen keskustellut muutaman asiantuntijan kanssa ja joku sanoo, että uusi ahdin ja toinen sanoo, että ei ahdinta tarvitse vielä vaihtaa. Menen näyttämään autoani yhdelle turbo asiantuntijalle ensi viikolla.

Olen jo alustavasti soitellut ahdin korjaamoille ja uudet Garretin ahtimen + työn hinta on vaihdellut 1300-2000€ välillä. Sain myös 650€ tarjouksen tehdaskunnostetusta ahtimesta Turbotukun kautta http://turbotukku.com/ . Garrettihan tosin ehdottomasti varoittaa, että heidän turbojaan ei saa korjata tai tehdaskunnostaa.

Olisko täällä kokemusta tuosta ongelmasta ja/tai uuden/tehdaskunnostetun ahtimen hankinnasta?

Kiitos etukäteen!

 

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?
« Vastaus #1 : 13.06.2012, 14:20:11 »
Jos ei oo peukalo keskellä kämmentä niin oheisen linkissä on ohjeet kuinka turbo puhdistetaan. Valmistajan mukaan se on kiellettyä, mutta se on luultavasti hyvä myyntikikka kun uusia turboja pitää saada myytyä...

(2/3 sivun puolenvälin jälkeen)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.15

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?
« Vastaus #2 : 13.06.2012, 22:41:17 »
Jos ei oo peukalo keskellä kämmentä niin oheisen linkissä on ohjeet kuinka turbo puhdistetaan. Valmistajan mukaan se on kiellettyä, mutta se on luultavasti hyvä myyntikikka kun uusia turboja pitää saada myytyä...


Kaverini on töissä turbohuollossa, jonka nimeä en tässä yhteydessä saa kertoa. Hän kertoi että he pystyvät halutessaan kunnostamaan VNT-ahtimen. Häneltä olisin viime vuonna ostanut ahtimen mutta oli kiire ja se piti saada heti. http://www.professionalmotor.fi/ oli lähimpänä ja palvelu oli hyvää. Hinta ei jäänyt mieleen mutta edullinen kuva jäi.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?
« Vastaus #3 : 14.06.2012, 11:24:56 »
Itse etsisin vikaa muualta kuin turbosta, kun virtojen sammuttaminen poistaa vian ja palauttaa tehot.
Täällä kun on kirjoitettu vikatilaan menemisestä, mutta en muista kertaakaan lukeneeni
turbon aihettaneen kys. tavalla vikatilaa.
Onko vika todettu nimenomaan turbosta johtuvan?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?
« Vastaus #4 : 14.06.2012, 12:10:42 »
Kyllä menee vikatilaan. Itsellä aivan satunnaisesti, heittää koodin ECM 6805

ECM-6805 Boost pressure control. Faulty flow
ECM-6805 Turbocharger (TC) control valve, boost pressure fault. Pressure too high
ECM-6805 Turbocharger (TC) control valve. Pressure too high. Permanent/Intermittent fault

Tämä tapahtuu kun painaa reilusti kaasua niin paineet menee yli rajan. Voi toki olla vikaa myös turbon ulkopuolella, siipien säätömekanismissa.

Poissa Ebro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?
« Vastaus #5 : 14.06.2012, 13:34:57 »
Onko vika todettu nimenomaan turbosta johtuvan?

Hyvä kysymys! Sama ilmiö tapahtui pari vuotta sitten ja se poistui ajamalla lahdentietä 20 kilometriä kolmosella lähes maksimi kierroksilla. Nyt en ole tuota ongelmaa saanut pois karstaa polttamalla ja Helsingin turbohuolto luki vikakoodit, jotka ilmoitti, että ahtimessa jossain oli jotain häikkää (sori, en muista mitä vikakoodi kertoi).


Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?
« Vastaus #6 : 14.06.2012, 17:34:55 »
Kyllä menee vikatilaan. Itsellä aivan satunnaisesti, heittää koodin ECM 6805

ECM-6805 Boost pressure control. Faulty flow
ECM-6805 Turbocharger (TC) control valve, boost pressure fault. Pressure too high
ECM-6805 Turbocharger (TC) control valve. Pressure too high. Permanent/Intermittent fault

Tämä tapahtuu kun painaa reilusti kaasua niin paineet menee yli rajan. Voi toki olla vikaa myös turbon ulkopuolella, siipien säätömekanismissa.
hyvä tietää, tosin toisin kuin väitin, olen saattanutkin lukea turbon aiheuttamasta viasta. tosin keskustelun aloittaja ei ole tuonut selkeästi esille mikä oli vialla kun tuntu ongelman olevan poissa ilman viiletessä.
Ehkä vika oli ennen turboa oleva imuputki ?
Laitoin linkkin johon viittasin ja jossa samanlaisia oireita kuin tämän keskustelun aloittajalla.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.0

Poissa volvo60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?
« Vastaus #7 : 15.06.2012, 17:35:25 »
Mulla on toi sama ja diagnoosi taitaa nyt osoittaa paineen säätimeen.
Alipaineletkuista säätimelle imettäessä vakuumi ei pitänyt.
En tiedä pitäisikö pitääkään mutta muualla ei vikaa tuntunut olevan.
Tarvikkeena on yli 100€ marmoria halvempi osa. Menee maanantaina tilaukseen.

Tai jos kokeilisi ensin putsata:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122035
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012, 17:47:26 kirjoittanut volvo60 »

Poissa Ebro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?
« Vastaus #8 : 24.06.2012, 16:25:23 »
Käytin auton viikolla Herttoniemenrannassa Mossa racingissä ja siellä pari volvoja hyvin tuntevaa mekaanikkoa tsekkasivat ongelmaa ja löysivät viallisen magneettiventtiilin (konehuoneessa etu oikealla edestä katsoen), joka sitten vaihdettiin (osa 51€ ja 10 min työ). Hieman edullisempaa kuin turbon uusiminen. Mielenkiinnolla seuraan, josko tuolla pääsi turbon ongelmista. 

Mossa Racing vaikutti tarjoavan erittäin ammattitaitoista  volvo osaamista, vien autoni seuraavan kerran tuonne huoltoon.   

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin ongelmia? Jos on, niin mistä Garretin VNT ahdin?
« Vastaus #9 : 15.07.2012, 12:28:13 »
Mulla on toi sama ja diagnoosi taitaa nyt osoittaa paineen säätimeen.
Alipaineletkuista säätimelle imettäessä vakuumi ei pitänyt.
En tiedä pitäisikö pitääkään mutta muualla ei vikaa tuntunut olevan.
Tarvikkeena on yli 100€ marmoria halvempi osa. Menee maanantaina tilaukseen.

Tai jos kokeilisi ensin putsata:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122035

Minä putsasin tuon sihdin ohjeen mukaan (D5, 163hp mallit) ja todellakin tuntuu siltä, että turbon toiminta herkistyi. Homma on ihan helppo, jos on sopiva torx-avain saatavilla. Enää ei ole tullut vikakoodeja turbon paineesta, nyt kiusaa enää alhainen polttoaineen paine kun jalka on konehuoneessa, pitäisi vaihtaa pa-suodatin seuraavaksi.

 

Carcom Oy  Elekma