RallyBaron  Samppasport

Arposen seiskakantti '88 ÖRRi --- Huollot ja valmiit "sätökset"

  • 70 Vastauksia
  • 24629 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Auto hankittiin 2011 Savonlinnasta jostain autoliikkeestä, johonkii vehkeeseen piti saada opetuspoljin joten tämmönen -88 740 hankittiin.



Tuollasena traktorina tuotiin kotiin, kesä ja alku"talvi" meni polkimen kanssa kiesiessä ja marraskuun lopun koittaessa lähti poljin ja kilometrejä alko tulla ja bensaa kulua enemmän ku laki sallii. (vähä aikaa sitte tuli 400tkm mittariin  :idiot2: )

Lopputalven mittaa alko lähtemää laikalla uusista etu- ja takakuormajousista kierroksia pois, muutama viikko sitte tasottettiin keulasta balanssia alaspäi vielä kierroksella, seuraavaks oikeeta madallusjousta kun budjetti antaa periks.

Kytkin levis viikonloppuna ja minä fiksuna lähin suorittamaan projektia pitemmän kaavan kautta:



Kone ja laatikko koitetaan ottaa pakettina traktorilla ulos ja siitä sitten kytkintä vaihtamaan  ::)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Autosta perustietoa:
vm. 1988
B200e
M47
Kovin karvalakki, missä ei juurikaan ylimääräsiä sähkövimpaimia ole
Penkinlämmittimet, jotka eivät toimi
Alipaine -toiminen lämmitysjärjestelmä (varaosasesta toki sais ilmastoinnin)
Myöskään tässä ei ole muistettu raksia lisävarustelistalta toimivaa bensamittaria

Autolle tehtyä:
Uudet iskarit joka nurkassa
Laikkajouset  :facepalm:
Takalasit tummennettu
Takavalot ja sivuvilkut tummennettu
Hirvitarrat
Ruutumaski
"Ralli"ratti
Spartan locker perässä
Tupakkimuovit joka ovessa
Kirkkaat etuvilkut huonosti tummennettuina bilteman kalvolla

Joskus harmaassa tulevaisuudessa to do -lista:
Maata läheisemmäks oikeilla palikoilla, eikä mitään laikkajousia
Megan kasaaminen ja alkuun vaparin pyörittäminen
Ahtaminen
Kääntölevi peltivanteet Check
Addon keulapalat
Talmut keulalle (oottaa peräkontissa)
Vetokoukku pois
Sähkölasit varaosa-autosta ainakin eteen
Mustat nahkapenkit varaosasesta (nykynen kuskin penkki niin epäryhdikäs, että pitemmässä ajossa meinaa selkä tulla kipeeksi)
Nopeusmittari kaikkineen olis kiva saada taas täysin toimikas, ei tarviis aina nyrkkiä näyttää kun haluaa tietää nopeuden Kilometrit rullaa jo, nopeus ei heti
Toimiva Bensamittari olis myös hieno varuste Näillä näkymin toimii
« Viimeksi muokattu: 28.01.2014, 19:01:50 kirjoittanut Arponen »
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #1 : 28.06.2012, 11:07:31 »
Kytkinprojekti seisoo, mutta biltema on kaveri putkituksessa. 2,5" putki melkei alusta loppuun raptorin ja bilteman läpivirtausvaimentimella varustettuna. Äänimaailma on edelleen hirvee mut parempi kun katkenneella vakioputkistolla eikä ahista. Uutta etuvilkkua tulossa ja tummenniskalvoa pitäis takalaseihin väkertää (ei se halkinaine takalasi haittaa  :) )
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #2 : 28.06.2012, 12:15:13 »
Miksi et  vaihtanut kytkintä alakautta?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #3 : 28.06.2012, 12:36:56 »
Miksi et  vaihtanut kytkintä alakautta?
Koska aivan hanurista. Kun kuitenkaan ei kertaakaan ole avattu kytkinkopan pultteja.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #4 : 28.06.2012, 12:52:55 »
Koska aivan hanurista. Kun kuitenkaan ei kertaakaan ole avattu kytkinkopan pultteja.
Siltikin helpompi ottaa pelkkä laatikko irti kuin purkaa keula ja nostaa koko tekniikka ulkoilmaan. Seiskas on vielä hyvin tilaakin ottaa pultit auki. Hankalin homma on kuitenkin se laatikon takasin punnaaminen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #5 : 28.06.2012, 13:39:18 »
Koska aivan hanurista. Kun kuitenkaan ei kertaakaan ole avattu kytkinkopan pultteja.

Ei se ole iso homma  ;)
Helposti pultit meillä ainakin aukesi, kun lankoni 945 kytkin vaihdettiin.
Isoin homma tosiaan oli laatikon takaisin nosto!
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

s73

  • Vieras
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #6 : 28.06.2012, 14:13:33 »
laatikon nostoa ja laskua helpottaa kun toinen keventää laatikkoa narulla kepin reiästä.  :)

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #7 : 28.06.2012, 15:06:43 »
Miksi et  vaihtanut kytkintä alakautta?
Helpompi olis ollu ottaa alakautta jos olis halli tai muuten tasanen piha, ei innostanu lähteä ostamaan autopukkeja tai ettimään sopivia pölkkyjä kotonta että olis niillä auton nostanu sen verta ylös et alle mahtuis ja ei tuossa soramaassa oikei tunkki liiku jos sen päälle laatikkoa ois laskenu.

Kerran mahollisuus nostaa helposti (lue=traktorilla) koko paketti pois niin menkööt noin, saapahan putsailtua joskus konetilaa ja moottoriakii kunnolla ja ehkä vilkastua ite koneesta muutakii, jos sille päälle sattuu.

Toiset tekee helpommin, minä vaikeemmin  :D
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #8 : 05.07.2012, 18:18:20 »
Vihdoi löyty motivaatiota suorittaa hankalin vaihe ohi



Tästä se sitte lähtee, koneen ja auton putsailua seuraavaks ja sitte purkamaa laatikkoa kytkintä irti
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #9 : 12.07.2012, 20:36:49 »
Tän päivän aikaansaannoksia: koneesta ja laatikosta öljyt pois, laatikko irti ja kytkin irti ja laatikon päästä kardaanin laippa, että pääsee vaihtamaan vihdoin sen vuotavan stefan. Pitihän sen vaihteiston öljyntäyttöpropunkin kulmat tietysti pyöristyä joten hitsaamiseks meni tääkin.



Pitänee siivoilla autokatosta kun jatkaa, meinaa olla vähän ahasta ku kaikki levällään  :D

Laitetaan verrokkina vanha kytkin+asetelma vs. uudet, ihme ettei pahemmin luistanu tuo vanha  :o



Sitten näitä muita hankintoja, uudet siistimmät käytetyt etuvilkut ja vähän enemmän käytetyt tupakkimuovit etuoviin.



Luvassa vaiheittain oikeen takapyöränlaakerin vaihtoa, etujarrulevyt + palat, etujarrukilvet... Kaikkea pientä riittää  ::)
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #10 : 25.07.2012, 21:30:41 »
Etujarrupalat---CHECK
Takapyörän laakeri---CHECK (saattaa toimia käsijarrukii nyt paremmin, kun ei vuoda öljyt kengille  :D )
Kytkimen vaihto---CHECK

Kone ja laatikko meni myös paikoilleen, kunhan muisti ottaa tunkin pois kanittamasta moottorin ja vaihteiston väliä  ::)
Paljon kaikkia johtoja ja letkuja sai paikoilleen, mutta sitte tuli seuraava ongelma eli virtaa ei tule kun sillon tällön vaan vähän aikaa  :o, poppikoneen sai hetkiseksi päälle ja pyyhkijät, mutta sitte hävis taas virrat ja enää ei käynnisty. Pitää tarkistella ja puhistella maadotukset kaikkialta ja katella et kaikki virtapiuhat on kanssa kunnolla paikoillaan, yleismittarin ja paremman sähkökynän hajoamine ei paljoa tilannetta helpottanu.

Paria mutteria ja pulttia sai arvuutella, mut tällä hetkellä suurin ongelma on nuo muoviämpärin virrat. Tavotteena olis ollu et tänään ois saanu ajokuntoon, huomenna leimalle ja perjantaina omalla autolla Helsinkiin, mut täytyy se haave työntää romukoppaan ja lainata toista autoa pihasta, jos sieltä ens viikolla nyt sitte löytyis virrat.

Joku fiksumpi saa kertoa ehotuksia myös noitten virtojen katoamisen suhteen, sen jälkee kun kone ja laatikko oli otettu ylös laitoin uuden maadotuksen akulta samaan paikkaan ja lainakengällä plussaan kytkin mitä oli ennenkii, sillon toimi poppikoneet ja kaikki, sitte kerran ei enää virkannu mitään kun virrat kääns päälle, ei toimi puhaltimetkaa eikä mittaristoon tule valoja, ajovaloille tosin tulee virta kun mittasin suoraa pistokkeesta ja katkasijasta oli valot käännetty päälle.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

The moose

  • Vieras
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #11 : 25.07.2012, 21:36:51 »
onks kannen takapään maadotusjohdot kii.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #12 : 25.07.2012, 21:40:30 »
Ne laitoin melkein heit kun kone laskettiin paikoillee ja tarkistinkii vielä, tosin hyvä et mainitsit koska koitin yhtä varmaa virtajohtoa (tulee akulta ja koneen kohilla liitin) ja ei kynään tullu valoa, pitää vilkasta niitä huomenna.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #13 : 25.07.2012, 22:03:57 »
Moottorin etupuolella alla maadoitusjohto. Itsellä meni kyseinen johto poikki kun auto oli pari vuotias ja ei millään käyntiin ja muutenkin mittaristossa palo merkkivalot oudosti. Maajohdon vaihto ja kaikki OK.

edit: siis ei pyörittänyt starttia oollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2012, 22:24:15 kirjoittanut gubbe »

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88
« Vastaus #14 : 26.07.2012, 01:40:44 »
Siis mitään virtaeloa ei ole koko autossa, ainut mikä palaa on hanskalokeron valo kun sen avaa ja valojen pistokkeille menee virta kun kääntää katkasijasta, avaimesta kun kääntää ni mittaristoon ei tuu mitään valoja, puhallin ei pyöri ja soitin ei käynnisty.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

 

Elekma  Autoracing