Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 240 -87 TIC| Auto myyty

  • 52 Vastauksia
  • 26668 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Volvo 240 -87 TIC| Auto myyty
« : 28.06.2012, 20:06:09 »
Eli ostin kyseisen auton helmikuussa 2008 ensimmäiseksi autokseni. vuonna 2009, Intin aikana autolle tehtiin niin sanottu "käyttöauto restaurointi", eli vaidettiin helmat+ takakaaret, ja hitsailtiin runkopalkkeja ja lattiaa. auto myös maalattiin alkuperäisellä värillä, ja alusta + kotelot ruostesuojattiin.

Nippeli tietoa autosta:
 
240 GL -87
Tekniikka:

Nykyään B230FT + M90 (SRE kytkin)


Marraskuussa 2008



Heinäkuussa 2010



Kesällä 2012:





Nykyään 2014:


Alustan osaa:





Projektipäiväkirjan tein nyt, koska autoon rupean ranettaan tuota konetta enemmänkin, suunnitelmissa olisi, nyt ensin saada tuo omituinen käynti häiriö pois, joka on kiusannut vähän aikaa, ja josta kyselin tuolla viritys puolella:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20795.0

Vika on nyt pahentunut siten, että auto ei pysy ajossa käynnissä, kun kaasun päästää, tai kytkimen painaa pohjaan. tyhjäkäynti on sen kuuloista, ihan kuin olisi järkyttävällä nostolla oleva nokka, vaikka sielä ihan perus A nokka on.

Mikähän tuollaista tyhjäkäyntiä aiheuttaa? Ilmamassamittariko  ???

Tänään myös otin tankin anturipaketin irti, kun se tankin pumppu ei sanonut mitään, niin johtohan sieltä vaan oli mennyt  läpiviennistään poikki. Pumppu toimi, kun sille anto virtaa suoraan napoihin. Pitää huomenna metsästää jostain sopiva läpivienti, niin saa anturi paketin kasaan ja takaisin paikalleen.





Auto tosiaan on ollut mulla joka päiväisessä ajossa muutoskatsastuksen jälkeen, eli huhtikuun alusta asti. Ensin auto toimi pitkän aikaa oikein ja hyvin, ja ahtojakin oli silloin 0,7-0,8 bar. Nyt ahdot on laskettu n. 0,3-0,4 bar, mutta silti auto ei toimi kunnolla.  :'(

Huomenna jatkamme tutkimuksia, jos saan anturipaketin korjattua ja paikalleen...
« Viimeksi muokattu: 19.10.2014, 15:30:43 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #1 : 29.06.2012, 19:52:56 »
Tänään maalasin anturipaketin, johon faija teki pelle pelottoman taidoillaan uuden sähköjen läpiviennin.


Tutkin myös painepumpua, ja vaihdoin toisen pumpun paikalleen


Jos vaikka ylihuomenna olisi maali jo kuivanut, ja anturipaketin saisi takaisin paikalleen. Toivotaan, ettei kaikki bensa ole tankista vielä silloin karannut.   :D

Sitten voikin alkaa ettimään vikaa muualta. Epäilen edelleen ilmamassaa, mutta en ole sitä saanut vielä mitattua paremmin/kokeiltua toisella anturilla, kun toi tankkilaite on ollut irti.

Minkäs arvoisia sytytystulppia potukka on näissä käyttänyt?

Itellä on tällä hetkellä 6 arvon tulpat.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2012, 23:34:12 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #2 : 29.06.2012, 23:24:11 »
Sullakun on tankki ja anturit irti, niin voisitko ottaa kuvia siitä "kruunusta" ja siitä miten se sinne tankkiin tulee kiinni? Mropilla on jonkinlaisia kuvia, mutta silläkään ei tainnu olla sen tarkemmin.
No kun halvalla sai.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #3 : 30.06.2012, 10:43:19 »
Sullakun on tankki ja anturit irti, niin voisitko ottaa kuvia siitä "kruunusta" ja siitä miten se sinne tankkiin tulee kiinni? Mropilla on jonkinlaisia kuvia, mutta silläkään ei tainnu olla sen tarkemmin.
Tässä on nyt varaosa tankista kuvat, miten se kruunu on kiinni, (En saanut autossa kiinni olevasta tankista hyviä kuvia).

Eli se kruunu:



Tankissa oleva reikä:



Kruunu asetetaan tohon anturipaketin päälle siihen reikään, ja tota kruunua pyöräytetään sen verran, että nuo kruunun
"lipareet" menee noiden tankissa olevien pelti taitosten alle.




Ja lopuksi omat erikoistyökalut kruunun avaukseen  ;):

« Viimeksi muokattu: 06.08.2012, 23:36:42 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #4 : 30.06.2012, 10:46:05 »
Kiitoksia :) Omasta kaksatasesta paikkasin 2-komponentti liimalla tulo-putken kun siihen yllättäen tullu reikä  ;D Jossain kohtaa pitäis ottaa tankki irti, niin hyvä etukäteen tietää vähän miten aukee :)
No kun halvalla sai.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #5 : 02.07.2012, 13:42:14 »
Tänään sain tankkilaitteen paikalleen, sekä painepumpun takaisin pohjaan kiinni. Kävin koeajolla, niin lievää nykimistä on vielä havaittavissa, ja se tyhjäkäynti kylmällä koneella on jotain todella jäätävää. kokeilin vaihtaa IMM, mutta ei vaikutusta, tulpan johdot vaihdoin uusiin volvolaisiin, ei vaikutusta, pitänee hakea vielä tulpat+ virranjakajan kansi sekä pyörijä uudet, niin näkee toimiiko vieläkään, vai onko kannen lämpötila anturi rikki...  ??? No tästä on hyvä jatkaa.
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #6 : 03.07.2012, 12:33:51 »
Tänään sain tankkilaitteen paikalleen, sekä painepumpun takaisin pohjaan kiinni. Kävin koeajolla, niin lievää nykimistä on vielä havaittavissa, ja se tyhjäkäynti kylmällä koneella on jotain todella jäätävää. kokeilin vaihtaa IMM, mutta ei vaikutusta, tulpan johdot vaihdoin uusiin volvolaisiin, ei vaikutusta, pitänee hakea vielä tulpat+ virranjakajan kansi sekä pyörijä uudet, niin näkee toimiiko vieläkään, vai onko kannen lämpötila anturi rikki...  ??? No tästä on hyvä jatkaa.
Auto korjasi itse itsensä, ja toimii nyt oikein. Ohjainbokseilla kesti vaan vähän aikaa opetella tavoille, pumpun korjauksen jälkeen...  :o
Tulevaisuuden suunnitelmista voisin sanoa sen verran, että tulossa on megaa, alucuuleria, ja isompaa turboa (hx 35:sta keteltu). Jos ensi talvena aloittaa sen vaihto operaation ja tän kesän ajelis vielä kun laite toimii.

Mutta tässä ois uusia kuvia auton nyky ulkoasusta:







Isompaa/parempaa vannetta pitänee varmaankin hankkia, kun noi kopio virgot ei kyllä oo mistään kotosin.  ;)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #7 : 16.07.2012, 20:37:13 »
No nii, pitäs muutama osa hankinta tehdä ensi talven virityksiä varten, joten mitä mieltä olette/onko kyseiset osat fiksuja hankintoja, vai kannattaako katella jotain muun merkkistä tilalle:

- plx laajakaista lambda Tilattu sittenkin innovate MTX-L
- megasquirt 1 v3
- Johtosarja
- megaa varten suorasytkä puola, mutta mikä on järkevä?  ???
   Tämä       vai      tämä



Mitä muita antureita tarvitsee lisäksi? kelpaako lh:n alkuperäinen kannen/veden lämpöanturi myös megalle?
Entä, miten tuon trikkeröinnin saa toteutettua tuolla volvon alkuperäisellä lh vauhtiksella, onko se vr vai hall tyyppinen?
« Viimeksi muokattu: 17.07.2012, 19:40:32 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #8 : 16.07.2012, 20:38:46 »
Imuilman lämpöanturi ja mahd. tujumpi MAP jos et jo Megan mukana tilaa sitä 4bar MAPpia. Ja käsittääkseni se LH:n YKK-anturi on vr-tyyppinen. Alkuperäinen vedenlämpöanturi kelpaa kyllä.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2012, 20:40:42 kirjoittanut Elk »
Jäitä housuun!

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #9 : 16.07.2012, 20:49:38 »
Imuilman lämpöanturi ja mahd. tujumpi MAP jos et jo Megan mukana tilaa sitä 4bar MAPpia. Ja käsittääkseni se LH:n YKK-anturi on vr-tyyppinen. Alkuperäinen vedenlämpöanturi kelpaa kyllä.
megan kanssa olisi tarkoitus tilata tuo 4bar MAPpi. Mites tuo sytkän ohjaus tuossa megassa sitten toimii, antaako se vakiona puolan ohjauksen? ja mitä modauksia tolle megalle pitää tehdä, että saa tommosen suorasytkä puolan laittaa?
(ja olen lukenut mega manuaalia, niin suomeksi, kuin englanniksikin, mutta ei vaan aukea jutun juju tuon sytkän osalta. :()
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #10 : 16.07.2012, 20:55:23 »
EDIS:hän ois hukkakipinä. Mutta ite en ole Megaan pintaraapaisua syvemmin perehtynyt, eli oon vähän väärä mies vastailemaan. VR-anturilla triggeröidessä tarvi modin sytkäpuolelle muttakun ei äkkiseltään muista, minkä.
Jäitä housuun!

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #11 : 16.07.2012, 21:16:42 »
Tilaat v3 levyllä olevan megan niin siihen ei tarttee modeja vr anturille kun tekee ohjeitten mukaan kytkennän jolloin voit käyttää orggis anturia vauhtipyörällä. Imuilmananturiksi motonetistä cossusierran anturi ja tps 850 volvosta. Laajakaista lambda olisi hyvä olla myös  :)

Edit: Tolla vr triggeröinnillä saat hukkakipinän, ostat sellasen vag puolan jossa sytytyksenohjaus itsessään niin saat sen suoraan toimimaan megasta kun laittaa sytkälähtöihin 100-300ohmin ylösvedot.
940 classic
Amazon -68

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #12 : 16.07.2012, 21:49:49 »
Tilaat v3 levyllä olevan megan niin siihen ei tarttee modeja vr anturille kun tekee ohjeitten mukaan kytkennän jolloin voit käyttää orggis anturia vauhtipyörällä. Imuilmananturiksi motonetistä cossusierran anturi ja tps 850 volvosta. Laajakaista lambda olisi hyvä olla myös  :)

Edit: Tolla vr triggeröinnillä saat hukkakipinän, ostat sellasen vag puolan jossa sytytyksenohjaus itsessään niin saat sen suoraan toimimaan megasta kun laittaa sytkälähtöihin 100-300ohmin ylösvedot.

Eli jos ostan tuolla v3 levyllä olevan megan, niin tämä puola kelpaa? ja mitä tarkoitat tuolla ylösvedolla? vastus megan ja puolan välille vai  ???
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #13 : 16.07.2012, 22:11:24 »
Eli jos ostan tuolla v3 levyllä olevan megan, niin tämä puola kelpaa? ja mitä tarkoitat tuolla ylösvedolla? vastus megan ja puolan välille vai  ???

Juurikin tuo puola. Vastus tulee megaan levyyn, 5v ylösveto sytkälähtöön. Megamanualissa ja finsquirtilla juttua  :) Toki tuo puola toimii myös vanhemmalla levyllä mut siihen pitää rakentaa modi et toimii se vr anturi ja siinä on huonommat häiriösuojaukset.
940 classic
Amazon -68

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
« Vastaus #14 : 16.07.2012, 22:24:51 »
Juurikin tuo puola. Vastus tulee megaan levyyn, 5v ylösveto sytkälähtöön. Megamanualissa ja finsquirtilla juttua  :) Toki tuo puola toimii myös vanhemmalla levyllä mut siihen pitää rakentaa modi et toimii se vr anturi ja siinä on huonommat häiriösuojaukset.
Selvä homma, kiitos neuvoistasi.   O0
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

 

Ateho  Elekma