Tähän on kaksi tapaa elikkä joko korjata ja täyttää entiset/vaihtaa purkuosat tai rakentaa sähköiset säätimet.
Itse olen tehnyt molemmat ja voin sanoa että jos aikoo autoa pitää enemmän kuin yhden katsastuksen ovat sähköiset hintansa arvoiset.
1. vanhojen korjaus tai purkuosien laitto.irroita säätö umpiosta, helpointa kun irroittaa ensin umpion rungosta ja sitten irroittaa säätimen, se on kiertämällä kiinni, aukaise 1/4 kierrosta ja vedä pois säätimen kara on heijastimessa kiinni kuulalla jonka saa pullautettua ulospäin sivulle pois kolostaan.
Irroita molemmat säätimet umpioista ja katso onko niissä letkujen tai ilmaus nastan luona murtumia, yleensä siinä ilmausnastan juuressa on murtuma josta nesteet pääsee pois. jos näyttää ehjältä ei tarvitse kuin kokeilla täyttää ilman mitään liimailuja jos halkeamat on havaittavia superepoksia vaan tai muuta tiukkaa liimaa niihin.
säädön täyttö alkaa sillä että irroitat auton sisällä olevan säätimen ja käännät säätimen tappiinsa eli sinne kakkoseen. Menet säätimien luo ja vedät ilmaus nystyrät irti ja et hävitä niitä. vedä säätökara täysin ulos, lukitse se ääriasentoon vaikka lukkopihdeillä.
sama molemmille ja kun karat on ääriasennossa paine ilmalla ilmaus reikiin puhallus että säätöjen tiivisteet varmasti ovat paikoillaan ulkoasennossa.
Apulainen olisi kätevä kun täytät järjestelmää sillä jos letkut ovat aivan tyhjät saat ruiskuttaa niihin reilusti ilmausreijästä glykolia, suolausneulallinen ruisku on paras, ainehhan ei mene letkuun jos sisäsäätimen ilmausnastaa ei aina avaa joten apulainen voisi olla toisessa päässä katsomassa kun alkaa nestettä tulla säätimelle niin sulkee ilma nystyrän.
kun letkut ja säätimet ovat täynnä paina ilmanystyrät tiukasti kiinni ja vapauta lukitut karat, ne painuvat hieman sisään mutta se on asiaan kuuluvaa. pyydä apuria säätämään sisältä ja katso että säätimet liikkuvat ja samalla voit katsoa että nestettä ei tihku ulos mistään. säätimen liike on ihan milleissä ei senteissä.
jos toimii niin säätimet kiinni umpioihin ja paketti kasaan.
Tämä oli ehkä hätänen ohje mutta siinä pää piirteet.
2. asentaa sähkösäätöTämä nelisatasen ajovalojen säätöongelma on nyt itselläni ajankohtainen. Katsastussetä merkkasi rekisteriotteeseen korjauskehoituksen, koska nestesäätöinen ei toimi. Se ei ole toiminut vuosikausiin, mutta ennen sitä ei merkitty mihinkään, joten ei tarvinnut korjata.
Ajattelin, etten lähde täyttelemään mitään nesteitä, koska tällainen ratkaisu ei ole pysyvä, vaan vuotoja tulee jatkossakin olemaan ja järjestelmää saisi olla täyttämässä joka vuosi.
Ostin siis Motonetista Hellan yleissäätimet (282-211). Niiden pitäisi mennä suoraan alkuperäisien tilalle.
(Kuva poistettu lainauksesta.) (Kuva poistettu lainauksesta.)
Tarvitaan siis joku yksinkertainen potikka ohjaamoon. Moottorille tarvitsee vetää vaan maa, plussa sekä säätimeltä tuleva signaali ja nämähän saa vaikka valojen sulakkeelta.
Sitten se oleellinen kysymys: mistä saisi näitä käytännössä kaikista autoista löytyviä lukkiutuvia liittimiä? Liittimen tyyppi selvinnee kuvista. Motonetissä ei ainakaan tienneet niistä mitään, vaikka näitä löytyy tosiaan joka merkeistä.
Projekti etenee. Hommaan tuli vaikeusastetta lisää kun moottorit eivät sopineetkaan umpioon suoraan. Moottorin "kynnet" olivat hieman lähempänä runkoa, joten jouduin ottamana umpiot pois ja työstämään hieman reikää, jotta moottori meni paikoilleen. Onneksi umpion muovi on elastista ja antaa periksi kun hieman tekee koloa. Myös säätöruuvi piti ottaa vanhasta, koska uudessa pää oli paksumpi, eikä mennyt hahloon. Säädin ruuvin 16mm mittaiseksi, joka näyttäisi olevan suurin piirtein kohdallaan. Sain moottorit menemään ihan napakasti kiinni loppujen lopuksi. Kokeilin vielä 12V virtalähteellä, että säätö toimii ja umpio liikkuu sähkön voimin.
Huomasin myös, että samalla minulta hävää valojen perussäätö mekaanisesti. Ainoa mahdollisuus on ottaa moottori irti ja kääntää näitä ruuveja. Homma on käytännössä liian hankalaa, joten yritän laittaa keskikonsoliin pari monikierrostrimmeriä, josta säädetään valot perusasentoon silloin kun kuorman mukaan muuttuva korkeussäätö on nollassa (=säätöjohdossa täysi jännite).
Nyt siis projekti on siinä vaiheessa, että moottorit on kiinni ja rintapellin läpi on vedetty johdot mekaanisen säätömurikan viereen. Tänään on tarkoitus mennä ostamaan nämä monikierrostrimmerit. Tarkoitus on kuormansäätö kytkeä aluksi kiinteästi 0-asentoon ja sitten näillä trimmereillä säätää perusasento kohdalleen. eBaysta tilasin Golfin kojetaulun säätimen, jonka sitten isken loppuvaiheessa väliin. Toivottavasti onnistuu. Projekti ei ole niitä helpoimpia.
No niin, taas projekti askeleen verran pidemmällä, ainakin toivottavasti. Rakentelin tuossa tänään säädinyksikön, joka tulee sijoitettavaksi samaan paikkaan entisen mötikän kanssa, eli siihen irroitettavaan "laatikkoon", joka on kahdella ruuvilla keskikonsolissa kiinni. Tässä huonolaatuinen kamerakännykkäkuva säätimestä:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Vasemmalle puolelle tulee jännite +12V sekä maa. Keskellä on kaksi pistoketta: toinen vasemman ja toinen oikean umpion säätömoottorille. Siniset osat ovat trimmereitä, joilla on tarkoitus laittaa säädöt kohdalleen kuormansäädön (kuvassa näkyvä potentiometri) ollessa äärimmilleen oikealla. Mittari on kiinni oikeaan umpioon menevässä töpselissä ja säädin jännitteet kokeeksi 9 volttiin.
Jännitystä riittää vielä ihan kerrakseen. En tiedä, onko säätöalue kohdallaan. Esimerkiksi se, paljonko valokeila laskeutuu volttia kohden, on vaan kokeiltava. Vaihdan tarvittaessa kiintovastuksia piirilevyllä, jotta saan alueen kohdalleen. Siksi en voi oikein tässä vaiheessa vielä julkaista kytkentäkaaviota.
Menin tilaamaan jo golfin säätimen, mutta se voikin jäädä tarpeettomaksi, koska rakentelin itse koko säätöyksikön ja laitoin samalla ihan vakiopotikan tuohon.
Tänään sitten viimeistelin auton sähköjohdotuksen. Nyt ei ole riemulla rajaa
säätö tuntuu toimivan loistavasti. Säädin umpiot moottoreiden ruuveista suurinpiirtein kohdilleen. Hienosäätöä voi tehdä keskikonsolin säätimestä ja sitten kuormansäätö toimii kunnolla, joten valot saa näyttämään todella alas haluttaessa. Luulis katsastusmiehelle kelpaavan.
Enää on koteloimatta tuo rakentamani säätöyksikkö. Mietin, laitanko siihen tilaamani VW:n säätimen vai jätänkö yleispotentiometrin. Joka tapauksessa säätöyksikkö on nyt neljällä töpselillä kiinni, joten homman voi tehdä vaikka keskitalvella sisällä. Poliisi ei varmaan kitise, mikäli ratsiaan joudun, jos viimeistely on hieman kesken kun säätö kuitenkin toimii.
Ajattelin laittaa ohjetta jakoon muillekin, mutta mikähän olisi ns. pitkäaikainen säilytyspaikka näille sähkökytkennöille? Tälle foorumille ei kai voi tallettaa kuvaa suoraan, vaan ne pitää laittaa linkkeinä.
EDIT: paikka löytyi, joten tässä vähän kytkentää:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Nuo 2kOhm trimmerit on tarkoitettu valojen perussäätöön käyttösäädon ollessa yläasennossa (=täysi jännite). Käyttösäädöllä sitten pudotetaan valokeilaa alas kuorman mukaan.
EDIT2: hankalinta tuossa projektissa taitaa olla umpion "murjominen", jotta tämän moottorin saa paikoilleen. Toinen ikävä vaihe oli johtojen vetäminen rintapellistä läpi. Kumin takaisin laittaminen ei ole ihan yksinkertaista. Saippua auttaa asiaa hieman.
Maadoitukse löytyivät seuraavasti: kuskin puolen moottori maadoitetaan akun miinuskenkään. Apukuskin puolella on lähellä maadoitusruuvi, johon sain sen suoraan kiinni. Säätöyksikön maa oli hankalampi, mutta sillekin löytyi hyvä paikka: ratin alla on ruuvi, jolla ympärillä oleva muovisuojus on kiinni. Laitoin maadoituslenkin tuonne muovin alle ja lenkistä ruuvi läpi. Tuo toimi hyvin.
Käyttöjännite löytyi sulakerasiasta sellaisesta sulakkeesta, joka meni mm. pissapojalle ja lampunpesureille.
Tuohan se on ja tässä vielä suora linkki varaosaan: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/508002/11
Moottorille tulee kolme johtoa. Liitin on sellainen, etten löytänyt siihen sopivaa vastakappaletta, mutta homma hoitui abikoilla ja kutistesukalla.
Tässä vielä selvyyden vuoksi liittimen merkintöjen selitykset:
56b = käyttöjännite (12V)
G = ohjaus
31 = maa
On niin ovelasti merkitty, että piti googlettaa, jotta kytkentä selvisi. Olen yrittänyt merkitä ne tuohon kytkentään, mutta harakanvarpaistani ei välttämättä saa kovin hyvin selvää.
Käyttöjännitteen taso ei ole kriittinen kunhan ohjausjännite muuttuu samassa suhteessa. Esimerkiksi käyttöjännitteellä 12V ja ohjauksella 6V on moottorin asento sama kuin käyttöjännitteellä 14V ja ohjauksella 7V. Kummassakin tapauksessa siis ohjaus on 50% käyttöjännitteestä, jolloin moottorin tappi on keskiasennossa. Ymmärsiköhän kukaan tästä sepustuksesta mitään 
EDIT: ja vielä muistutuksena, että uudesta moottorista se kuminen o-rengas veks ja myös se säätöruuvi pitää ottaa siitä vanhasta nestetoimisesta. Uudessa on kuula liian suuri, joten se ei mahdu hahloon. Lisäksi moottori on survottava umpioon vähän väkisten. Itse jouduin työstämään umpiota hieman. Tätä työvaihetta on vaikea selittää. Käytännössä sen sitten vasta huomaa.
EDIT: Koko juttu löytyy nyt facebook-profiilistani: http://www.facebook.com/vesa.pekkarinen?v=app_2347471856