Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)

  • 33 Vastauksia
  • 15892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« : 16.09.2012, 10:23:12 »
244 -82 Volvossa on kaasarissa joku vika. Ei oikeestaan juurikaan innosta alkaa selvittämään/korjaamaan. Muistan nähneeni tällä foorumilla vuosia sitten jonkun keskustelun tuon kaasarikoneen muuttamisesta ruiskukoneeksi. En vaan löytänyt kyseistä keskustelua.

Eli miten temppu tehdään?
Mitä pitää vaihtaa?
Mistä niitä saa ja mihin hintaan?

Auto on tekniikaltaan hyvä muutamaa pikkuvikaa lukuunottamatta. Harrastelija on uusinut mm. alustan. Koppakin on lujaksi hitsattu. Vähän kolhuja siellä täällä ja ruosteen alkua ovissa. Ei siis ole niin väliä onko auto alkuperäinen vaiko ei. Tämä oli viime talvena mulla käyttöautona. Maaliskuussa kävi sitten niin, ettei ottanut kierroksia kuin jotain 2000. Pari kertaa siirtelin pihassa sivummalle. Huhtikuun jälkeen ei ole enää lähtenyt käyntiin ja leimakin loppui. Nyt kun on talvi taas tulossa ja ei raaski museokuntoisella autolla ajella niin rupesin kiinnostuun tästä isolohkosta. Katoin, että tulpat saa kipinää. Seuraavaksi katoin ruuttaako bensapumppu ainetta. Hyvin lähti pumpulta eteenpäin. Seuraavaksi irrotin kaasarista ilmanottoputken. Ihmettelin kun kaasarin (strömppä) sisällä on joku "mötikkä". Kiilasin "mötikän" ylös ja kokeilin startata. Hörähti saman tien käyntiin ja otti kierroksia normaalisti. Laskin taas mötikän alas ja heti sammu. En tiedä liittyykö tuo sylinterimäinen mötikkä kylmäkäynnistykseen vaiko ei, mutta kone ei kai saa palamiseen happea kun se on edessä. Varmaan joku pikkuvika. Mut en jaksanu ottaa kaasaria auki. Varsinkin kun auto on aika nuhanen tolla kaasarilla vaikka bensaa palaa ihan tarpeeksi. Ruiskulla sais tehoa lisää sen 30-40 heppaa ja kulutus kai tippuis sen 2l/100km.

Jos et jaksa kirjoittaa niin saa soittaakkin o4o0viiva125903.
Asun Hämeenlinnassa.
Kiitoksia avusta.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012, 22:31:07 kirjoittanut kim75 »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #1 : 16.09.2012, 10:49:20 »
Onhan tuo temppu tehtävissä. Jos meinaat mekaanisen k-jetin laittaa niin menee myös kansi vaihtoon. Helpoiten homma käy siten että ostat jostain ruisku volvon josta siirrät kaiken tarpeellisen kerralla. Yksittäisten osien haaliminen on hidasta ja kallista.

Se kaasuttimen liikkuva mäntä toimii alipaineella. Sen tarkoitus on säätää ilman määrää tarpeen mukaan. Tekee käytöstä sulavampaa ja tasoittaa koneen käyntiä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #2 : 16.09.2012, 11:01:27 »
Vaikka periaatteessa pidän erittäin hyvänä ideaa ruiskusta, en tekisi tuota muutosta kuten olet suunnitellut. Näkisin hommassa pari fiksua viahtoehtoa, eli 1: kokeilet hakea römppään uuden kalvon ja tiivisteet ja pistät kasaan, tuo männän (eli mötikän) liikkumattomuus viittaisi juurikin kalvon vikaan (tai sitten ryyppy on jumissa). 2: laitat sähköruiskun, esim LH2.2 740:stä jolloin ei tartte ottaa kantta irti tai vaihdella vauhtipyörää, virranjakajan kanssa joutuu tosin vähän askartelemaan. Tai sitten 2b: LH2.4, jolloinka tarttee vauhtipyörä vaihtaa, mutta olisi oikeasti toimiva ruisku.

K-jettikin on ihan OK vaihtoehto, siinä vaan tosiaan tarttis melki se kansi vaihtaa että tulee hyvä, ja hyväkuntoisen k-jetin löytäminen tuntuu olevan hankalaa... Mikäli tykkäät että kannen vaihto ei ole paha homma niin sitten haeskelemaan joku toimiva k-jettikone josta otat kannen ja ruiskun kaikki settinä, ja bensapumput (tai ainakin auton alta painepumpun).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #3 : 16.09.2012, 12:16:05 »
Mä voin myydä sulle joko koko K-jetronic ruiskun tai strömberg kaasarin :)

K-jetistä uupuu vain suuttimet muuten on täydellinen.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Liina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #4 : 16.09.2012, 18:36:55 »
Oma kommentti menee vähän ohi alkuperäisen aiheen, mutta se kaasutinvaiva on kyllä nopeasti ja helposti korjattukin. Menee aikaa ehkä 10 minuuttia ja rahaa sen verran mitä uusi alipainekalvo maksaa (oliskohan jotain 10 euron luokkaa).

Olisihan se ruisku tietysti mukavampi kuin vanha muuttuvakurkkuinen kaasutin, mutta kannattaa silti mietttiä kannattaako nähdä se vaiva ruiskuksi muuttamiseksi, jos kaasuttimen korjaus sujuu huomattavasti halvemmalla, helpommin ja nopeammin.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #5 : 16.09.2012, 20:57:57 »
1 vaihtoehto on että ostat jostain solexin tai pierburg kaasarin (löytyy b200k koneista). Moottori kulku piristyy paremmalla kaasarilla ja ongelma muutenkin ratkaistu :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #6 : 16.09.2012, 22:13:31 »
1 vaihtoehto on että ostat jostain solexin tai pierburg kaasarin (löytyy b200k koneista). Moottori kulku piristyy paremmalla kaasarilla ja ongelma muutenkin ratkaistu :D

Minkälaiseksi tehot ja kulutus muuttuu paremmalla kaasarilla? Kasvaakohan kulutus enemmän kuin tehot. Yhdessä rassissa on tuplaweberit ja soppaa menee yli 20 litraa satkulle. Sellaisia bensarosvoja ei tarvita enempää taloon.

Minkälainen homma on laittaa tollanen b200k kaasari kiinni?

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #7 : 16.09.2012, 22:22:11 »
Vaikka periaatteessa pidän erittäin hyvänä ideaa ruiskusta, en tekisi tuota muutosta kuten olet suunnitellut. Näkisin hommassa pari fiksua viahtoehtoa, eli 1: kokeilet hakea römppään uuden kalvon ja tiivisteet ja pistät kasaan, tuo männän (eli mötikän) liikkumattomuus viittaisi juurikin kalvon vikaan (tai sitten ryyppy on jumissa). 2: laitat sähköruiskun, esim LH2.2 740:stä jolloin ei tartte ottaa kantta irti tai vaihdella vauhtipyörää, virranjakajan kanssa joutuu tosin vähän askartelemaan. Tai sitten 2b: LH2.4, jolloinka tarttee vauhtipyörä vaihtaa, mutta olisi oikeasti toimiva ruisku.

K-jettikin on ihan OK vaihtoehto, siinä vaan tosiaan tarttis melki se kansi vaihtaa että tulee hyvä, ja hyväkuntoisen k-jetin löytäminen tuntuu olevan hankalaa... Mikäli tykkäät että kannen vaihto ei ole paha homma niin sitten haeskelemaan joku toimiva k-jettikone josta otat kannen ja ruiskun kaikki settinä, ja bensapumput (tai ainakin auton alta painepumpun).

Kai tota nykyistä römppää vois kokeilla korjata ennen kuin sen vaihtaa. Olishan se parempi arkistoida ehjänä kuin sökönä. Kuitenkin houkuttas enempi tuos ruisku. Kantta tai vauhtipyörää en jaksa ajatella vaihtoon. Eihän nekään kauheen isoja hommia oo jos osais. Tai osaanhan minä ajan kanssa, mutta menee hermot. Ja toisaalta jos alkaa konetta irrottaan niin tulee houkutus saman tien laittaa sinne kokonaan uusi pata ja homma karkaa lapasesta (taas).

Tuo vaihtoehto 2A kuulostaa helpoimmalta. Eli sähköruisku, esim LH2.2 740.Saako niitä helposti ja mitä niistä joutuu maksamaan? Entä mitähän tuolle virranjakajalle pitäs tehä?

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #8 : 16.09.2012, 22:42:31 »
Minkälaiseksi tehot ja kulutus muuttuu paremmalla kaasarilla? Kasvaakohan kulutus enemmän kuin tehot. Yhdessä rassissa on tuplaweberit ja soppaa menee yli 20 litraa satkulle. Sellaisia bensarosvoja ei tarvita enempää taloon.

Minkälainen homma on laittaa tollanen b200k kaasari kiinni?

Tuo on ihan bolt on homma. Serkku teki tuon homman volvo 240 jossa oli oireileva strömberg, ja laittoi siihen b200k moottorista kaasarin ja sanoi että meno parani mukavasti eikä kulutus noussut yhtään (kuulemma).

Tehoista on vaikea sano mutta kyllä mä luulen että 1-2hv tulisi lisää.

Esim. autowiki sanoo että teho eroista näin.. niissä on kylläkin eri nokkakin.

-b230a = 110hv Strömberg ja A-nokka vissiin
-b230k = 116hv Solex-sisac ja K-nokka vissiin.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2012, 22:44:28 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #9 : 17.09.2012, 07:51:02 »
Paitsi että B200K:n siksakin laittamalla 2,3L koneeseen kerjää vain laihaa seosta. Ja miks laittaa siksakki, kun samaan imusarjaan menee Weber DGV. K-nokkaa ei kaasarikoneissa ole ollut, B230K:ssa on muistaakseni L- tai Y-nokka.

Itsehän unohtaisin myös tuon K-jetin ja laittaisin LH-jet 2.4:n.
Jäitä housuun!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #10 : 17.09.2012, 15:54:06 »
Tuo vaihtoehto 2A kuulostaa helpoimmalta. Eli sähköruisku, esim LH2.2 740.Saako niitä helposti ja mitä niistä joutuu maksamaan? Entä mitähän tuolle virranjakajalle pitäs tehä?
LH2.2 ja 2.4 käytännön erot ovat järjestelmien tapa "lukea" koneen asento, 2.2 lukee sen virranjakajan hall-anturista, 2.4 taas vauhtipyörältä. 2.2 ongelma on saatavuus, eli tartteis löytää 740, joka on 89/vanhempi, jossa olisi silti lambdasäätöinen sähköruisku. Näitä ei ole riesaksi asti. Jakajan modaaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että olisi tarvis etsiä 240 hallianturillinen jakaja (jollainen sulla itse asiassa taitaa jopa olla?), ja jumittaa siitä sekä keskipako- että alipaine-ennakonsäädöt jumiin. Muuten jakaja käy suoraan, ainakin se versio jonka olen itse nähnyt muutamissa 240:eissä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #11 : 17.09.2012, 16:08:51 »
Paitsi että B200K:n siksakin laittamalla 2,3L koneeseen kerjää vain laihaa seosta. Ja miks laittaa siksakki, kun samaan imusarjaan menee Weber DGV. K-nokkaa ei kaasarikoneissa ole ollut, B230K:ssa on muistaakseni L- tai Y-nokka.

Itsehän unohtaisin myös tuon K-jetin ja laittaisin LH-jet 2.4:n.

Ei tämä DVG huono vaihtoehto ole :) kalliimpi ja isompi kulutteinen kylläkin.
Mulla on ollut väärä tieto sitten tuosta nokasta.. Täältä forumilta olen tiedon saanut :)

Ajattelin vaan että saisi ainakin auton toimimaan jos hankkii toimivan kaasarin, ku tässä topicissa on kuitenkin ongelmasta kyse eikä virityksestä.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #12 : 17.09.2012, 19:36:05 »
Ei tämä DVG huono vaihtoehto ole :) kalliimpi ja isompi kulutteinen kylläkin.
Mulla on ollut väärä tieto sitten tuosta nokasta.. Täältä forumilta olen tiedon saanut :)

Ajattelin vaan että saisi ainakin auton toimimaan jos hankkii toimivan kaasarin, ku tässä topicissa on kuitenkin ongelmasta kyse eikä virityksestä.

No kyllä sitä tehoakin sais olla etenkin jos samalla tiputtaa kulutusta ja päästöjä.

Alkaa vaan olemaan noita vaihtoehtoja niin monia, että pää on jo pyörällä.

Koitin motonetista tilata tuota kalvoa ja paljon muutakin osaa. Eipä vaan ollut varastossa juuri mitään kolmeen autoon johon yritin tilata. Mistä tuon kaasarin kalvon saa heti? Entä tuulilasinpyyhkijän moottorin?

Saapikos jostakin uusia kaasareita?

Fordiin löysin huippusivuston. Tosin en tiedä onko noilla oikeesti tavaraa hyllyssä... http://www.motomobil.com/taunus-mk1-mk3,2274.html
Jos joku tietää volvoon samanlaisen kioskin niin kiitos linkistä!

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #13 : 17.09.2012, 20:06:04 »
No kyllä sitä tehoakin sais olla etenkin jos samalla tiputtaa kulutusta ja päästöjä.

Alkaa vaan olemaan noita vaihtoehtoja niin monia, että pää on jo pyörällä.

Koitin motonetista tilata tuota kalvoa ja paljon muutakin osaa. Eipä vaan ollut varastossa juuri mitään kolmeen autoon johon yritin tilata. Mistä tuon kaasarin kalvon saa heti? Entä tuulilasinpyyhkijän moottorin?

Saapikos jostakin uusia kaasareita?

Fordiin löysin huippusivuston. Tosin en tiedä onko noilla oikeesti tavaraa hyllyssä... http://www.motomobil.com/taunus-mk1-mk3,2274.html
Jos joku tietää volvoon samanlaisen kioskin niin kiitos linkistä!

Se on ymmärrettävää koska takaveto volvon moottorit ja niiden osat sopii kaikki ristiin :2funny:

Eli kaasarit, ruiskut, kannet yms osat sopii kaikki ristiin koneesta riippumatta :) (siis näissä uudemmissa satasarjan ja kymppisarjan koneissa)

Mutta tosiaan jos bensan kulutus on numero 1 niin suosittelen sitten ruiskua joko K-jetronic tai LH-jetronic. mulla on 3 perustelua.

1. Bensankulutus pienempää.
2. Teho kasvaa :)
3. Toiminta varmuus ku on kerran säädetty. Varsinkin K-jetronic

Ainoa huonopuoli on että joutuu kerta sijoituksena laittamaan isomman summan ja joutuu näkemään vaivaa asennuksessa.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #14 : 17.09.2012, 22:30:59 »
Se on ymmärrettävää koska takaveto volvon moottorit ja niiden osat sopii kaikki ristiin :2funny:

Eli kaasarit, ruiskut, kannet yms osat sopii kaikki ristiin koneesta riippumatta :) (siis näissä uudemmissa satasarjan ja kymppisarjan koneissa)

Mutta tosiaan jos bensan kulutus on numero 1 niin suosittelen sitten ruiskua joko K-jetronic tai LH-jetronic. mulla on 3 perustelua.

1. Bensankulutus pienempää.
2. Teho kasvaa :)
3. Toiminta varmuus ku on kerran säädetty. Varsinkin K-jetronic

Ainoa huonopuoli on että joutuu kerta sijoituksena laittamaan isomman summan ja joutuu näkemään vaivaa asennuksessa.

No täytyy katella sitte autoa jossa olis k-jetronic. Tai sitten konetta tai osia. Laita yv:nä mitä pyydät k-jetronicista. Oletan tietty, että se on hyväkuntoinen. Suuttimia kai saa jostakin?

Mitäs pikkuviriä kanteen kannattaa tehdä samalla kun sen vaihtaa/vaihdattaa?

 

KL-varaosat  Race.fi