Vannetukku  Varaosa.fi

Kirjoittaja Aihe: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut  (Luettu 2681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spinner

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Auto on 2001 V70 2.4 170hv automaatti, ajettu 190tkm.

Ongelma on seuraavanlainen: Kun kone on lämmin, alkaa öljynpaine valo palaa. Kylmällä koneella ei pala. Vaihdoin autoon viikonloppuna uuden öljynpaineanturin ja öljypohjan + imuputken tiivisterenkaat. Samalla putsasin imusihdin. Vika ei poistunut.

Laitoin öljynpainemittarin kiinni ja totesin että lämpimällä koneella öljynpaine tyhjäkäynnillä on n. 2,5 bar ja kierroksilla nousee +6 bar. Hetken käyttämisen jälkeen paine alkaa "hiipua", eli paine ei enää nouse kierroksilla yli 2bar. Kun auton sammuttaa ja käynnistää samantien uudestaan, on paineet taas ihan normaalit. Mutta sitten taas muutaman minuutin käyttämisen jälkeen paineet alkavat tippua.

Missäköhän voisi olla vika? Miksi paineet on hyvät heti uudelleen käynnistyksen jälkeen? Voisiko olla öljypumppu tai pumpun paineensäätöventtiili? Pääseekö venttiiliin helposti käsiksi ja pystyykö sen avaamaan?
« Viimeksi muokattu: 01.10.2012, 09:07:25 kirjoittanut Spinner »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5308
  • Sukupuoli: Mies
  • www.carcom.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma
« Vastaus #1 : 24.09.2012, 17:41:02 »
Öljypumpun saat käteen, kun irroitat ensin jakohihnan ja sen jälkeen kampiakselin hammashihnapyörän.
Nyt en bensakoneesta ookkaan varma, että pitikö öljypohja irroittaa ja onko siivilän putki kiinni suoraan pumpussa, mutta se pumppu kuitenkin on heti sen kampiakselin hammaspyörän takana oleva osa, kiinni muistaakseni muutamalla torx-kantaisella pultilla.

Poissa Spinner

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma
« Vastaus #2 : 01.10.2012, 09:06:56 »
No niin, nyt on tehty seuraavaa:

Forte Motor Flush öljyn joukkoon ja 30 min käyttöä 1500r/min. Koko tämän ajan öljynpainemittari kiinni ja paineet pysyi koko ajan tosi hyvinä.

Tämän jälkeen Volvo alkuperäinen suodatin vaihdettu + Mobil New Life 0W-40 öljyt.

Taas kun kone kunnolla lämmin, alkaa paineet putoamaan. Uudelleen starttauksen jälkeen paineet taas hyvät, kunnes hetken päästä laskee.

Vaihdoin myös uuden alkuperäisen öljypumpun (sis. uuden paineensäätimen), mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Kun kone lämmin, pysyy paineet tyhjäkäynnillä hyvänä koko ajan. Kun kaasua pumppaa, nousee paine hyvin (~6bar). Mutta kun kierroksia pitää päällä, nousee paine ylös ja muutaman kymmenen sekunnin kuluttua alkaa paine laskemaan hitaasti. Kun paine laskee 3 baarin tienoille, olen aina sammuttanut auton. uuden käynnistyksen jälkeen paine heti taas ~ 6bar.

Nyt ei käy minun järkeen miksi paine tippuu ja miksi paine palaa kun auton käynnistää uudelleen??

Öljytikussa näkyy välillä pieniä ilmakuplia, tämä ilmeisesti merkki siitä että jostain saa ilmaa. Öljypohjantiivisteet vaihdettu, mutta en ymmärrä sitäkään että jos jokin näistä tiivistetistä falskaisi, niin miksi paine aluksi on hyvä? Ja miksi ei oireile tyhjäkäynnillä?

Ja  autolla ole ajettu niin että valo palaa. Kun ekan kerran syttyi, niin tilasin samantien hinausauton. Sen jälkeen käytetty vai painemittari kiinni ja sammutettu aina ennen kuin paine on laskenut liian alas.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 395
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #3 : 01.10.2012, 17:41:34 »
teitkö tämän imuputken puhdistus operaation kuten nimim. Fellah?

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #4 : 02.10.2012, 12:52:23 »
teitkö tämän imuputken puhdistus operaation kuten nimim. Fellah?

Ongelma on seuraavanlainen: Kun kone on lämmin, alkaa öljynpaine valo palaa. Kylmällä koneella ei pala. Vaihdoin autoon viikonloppuna uuden öljynpaineanturin ja öljypohjan + imuputken tiivisterenkaat. Samalla putsasin imusihdin. Vika ei poistunut.


Poissa virkpe

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 395
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #5 : 02.10.2012, 16:51:51 »
Voisiko kun on painetta(6bar) niin jokin tiiviste mikä alkaa antamaan periksi?
O-renkaan rikkoutuminen on saanut öljyvalon vilkkumaan tyhjäkäynnillä mutta voisiko olla samasta viasta kyse?
tuliko vika yhtäkkiä tai jonkin operaation jälkeen?

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 392
  • V70II T5 -> D5
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #6 : 03.10.2012, 10:24:10 »
onko tässä nyt yksi vai kaksi eri keissiä kun eri nimimerkit kirjoittelevat samasta asiasta?

Öljypohjaan siis vaihdettu KAIKKI tiivisteet, ei pelkästään imuputkeen?

Poissa kaksi70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #7 : 03.10.2012, 12:51:02 »
Onhan koneen laakerien kunto tarkistettu ? Kuluneet laakerit hukkaavat öljynpainetta moottoriöljyn lämmettyä.
Nyt : V70 -09 D5 Summum Geartronic, Ex: V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V

Poissa Make

  • VRCF ry jäsen 2014
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1275
  • Sukupuoli: Mies
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #8 : 03.10.2012, 13:43:26 »
Miten jos sinne laittas 5W/40 ja kokeilis vaikka eri merkkiä.
Volvo S80 D5 AWD
Volvo V70 2.5FT
Volvo 960 16v Turbo 1/4 mile 186,15km/h

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 392
  • V70II T5 -> D5
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #9 : 03.10.2012, 13:48:47 »
Onhan koneen laakerien kunto tarkistettu ? Kuluneet laakerit hukkaavat öljynpainetta moottoriöljyn lämmettyä.

joo, mutta jos esm KK:n laakerit olisi noin lopussa niin yleensä jo kuulee korvallakin. Toki voi olla mahdollista, eihän tossa nyt kovin monta vaihtoehtoa ole kun jostain se selvästi valskaa.

Poissa mara h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • Sukupuoli: Mies
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #10 : 04.10.2012, 11:52:36 »
Ei KK. vaan RL ;)

Poissa mara h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • Sukupuoli: Mies
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #11 : 05.10.2012, 15:34:03 »
Olisko mahollista että tekee painetta kampikammioon,ylleensä kyllä työntää öljyt kankaalle jos tuuletus huohotus ei toimi,nyt joku aiheuttaa että pumppu alkaa joko kavitoimaan tai työntämään paineventtiilistä öljyt takaisin,oisko jossain kanavissa joku liikkuva paskakokkare,jos kone on kuuma ja uudelleen käynnistyksen jälkeen paineet taas parikin minuuttia hyvät,niin ei ainakaan miusta viittaa runkolaakereihin,ennemminkin nyt öljy ei nouse pumpulle tai ei pääse eteenpäin jostain,hmmm,suodatin,suodattimen jalka???

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 364
  • Sukupuoli: Mies
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #12 : 05.10.2012, 17:14:10 »
Millä se imunokan säätöventtiili toimii, oliko öljypaine tekemässä työtä? Jos sieltä falskaa läpi? Laakerivikaan en oikeen usko ja jos kerran pumppu ja kaikki tiivisteet vaihdettu, on vian oltava muualla. Paineensäädinhän on pumpussa mukana, joten sekin on uusittu. Suodatin on varmaankin vaihdettu.
Onko autossa öljynjäähdytin? Taitaa olla siellä öljypohjan takaosassa, johon tulee vesiletkut?
Automaattivaihteistojen vianhaku+korjaus

Poissa Spinner

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #13 : 08.10.2012, 08:29:44 »
En jaksa uskoa laakeri vikaankaan, koska kone kuullostaa täysin terveeltä. Laakeri vian luulisi kuulevan, mutta tässä ei tosiaan kuulu mitään häiriöääniä. Toisekseen en ymmärrä jos olisi laakeri vika, niin miksi paine palaisi uudelleen startin jälkeen ja pysyisi taas jonkun aikaa. Lisäksi laakeri vian pitäisi ilmetä myös tyhjäkäynnillä.

Suodatin on originaali ja on varmasti oikein paikallaan ja kiristetty oikeaan momenttiin.

Avasin venttiilikopan ja totesin että yksi paluu kanava oli lähes tukossa. Putsasin kanavat + putsasin lohkon kanavat myös. Tästäkään ei ollut apua, mutta totesin samalla että kun paine laskee ja sammuttaa auton, nousee öljytikun reiästä harmaata savua/höyryä. Lisäksi öljykorkkiin kerääntyy valkoista nestettä (huomioi että koneessa olevilla öljyillä on ajettu 0km ja käytetty alle 30min). Eli tämä voisi viitata huohottimeen? Täytyy avata ja tutkia se.

Olisko jollain kuvaa/kaaviota tämän moottorin öljykierrosta? Eli missä kaikkialla öljy kiertää ja mitä reittiä.

Jossain ulkomaalaisella foorumilla luin jutun, jossa tukiutunut öljynjäähdytin oli aiheuttanut vastaavaa vikaa. Täytyy seuraavaksi myös tutkia se.

Nokka-akselin säätimen olen myös avannut ja puhdistanut. Siinähän on se pieni metallisihti, mutta sekin oli ihan puhdas. Myös imuputken sihti on putsattu ja ei ollut edes kovin likainen.

Öljypohjaan on vaihdettu kaikki tiivisteet. Öljysuodattimen ylipaineventtiiliä en ole vaihdatut, mutta sitä en ihan heti viitsisi ruveta vaihtamaan kun se vaatii taas öljypohjan irroituksen.

Poissa Spinner

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
« Vastaus #14 : 08.10.2012, 08:36:02 »
Lainaus
Voisiko kun on painetta(6bar) niin jokin tiiviste mikä alkaa antamaan periksi?
O-renkaan rikkoutuminen on saanut öljyvalon vilkkumaan tyhjäkäynnillä mutta voisiko olla samasta viasta kyse?
tuliko vika yhtäkkiä tai jonkin operaation jälkeen?

Vika ilmeni yhtäkkiä. O-renkaan falskaaminen tuntuu oudolta, koska välillä kestää pitkäänkin 6bar painetta ilman mitään ongelmaa, varsinkin kun kone kylmä. Ja jos o-rengas falskaisi, niin tuntuu oudolta että jaksaisi pitää heti uudelleen startin jälkeen 6bar painetta taas muutaman minuutin?

 

Ateho  Elekma