Mietiskelyä.
Kerran jo eken kanssa keskusteltiin aiheesta vanhat vs. viimeisimmät tappikoneen omat nokat,
jotka on vahvistetut tietyiltä kohdin, tässä topicissakin sitä ohimennen
joskus taidettiin sivuta.
KG:n rajuimmat nokathan vaatii jotkut mystiset "sieni-nostajat".
TG-motorin nokista rajuinkaan taas ei vaadi näitä ( koville nostajille tarkoitetut)
ja sivuilla sanotaan juurikin että valuista tehdyt nokat
eivät kestä korkeita kierroksia yhdistettyinä koviin nostoihin ja jyrkkiin ramppeihin, vaan alkavat elämään.
TG sorvaa ne rautatangosta, ja kiillottaa kaulojenkin välit.
AGAP:illa taas rajuimmat nokat on rullakeinuille ja -nostajille tarkoitetut.
No, se lievästä offtopicista.
Pohdinta koskee asiaa, mikä on todellinen riski valuakselin katkeamiseen, onko kukaan koskaan niitä katkonut?
Entä onko ollut havaittavissa akselin elämistä? Tämähän huippukierroksilla,
ainakin kuvittelisin myös tietysti vähentää tehoja venttiiilien alkaessa aueta miten sattuu
ja ehkä pomppia seetissäkin.
Vanhat vs. uudemmat tappikoneen orig. nokat.
Ja muitten valmistajien.
Voi olla melko merkityksetöntä pohdintaa mutta ihan mielenkiinnosta mietin.