Kansirempan jälkeen ilmestyi sellainen vika, että tyhjäkäynti on kiekkamittarin mukaan 1300rpm. Kuitenkin niin omituisesti, että jos vapaalla nostattaa kierroksia hetkellisesti nopealla kaasunpainalluksella, niin ne laskevat sinne tonnin tuntumaan. Matalilla kierroksilla pitkään ajettessa tyhjäkäynti voi nousta apaut 1500 rpm:ään.
Kylmänä käy (luonnollisesti) hetken korkeimmilla kierroksilla ja sitten rpm laskee tonnin alapuolelle.
Moottorin lämmöt ei oikein nouse, lämpömittari sojoittaa noin alakolmannekseen. Tyhjäkäynnillä kun aikansa antaa käydä, niin nousee normaaliin vaaka-asentoon, ei kuitenkaan siitä korkeammalle. Flekti toimii. Uusi termostaatti on hommattu, mutta ajattelin hoitaa ensin tuon tyhjäkäynnin kuntoon ja sitten vasta hoitaa tuon.
Lambda-valo, eli se "jotain-vikaa-sähköissä-tms" palaa loimottaa. Tämä tuli noin 50km kansirempan jälkeen.
Silmämääräisesti olen tsekannut imuputket yms ja ruiskinut myös starttispraytä. Turbon puolelle en ole vielä kurkannut enkä ruiskinut spraytä. Availin myös ne kaasarille menevät putket, puhdistin tyhjäkäyntimoottorin täältä löytämäni ohjeiden mukaan ja putsasin myös kaasarin läpän asentotunnistimen. Aseöljyä perään tietty liikkuviin osiin.
Pari kysymystä:
1. tuleeko tyhjäkäyntimoottorin "karan" liikkua vapaasti?
Sitä kun tökkäsi ruuvarin kärjellä, niin liikkui kevyesti mutta palautui aina samaan asentoon. Liikkuu myös heilutellessa.
2. Pitäisikö kaasarin läpän asentotunnistimen naksahtaa jossain asennossa?
Sähköliitin siinä oli pahasti hapettunut, putsasin sen oksidoinnin puhdistusspraylla.
3. Sammuuko se lambda-valo omia aikojaan,vai pitääkö se jotenkin nollata?
Vikakoodeja ei tiedossa, kun ei ole lukulaitetta.