Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla

  • 46 Vastauksia
  • 18748 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« : 28.09.2012, 06:46:12 »
Kansirempan jälkeen ilmestyi sellainen vika, että tyhjäkäynti on kiekkamittarin mukaan 1300rpm. Kuitenkin niin omituisesti, että jos vapaalla nostattaa kierroksia hetkellisesti nopealla kaasunpainalluksella, niin ne laskevat sinne tonnin tuntumaan. Matalilla kierroksilla pitkään ajettessa tyhjäkäynti voi nousta apaut 1500 rpm:ään.

Kylmänä käy (luonnollisesti) hetken korkeimmilla kierroksilla ja sitten rpm laskee tonnin alapuolelle.

Moottorin lämmöt ei oikein nouse, lämpömittari sojoittaa noin alakolmannekseen. Tyhjäkäynnillä kun aikansa antaa käydä, niin nousee normaaliin vaaka-asentoon, ei kuitenkaan siitä korkeammalle. Flekti toimii. Uusi termostaatti on hommattu, mutta ajattelin hoitaa ensin tuon tyhjäkäynnin kuntoon ja sitten vasta hoitaa tuon.

Lambda-valo, eli se "jotain-vikaa-sähköissä-tms" palaa loimottaa. Tämä tuli noin 50km kansirempan jälkeen.

Silmämääräisesti olen tsekannut imuputket yms ja ruiskinut myös starttispraytä. Turbon puolelle en ole vielä kurkannut enkä ruiskinut spraytä. Availin myös ne kaasarille menevät putket, puhdistin tyhjäkäyntimoottorin täältä löytämäni ohjeiden mukaan ja putsasin myös kaasarin läpän asentotunnistimen. Aseöljyä perään tietty liikkuviin osiin.

Pari kysymystä:
1. tuleeko tyhjäkäyntimoottorin "karan" liikkua vapaasti?
Sitä kun tökkäsi ruuvarin kärjellä, niin liikkui kevyesti mutta palautui aina samaan asentoon. Liikkuu myös heilutellessa.

2. Pitäisikö kaasarin läpän asentotunnistimen naksahtaa jossain asennossa?
Sähköliitin siinä oli pahasti hapettunut, putsasin sen oksidoinnin puhdistusspraylla.

3. Sammuuko se lambda-valo omia aikojaan,vai pitääkö se jotenkin nollata?

Vikakoodeja ei tiedossa, kun ei ole lukulaitetta.




Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #1 : 28.09.2012, 19:46:23 »
Kansirempan jälkeen ilmestyi sellainen vika, että tyhjäkäynti on kiekkamittarin mukaan 1300rpm. Kuitenkin niin omituisesti, että jos vapaalla nostattaa kierroksia hetkellisesti nopealla kaasunpainalluksella, niin ne laskevat sinne tonnin tuntumaan. Matalilla kierroksilla pitkään ajettessa tyhjäkäynti voi nousta apaut 1500 rpm:ään.

Kylmänä käy (luonnollisesti) hetken korkeimmilla kierroksilla ja sitten rpm laskee tonnin alapuolelle.

Moottorin lämmöt ei oikein nouse, lämpömittari sojoittaa noin alakolmannekseen. Tyhjäkäynnillä kun aikansa antaa käydä, niin nousee normaaliin vaaka-asentoon, ei kuitenkaan siitä korkeammalle. Flekti toimii. Uusi termostaatti on hommattu, mutta ajattelin hoitaa ensin tuon tyhjäkäynnin kuntoon ja sitten vasta hoitaa tuon.

Lambda-valo, eli se "jotain-vikaa-sähköissä-tms" palaa loimottaa. Tämä tuli noin 50km kansirempan jälkeen.

Silmämääräisesti olen tsekannut imuputket yms ja ruiskinut myös starttispraytä. Turbon puolelle en ole vielä kurkannut enkä ruiskinut spraytä. Availin myös ne kaasarille menevät putket, puhdistin tyhjäkäyntimoottorin täältä löytämäni ohjeiden mukaan ja putsasin myös kaasarin läpän asentotunnistimen. Aseöljyä perään tietty liikkuviin osiin.

Pari kysymystä:
1. tuleeko tyhjäkäyntimoottorin "karan" liikkua vapaasti?
Sitä kun tökkäsi ruuvarin kärjellä, niin liikkui kevyesti mutta palautui aina samaan asentoon. Liikkuu myös heilutellessa.

2. Pitäisikö kaasarin läpän asentotunnistimen naksahtaa jossain asennossa?
Sähköliitin siinä oli pahasti hapettunut, putsasin sen oksidoinnin puhdistusspraylla.

3. Sammuuko se lambda-valo omia aikojaan,vai pitääkö se jotenkin nollata?

Vikakoodeja ei tiedossa, kun ei ole lukulaitetta.
Vaihda ihan ensin tuo termostaatti  8)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

hevonen

  • Vieras
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #2 : 28.09.2012, 21:06:23 »
Kyllä sulla nyt varmaan on imuvuoto jossakin. Mites ne huohotuksen letkut, tai se letku joka lähtee imusarjan etupäästä ja menee huohotuksen lämmitettävään liitokseen lähelle ahdinta?

Vikavalo kertoo viasta, niin kauan kuin siellä sellainen on muistissa, valo palaa.
Voi yrittää nollata irroittamalla akunkenkä vähäksi aikaa mutta ei siitä mitään hyötyä ole jos se vika on yhä olemassa.
Jos sulla on ollut läpän asentoanturi irti, sen säätö on tod. näk. nyt pielessä.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #3 : 28.09.2012, 23:02:40 »
Roplattu on taas: ilmansuodattimen vaihdoin, lykkäsin tankkiin ruiskumoottorin putsaus-putsausainetta ja cruisen nivelet yms ruiskuttelin aseöljyllä. Paranihan tuo käynti ja tyhjäkäyntikiekat on "enään" 1100-1200 rpm.

Se hassu juttu on edelleen, että ne laskee kun nopeasti käyttää kierroksia esim 3000rpm:ssä.

Pitäs varmaan vaihtaa vaan kylmästi se termostaatti. Samalla voisi vaihtaa sen lämpötila-anturin, kun kävisi samassa yhteydessä kätevästi - liekö Bilteman/Motonetin osa tähän riittävän hyvä?

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #4 : 28.09.2012, 23:05:26 »
Kyllä sulla nyt varmaan on imuvuoto jossakin. Mites ne huohotuksen letkut, tai se letku joka lähtee imusarjan etupäästä ja menee huohotuksen lämmitettävään liitokseen lähelle ahdinta?

Vikavalo kertoo viasta, niin kauan kuin siellä sellainen on muistissa, valo palaa.
Voi yrittää nollata irroittamalla akunkenkä vähäksi aikaa mutta ei siitä mitään hyötyä ole jos se vika on yhä olemassa.
Jos sulla on ollut läpän asentoanturi irti, sen säätö on tod. näk. nyt pielessä.

Tarvii tsekatta toi letku, imusarjan etupää on katsottu mutta se ahtimen ympäristö on vielä tutkimatta. Sitä kun toivoo, ettei sinne ahtaaseen väliin joudu venymään  :P

Sitäpä kun ei tiedä milloin vika on korjattu jos tuo valo palaa loimottaa ehjääntymisestä huolimatta. Pitää koittaa tuota akunkengän irroittamista.

Miten kaasuläpän asentoanturia voi säätää? Sehän vain lätkäistään paikoilleen, ei voi laittaa kuin yhdellä tapaa. Siis läpän akselin päässä on tasainen kohta, ja sitä ei saa ängettyä mitenkään väärinkään paikoilleen.

hevonen

  • Vieras
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #5 : 29.09.2012, 08:20:01 »
Joo, eihän tässä mallissa taida säätöä ollakaan... Tuossa joku ohje mittaukseen jos haluaa ropata.
http://www.youtube.com/watch?v=m_6dhZzWM54

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #6 : 29.09.2012, 09:26:07 »
Joo, eihän tässä mallissa taida säätöä ollakaan... Tuossa joku ohje mittaukseen jos haluaa ropata.
http://www.youtube.com/watch?v=m_6dhZzWM54
Aika helppo kikka, eli vois ihan mielenkiinnosta katsoakin että voltit nousee ja laskee tasaisesti kaasuläpän asennon muutosten mukaan.

Eipä tuossa klipissä kyllä asennontunnistin naksahda. Mistähän olen senkin lukenut/kuullut, että sen pitäisi naksahtaa mennessään takaisin nolla-asentoon tai pois siitä...

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #7 : 29.09.2012, 10:16:41 »
Juutuupista löysin edellisen klipin perusteella:

How To Find A Vacuum Leak - EricTheCarGuy:
http://www.youtube.com/watch?v=9CPqbaSgcok&feature=relmfu
Tässä näytetään, kuinka se imuvuoto löydetään starttisprayllä tms. Suosittelee kyllä propaania turvallisempana, mutta näyttää kuitenkin tempun kaasarinputsarilla.

Finding Engine Vacuum Leaks With A Cigar
http://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE&feature=fvwrel
Jamppa näyttää, miten sikarinsavulla löydetään vuoto. Tää on pakko testata joskus, että pääsee kehumaan korjanneensa auton sikaria polttamalla  8)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #8 : 29.09.2012, 22:20:24 »


Siinähän se syyllinen on. Imuvuoto mokomakin, niinkuin arvelittekin.

Olipahan vaan tuo siellä vaikeimmassa paikassa, kädellä roplailin tuota aluetta ja kun letku tuntui haperolta niin pienen taivutuksen tuloksena kuvan näköistä jälkeä. Ensiapuna puukolla katki ja klemmarilla kiinni -> tyhjäkäynti normalisoitui. Ou-JEE!


Eli eikun Motonetiin ostamaan uutta letkua.

Loppuehtoon sitten askartelin niitä uusia letkuja kiinni. Halpoja olivat, mitähän maksoi metrin pätkä jotain á 5 egeä. Pari ostin, vaihdoin tuon letkun ja sitten sen joka tulee sieltä tyhjäkäyntimoottorin vierestä vähän vielä tuota kuvan kohdan pahempaan paikkaan. Hitto mitä hommaa nykiä klemmareita noissa tiloissa kiinni - mutta menihän ne loppujenlopuksi.

Olen iltakaljani ansainnut  :pomo:

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #9 : 29.09.2012, 22:25:10 »
Joo se lambdavalo ei sitten sammunut. Ei vaikka akku oli noin vartin irti ennen koeajolle lähtöä. Joko vika on vieläkin olemassa tai sitten tuo valon loimotus pitää nollata jollain kikka-kuutosella.

hevonen

  • Vieras
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #10 : 29.09.2012, 22:35:30 »
Se kolmenkympin vikakoodinlukija on kova sana näitten kanssa...
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-skannerit/3742-vikakoodinlukija-can-obd-ii.html

Tuo toimii hyvin näitten välimallien parissa.

Kiinasta tulee kolmessa viikossa, kotimaasta saa nopeammin mutta tuplahinnalla. Kiinasta tilatessa postikulut jotain 3€ luokkaa, kokonaishinta noin 30€. Ei alv. eikä tullia kun on niin halpa ostos. :)

Tuo akunkenkä irti homma ei muutenkaan ole paras tapa, siinä laitetaan aina boksi(boksit jos on automaatti) perustilaan...
« Viimeksi muokattu: 29.09.2012, 22:38:58 kirjoittanut hevonen »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #11 : 30.09.2012, 00:33:44 »
kannattaa kyllä vaihtaa se kolmaskin letku mikä menee sinne turbon alle eli turbiinikoteloon. Niin ja sitten se tcv:n ja imuputken välinen kans kun ne kaikki letkut on ihan entisiä... Ja kai se sun ostama letku on paineen ja lämmön kestävää ??? Hyvä et vika löyty :)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #12 : 30.09.2012, 07:55:44 »
kannattaa kyllä vaihtaa se kolmaskin letku mikä menee sinne turbon alle eli turbiinikoteloon. Niin ja sitten se tcv:n ja imuputken välinen kans kun ne kaikki letkut on ihan entisiä... Ja kai se sun ostama letku on paineen ja lämmön kestävää ??? Hyvä et vika löyty :)
Letkua myytiin "öljy/alipaineletkuna" eli eiköhän se sopivaa ole näihin hommiin.

Toi TVC on siis Turbo Control Valve, joka on ruuvattu kiinni ilmanputsarin kylkeen? Siitä vaihdoin joo sen pikkupätkän, joka menee siihen haitariputkeen turbon ja ilmanputsarin välissä.

Sitten vaihdoin tosiaan tietenkin tuon rikkinäisen letkun, joka menee samaan TCV-härpäkkeeseen.

Kolmas vaihdettu letku oli taas se pidempi pätkä, joka menee tyhjäkäyntimoottorin kohdalta sinne turbon kylkeen.

Turbon alapinnalta jostain lähtee yksi letku. Jätin vaihtamatta, kun sormella nippanappa pystyin tutkimaan sen kunnon... miten noin ahtaaseen väliin saa edes tökättyä uutta letkua kiinni, saatikka ruuvata klemmaria kiinni??? Vai pääseekö tuohon käsiksi jotenkin näppärästi alakautta tms?


Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #13 : 30.09.2012, 08:06:06 »
Kaippa nuo boxit kestää akunkenkien irroituksen, tokeentuvat sitten varmaan kohdilleen kun saavat taas virtaskaa ja muutamat ajokilometrit. Meikäläisen pirssi on manuaalivaihteinen, joten automaagivaihteiston boxia ei löydy.

Pitää varmaan kattella jostain tuo vikakoodinlukija. Kiinasta ei kyllä kolmea viikkoa  millään malta odottaa...  :o

Motonetissä näyttäisi olevan myynnissä tämmöinen:
OBD II testeri Basic 39.90 €
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/493142/0
Hintaa nelkytä egeä, eli melkein yhtä halpa kuin ehdotettu kiinanmalli.

Biltemalta taas tämmöttinen:
Virhekoodien lukulaite 42,90 €
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Virhekoodien-lukulaite-151362/


Mistä noista tietää, että varpisti on just oikea härpäke? Vai riittääkö, että on OBD2-yhteensopiva? Vai löytyisikö joltain käytettynä tms?

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #14 : 30.09.2012, 08:19:57 »

Tämmöinen löytyi netin syövereistä osoitteesta http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=6941

Numero 16 lienee juuri tuo TCV. Keltainen letku (19) oli siis mulla poikki -> vaihtoon. Punainen letku (20) lienee se, joka menee sinne tyhmäkäyntimoottorin kohdille (vaihdettu).

Sen sijaan vihreä letku (17) oli se, jota EN vaihtanut. Kun tuonne ei oikein saa muuta kuin sormenpään just-ja-just hivutettua, miten sinne tökkää uutta letkua saati klemmaria kiristelee  :idiot2:

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo