Moi,
1998 2,5tdi V70 tarttis saada ajoon. On muutama isohko ongelma, johon tarvin teidän viisaampien apua.
Lyhyt kuvaus tilanteesta:
Viime talvena kesken ohitustilanteen alkoi turbo ujeltamaan (palosireeniä muistuttava ääni) äkillisesti. Auto kulki muuten kelvollisesti, mutta tehoa tuntui olevan vähänlaisesti. Ujellus häiritsi. Myös jalankulkevaa naapuriani, joka ohi kiihdyttäessäni oli äänen pannut merkille. Aloin selvittää ongelmaa.
Kuuntelutin ammattilaisella, joka sanoi syyksi paineilmavuodon. Olen nyt kompuralla paineistanut pätkinä ja lopulta kokonaan ahtimelta imusarjalle johtavan putkiston ja intercoolerin, vuotoa ei ollut havaittavissa (paitsi se tyhjennysreikä coolerin pohjassa, sen tulppasin).
Hankin kesällä vol-fcr:n ja OBD-II kaapelin. Vikakoodeina on ja pysyy EFI-235 EGR controller signal, EFI-242 Turbo control valve signal sekä EFI-724 Engine coolant heater signal. Koodit voi nollata, mutta niin ne vaan ilmestyvät aina takaisin.
Kun sitten vielä Lambda-valo syttyi palamaan, päätin vaihtaa osia. Ilmamäärämittari on nyt vaihdettu, kun täältä luin, että sillä voi ratketa lambda-valo-ongelma. Tällä kertaa ei vaikuttanut asiaan. Vaihdoin turbon ohjausventtiilin. Edelleen tulee tuo sama vikakoodi. EGR:n oon tulpannut, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta tilanteeseen.
Ajossa ahtopaine ei nouse ohjausventtiilille menevän letkun nipasta mitattuna 0,6baria korkeammaksi. Vissiin pitäis olla korkeampi?
Joku edellinen omistaja oli asentanut ruiskutuspumpun johtoon sellaisen viri-boksin liittimen väliin. Poistin virityksen ja kytkin liittimen suoraan yhteen ilman sitä viriboksin välikappaletta. Ei vaikuttanut asiaan, samat vikakoodit ja lambdavalo yhä vain.
Oon putsannut liittimiä ja ruiskutellut crc:tä kontaktin toivossa niihin sekä moottorinohjausboksin väylään. Tällä ei ole ollut vaikutusta tilanteeseen. Yhteistä näille kolmelle vikakoodikohteelle on se, että sähköjohdot niille kulkevat samassa nipussa.
Oon putsannut ahtopaineanturin nipan ja vaihtanut letkun siihen ja kaikki turbon ohjausventtiilin letkut. Ei apua asiaan.
Turbon ohjausventtiilin sähköliittimen irrottaminen ei tunnu vaikuttavan moottorin käyntiin. Samaa voi sanoa ilmamäärämittarin liittimestä -ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tästä imm-liittimen irrottamisesta tosin tulee sitten uudet kaksi vikakoodia; MAF ja imuilmalämpotilasensorin signaali -vikakoodit. Piuhan kiinnittämisen ja koodin nollaamisen jälkeen ne eivät palaa.
Millä saan auton jälleen takaisin iskuun? Miten sen saa pois tuosta korjaamollenilkutus -moodista?
Itse en keksi enää mitään muita vaihtoehtoja, kuin että ahdin tai hukkaportti olisi rikki tai että johtosarjassa jokin piuha poikki; silmämääräisesti vaurioita en havainnut. Vai onko se moottorin aivo mahollisesti sökönä? Millä voisin testata näitä?
Onko ketään, jolla olisi ratkaisuehdotuksia tähän tilanteeseen?
Olen kaikista vinkeistä kiitollinen!