Samppasport  Futurez

V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?

  • 32 Vastauksia
  • 13105 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa artoan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Moi,
1998 2,5tdi V70 tarttis saada ajoon. On muutama isohko ongelma, johon tarvin teidän viisaampien apua.

Lyhyt kuvaus tilanteesta:
Viime talvena kesken ohitustilanteen alkoi turbo ujeltamaan (palosireeniä muistuttava ääni) äkillisesti. Auto kulki muuten kelvollisesti, mutta tehoa tuntui olevan vähänlaisesti. Ujellus häiritsi. Myös jalankulkevaa naapuriani, joka ohi kiihdyttäessäni oli äänen pannut merkille. Aloin selvittää ongelmaa.

Kuuntelutin ammattilaisella, joka sanoi syyksi paineilmavuodon. Olen nyt kompuralla paineistanut pätkinä ja lopulta kokonaan ahtimelta imusarjalle johtavan putkiston ja intercoolerin, vuotoa ei ollut havaittavissa (paitsi se tyhjennysreikä coolerin pohjassa, sen tulppasin).

Hankin kesällä vol-fcr:n ja OBD-II kaapelin. Vikakoodeina on ja pysyy EFI-235 EGR controller signal, EFI-242 Turbo control valve signal sekä EFI-724 Engine coolant heater signal. Koodit voi nollata, mutta niin ne vaan ilmestyvät aina takaisin.

Kun sitten vielä Lambda-valo syttyi palamaan, päätin vaihtaa osia. Ilmamäärämittari on nyt vaihdettu, kun täältä luin, että sillä voi ratketa lambda-valo-ongelma. Tällä kertaa ei vaikuttanut asiaan. Vaihdoin turbon ohjausventtiilin. Edelleen tulee tuo sama vikakoodi. EGR:n oon tulpannut, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta tilanteeseen.

Ajossa ahtopaine ei nouse ohjausventtiilille menevän letkun nipasta mitattuna 0,6baria korkeammaksi. Vissiin pitäis olla korkeampi?

Joku edellinen omistaja oli asentanut ruiskutuspumpun johtoon sellaisen viri-boksin liittimen väliin. Poistin virityksen ja kytkin liittimen suoraan yhteen ilman sitä viriboksin välikappaletta. Ei vaikuttanut asiaan, samat vikakoodit ja lambdavalo yhä vain.

Oon putsannut liittimiä ja ruiskutellut crc:tä kontaktin toivossa niihin sekä moottorinohjausboksin väylään. Tällä ei ole ollut vaikutusta tilanteeseen. Yhteistä näille kolmelle vikakoodikohteelle on se, että sähköjohdot niille kulkevat samassa nipussa.

Oon putsannut ahtopaineanturin nipan ja vaihtanut letkun siihen ja kaikki turbon ohjausventtiilin letkut. Ei apua asiaan.

Turbon ohjausventtiilin sähköliittimen irrottaminen ei tunnu vaikuttavan moottorin käyntiin. Samaa voi sanoa ilmamäärämittarin liittimestä -ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tästä imm-liittimen irrottamisesta tosin tulee sitten uudet kaksi vikakoodia; MAF ja imuilmalämpotilasensorin signaali -vikakoodit. Piuhan kiinnittämisen ja koodin nollaamisen jälkeen ne eivät palaa.

Millä saan auton jälleen takaisin iskuun? Miten sen saa pois tuosta korjaamollenilkutus -moodista?

Itse en keksi enää mitään muita vaihtoehtoja, kuin että ahdin tai hukkaportti olisi rikki tai että johtosarjassa jokin piuha poikki; silmämääräisesti vaurioita en havainnut. Vai onko se moottorin aivo mahollisesti sökönä? Millä voisin testata näitä?

Onko ketään, jolla olisi ratkaisuehdotuksia tähän tilanteeseen?

Olen kaikista vinkeistä kiitollinen! :)

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
jos kerran ujeltaa niin veikkaan että turbo sökönä! ota imuputki irti ja kokeile onko välyksiä kuinka paljon.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa artoan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Mullon ollu imuputki irti ja pyörittelin turboa sormin. Vähän semmosta rahinan tyyppistä muistaakseni tuntui. Päittäistä väljyyttä ei akselissa kuitenkaan muistaakseni juuri ollut.

Mikä tän ahtimen malli on? Joku Garretin kolmonenko se oli vai mikä? Kysyn, ku vaihto-osaa metsästääkseni olis tieto tarpeen...

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Ujelluksesta voisi kyllä päätellä että ahtimen siivet olisi vaurioituneet.. Jos olisi ahtovuotoja niin ääninähän olis yleensä vain puhinaa ym ja vedot pois. Muuta kuin uutta ahdinta vain. Ota ahtimen imuputki irti ja katso josko näkisi heti suoraan onko joku siivistä vääntynyt...
« Viimeksi muokattu: 08.10.2012, 22:28:58 kirjoittanut jussin78 »

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Olikos näissä Borg Warnerin KKK K14 turbon virkaa toimittamassa?


Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Olikos näissä Borg Warnerin KKK K14 turbon virkaa toimittamassa?
Kyllä.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Minusta tässä on nyt kaksi ongelmaa. Kuten moni on jo ehdottanut, ahdin lienee tiensä päässä. Ahdot ei nouse tarpeeksi ja ujeltava ääni.

Mutta noi vikakoodit ei selity viallisella ahtimella, ainakaan kaikki. Jotain johtosarjavikaa epäilisin. Tai joku viallinen komponentti sotkee hommat. Jollain fiksummalla voisi olla lisää ideaa...?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa artoan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Mun täytyy vielä mitata nuo ahdot uudestaan ajossa. Sitä varten pitäis vaan saada tuo lambda-valo sammumaan, ettei tuo kävis jollain ihme säästöliekillä sen vuoksi. Miten se oikein sammutetaan/nollataan? Vol-fcr:n nollausnappula joskus saa sen sammumaan noin sekunniksi, mutta sitten se tulee aina uudestaan heti. Mitä mä en nyt tajua? Mikä sen sytyttää, kun ilmamäärämittarikin on nyt vaihdettu?

Onko kenenlläkään antaa jotain johdotuskaaviota/ kaavakuvaa siitä, mihin nastaan moottoriaivon väylässä mikäkin piuha päätyy? Että pystyis esim mittailemaan tai testaamaan signaalireitin päästä päähän... Tai vetää nuo kuusi johdinta vaikka alusta loppuun uusilla piuhoilla. Eikai sitä koko johtosarjaa tarvi välttämättä vaihtaa?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Et sä paikallaan kaasutellessa saakkaan siitä näkyviin oikeita ahtoja. Vain ajossa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa artoan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Et sä paikallaan kaasutellessa saakkaan siitä näkyviin oikeita ahtoja. Vain ajossa.

Totta, juurikin niin, kiitos. Edellisetkin alle 0,6bar oli myös mitattu ajossa, mutta viat ja lambdavalo päällä. Lisäksi aattelin vielä väsätä lukeman tarkentamiseksi mittarille ihan oman nipan; edelliset mitattiin ahtoputkessa olevasta lähdöstä.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Hankin kesällä vol-fcr:n ja OBD-II kaapelin. Vikakoodeina on ja pysyy EFI-235 EGR controller signal, EFI-242 Turbo control valve signal sekä EFI-724 Engine coolant heater signal. Koodit voi nollata, mutta niin ne vaan ilmestyvät aina takaisin.
Tuli sellainen mieleeni koska itelle kävi niin. Koodit viittais samaan vikaan kuin mulla.
Kato siitä iskaritolpassa kiinni olevassa sulakeboxissa(siellä myös releitä), onko palanutta sulaketta. Ohjekirjan mukaan vois olla nro 10 tai 12. Kun ei muista enää. Viisi sulaketta siinö kuitenkin on, joku niistä.
Jos palanut löytyy niin sitten irrotat imuletkusta huohottimen lämmittimen liittimen. Kuvassa keltanen nuoli.

Nippusiteellä vaan liitin kiinni johonkin ja kokeilet vieläkö haraa vastaan. Jos sitä koodia ei poista heti niin voi mennä tovi ennenko valo sammuu. Vikatilasta en tiedä poistuuko heti.

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Eikös näissäkin nollaannu vikavalot kun ottaa vaikka yöksi akulta maajohdon irti?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3622
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Ooksä tarkistanu hukkiksen toimintaa? Ahtopaineensäätimeltä hukkikselle menevän letkun irrottamalla pitäs ahtaa just jotain 0,6-0,7 kun vakioahdot on 0,9. Ihan ku hukkis jumis sulla auki. Vilkase kans sitä kompurapuolelta hukkikselle menevää putkea, itellä ahdot heitteli kun siellä oli reikä. Käsittääkseni näissä hukkis pelaa tavallaan väärinpäin, kompurapuolelta tuleva paine pyrkii avaamaan porttia ja ahtop.säätöventtiililtä tuleva paine pyrkii pitämään sen kiinni.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Joo itsekin suosittelen tsekkaamaan ne turbolle menevät ja tulevat imuletkut. Wanhuuttaan ovat ehkä ottaneet osumaa ja turbon paineet karkaa sitäkautta tms -> ujeltaa. En tiedä vaan arvaan - mutta taatusti halvempaa kuin uuden turbon ostaminen.

Lainaus
Turbon ohjausventtiilin sähköliittimen irrottaminen ei tunnu vaikuttavan moottorin käyntiin. Samaa voi sanoa ilmamäärämittarin liittimestä -ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tästä imm-liittimen irrottamisesta tosin tulee sitten uudet kaksi vikakoodia; MAF ja imuilmalämpotilasensorin signaali -vikakoodit. Piuhan kiinnittämisen ja koodin nollaamisen jälkeen ne eivät palaa.
Tämmöiset oireet kun minusta viittaavat juuri risaan imuletkuun tms.

 

Samppasport  Futurez