Eli autona S80 tuolla 2,5D koneella jossa tuo surullisen kuuluisa alipainepumppu nakutti ikävän kuuloisesti jo jonkun aikaa.
Yritin kovasti hakea kuvitettua purkuohjetta ennen kuin itse aloin omaani purkamaan, mutta kun sellaista ei löytynyt joten piti uskaliaasti purkaa ilman. Tuon takia ajattelin lisätä tänne muutaman kuvatuksen kyseisestä operaatiosta jos jonkulle muullekin sattuisi siitä olemaan hyötyä. Jos nyt ei rahapussi satu olemaan pullollaan ylimääräistä rahaa niin ei kyllä kannata mennä tuollaista uutta ja kallista pumppua hakemaan. Jos vähääkään on työkaluja ja osaamista itsellä, kannattaa purkaa pumppu ja vaitaa sisältä akselin juuresta se tiiviste. Itse hain omani paikallisesta hydrauliikka liikkeestä, maksoi 10 euroa ja ovh. hinta oli kuvastossa 13,30€. Eli siis P**KELEEN kallis pikku tiiviste mutta ennemmin maksoin sen kuin reilun 300€ pumpun. Mitat oli muistaakseni 10x18x5. Alkuperäinen 10x18x5,5 mutta tuolla puolella millillä ei ollut juuri minkäänmoista merkitystä muuta kuin että meni paremmin paikalle kuin oikean kokoinen
Aluksi siis suojamuaovi irti jonka alta paljastuu seuraavan kuvan toinen suojus joka on kiinni noilla kahdella ympyröidyllä pultilla.


Seuraavaksi paljastuukin itse pumppu. Tuo öljytikun ja korkin välissä oleva mötikkä (jos joku tätä lukeva sitä ei vielä tunnistanut)

Kun pumppu on näkyvillä irroita kannesta lähtevä letku ja sen jälkeen kaksi mutteria joilla pumppu on koneen kyljessä kiinni. ylempi on helposti käsillä mutta alempi on aika pirullisessa paikassa jonne ei tahdo mikään avain sopia ja jos omistat isot kädet, tulee olemaan ahdasta. Itse vääntelin 13mm lenkin sopivaan kulmaan sillä sain tuolta jostakin johtojen ja letkujen keskeltä pienin liikkein sen auki. Kannattaa ensin avata alempi, jos ylemmän avaa ensin vääntyy koko pumppu hieman ja alempi menee entistä piukempaan. Ennen kuin saat toosan kokonaan irti muista ottaa pumppua käyttävä tappi koneesta käsiisi ettei se tipu pohjapanssarin päälle (nimimerkillä pohjapanssarinkin irroittanut).

Kun pumppu on pöydällä avataan kansi mikä on kiinni nuilla torx-pulteilla. Pidä pystyasennossa koska kannen alta tulee näkyviin ventiileitä ja tiivisteitä. Ota kuva sisuskaluista jos et muuten muista tai osaa päätellä miten päin osat kootessa laitetaan. Myös ventiilien alta tulee tiivisteitä, itsellä niistä yksi tippui pyödälle ja oli hiukan ihmettelemistä että mistä se lensi.

Kannen alta paljastuu siis nuolilla merkatut ventiilit. Ensimmäisenä kuitenkin lähtee tuo isoin koko pumpun kiertävä tiiviste. Kun kaikki ventiilit ja tiivisteet on irrotettu avataan ympyröity mutteri. Tappia pitää pitää vastaan 15mm hylsyllä toiselta puolen ettei se pyöri tyhjää, sinne ei kuitenkaan sovi muu kuin mahdollisimman ohut seinämäinen hylsy. Tässä kannattaa olla todella varoivainen koska jousi sinkoaa aikamoisella voimalla pois paikoiltaan mutterin auettua. Itsellä oli hitsauskypärä päässä suojana kun en tiennyt millaisella voimalla jousi sinkoaa, toinen käsi jolla mutteria avasin kävikin aika lähellä naamaa kun jousi irtosi. Myös jousen puolella on yksi ventiili mutta se ei pääsen tippumaan ennen jousen irroittamista.


Jousen singottua jonnekkin auton kylkeen, ikkunasta läpi tai omiin kakkokirveisiisi, väännä varovasti pienellä meisselillä mutterin ja alta paljastuneesta akselin kolosta jolloin saat kuvan osan irti. Tämän alta paljastuukin jo kulunut tiiviste mikä on omassa kolossaan.

Tiiviste joka näkyviin tulee on tälläinen. Pienillä kärkipihdeillä se lähti todella nätisti pois eikä tarvinnut vahingoittaa runkoa tai käyttää väkivaltaa mitä jokuset on kertoneet tarvinneensa. Tiivisteen asentamisessa pitää muistaa laittaa se samoinpäin kuin vanhan otit pois. Muistaakseni tuo 'kovelo' jousen puolelle. Uusi tiiviste kannattaa tosiaan ostaa puoltamilliä ohuempana ja mahdollisimman pehmeänä jotta saat sen ehjänä ja helposti paikalleen. Omani tosin oli vanhaa jopa kovempi mutta nätisti se sinne upposi. Käytä vaikka CRC:tä liukkarina.


Tiivisteen paikalle saatuasi kasaa vain päinvastaisessa järjestyksessä. Tuo kuvan tiiviste on tullut purkaamisen aikana näkyviin jousen alta. Se pitää samalla jousen puolel ventiiliä paikallaan. Kun laitat jousta ja mutteria takaisin paikalleen soita kaveri avuksi. Sitä ei paikalleen kovin helpolla saa ilman kolmatta kättä. Pistä akselitappi hollille, laita sen pää vasten pöytää ja paina kaksinkäsin pumpun rungosta alaspäin, samalla toinen kiertää mutteria paikalleen.

Toivottavasti jonkulle tästä on vielä hyötyä. Ja pahoittelut huonolaatuisista kuvista
