Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S60 Jäähdyttimen puhallin käy pakkasella

  • 5 Vastauksia
  • 6882 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
S60 Jäähdyttimen puhallin käy pakkasella
« : 25.01.2013, 17:45:14 »
Mikäs hitto tuossa on, jäähdyttimen puhallin tykkää käydä talvella koko ajan, jolloin moottori on käynnissä. Tuuletin pyörii pienemmällä nopeudella ja siksi minulla meni hetki huomata se. Todennäköisesti on jatkunut pitempäänkin.
Lämmöt käyttäytyy normaalisti ja auto tolpassa ison osan ajasta. Kohde on S60 -05 2.5T.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: S60 Jäähdyttimen puhallin käy pakkasella
« Vastaus #1 : 26.01.2013, 16:09:59 »
Ilmastoidussa autossa täysin normaalia toimintaa.
Niin teki entiset  855, S80, S60:n ja tuo nykyinen liikkumaväline, mutta voihan silti jotain vikaakin olla.  :)
« Viimeksi muokattu: 26.01.2013, 16:12:27 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Jäähdyttimen puhallin käy pakkasella
« Vastaus #2 : 03.03.2013, 19:28:20 »
Nostampas vanhaa aihetta.
En pidä tätä normaalina toimintana. Sikäli sain tarkennusta, että vikakoodit nollaamalla flekti ei käynnistykään enää startin jälkeen.
Kovilla pakkasilla "ominaisuus" palaa takaisin, eikä häviä ilman nollausta.
Saisikohan näistä vikakoodeista mitään irti?

DDM-0025 Mirror motor signal missing
ECM-132D Intake air sensor, inlet signal too low (Onko tämä ilmamassamittari vai joku muu?)
CCM-063   Damper motor, temp right internal fault

Muita oireita ei ole.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5525
  • Volvo V70
Vs: S60 Jäähdyttimen puhallin käy pakkasella
« Vastaus #3 : 03.03.2013, 21:15:18 »

Saisikohan näistä vikakoodeista mitään irti?

DDM-0025 Mirror motor signal missing
ECM-132D Intake air sensor, inlet signal too low (Onko tämä ilmamassamittari vai joku muu?)
CCM-063   Damper motor, temp right internal fault

Muita oireita ei ole.

DDM-0025 Ikkunamoottori signaali puuttuu
ECM-132D Imuilman anturi tulo signaali liian alhainen
CCM-063  Säätömoottori ?? oikea sisäinen vika
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: S60 Jäähdyttimen puhallin käy pakkasella
« Vastaus #4 : 03.03.2013, 23:20:42 »
Ilmastointi pyörittää flektiä vain silloin kun kompura käy. Talvella siis todella harvoin.


DDM-0025 on kuskin peilin moottori tai lämmitys. Jompi kumpi särki.
ECM-132D on kyllä maffin yhteydessä mutta ei itse maffi. Vaikuttaa kuitenkin seosten laskentaan kun se imuilman lämpö pitäisi tietää että voi laskea täytön. En tiedä voiko tämä laittaa jonkun safety- tilan päälle jonka takia sitten varmuuden vuoksi pyöritetään flektiä.
CCM-063 automaattisen ilmastoinnin lämmönsäädön läppämoottori. Nämä välillä aiheuttaa koodin vaikka toimiikin ok.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Jäähdyttimen puhallin käy pakkasella
« Vastaus #5 : 25.10.2014, 16:53:54 »
Osaiskohan joku sanoa tähän jotain?
Huomasin tuossa suuttimien paluuvuotoa mitatessa, että flekti käy koko ajan pienellä nopeudella. Vaikka auto on juuri käynnistetty kylmässä ilmassa. Ja sen verran kylmässä ilmassa että kompressori ei käynnisty.
Sinällään lämmöt nousee normaalisti ja ylävesiletku alkaa lämpenemään vasta kun moottorin lämmöt on normaalissa.
Mittasin lämpötila-anturin resistanssia äsken ja taisi näyttää jotain vähän alle 600 ohmia. Auto oli ajettu lämpimäksi ja se oli seisonut 0.5-1h sen jälkeen. Termostaattikotelo oli yhä lähes kuuma.
Voisin huomenna mitata uuden arvon kylmästä koneesta, mutta osaisiko joku sanoa mitä sen pitäisi olla. Tai viitsisi mitata referenssi arvon kylmästä koneesta?
Ja huomenna voisin samaten kurkata vikakoodit. Muistelisin kyllä kun joku aika sitten ne katoin ettei niissä ollut mitään erikoista.

Sen verran katselin vanhoja keskusteluita että minulla näyttäisi olevan metallikuorinen flektinohjain, eli sen puolesta pitäisi olla asian kunnossa. Myös hehkutusajat käyttäytyy ~lineaarisesti ulkolämpötilaan nähden, eli kylmällä ilmalla hehkutuksen merkkivalo palaa pitempään.
Muuten potilas siis S60 -05 D5 ja mittarissa jotain 275tkm.

edit.
Kävin mittaamassa nyt uudelleen lämpötila-anturin. Kuusi astetta lämmintä ja 4.4kOhm, eli eiköhän ole anturi kunnossa. Mitään vikakoodeja ei ollut mikä viittaisi tähän ongelmaan (lähinnä oli parkkitutkaan ja cd-vaihtajaan liittyviä). Vikakoodien nollaus kuitenkin poisti vian.
Puhallin pyörii nyt koko ajan, mutta ilma on niin lämmin että myös kompressori käy. Jos ilmastoinnin sammuttaa, niin jonkin ajan päästä flekti sammuu, eikä ala käymään ennen kuin laittaa ilmastoinnin takaisin päälle. Kai se sitten toimii oikein...
« Viimeksi muokattu: 26.10.2014, 10:49:42 kirjoittanut Itsok »

 

Samppasport  Futurez