Onks toi sun pilluvalo se jarrujärjestelmän valo?
Ei suinkaan, sehän on se sammuneesta polttimosta varoittava valo. Miksi sen nimi on "pilluvaroitin", niin katsoppa tarkemmin sitä symbolia mikä siinä valossa on....veikkaan että valkenee

Ne voi kaikki johtua tuosta anturiviasta, paitsi lambdavalo
Kannattais ehkä lukea tosiaan ne viat siitä? 
Niin, avauksessani kerroin jo mikä johtuu mistäkin poislukien ns. "lambdavalo" eli moottorivikakoodivalo, mikä sen nimi pitäisi oikeasti olla.
ABS + Tracs järjestelmän varoitusvalot johtuvat viallisesta vasemman takapyörän sensorista. Siinä ei ole enää tutkimista, se on tutkittu juttu. En vain ole saanut aikuiseksi ostaa varaosaa siihen Siniseltä. Suunnitteilla kun on Ruotsin matka, niin ajattelin hakea sen Ruotsin Sinisestä, jossa Volvo-varaosat tuppaavat olemaan kruunun kurssista huolimatta Suomea halvempia.
Pillunsaantivaroittimen sammutin eilen ostamalla ABC:ltä 2 kpl 5W polttimoita ja vaihtamalla takaboksin luukusta ne takavalot. Kyseiset valot kun tykkää kyttyrää kun luukkua paiskotaan alas. Kyseessä on "tyyppivika" kun noita polttimoita menee tiuhaan. Luukun kolautus pistää hehkut lujille. Oikeasti kannattaisi käyttää LED-lamppua tuossa kohtaa. Eipä vaan ole jaksanut vaivautua. (Enkä saanut edes piparia eli väärä varoitus - emäntä kipeänä - tai ehkä se syttyykin varoittamaan aina silloin kun saanti on huonoa?

Jos nyt sitten itse asiaan. Motronicin vikakoodit on nyt luettu. Koodeja on kaksi:
- EFI-442 Pulsed secondary air Injection system flow fault
- EFI-448 Pulsed secondary air injection system pump flow fault
Tämä vaikuttaa olevan hyvin tunnettu ongelmakohta näissä vehkeissä. Tosin täällä VRCF-foorumilla aiheesta ei näytetä koskaan aiemmin keskustellun? Ainakaan haku em. vikakoodeilla ei tuottanut tärppejä. Mutta muualla netissä on juttua runsaastikin, ks. esim.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=140732 Jännä juttu, jos tähän on törmätty vain Ruotsissa, Englannissa ja USA:ssa mutta ei täällä? Sen verta yleinen vika se vaikuttaa olevan varsinkin tuolla Rapakon takana, että ovat kehitelleet monenlaisia ratkaisuja tähän.
Koneessa on siis jonkin sortin ilman lisäsyöttö kylmäkäynnistyksiä varten. Ideana kompensoida katalysaattorille kylmäkäynnistyksessä syötetyn rikastetun seoksen palamatta jääneen bensiinin polttamiseen tarvittava lisäilma. Lisäilmaa syötetään vain parisen minuuttia.
Kuulostaa minusta aika kyseenalaiselta ja kalliilta järjestelyltä. Varsinkin kun varaosapumpun hinta Sinisellä on kait useamman sataa euroa? Näin olen ymmärtänyt. .
Täytyy nyt kuitenkin selvittää asia perusteellisesti ennenkuin tehdään johtopäätöksiä tarvittavista korjauksista.
Ymmärtääkseni järjestelmään kuuluu kolme pääkomponenttia: lisäilman syöttöä säätelevä venttiili, syöttöä ohjaava rele sekä lisäilmapumppu (mikä on tämän pumpun virallinen nimi suomeksi?)
Moottori testataan kait helpoiten syöttämällä sille 12V ja katsomalla pyöriikö? Mitenkä rele kannattaisi testata? Samoin kuin tuo venttiili? Venttiiliä epäilen eniten tässä vaiheessa, eikö se ole aika herkästi likaantuvassa paikassa? Voiko em. venttiilin puhdistaa vai onko edessä käynti Sinisen tiskillä? Kiitollinen, jos joku sattuu tietämään em. systeemin komponenttien varaosanumerot.
Mistähän muuten systeemi osaa päätellä, että "virtaus liian voimakasta/heikkoa lisäilmakanavassa"? Eihän siellä ole mitään virtausmittaria tmv?