Eli kyseessä B230F -91 315tkm ajettu ja öljy korkkiin kertyy kerman väristä töhnää.

Ajoa tulee pääosin alle 10km 2x päivässä.
Joten oletin että tämä johtuu lyhyestä matkasta, lohkolämppärin käytöstä ja talvisesta kelistä.
Kävin sitten motarilla polkemassa, ja korkki palasi normaalin väriseksi.
No tietysti pistin tämän seurantaan ja nyt olen ajanut 6 lyhyttä ajoa ja korkki jälleen samannäköinen.
Tikusta katsottuna ei näy mitään merkkejä vaahdosta ja mitä öljyn täyttöaukosta näkee niin ei venakopassakaan sitä näy.
Jäähynestettä katoaa (vesipumpun ympärys kosteena) hieman (min rajasta 1cm/3tkm), mutta neste ei näytä mustalta.
Lämmöt ei nouse puoleen väliin joten käytän keulapahvia joka peittää n.½ syyläristä.
Eikä lämmöt ole nousseet talven "lämpösimmiläkään" keleillä paljoakaan puolen välin yli.
Tosin visko on kyllä ottanut kunnolla kiinni, kovimassa polkemisessa. Mutta mistä lämmöistä se edes ottaa kunnolla kiinni, vedestä ?
Joten onko normaalia että tämä oire palaa näin "nopeasti", vai onko kansipahvi mennyt?
Luulis kansivikaisena nousisi lämmöt korkeemalle näillä 0°C -5°C keleillä kerta keula tukossa? Nyt ei edes rauhallisimmassakaan ajossa nouse puoleen väliin.
Ja vielä loppuun koneessa Mobil super 3000 5w40 ja vihreät vedet, molemmat vaihdettu 3tkm.