Ateho  Elekma

145 2,5tdi+m90

  • 23 Vastauksia
  • 11400 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hela1979

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
145 2,5tdi+m90
« : 08.02.2013, 01:11:33 »
Terve

Kovana visiona olisi nikkaroida vanha -71 mallinen 2,0 farmari liikkumaan 2,5tdi+m90 voimin...

Sairaus iski jo pienenä kun ukolla oli vanha 144 volvo ajopelinä...
Sen seurauksena tuli viininpunaisella 145 vokkella itsekin ajeltua 10 vuotta ja ohessa/jälkeen on ajopelinä ollut muutaman kymmenen volvoa.

Ajatus volvo vanhus farmarista iti takaraivossa parisen vuotta kunnes lokakuussa 2012 tuli niin komia 145 koppa vastaan, että se oli pakko ostaa









Kopparin edelliseltä omistajalta jäi ajatus auton dieselöinnistä itämään. Oli meinannut fortin p100 rottosesta konetta nokalle. (ei onneksi sopinut)
Törmäsin netissä vahingossa laitilan autotehtaan vanhaan myynti-ilmoitukseen 145 express volvosta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7723.0

Ajatus oli syntynyt.
Itsellä ei vaan ollut mitään ajatusta mitä tämä vaatisi. Onneksi tehtaanjohtaja vastasi sähköpostiin ja lähetteli neuvoja/kuvia joilla päästiin alkuun. Ilman niitä tämä projekti ei olisi alkanut koskaan. Samaa miestä kiusataan edelleen tasaisen varmasti ;D

Sitten löytyikin hantin keulaan niitattu v70 2,5tdi moottorilla:




Sieltä kynittiin tälläinen vonkale:


3kk turhan etsinnän jälkeen hankittiin m90 laatikko. Sille vaan tuli hiukkasen hintaa kun se oli juuri katsastettu vuodeksi eteenpäin ja muutenkin priima kunnoltaan:


Näitä sitten koetetaan sovittaa paikalleen, mutta kiire ei vielä ole kun oma henk. koht tavoite on 2014 kesällä lähteä kruisaamaan.
Tietotaitoa ei oikeestaan tähän hommaan ole juurikaan, mutta tarkoitus on hankkia sitä mukaa kun sitä tarvitaan :)
Nyt on tähän mennessä hankittu kilua ja kalua Nakkilasta, Harjavallasta, jostakin etelä pohjanmaalta, Laitilasta, Naantalista, Espoosta, Lapista parista paikkaa, Tammisaaresta ja ameriikastakin pari kumia ja suurin osa osista alkaa olemaan kasassa.
Vielä puuttuu ainakin harva 1030 perä ja paljon muuta mitä en vielä tiedä :)

Projekti alkaa olemaan siinä vaiheessa että moottoria sovitetaan ekaa kertaa ja kattellaan mitä aletaan siirtelemään.
Pistelen parempia kuvia projektin etenemisestä kunhan taas joudan.

Ps: Piti hommata kamera ja opetella käyttämään tuollaista kuvapalvelua tämän takia...
« Viimeksi muokattu: 08.02.2013, 01:14:11 kirjoittanut hela1979 »
100 sarjan vanhuksia jo toisessa polvessa.

Poissa FenixOmena

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa.
    • UncleMikesGarage
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #1 : 08.02.2013, 02:57:25 »
Komia 145! Melkein saman värine ku oma 245 :)

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #2 : 08.02.2013, 07:20:35 »
Hieno projekti  O0

Hieno korimalli ja nykyaikaisella tekniikalla  S*
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #3 : 08.02.2013, 07:25:14 »
viimisen päälle komia laite ja projekti!  :hello:
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #4 : 08.02.2013, 08:26:34 »
Sopiiko deekun loota tähän suoraan? D5 koneeseen tarvii ainakin olla tinakoneen laatikko.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #5 : 08.02.2013, 09:18:49 »
eikös se oli niin, että jos on "volkkarin" kone ni sopii deekun loota ja jos on volvon oma diesel niin sitten se tinamoottorin loota?
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #6 : 08.02.2013, 09:19:50 »
kai jätät tuon pakokaasujarrun pois ja laitat kunnon ahtimen?
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #7 : 08.02.2013, 09:33:55 »
kai jätät tuon pakokaasujarrun pois ja laitat kunnon ahtimen?
Äläs nyt, ohan se vähä niinkun turbo. Se on vaan piiiiieni  :D

Hieno aihio ja hieno suunnitelma. Seurantaan!  O0
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #8 : 08.02.2013, 09:35:24 »
Tästähän saattaa tulla oikeinkin hauska ajettava tuolla tekniikalla. Tsemppiä projektiin O0

Poissa hela1979

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #9 : 08.02.2013, 10:00:03 »
Sopiiko deekun loota tähän suoraan? D5 koneeseen tarvii ainakin olla tinakoneen laatikko.

Kaaveli on täysin sama tdi:ssä ja deekussa ymmärtääkseni.
Dieselimallin m90 sopii kaksoismassan kanssa suoraan ja m90 asetelma sekä kytkinlevy passaa myös.
Kaksoismassan+m47 laatikon kanssa tuli sellanen propleema että olis tarvinnut teettää/osata jyrsiä m47 kytkinlevyn boorit jäykkään m90 kytkinlevyyn.
Halusin saada suoraan passaavat osat niin odotin kunnes sain m90 lootan ja ei sekään tietysti haittaa että tuo m90 kestää vähän reilummin jos joskus pääsisi siihen vaiheeseen että saa kutitella hieman hevosia koneesta.
Tietysti jos laittaa deekun vauhtipyörän niin osat taitaa sopia suoraan myös m47 kanssa mutta ajomukavuus kärsi ilman kaksoismassaa.
Näin siis oman uskomukseni mukaan...
100 sarjan vanhuksia jo toisessa polvessa.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #10 : 08.02.2013, 10:25:54 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tää on hieno. Bensakoneella olis vielä hienompi  :hello:
citikka

Poissa hela1979

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #11 : 08.02.2013, 10:32:17 »
Tää on hieno. Bensakoneella olis vielä hienompi  :hello:

Mulla on jäänyt joku uskomus noiden dieselien ikuisesta kestävyydestä ja paremmasta polttoaine taloudesta elämään takaraivoon.
Saattapi olla harhaa :)
100 sarjan vanhuksia jo toisessa polvessa.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #12 : 08.02.2013, 15:41:45 »
Kaaveli on täysin sama tdi:ssä ja deekussa ymmärtääkseni.
Dieselimallin m90 sopii kaksoismassan kanssa suoraan ja m90 asetelma sekä kytkinlevy passaa myös.
Kaksoismassan+m47 laatikon kanssa tuli sellanen propleema että olis tarvinnut teettää/osata jyrsiä m47 kytkinlevyn boorit jäykkään m90 kytkinlevyyn.
Halusin saada suoraan passaavat osat niin odotin kunnes sain m90 lootan ja ei sekään tietysti haittaa että tuo m90 kestää vähän reilummin jos joskus pääsisi siihen vaiheeseen että saa kutitella hieman hevosia koneesta.
Tietysti jos laittaa deekun vauhtipyörän niin osat taitaa sopia suoraan myös m47 kanssa mutta ajomukavuus kärsi ilman kaksoismassaa.
Näin siis oman uskomukseni mukaan...
Kyllä, deekun perästä käy suoraan M90 kiinni.
Itse en laita omaani kaksoispaska vauhtista vaan jäykän vauhtiksen deekusta.
Jos kerta päädyt kaksoispaskaan laita ihmeessä edes uusi ettei heti tarvii olla aukomassa.

Kuulema ei ole juuri mitään eroa käyttömukavuudessa onko jäykkä tai ei vauhtis...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #13 : 08.02.2013, 16:42:18 »
Kuulema ei ole juuri mitään eroa käyttömukavuudessa onko jäykkä tai ei vauhtis...

Juu ei niin... V:> Eli eroa on kun yöllä ja päivällä.

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 2,5tdi+m90
« Vastaus #14 : 09.02.2013, 10:48:25 »
hienointa tässä projektissa on se että ei aina laiteta niitä "samoja" 2.3 16v vinomoottoreita holsetin kanssa näihin vanhoihin vaan tehdään jotain erilaista, hatunnosto siitä. toki näitä varmaan joku on tehnyt jo mutta harvemmin on näkynyt..

asiaan..meinaatko tohon lukon laittaa perään? itellä kun oli tommonen niin oli kyllä perä niin kevyt ettei sillä ainakaan ilman lukkoa pitoja paljoo taida saada?
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

 

Kulkukoira  Proturbo