Kulkukoira  Proturbo

XC90 D5 nykii

  • 6 Vastauksia
  • 6622 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mika_XC90

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
XC90 D5 nykii
« : 08.02.2013, 12:15:13 »
Tällä forumilla on ollut muutamia keskusteluita liittyen D5 -koneisten nykimiseen/humppaamiseen/soutamiseen jne. Itselläni on XC90 D5 automaatti vuosimallia 2008 ajettu 140tkm  ja siihen on ilmaantunut nykimistä, kun ajaa tasaisella tiellä tai lievästi ala/ylämäkeen, tasakaasulla, kierrosten ollessa n 1700 kierrosta minuutissa. Tekee tätä sekä vakionopeussäätimellä että ilman. Ja erityisesti kone lämpimänä. Kun kone on kylmä, niin nykimistä on vähemmän tai ei ollenkaan.

Auto on ollut mulla uudesta asti ja ko vikaa siinä ei ole aiemmin ollut. Mielestäni nykiminen ilmaantui edellisen määräaikaishuollon jälkeen, jolloin autoon laitettiin nippu näitä VolvoService 2.0 mukaisia softapäivityksiä. Käytin auton uudelleen huollossa, mutta huolto ei koeajon jälkeenkään nykimistä tunnistanut/tunnustanut. Tekivät varuiksi kuitenkin automaattilaatikon muistin nollauksen ja muistivat 150 euron laskulla. Vielä en ole innostunut samaan paikkaan autoani uudelleen viemään, koska vika ei varsinaisesti menoa haittaa, mutta on toki ärsyttävä.

Mistä suunnasta asiaa kannattaisi lähteä tutkimaan ja korjauttamaan? Vaihdelaatikko, moottorinohjaus, suuttimet, joku muu?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: XC90 D5 nykii
« Vastaus #1 : 08.02.2013, 14:52:48 »
Jos suuttimet suihkivat enemmän kuin pitäisi, niin kierrosluvun ryömintää todennäköisti tulee. Sama efekti tulee jos polttoaineen paine vaihtelee. Ainakin tuota ensimmäistä arvausta voi olla vaikea diagnosoida ellei vika ole vielä kovin paha. Kokeilemalla toimivia suuttimia se selviäisi ellei sitä ennen mistään muualta löydy vikaa.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: XC90 D5 nykii
« Vastaus #2 : 11.02.2013, 19:54:05 »
Tähänpä olisi hauska saada ratkaisu. Omassa 2004 mallisessa D5:ssa ihan vastaavaa pienenpientä nykimistä. Alle 90km/h nopeudessa ei vielä havaitse, mutta viisarin ollessa aavistuksen yli 90:n, niin alkaa pieni nykiminen ja korostuu erityisesti, jos joutuu koskemaan kaasuun.

Onko aiheen aloittajalla polttoaineenkulutus ihan normaalilla tasolla?

Tuohon polttoaineenpaineeseen sen verran, että tein testin ja kokeilin ottaa käydessä railin päästä paineanturin johdon irti. Normaalisti tässä vaiheessa kuulusi paineen nousta tappiin ja käynti muuttua todella karkeaksi. Tässä mun tapauksessa kuitenkin moottori sammui aivan välittömästi johdon irroittamisen jälkeen. Saman testin tein joskus velipojan -02 malliseen D5:seen ja se ainakin alkoi käydä karkeasti ja sammumisesta ei ollut tietoakaan.

Olisiko siis ruiskutuspumpussa olevalla paineensäätimellä jotain tekemistä tämän asian kanssa? Vastauksia viisaammilta kiitos :)

Poissa Mika_XC90

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 nykii
« Vastaus #3 : 18.02.2013, 11:19:19 »
Polttoaineen kulutuksesta kysyttiin; tällä hetkellä kaupunkiajossa talvisaikaan hieman päälle 9 l/100km ja maantiellä jossain 8.0-8.5 hujakoilla. En ole huomannut kulutuksen osalta muutosta suuntaan tai toiseen sen jälkeen kun nykiminen alkoi/lisääntyi.

Taas tuli muuten testailtua viikonloppuna omaa autoa ja sellaisen havaitsin, että kun ajaa esim n 75 km/h tasaisella nopeudella ja auto nykii laatikon ollessa automaatilla (D), niin kun pikkaisen nostaa/vähentää kaasua, niin automaatti vaihtaa isommalle. Ja kun tein saman testin uudelleen ja auton nykiessä kytkin laatikon manuaalille, oli pesässä tosiaan vaihde nro 5 (ei siis vielä kutonen). Kun vaihtaa itse päälle kutosen, kierrokset luonnollisesti putoaa muutama satasen (n 1800 kierrosta minuutissa -> n 1300 kierrosta minuutissa) ja nykiminen loppuu.

Eli pistää miettimään tuota vaihdelaatikkoa, että olisko automaattilaatikko jotenkin juuri ja juuri arpomassa, että pitäiskö vaihtaa isommalle vai mennäänkö vielä pienemmällä pykälällä. Ja siitä johtuisi tuo nykiminen juuri noilla kierroksilla.

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: XC90 D5 nykii
« Vastaus #4 : 21.03.2014, 23:25:09 »
Olisi kiva jatkaa tämän topicin lukemista, jos se jatkuisi joku päivä ratkaisuihin asti..  ;) ;)
Itselläni XC90 -07 D5/T4 210tkm ja mielestäni kummallaki,  vakkarilla tai jalalla kaasutettuna tuntuu välillä hyvin selkeää,
jopa aika tiukkatempoista nykimistä/töksähtelyä/tökkimistä (suomen kielen synonyymejä..).

Aina tulee mieleen ekana, että johtuisi moottorista pätkimisen luonteesta johtuen..

vaihde on ollut manuaalilla, numero 6, ilmastointi pois ja dieselin määrällä tankissa en ole havainu vaikutusta..

Viimeksi katsottuna Vidalla, ei ollut koodeja..
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: XC90 D5 nykii
« Vastaus #5 : 22.03.2014, 08:32:23 »
Olisi kiva jatkaa tämän topicin lukemista, jos se jatkuisi joku päivä ratkaisuihin asti..  ;) ;)
Itselläni XC90 -07 D5/T4 210tkm ja mielestäni kummallaki,  vakkarilla tai jalalla kaasutettuna tuntuu välillä hyvin selkeää,
jopa aika tiukkatempoista nykimistä/töksähtelyä/tökkimistä (suomen kielen synonyymejä..).

Aina tulee mieleen ekana, että johtuisi moottorista pätkimisen luonteesta johtuen..

vaihde on ollut manuaalilla, numero 6, ilmastointi pois ja dieselin määrällä tankissa en ole havainu vaikutusta..

Viimeksi katsottuna Vidalla, ei ollut koodeja..

En tiedä voiko yleistää, mutta mulla vika korjaantui vaihtamalla yksi uusittu ruiskutussuutin toiseen uuteen. Uusi suutin oli siis jotenkin viallinen ja varmaan vuosi ylimääräisiä polttoainetippoja sylinteriin väärään aikaan tjms.

Jospa siis sullakin on joku suutin viallinen?

Poissa jannu2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 nykii
« Vastaus #6 : 26.03.2014, 14:51:39 »
D5 -02 manuaali aloitti tasakaasulla nykimisellä. Toisinaan toimi normaalisti, kun moottori lämpesi. Jonkun ajan päästä tyhjäkäyntikin muuttui vaikeaksi, eikä oikein vastannut kaasuun. Yhden suuttimen sähköliittimen irroituksella ei ollut vaikutusta käyntiin, kävi koko ajan neljällä. Korjaantui kun vaihtoi suuttimen.

 

Elekma  Autoracing