Tällä forumilla on ollut muutamia keskusteluita liittyen D5 -koneisten nykimiseen/humppaamiseen/soutamiseen jne. Itselläni on XC90 D5 automaatti vuosimallia 2008 ajettu 140tkm ja siihen on ilmaantunut nykimistä, kun ajaa tasaisella tiellä tai lievästi ala/ylämäkeen, tasakaasulla, kierrosten ollessa n 1700 kierrosta minuutissa. Tekee tätä sekä vakionopeussäätimellä että ilman. Ja erityisesti kone lämpimänä. Kun kone on kylmä, niin nykimistä on vähemmän tai ei ollenkaan.
Auto on ollut mulla uudesta asti ja ko vikaa siinä ei ole aiemmin ollut. Mielestäni nykiminen ilmaantui edellisen määräaikaishuollon jälkeen, jolloin autoon laitettiin nippu näitä VolvoService 2.0 mukaisia softapäivityksiä. Käytin auton uudelleen huollossa, mutta huolto ei koeajon jälkeenkään nykimistä tunnistanut/tunnustanut. Tekivät varuiksi kuitenkin automaattilaatikon muistin nollauksen ja muistivat 150 euron laskulla. Vielä en ole innostunut samaan paikkaan autoani uudelleen viemään, koska vika ei varsinaisesti menoa haittaa, mutta on toki ärsyttävä.
Mistä suunnasta asiaa kannattaisi lähteä tutkimaan ja korjauttamaan? Vaihdelaatikko, moottorinohjaus, suuttimet, joku muu?