Carcom Oy  Bling Factory

Kirjoittaja Aihe: Elektroniikka ja piensähkö  (Luettu 23473 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5308
  • Sukupuoli: Mies
  • www.carcom.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #15 : 26.04.2011, 11:03:10 »
Nyt ei taas polla oikein säteile..
Oon laittamassa moottoripyörään ledi-vilkkuja
Meinasin vilkkureleen kuorman puutteen korvata vastuksella heti releen jälkeen jännitteensyöttöjohtoon, eli ei tarvi kuin yhden vastuksen sen sijaan, kuin moni laittaisi joka vilkulle oman.  (vastus on halvempi, kuin elektroninen rele, joten laitan vastuksen)

Polttimoja on sen 2kpl  21Wattisia per puoli (plus merkkivalo, joka lienee ehkä 1-2W luokkaa... ei vaikuttane tähän yhtälöön merkitsevästi, eli ei tarvinne huomioida tarkkaa tehoa)

Noi ledivilkut specsien mukaan pitäisi olla 1W/kpl, eli teho olisi 2W per puoli, jolloin tehon pudotus olisi sen 40W, kun alkuperäiset vilkut korvataan noilla.

Puimurin mukaan
42W = 12V x I  (42/12=I)
42W lamppujen virrankulutus olisi 3,5A, kun taas
2W = 12V x I  (2/12=I)
2W lamppujen kulutus olisi 0,1666A

Ledit siis kuluttaa 3,3334A vähemmän, jolloin tämä pitäisi saada korvattua vastuksella.

12V = R x 3,334A  (12/3,334=R)
Vastuksen kooksi muodostuisi 3,599ohm

Tällöin tarvisin yhden n. 3,599ohm vastuksen, jonka tehon kesto olisi reilu 40W?

Menikö mun laskelmat edes sinne päin?

Voisiko esimerkiksi näitä 2kpl kytkettynä sarjaan, toimia
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=49_101_524&products_id=6721


Jos laittais jokaiselle vilkulle oman vastuksen, niin olisiko se sitten 7,2ohm/ 20W??

Tehonkesto ei varmaan tarvi kuitenkaan olla niin paljon, kuin vilkkupolttimon teho on, koska sitä ei kärvennetä kuitenkaan yhtämittaa?
« Viimeksi muokattu: 26.04.2011, 11:44:21 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa femur

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #16 : 28.04.2011, 00:23:23 »
Ottaakos se rele jotenkin nokkiinsa jos siellä ei ole tarpeeksi kulutusta takana? Jos jännite pysyy samana, niin ei kai ne ledit (olettaen että on joku valmis paketti?) sen enempää virtaa ota mitä tarvitsevat?

Eri asia toki jos olet vanhaan vilkkurunkoon laittamassa lediä polttimoksi..
P1800S Pyhimys -65, 122S Amazon -67, V70 T5 -98

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5308
  • Sukupuoli: Mies
  • www.carcom.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #17 : 28.04.2011, 09:19:58 »
Ottaakos se rele jotenkin nokkiinsa jos siellä ei ole tarpeeksi kulutusta takana? Jos jännite pysyy samana, niin ei kai ne ledit (olettaen että on joku valmis paketti?) sen enempää virtaa ota mitä tarvitsevat?

Eri asia toki jos olet vanhaan vilkkurunkoon laittamassa lediä polttimoksi..

Perinteinen vilkkurelehän alkaa nakuttamaan tiheästi, jos kuorma putoaa, joten täytyy sitä kuormaa sinne saada tai sitten vaihtaa se rele sellaiseen joka toimii kuormasta välittämättä.

Tuossa vähän katselin noita elektronisten releiden hintoja ja eipä taida maksaa vaivaa kikkailla vastuksien kanssa, kun näkyy saavan releitä alle kympillä..  aluksi kuulemani hinta on ollut yli 20€ paikallisessa motskariliikkeessä, mutta esim. biltema ja motonet tarjoaa huomattavasti mukavempaan hintaan :)
« Viimeksi muokattu: 28.04.2011, 10:53:46 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5308
  • Sukupuoli: Mies
  • www.carcom.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #18 : 30.04.2011, 21:06:01 »
Ostin elektronisen releen, pääsin paljon helpommalla, etenkin kun releen mukana ollut johto kävi suoraan motskarin liittimeen.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1004
  • Sukupuoli: Mies
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #19 : 01.05.2011, 12:24:36 »
Mistä löysit releen? Tarvisi semmosella pienellä 3-johtosella liittimellä molevan.

Poissa HembalanD

  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3061
  • Sukupuoli: Mies
  • Boxy, but good
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #20 : 01.05.2011, 13:48:50 »
Meitsi laitto mopoon joskus ledi vilkut, olikohan alkuperäiset 10w + 10w +2w (mittaristo) ja uudet 1w + 1w+ 2w eli puotos 18w, biltemasta 18w polttimo ja sen kehittelin rinnan vilkkupiiriin ni hyvin toimi  :) Penkin alla vilkutteli se jottei näkynyt mihinkään ;D
Hart sport!

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1004
  • Sukupuoli: Mies
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #21 : 01.05.2011, 14:16:45 »
Mulla on tuossa Honda XR:ssä akuton järjestelmä, ja sen verran heikko staattori että kaikki teho mitä saa nipistettyä etuvalolle on plussaa.

Poissa HembalanD

  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3061
  • Sukupuoli: Mies
  • Boxy, but good
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #22 : 01.05.2011, 14:21:10 »
Ainiih, tommonen joku vanha wellerin perus juotosasema (oisko 80-luvulta) ja ei lämpene.. mittarin niin noihin liittimiin tulee virta (joku 19v) eli vika on tuossa itse kolvissa? Mistähän ja mihinkä hintaan noita sais uusia? Vai onko tuolla sisässä jotain komponenttia mikä hajoaa?
Hart sport!

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5308
  • Sukupuoli: Mies
  • www.carcom.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #23 : 01.05.2011, 14:57:08 »
Mistä löysit releen? Tarvisi semmosella pienellä 3-johtosella liittimellä molevan.

Tämän näköinen liitin löytyi pyöräni alkuperäisestä releestä



Rele jonka ostin, oli tämän näköinen, mutta siinä tuli mukana johtosarja, jossa oli tuohon sopiva liitin ja sitten ylemmän kuvan näköinen liitin toisessa päässä


Ostoksen suoritin motoseinäjoesta
http://www.moto-seinajoki.fi/

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 435
  • Sukupuoli: Mies
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #24 : 01.05.2011, 15:03:06 »
Ainiih, tommonen joku vanha wellerin perus juotosasema (oisko 80-luvulta) ja ei lämpene.. mittarin niin noihin liittimiin tulee virta (joku 19v) eli vika on tuossa itse kolvissa? Mistähän ja mihinkä hintaan noita sais uusia? Vai onko tuolla sisässä jotain komponenttia mikä hajoaa?

onkos sen lämpö, potikka säädettävä vai "automaatti" kärkivaihdettava malli.
kärkivaihdettavissa meni yleensä se lämpöön reagoiva kytkinliuska kahvan sisältä esimmäisenä.
ja molemmissa malleissa lopulta lämpövastus. kyllä kai vieläkin varaosia niihin saa jopa kokonaisia kahvojakin.
V70R-04

Poissa HembalanD

  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3061
  • Sukupuoli: Mies
  • Boxy, but good
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #25 : 01.05.2011, 15:22:09 »
onkos sen lämpö, potikka säädettävä vai "automaatti" kärkivaihdettava malli.
kärkivaihdettavissa meni yleensä se lämpöön reagoiva kytkinliuska kahvan sisältä esimmäisenä.
ja molemmissa malleissa lopulta lämpövastus. kyllä kai vieläkin varaosia niihin saa jopa kokonaisia kahvojakin.
Öö ei hajuakaan, ei tuossa ole mitään säätöjä. Tällainen:


Hart sport!

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF ry jäsen 2014
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 882
  • Sukupuoli: Mies
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #26 : 01.05.2011, 15:34:27 »
Ainiih, tommonen joku vanha wellerin perus juotosasema (oisko 80-luvulta) ja ei lämpene.. mittarin niin noihin liittimiin tulee virta (joku 19v) eli vika on tuossa itse kolvissa? Mistähän ja mihinkä hintaan noita sais uusia? Vai onko tuolla sisässä jotain komponenttia mikä hajoaa?
Kolautappa sitä juotoskärkeä kovahkosti pitkittäin jotain metallia vasten, yleensä se sisäinen magneettikytkin alkaa toimimaan sitten ja lämpeää.
Minulla on juuri samanlainen.
S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 "Pikku Musta" + S40 2.0T -03 "Red Gougar"(Liisattu tytärpuolelle) + Honda Goldwing 1500 -90 Kemi
MaMMan kanssa karkkiväleissä.  S*

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 435
  • Sukupuoli: Mies
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #27 : 01.05.2011, 15:37:03 »
Öö ei hajuakaan, ei tuossa ole mitään säätöjä. Tällainen:



eli tuossa säädetään lämpö kärkiä vaihtamalla. tuon kahvan kun purkaa niin seillä on sellainen
releen näköinen kytkin taikka katkojan kärkien näköinen. paina kärjet yhteen ja kokeile lämpiääkö sitten.
V70R-04

Poissa HembalanD

  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3061
  • Sukupuoli: Mies
  • Boxy, but good
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #28 : 01.05.2011, 15:56:45 »
Jotain magneettista tuossa kärjessä tosiaan tuntuu, tällaista sisältä



Mitkä kärjet? Ei tuo koputtelu kyllä auta  :-\

E1: Eiku ny mää hokasin tuolla läpinäkyvän muovin alla on tommoi kärjet, kyllä noi aikalailla yhdessä näyttäs olevan hmm

E2: Jeps ei auta kärjet on yhdessä ja virta kulkee.. Vastus palanut?
« Viimeksi muokattu: 01.05.2011, 16:08:46 kirjoittanut HembalanD »
Hart sport!

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa Roki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #29 : 01.05.2011, 17:17:50 »
E2: Jeps ei auta kärjet on yhdessä ja virta kulkee.. Vastus palanut?

Mittaamalla sekin selviäis. Uusia vastuksia saa, eikä hintakaan ole järkyttävä.
Ei mulla mitään Volvoa ole. Vielä.

 

Bling Factory  Ateho