Carcom Oy  Ateho

Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)

  • 51 Vastauksia
  • 23341 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #15 : 21.05.2013, 00:55:06 »
Ja niin se työn jälki alkaa pikkuhiljaa näkyä.

Äänentoistojärjestelmä kunnossa sillä laitteistolla mitä nyt omistan. :) Edelleen kutkuttaisi vaihtaa tuo Autostudion T480 4-kanavainen tähän setuppiin kaavailtuun JL Audion JX360/2 antamaan ääntä noille Focaleille. JL Audion äänenlaadusta olen kuullut puhuttavan paljon hyvää ja jokatapauksessa 4-kanavaisen vahvarin käyttäminen 2-kanavaisessa järjestelmässä (eikä edes sillattuna) tuntuu hieman turhalta. Muuutta noh, sillä mennään kunnes saadaan rahaa uuteen lankkuun. ;D Subbari ois niinikään tarkotus vaihtaa tulevaisuudessa, nykyinen 3 vuotta vanha Blaukkarin GTB-1200 jäisi eläkkeelle ja JL Audion 12" elementti itserakennettuun koteloon tilalle. Niinkuin noissa aiemmissa suunnitelmissa.

Mutta näitä kahtellaan sitten myöhemmin. Pääasia on että nyt on audiosysteemi joka toimii ja kuulostaa omaan korvaan ihan *keleen hyvältä. S* Noi Focalit oli oikeasti jokaisen sentin arvoinen hankinta. :) Säädöt kun sai kuntoon niin tuli jäätyä autoon vaan fiilistelemään erinäisiä biisejä kun se soundi vaan oli ihan toiselta planeetalta vrt. aiempaan setuppiin.

Säädöistä senverran, että diskantit suunnattiin tosiaan ristiin eli yläviistosti osoittamaan mahdollisimman pitkälle vastakkaiselle puolelle, tuulilasi heijasti näin äänen omaan korvaan oikein sopivasti. Kokeilin myös "molemmat kuskin penkille päin" suuntausta sekä muita vaihtoehtoja mutta ristiinsuuntaus vaan soi -omasta mielestä- parhaiten tässä tapauksessa. Jakosuotimilta lyötiin kuskinpuoleista diskanttia -3db, ja soittimen balancella siirrettiin stereokuvan keskipistettä pykälän verran oikealle.

Vahvarista sitten HPF 60Hz tienoille, Gainit säädettiin perinteisellä "mankasta volat 33/35, gainia kunnes särkee ja sitten snadisti vähemmän." tyylillä. Tämä on oman tietämykseni mukaan se oikea tapa tehdä moinen asia, mutta joku voisi ehkä vielä varmistaa ettei noita upouusia Focaleita nyt tule käräytettyä säröllä?

T480 antaa muuten tuon 4 x 80W RMS mikä täsmää suoraan tohon Focaleiden tehonkestoon ;D siinämielessä hyvä väliaikaislankku tuo.. Tulevaisuudessa hankittava JL Audio työntääkin sitten sen 2 x 110W eli hieman mennään yli, mutta omien kuulemieni mukaan niinhän se kannattaisi ollakkin.. Eikä näitä ole tarkoitus luukuttaa jatkuvasti täysillä anyways ;D

Etupäästä saatiin myös kaikki verhoilupaneelit sun muut takaisin paikoilleen joten nykyinen lookki on aikalailla:



Midit paikoillaan. S* Kiinnitys on siis toteutettu kahdella MDF sovitteella, joista ensimmäinen (hieman ohuempi) on tukevasti pultattuna suoraan oven peltiin jättäen vaimennusmatot kuitenkin väliin. Ulompi (näkyvä) sovite on sitten pultattu ovipahvin läpi tähän sisempään MDF levyyn varmistamaan tukeva asennus elementille ja vähentämään ovipahvin mahdollista resonointia.



Diskantit liimattiin suuntaustestailujen jälkeen Marine&Teknik silikoniliimamassalla paikoilleen. Tuo reikä joka on leikattu tuohon alkuperäiseen muovikehykseen on n. 1mm suurempi halkaisijaltaan vrt. diskantin halkaisija, ja väli on täytetty tuolla silikonimassalla eli diskantti ei varsinaisesti ole suoraan kosketuksissa muoviin mistään kohtia. Tässä oli siis taustalla idea siitä, että diskantinkaan värähtelyt eivät siirtyisi resonoimaan muoviosiin. Jälkeenpäin mietittynä en ole niinkään varma moisen hyödystä ;D korkeat äänet kun harvemmin resonoivat yhtä herkästi mutta tulipahan tehtyä tuokin..



Ja se tyypillinen. >:( Nuo jalkalistat on ihan ***keleen rasittavia laittaa takaisin paikoilleen tuon tiivistereunan vuoksi. Sai taas kuluttaa puolisen purkkia WD40mppistä että tiiviste meni hajoamatta listan päälle.



Ja tottakai kaiken sen ärsyttävän ja hankalan työn jälkeen pitää yksi helppo homma tehdä. Takaluukun valo vaihtui samanlaiseen LED paneeliin kuin sisällä kattovalossa. :)


Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #16 : 21.05.2013, 01:46:23 »
aika hyvän näköstä tollanen "kuvioitu kontaktimuovi"

On kyllä huomattavasti asiallisempaa, kuin joku mopopojan unelma hiilariteippi.  :2funny:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #17 : 21.05.2013, 11:42:46 »
Siististi oot focalit saanut paikoilleen. Tuleeko noihin mitään suojaverkkoa?
On meinaan aika herkästi polvi tai jotain muuta siellä elementissä ja sit alkaa vtuttaan...

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #18 : 21.05.2013, 19:35:45 »
On kyllä huomattavasti asiallisempaa, kuin joku mopopojan unelma hiilariteippi.  :2funny:



Kyllä tuo omasta mielestä tuohon sopii :) tuosta virtapaneelista pitäis reunat vaan saada jotenkin siistittyä, livenä ei näytä noin pahalta mutta silti.. tuo laatta kun on neliskanttinen ja se alk.per. lokero taasen vähän viistoilla reunoilla niin näyttää vähän "päälle liimatulta".. Muuutta kahtotaan mitä keksitään.

Siististi oot focalit saanut paikoilleen. Tuleeko noihin mitään suojaverkkoa?
On meinaan aika herkästi polvi tai jotain muuta siellä elementissä ja sit alkaa vtuttaan...



Tarkoitus ois saada ritilät ettei tarvitsis kuumotella että potkii rikki mutta on hieman tiukka tuo väli ;D katsotaan mitä keksitään.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #19 : 21.05.2013, 20:17:29 »
Ahtopainemittarin, ku hommaat mustan ja lyöt tota kontaktimuovia toho mittaririvistön kehykseenkin, niin on bueno.  :)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #20 : 21.05.2013, 20:54:14 »
Ahtopainemittarin, ku hommaat mustan ja lyöt tota kontaktimuovia toho mittaririvistön kehykseenkin, niin on bueno.  :)

Tilattu jo VDO mustapohjanen :) ja toi mittaristokehys ois tarkotus työstää mustasta abs muovista laserilla leikaten niin sais millintarkkaa jälkeä. Vähän vielä arvon kuitenkin notta pitäiskö sitäkin kallistaa hieman kuskinpenkille päin vaiko ei, siksi ei olla vielä leikelty.

Niinjoo ja varmaan leikkailen noita sitten muutaman samantien josko muillakin ois tarvetta mutta kahtoo nyt :)

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #21 : 27.05.2013, 03:38:01 »
Muutama päivä pidetty hiljaiseloa projektin suhteen, suurimmaksiosaksi rahatilanteen vuoksi ja koska kesä nyt vihdoin saapui niin on tultu mökillä oltua ja yleisesti vaan rentouduttu. :)

Sisusta alkaa olla kasassa pikkuhiljaa, takaovista puuttuu edelleen vaimennukset kun allekirjoittanut ei vaan ole jaksanut pestä niitä rasvoja oven sisältä pois. Tuota hommaa lukuunottamatta muu jäljelläoleva onkin sitten lähinnä pieniä yksityiskohtia; keskikonsolin virtapaneeliin pitäisi saada joku kuminen peitetulppa kun jouduin porailemaan levyyn reiän että sain lokeron ruuvailtua kiinni. Lisämittarikehyksestä puuttuu edelleen laserleikattu muovipaneeli, kuin myös VDO ahtomittari (postissa!) ja laajakaistalambdan AFR (johon ei olekkaan varaa sitten vähäänaikaan). Lattia pitäisi imuroida että saa kumimatot takaisin paikoilleen.. Epätoivoisesti metsästetään 960 keskikonsolin lokeroa/kantta mukinpidikkeillä sen pienen ylellisyyden vuoksi mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä.. Njoo.. Kyllä se siitä :)

Kuten aiemmin jo kirjoittelinkin niin mielessä on pyörinyt myös tuon lisämittaripaneelin uudelleen väsääminen, kallistaisi hieman kuskiin päin sitä kiinnityspaneelia että olisi helpompi seurailla mittareita.. Tuohon yritän nyt seuraavaksi paneutua, saisi senkin nyt lopullisesti pois alta kun alkaa vähän jo häirihtemään tuo alumiinipohjainen kehys kun kaikki muu alkaa näyttämään omasta mielestä suht hyvältä.. Kaiuttimista tosiaan puuttuu myös edelleen ritilät, kokeilin tuossa Focalin originaleja paikoilleen mutta ei mitään toivoa ;D Taitaa käyä niin että motonetista haetaan jotkut mahd. litteät ja yksinkertaisen näköiset verkot joista sahataan neljäsosa pois :) noita originaleja ei viitti tuhota tuollaiseen, ei ainakaan ennenkuin moisen ratkaisun toimivuus on taattu.







Sisustan ollessa suht kunnossa siirryttiin nyt sitten auton ulkopuolellekkin työskentelemään:



Kaapista löytyi pari tälläisiä :)


Jotka löysivät paikkansa aika nopiaan.


Yleensä en tarroista niin perusta mutta meni vähän testimielessä, otetaan pois jos alkaa häirihtemään myöhemmin ;D




Ulkopuolelta puuttuu edelleen.. noh.. paljon:
- Lampunpyyhkijät, nuo törröttävät moottorit näyttää edelleen huonolta. Varret löysin romuttamolta tuossa mutta pitäisi hioa ja maalata uudelleen ennenkuin saa paikoilleen
- Snowcap
- Original takaspoileri, tuskimpa löytyy mistään oikean väristä eli varaudutaan jo tämänkin maalaukseen.
- 960 ovenkahvat, niinikään maalattaviksi ennen kiinnitystä.
- Kilventausta, EU kilvet pitääpi hakea moista varten. Samalla näyttäis vähän hiomapaperia ja ruosteenestomaalia noille vanhoille ruuvinrei'ille ennenkun ruostuu luukku puhki, oli jo pikkusen alkanut korroosio syömään. :(
- Kirkkaat vilkut taakse
- Keskikupit vanteisiin. Jollain logolla tahi ilman. Jollain kierolla tavalla tykkään noista AMG Penta vanteista tässä mutta toisaalta Hydrat on käyny mielessä pari kertaa myös S*

Muita lähiaikoina tehtäviä toimenpiteitä:
- Jakoremmi pitäisi vaihtaa, omien laskujen mukaan 50tkm alkaa olla täynnä tuolle hihnalle, ja tämäkin vain jos myyjän kertomus hihnan vaihdosta pitää paikkansa. Kirjallista tositetta ei ole.
- Takajouset pitäisi vaihtaa. Tuli tuossa viikko sitten mökille lähtiessä pientä ongelmaa kun 5 ihmistä tavaroineen painoi perän niin alas että renkaat nappas töyssyissä kiinni kaariin. Sedanin "vahvistetut" jouset (aka farkun jouset) tulossa. Kahtotaan meneekö sellaisenaan vai lähteekö kierros pari pois samalla ::)

Siinäpä tuo tälläerää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #22 : 27.05.2013, 09:04:21 »
Voisko kajareiden suojaks laittaa semmoset kalterit vaikkapa ohuesta putkesta tms.
Eihän 50tkm. ajettua hihnaa kannata vielä vaihtaa jos ei muuta remonttia siellä suunnalla ole.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #23 : 12.08.2013, 02:36:30 »
Mitäs tälle kuuluu? Osui silmään kun ovikaiuttimien sovituksia etsin... :D
« Viimeksi muokattu: 12.08.2013, 11:00:06 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #24 : 17.09.2013, 02:29:39 »
Mitäs tälle kuuluu? Osui silmään kun ovikaiuttimien sovituksia etsin... :D

Aika hiljaista :( rahat lopahti kun piti ulkomaille matkustella elokuun puolella ja sitä edeltävät pari kuukautta keräiltiinkin siihen vuan rahoja :D mutta josko tästä uuteen nousuun pikkuhiljaa.. Elikkäs äänieristys on nyt myös takaovien kohdalta done, sisusta ollut jo jonkinaikaa kasassa ja kontin puolella on tullut vähän hääräiltyä eli MDF levyä haettu ja leikelty muotoonsa jotta sais kohta uuen välipohjan väsäiltyä. Tuo karvapäällysteinen levy kun ei tahdo olla se helpoiten puhdistettavissa oleva materiaali. Uudet levyt tuleepi öbaut saman paksusista MDF palasista ja päällystettynä tuolla samalla harmaalla keinonahalla kuin noissa kaiutinadaptereissa. :) rekisterikilventaustakin löysi tiensä paikoilleen jokin aika sitten, kai sitä pitää uusia kuvia kohta näppäillä.

Kaiuttimiin ei vieläkään ole keksitty ritilää päälle :idiot2: alkaa pikkuhiljaa kuumottelemaan että koska se polvi löytää tiensä sinne elementtiin asti.

VDO mittarikin tuli jo aikoja sitten mutta ei ole allekirjoittanut sitä vieläkään saanut paikoilleen :D tuossa se nököttää uudessa mittarikehyksessä.. Josko huomenna sitten.. ::)

« Viimeksi muokattu: 17.09.2013, 02:34:13 kirjoittanut Stuikka »

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #25 : 20.09.2013, 04:30:55 »
Josko huomenna sitten.. ::)

Luvattu joten piti se tehdäkkin. Tosin mittarikehys vaihtui vielä kertaalleen, ylempänä esitelty suora palkki oli paitsi liian iso sopimaan paikoilleen myös järkyttävän näköinen joten versiota kolme väsäilemään. Kuvat puhukoon puolestaan.



Piuhat ja letkut ilmahormiin poratun reiän lävitte, sokeripalalla taustavalojen johdot kaikissa mittareissa kiinni.



Ja sehän sopii. Tosin salamavalo näköjään kaivaa kaikki pienetkin rypyt ja epätasaisuudet esille, livenä en edes huomannut.



Ainoa miinus. VDOn "Cockpit international" sarjassa ei sitten ole kunnollista taustavalomahdollisuutta vaan valaisu tapahtuu "reunojen kautta" heijastaen. Numerot ja asteviivat eivät siis ole läpinäkyviä niinkuin muissa tauluissa ja valoteho näinollen parhaimmillaankin välttävä. Etenkin ledeillä jotka eivät hajota valoa yhtälailla sivusuunnassa vrt. hehkulamppu, mutta kyllä tuosta selvän saa pimeälläkin. :)



Tohonkin vehkeeseen kuulu taustavalo!





Kabiini pimeällä. Nyt lienee jokainen mahdollinen valo toiminnassa :D



Se pää autosta jota muut tienkäyttäjät saavat eniten ihailla.. No ehkei ihan vielä näillä tehoilla.  :3/4 jättää sen:



Takaovia laittaessa löytyi mukaviakin yllätyksiä. Huollot ainakin turvajärjestelmään tehty ajallaan. :) (EDIT: vai meenaako tuo että on huollettu vai olisi pitänyt huoltaa tuolloin? ??? auton papereita läpikäyden löytyi kyllä jokin kuittikin viittaamaan airbagien tarkistukseen kun innostui etsimään)



2017 sitte seuraavaks? :D



Tsellaista tälläkertaa. Uutta palikkaakin pitäisi olla jo matkalla suomeen; Bilsteinin B6 ja pari muuta palikkaa ylittänevät rajan ensiviikon puolella. :P
« Viimeksi muokattu: 20.09.2013, 04:55:44 kirjoittanut Stuikka »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #26 : 20.09.2013, 07:12:52 »
Bägejä ei tarvi enää nykyään huoltaa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #27 : 20.09.2013, 09:46:44 »
Minun mielestäni meinaa sitä, että tuolloin pitäisi huoltaa.
Ja tietääkseni täytyy huoltaa, Volvo vaan teki päätöksen että huoltoväli on oikeasti pidempi, kuin mitä alunperin on autoihin merkattu.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #28 : 20.09.2013, 09:54:33 »
Niin nuo täpät mekrkkaa sitä, että pitäsi tuolloin huoltaa.

Tommosen löysin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10689.0;nowap
Kai miksu tuon sitten tietää.

Paikalla TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1918
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #29 : 20.09.2013, 10:06:56 »
Niin nuo täpät mekrkkaa sitä, että pitäsi tuolloin huoltaa.

Tommosen löysin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10689.0;nowap
Kai miksu tuon sitten tietää.
Kyllä Miksu tietää, bägit kestävät auton iän loppuun.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

 

Ateho  Elekma