Elekma  Autoracing

850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta

  • 669 Vastauksia
  • 287629 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #270 : 13.03.2012, 14:24:17 »
Jakohihnan katketessa kansi ainakin on selvä, tuhoja on odotettavissa myös alakertaan.

Noin mä sen epäilinkin mutta että oikeen tiivistekkin siellä.

No joku sellainen juttu, jonka tarkoituksena olisi pitää se öljy siellä minne se kuuluu. Nimitettäköön tässä yhteydessä sitä juttua epätäsmällisellä nimellä "tiiviste". :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #271 : 13.03.2012, 14:39:41 »
Jakohihnan katketessa kansi ainakin on selvä, tuhoja on odotettavissa myös alakertaan.

No joku sellainen juttu, jonka tarkoituksena olisi pitää se öljy siellä minne se kuuluu. Nimitettäköön tässä yhteydessä sitä juttua epätäsmällisellä nimellä "tiiviste". :)
Muistin siis oikein.

Ei siellä kyllä mitään ihmeellistä voi olla.   ;)

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #272 : 13.03.2012, 20:04:26 »
Näin minä jo oletinki ettei ihan huono kone ole kyseessä. Pitääpä tarkasti tutkailla vaihtoehtoja. Ei kukaan haluais dieseli manuaalia T5 manuaaliin vaihtaa?
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #273 : 13.03.2012, 20:45:14 »
Jakohihnan katketessa kansi ainakin on selvä, tuhoja on odotettavissa myös alakertaan.

No joku sellainen juttu, jonka tarkoituksena olisi pitää se öljy siellä minne se kuuluu. Nimitettäköön tässä yhteydessä sitä juttua epätäsmällisellä nimellä "tiiviste". :)
Tutulla meni kansi ja pari mäntää särki (taisi mennä kiertokankiakin) 850 TDi:stä remmin korkatessa (apulaitehihna katkesi ja meni jakopään sekaan). Tuli halvemmaksi ostaa ehjä käytetty vaihtokone ja rempata se.

En kyllä huomannut mitään tiivistettä "työntötangon" reiässä kun käytin pumpun irti, mutta eipä sinne kannen reikään tullut kovinkaan tarkasti kurkittua.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #274 : 13.03.2012, 21:29:12 »
En kyllä huomannut mitään tiivistettä "työntötangon" reiässä kun käytin pumpun irti, mutta eipä sinne kannen reikään tullut kovinkaan tarkasti kurkittua.

Minä olen myöskin ap-pumpun irroittanut ja sitä käsissä pyöritellyt, mutten sen tarkemmin purkanut tai muuten tutustunut. Kun sanoin tiiviste, en siis tarkoittanut kirjaimellisesti tiivistettä, en nyt parempaakaan sanaa keksinyt.

Mutta kait siinä joku systeemi/rakenne on, jonka tarkoituksena on pitää öljy pois pumpusta. Ja kilometrien myötä tämä sitten muuttuu väljäksi tunnetuin seurauksin.

Mutta kertokaapa joku ihan oikeasti asian tietävä, että millainen systeemi tuossa on ja mitä siinä tapahtuu kun öljyä pääsee väärään paikkaan. Tämä on ihan mielenkiintoista tietää.

EDIT: kun nyt vähän ihmettelin ja järkeilin, niin kait tuossa on pakko olla samankaltainen rakenne kuin vaikkapa venttiileissä ja ohjureissa kumeineen? Ja öljyn joutuminen väärään paikkaan noudattaa vähän samanlaista prosessia...?
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012, 21:36:12 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #275 : 14.03.2012, 10:49:32 »
Itse järkeilin niin, että se tappi on sen verran timmi kannen reikään, että öljyjen pitäisi pysyä kannen puolella mutta käytännössä vuotaa pumpun puolelle.

Pumppuun päässyt öljy menee pumpun männän väliin ja aiheuttaa naputuksen kun mäntä ei pääse palautumaan ja tappi hakkaa männän akseliin (voisi verrata liian isoihin venttiilivälyksiin). Stten ööliä kulkeutuu takaiskujen välistä pumpun sisälle ja kun takaiskut tarpeeksi ryvettyvät lakkaa jarrujen tehostus toimimasta kun pumppu vain pumppaa ilmaa edestakaisin.

Pumppu irti koneesta (2 kpl 13 mm kannalla olevaa mutteria), ja käyttötappi pois reiästään ettei tipahda sekä pumpun kannen torx-ruuvit auki. Avataan kansi varovasti ettei rikota tiivistettä, mitään jousia sieltä pumpun sisältä ei lentele. Katsotaan miten päin takaiskut tulee pumpun sisälle ja irrotetaan ne sekä pestään jarrucleanerilla, samoin pumpun sisukset pesaistaan. Mäntää ei kannata ruveta irrottamaan, koska sitä ei enää saa kasasattua tiiviiksi. Kasataan päinvastaisessa järjestyksessä. Takaisin laitettaessa pyöritetaan kammen päästä niin, että käyttötappi menee mahdollisimman syvälle kanteen, niin pumppu menee helpommin paikalleen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #276 : 14.03.2012, 11:00:08 »
Hyvät ohjeet.   O0

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #277 : 14.03.2012, 19:13:38 »
Tämähän on jo sitten se 2,5 V6 moottori.  :juhau:

Auts, niinpä tietysti ,siis ei 2000 rotuvolkkarissa missään  mallissa enää 2.5 suoralla koneella, näinhän näyttää olevankin vikipediassa ainakin :-[..

Ei hyvänen aika.....tuota teknistä etumatkaa.... tämä vee 6 mallin kansi se vasta kestävää tekoa onkin jopa audimies sen myöntää> parempi tuo suora olipa vitonen tai kutonen kunhan ei volkkari> sorry off topic.

Vihaan volkkareita edelleen jos epäselväksi jollekkin jäänyt ;D!

Poissa gogo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #278 : 14.03.2012, 22:59:48 »
Tuolla lisää alipainepumppun korjauksesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16636.msg307461#msg307461

yllä minä ainakin sain tuon männän yhtä tiiviiksi kuin olikin, se on pakollinen purkaa jos meinaa vaihtaa tuon tiivisteen. Jos venttiilit sattuu hyppimään pois paikoiltaan ne on helppo laittaa oikein päin kun miettii minne päin ilma liikkuu pumpussa.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2012, 23:03:57 kirjoittanut gogo »
850 2,3 T5

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #279 : 15.03.2012, 16:45:44 »
Mutta kait siinä joku systeemi/rakenne on, jonka tarkoituksena on pitää öljy pois pumpusta.
.... mitä siinä tapahtuu kun öljyä pääsee väärään paikkaan. Tämä on ihan mielenkiintoista tietää.

Pumpun männänvarsi on tiivistetty tiivisterenkaalla pumpun rungossa. (Tiivisterenkaan näkee vain ottamalla pumpusta mäntä varsineen, jousineen ja renkaineen irti.) Tiivisterenkaassa on öljyurat, joita pitkin öljyä kuuluukin päästä pumppuun sisään voitelemaan pumpun männän vartta ja pumppusylinteriä/männänrengasta. Öljy tulee pumpusta takaisin kampikammioon pumpun imemän ilman mukana takaiskuventtiilien kautta. Pumpussa siis kuuluukin olla öljyä, toisin kuin ajoittain saa lukea.

Jos pumpussa olisi öljyä männän päällä niin paljon, että se estäisi männän liikkeen yläkuolokohtaan asti, pumppu kyllä silloin halkeaa. Jos öljyä olisi männän "alapuolella" paljon, se estäisi männän palautumisen jousivoimallaan äärilaitaan asti, jolloin pumpun käyttötappi irtoaa nokka-akselin nokasta ja naksahtaa, kun nokka taas alkaa painaa sitä. Näinpä pelkkä pumpun kannen avaaminen ja öljyn poisto männän päältä ei hyödytä mitään. Toisaalta kyllä öljy kyllä ihan itsekseen tulee pumpusta ulos ilman mukana.

Kolinaa syntyy, kun pumpun jousi kuoleentuu ja/tai pumppusylinteri kuluu, jolloin mäntä ei enää jaksa liikkua alakuolokohtaansa asti silloin, kun pumpussa on suuri alipaine. Polkemalla jarrupoljinta alipaine pienenee, jolloin jousi jaksaa vetää mäntää nokka-akselin nokan "pakonopeudella".

Kun pumpun irrottaa, pumpun perässä irrallaan tuleva käyttötappi pitäisi laittaa samoin päin takaisin, kuin se siellä olikin. Näin nokka-akselin kuluminen ei turhaan kiihdy ko. nokan osalta. Moottoriöljy voitelee tapin molempia päitä, mutta tarkkaan katsoen näkee, että ne kuluvat eri tavalla.

Ennenkö pumppua irrottaa, pitää kone kiertää 1. sylinterin puristustahdin jälkeiseen yläkuolokohtaan, joka näkyy helpoimmin syöttöpumpun hihnapyörän merkistä. Tällöin pumppua käyttävä nokka on kauimmaisessa asennossaan, eikä lykkää pumppua, kuin noin 1 mm verran.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2012, 16:50:14 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1058
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #280 : 15.03.2012, 17:39:42 »
Edellinen jo kirjailikin ansiokkaasti ap-pumpun  sielunelämää, lisäisin vielä että se käyttötappikin tarvitsee voitelua ja öljy pääseekin pumpun ja moottorin välitilaan, josta on paluureikä lohkoon.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #281 : 15.03.2012, 21:20:42 »
Kolinaa syntyy, kun pumpun jousi kuoleentuu ja/tai pumppusylinteri kuluu, jolloin mäntä ei enää jaksa liikkua alakuolokohtaansa asti silloin, kun pumpussa on suuri alipaine. Polkemalla jarrupoljinta alipaine pienenee, jolloin jousi jaksaa vetää mäntää nokka-akselin nokan "pakonopeudella".
Ei se kolina mistään jousen kuoleentumisesta tai kulumisesta johdu. Vai miksi sitten sitä tyypillistä nakutusta pitänyt öljystä tyhjätty ja puhdistettu pumppu on ollut 70 tkm hiljaa? Samoin teki D24:n alipainepumppu, siinä on samanlainen ja sekin pysyi puhdistamisen jälkeen useita kymmeniä tuhansia hiljaa. Ja näitä puhdistamisella hiljenneitä pumppuja löytyy volkkaripuolelta kymmeniä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #282 : 17.03.2012, 15:36:18 »
Hyvä niin, jos sillä hiljenee. Joillakin on kuulemma hiljentynyt, kun on ottanut pumpun irti ja laittanut takaisin. Toisilla, kun on kääntänyt työntötangon toisinpäin pumppua avaamatta. Joillakin, kun on avannut kannen, putsannut öljyt ja laittanut kannen takaisin. Jne.
Aikoinani minäkin purin pumpun osiinsa, putsasin öljyt sekä männän ylä- että alapuolelta, laitoin kasaan ja paikalleen ja heti ensi startista kalina oli täsmälleen samaa, kuin oli ennen irrotustakin.

Jousi on siinä pumpussa mitoitettu niin rajalle, että on ihan pienestä kiinni, kaliseeko vai ei, kun alipainetta on maksimimäärä. Jos se vähänkin kuoleentuu ja kun sylinteri vähänkin kuluu, alkaa tarkertelu ja kalina. Kun pumpun purkaa, putsaa öljystä ja kasaa takaisin, sen ohivuoto lisääntyy ja siksi löystynytkin jousi jaksaa palauttaa männän ilman ilmarakoa nokan ja työntötangon välissä ja näin on asiakas tyytyväinen: ei kalinaa.

 Pumpun tuottama alipaine on putsausoperaation jälkeen melko huono. Öljytön sylinteri kuluu äkkiä väljäksi ja ihme on tapahtunut: Ei kalise enää milloinkaan. Öljyä kyllä edelleen tulee tarkoitetulla tavalla männänvarren tiivisteen urien kautta, ja pumpatun ilman mukana se palautuu kampikammioon, kuten ennen väljistysoperaatiotakin.  Alipaine on nyt vaatimaton, mutta siitä viis. Jarrupoljinta pitää vain painaa vähän kovempaa. Samaan tulokseen pääsee, kun pistää neulalla alipaineletkuun pienen reiän, jota en kyllä suosittele.

Pumpun voi tehdä kalisemattomaksi myös kiristämällä sen jousta shimmilevyllä. Jos öljy olisi kalinan syynä, ei tämä olisi mahdollista.

Kuten sanottu, öljyä pumpussa kuuluu ollakin, sen takia männän askelivarressa on urat, joita pitkin se öljy sinne menee. Näin oli jo D24:n pumpussa.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2012, 15:54:02 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #283 : 17.03.2012, 16:36:18 »
Se kolina ei vieläkään johdu mistään pumpun kulumisesta vaan öljystä, joka on väärässä paikassa.

Miten ohivuoto lisääntyy kun kannen avaa ja putsaa pumpun? Samalla periaatteella moottorinkin ohivuoto pitäisi kasvaa kun kannen käyttää irti. Sitten tulee ohivuotoa kun männän käyttää irti, sitä kun on melko vaikea laittaa takaisin kasaan, niin että tulisi vielä tiivis.

Pumpun tuottamassa alipaineessa ei mitään muutosta putsauksen jälkeen, poljin ei ole yhtään raskaampi painaa ja kun pumppaa tehostimen tyhjäksi moottori sammuksissa ja laittaa koneen käyntiin kestää sen sekunnin kaksi ennen kuin poljin rupeaa kevenemään. Eikä pumppu ole kulunut tässä 70 tkm:n aikana yhtään väljemmäksi kun tuottaa samanlailla alipainetta kuin ennenkin. Pitäisi jostain saada tietoon mitä sen pumpun pitäisi tuottaa alipainetta, että voisi mitata.

Kyllä, siinä männän käyttöakselilla kuuluu olla öljyä, mutta ei pumpun sisällä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #284 : 17.03.2012, 17:05:33 »
D 24 pumpussa meni se tapinpään karkaisukin näköjään rososeks ku aikansa kalkattaa....
Toivottavasti vitosessa jo kehitystä tapahtunut.>

Öljyissä ei vika ollut ja vaihettuakin tuli 5000km välein> työetuna sai öljyä omaankin kärryyn.

Sitten vielä ne lisäykset 500-1000km välein niiden öljyrenkaiden ollessa originaalit, ja muutenkin sieltä täältä saattoi tiputella ku ei viittiny heti tiivistellä.

>öljyn syönti väheni melekosesti tuon "löysän" oilirenkaan vaihduttua mahlen malliseksi> muistan ihmetelleeni ,kun sai vääntää kuin rautalankaa ennen katkeamista :P. Tuossa D24 koneessa "normaalia" ohjekirjankin mukaan se hiukan suurempi öljynkulutus muistaakseni?


Vahvatekonen sinänsä se alakerta tuntui olevan.....laakerit,putket jne. aivan ok. 450 000km kohilla ku remppa tuli ajankohtaseks> ja 600 000 matkaajoo meni kunnes tuli perän pienen vetopyörän laakerin  vaihdon aika ja ennen sitä se manuaalilaatikkokin tais sivuakselin laakeroinnin tarpeessa olla. (-88 740D)
« Viimeksi muokattu: 17.03.2012, 17:21:55 kirjoittanut Koo Pee »

 

Proturbo  Autodiagnoosi