Hyvä niin, jos sillä hiljenee. Joillakin on kuulemma hiljentynyt, kun on ottanut pumpun irti ja laittanut takaisin. Toisilla, kun on kääntänyt työntötangon toisinpäin pumppua avaamatta. Joillakin, kun on avannut kannen, putsannut öljyt ja laittanut kannen takaisin. Jne.
Aikoinani minäkin purin pumpun osiinsa, putsasin öljyt sekä männän ylä- että alapuolelta, laitoin kasaan ja paikalleen ja heti ensi startista kalina oli täsmälleen samaa, kuin oli ennen irrotustakin.
Jousi on siinä pumpussa mitoitettu niin rajalle, että on ihan pienestä kiinni, kaliseeko vai ei, kun alipainetta on maksimimäärä. Jos se vähänkin kuoleentuu ja kun sylinteri vähänkin kuluu, alkaa tarkertelu ja kalina. Kun pumpun purkaa, putsaa öljystä ja kasaa takaisin, sen ohivuoto lisääntyy ja siksi löystynytkin jousi jaksaa palauttaa männän ilman ilmarakoa nokan ja työntötangon välissä ja näin on asiakas tyytyväinen: ei kalinaa.
Pumpun tuottama alipaine on putsausoperaation jälkeen melko huono. Öljytön sylinteri kuluu äkkiä väljäksi ja ihme on tapahtunut: Ei kalise enää milloinkaan. Öljyä kyllä edelleen tulee tarkoitetulla tavalla männänvarren tiivisteen urien kautta, ja pumpatun ilman mukana se palautuu kampikammioon, kuten ennen väljistysoperaatiotakin. Alipaine on nyt vaatimaton, mutta siitä viis. Jarrupoljinta pitää vain painaa vähän kovempaa. Samaan tulokseen pääsee, kun pistää neulalla alipaineletkuun pienen reiän, jota en kyllä suosittele.
Pumpun voi tehdä kalisemattomaksi myös kiristämällä sen jousta shimmilevyllä. Jos öljy olisi kalinan syynä, ei tämä olisi mahdollista.
Kuten sanottu, öljyä pumpussa kuuluu ollakin, sen takia männän askelivarressa on urat, joita pitkin se öljy sinne menee. Näin oli jo D24:n pumpussa.