Kulkukoira  Proturbo

850/70 virtalukon pohjan vaihto

  • 1 Vastauksia
  • 12211 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
850/70 virtalukon pohjan vaihto
« : 11.07.2013, 13:33:53 »
Laitetaas tänne ihan vaan youtubelinkki mistä tuo helppo homma selviää innokkaan jampan selittämänä. :)
http://www.youtube.com/watch?v=FbylmFbQsHc

On tosiaan helppo homma ja sitä ei oikein pysty sössimään, ellei ruuvaa sitä uutta pohjaa 1/2 kierrosta pieleen niin liitin ei sovi. Se kannattaa katsoa, helppo tarkistaa sen keskiosan muodosta, johon liitin tulee.

Just taas vaihdoin tuon rouvan 70:n ja tuli napakka virtalukko, turhat heilumiset loppu.

Tosiaan, Volvolta haettuna tuo pohja maksaa 50-60€, Motonetissa esim. pyöreät 100€...

Seitenkympissä nuo alapuolen ruuvit on helpommin käsiteltävissä, eivät ole niin syvällä ja niitä tais olla vain 3 kpl.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2013, 13:43:35 kirjoittanut hevonen »

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: 850/70 virtalukon pohjan vaihto
« Vastaus #1 : 14.03.2015, 18:50:19 »
Tuli tänään tehtyä tuo virtalukon pohjan remppa ja tässä siihen omat ohjeet, havainnot ja vinkit ohjeineen.

Työkalut:

*10mm lenkki akun kylmäämiseksi
*T25 torx, melkein minkä tahansa mallinen käy. 2kpl ruuveja ei kovin syvällä
*T20 ja T15 torx, vähän arpapeliä mitä on kaksi muuta ruuvia mutta näillä selvisi. Näiden kanssa on vaan huomioitava, että sen varren on oltava vähintään 11cm pitkä, on meinaan todella syvällä nämä kaksi ruuvia.
*Talttapäinen ruuvimeisseli

Tarvittavat työkalut + se 10mm lenkki jolla irroitin akunkengän:


1. Akunkenkä irti, jotta ei vahingossakaan tule yllätyksiä

2. Ruuvit rattiakselin alapuolelta auki.

*Kuvan yläreunassa, lähempänä rattia on T15 tai T20 torxit, näihin tarvitsee sen pitkän varren.
*Kaksi lähempänä keskikohtaa olevaa torxia on T25 kannalla.
*Suosittelen ensin ottamaan nuo lähempänä rattia olevat torxit pois, jotta tuo paketti ei heilu suotta.

3. Jotain tämän tyylisiä ruuveja tulisi saada talteen.

*2xT25 ja 2xT15 kuvassa

4. Päälikansi pois.

*Lähtee todella helposti pois, vain nostamalla etureunasta ylös.

5. Alasuoja lähtee pois ihan suoraan alaspäin, ei mitään ihmeellistä mutta virtalukon kohdalta joutuu aavistuksen venyttämään ulospäin jotta tulee kolostaan pois. Viiksien varressa olevat suojat voi irroittaa siitä suojamuovista, mulla oli toinen liimattu tai muuten tiukassa. Eipä tarvi repiä mitään rikki suotta...

6. Näkymä ratin vasemmalta puolen kun muovit poissa

*Musta keskellä kuvaa oleva "palikka" lähtee pois vetämällä sitä kohtisuoraan pois, eli tavallaan ovea kohden. Vähän saattaa tarvita nitkuttaa, mutta lähinnä suora poispäin kohdistuva veto.

7. Kytkennät irti ja pohja näkyvissä

*Kuvassa näkyy kaksi pohjaa kiinni pitävää tasapäistä ruuvia.
*Suosittelen ottamaan ensin sen ylemmän pois, silloin virtalukon pohja ei vielä heilu ja ruuvit irtoaa nätimmin. Pystyy myös pitämään paremmin kädellä kiinni kun alemman avaa jälkimmäisenä.

8. Osat irroitettuna


9. Virtalukon pohjan "takaosa"


10. Uusi osa paikalleen, tarkista että on varmasti oikeassa asennossa. Itse kokeilin laittamalla avaimen virtalukkoon ja asettelemalla pohjan kohdalleen. Kääntelin avainta pariin kertaan ja tuo pohja meni napakasti kohdalleen. Kun avaimen ottaa pois tämän jälkeen, niin pohja on helpompi kiinnittää kun siihen ei kohdistu "voimaa" joka työntäisi sitä pois paikaltaan.

11. Kun osa on varmasti oikealla kohdallaan, kiinnitä alempi ruuvi ja laita siihen asti että ottaa kiinni. Laita ylempi ruuvi paikalleen ja kiristä vähän matkaa. Avaa sitten alempaa ruuvia vähän, laita avain paikalleen ja pyörittele sitä virtalukossa. Huomaat kun pohja asettuu varmasti kohdalleen.

12. Kun pohja on kohdallaan, avain pois, pidä pohjaa kädellä paikallaan ja kiristä ruuvit. Pohja ei tässä vaiheessa liiku enää mihinkään ruuveja kiristäessä.

13. Paina liitinpaketti pohjaan kiinni tukevasti.

14. Aseta alapuolen suojamuovi paikalleen mahdollisimman lähelle oikeaa kohtaa ja kiinnitä T25 Torxit siten että ottaa hiukan kiinni (suurin heilunta loppuu). Kun asenneltu hollille, laita viiksien muovit uriinsa

15. Aseta yläsuoja paikalleen, takareunan nastat ensin.

*Kuvasta näkyy huonosti, mutta tehdessä kyllä erottuu ne takanastat yläpuolen suojamuovista ja alapuolen suojasta.
*Yläpuolen suojassa on myös ohjurinastat sivuilla, älä siis runno väkisin paikalleen. Menee kyllä ihan nätisti kun vähän heiluttelee kohdalleen.
*Katso samalla, että viiksien muovit menee paikalleen.

16. Kiinnitä ne pitkän varren vaativat torxit, älä ylikiristä!

17. Säädä ratti takaisin kohdalleen.

18. Kiinnitä akunkenkä.

19. Testaa!


Tässä kuva ehjästä alapuolisesta suojasta sisäpuolelta:


Ja tässä sama yläpuolisesta suojasta:


Kaiken kaikkiaan tähän toimenpiteeseen ei mene aikaa kuin n. 20min, jos sieltä ei ole mitään rikottu tai vaihdettu erilaisia ruuveja tms.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron