Elekma  Autoracing

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #810 : 27.08.2014, 19:10:17 »
Eli suurella kuormituksella päästään parhaaseen hyötysuhteeseen  --> hidas alipaine kiihdytys tavoitenopeuteen kuluttaa enemmän

Asiasta kolmanteen..
Imm aiheinen kysymys:
Eikös tuon -010 immun linearisointi käppyrän voi napata suoraan 16v:n koodista?
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #811 : 27.08.2014, 22:13:42 »
Asiasta kolmanteen..
Imm aiheinen kysymys:
Eikös tuon -010 immun linearisointi käppyrän voi napata suoraan 16v:n koodista?

Jos se on saman kokoinen kuin 012, niin silloin se käy.
Em. linearisointikäppyrä on tässä topicissa jo valmiiksi numeroina, joten nappaa se täältä.

Koodia: [Valitse]
255 255 255 252 248 244 240 236 232 228 225 222 219 216 213 210
207 204 202 199 197 195 192 190 188 186 184 181 179 177 174 172
170 168 165 163 161 159 157 155 153 151 149 147 145 143 141 139
137 136 134 132 130 128 127 125 123 121 119 116 114 112 110 108
107 105 104 102 101 99 98 97 95 94 93 91 90 89 88 86
85 84 83 82 81 80 79 78 76 75 74 73 72 71 70 69
68 67 66 66 65 64 251 248 245 242 239 235 232 229 226 223
219 216 213 210 206 203 200 197 194 191 187 185 182 179 176 173
170 167 164 161 158 155 152 150 147 144 141 138 135 132 130 127
124 122 119 117 115 112 110 108 106 103 101 99 97 95 93 91
89 87 85 82 80 79 77 75 73 71 70 68 66 65 252 246
240 233 228 222 216 210 205 199 194 189 184 179 174 169 165 160
156 152 147 143 139 135 131 127 123 120 116 113 109 106 102 99
96 93 90 87 84 81 78 74 72 70 67 65 62 60 58 56
54 51 49 48 46 44 42 40 38 37 35 34 32 31 29 28
27 25 24 23 22 21 19 18 17 16 15 00 00 00 00 00

Tämän suora kopionti vaatii sitten valikosta tools->prefereces->General ja sieltä reverse rows ja colums täpät valituiksi, jotta se menee oikeinpäin.

Sen jälkeen muutat AMM multification factors arvot HIGH =153 ja LOW = 81

Ja siinä on 012 IMMu asetettuna biniin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #812 : 28.08.2014, 10:54:58 »
Koulussa kun tutkittiin B200 moottorin ominaiskulutusta eri kierrosluvuilla ja eri kuormitusmäärillä saatiin alhaisin ominaiskulutus n. 3000 kierroksen tuntumaan ja 80 prosentin kuormalla. Mutta olisi ollut mielenkiintoista tutkia ahdettua konetta.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #813 : 28.08.2014, 12:36:59 »
Eihän. Automaatti hakee ja seilailee ihan siinä missä manuaalikin. Tekee sen vain automaattisesti.

Oikein mitoitettu variaattori on ainut joka pitää kierrokset samassa (=optimilla).

Vanhanliiton automaatit, joissa turbiini ei lukkiudu matalilla kierroksilla tai alle tietyn nopeuden, vastaavat käytettävyydeltään hyvin paljon variaattoria. Tiettyä kierroslukua voidaan käyttää koko kiihdytyksen ajan.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #814 : 28.08.2014, 21:51:56 »
Nää.....   ::)

Kun kaiken hikisen urakan jälkeen sain sen toisen AW71L työnnettyä sinne kardaanitunneliin, niin sillä mennään (kunnes se poksahtaa :facepalm:)




Kyllähän tuo syttykartta on aikas toisen näköinen kuin se, mistä aloitin.   :o

Maksimi ennakotkin ovat tippuneet pirusti ja häviän kohta bensamiehille tuossa.   ;)

Suuren kuorman ennakot ovat kymmenisen astetta vähemmän kuin vakiossa 8-tappisessa!  :o :o :o

Ei vaan kestä ennakkoa tai sanoo PING!   :-[

Pitkän aikaa sitten pääsin ohi siitä vaiheesta, kone kilahtaisi aina jossakin kohdin kaikilla pytyillä. Mutta tuosta pääseminen siihen pisteeseen, ettei syttymyöhäkkö tule missään vaiheessa vastaan ja ennakko on niin lähellä optimia kuin mahdollista meneekin kotvanen kauemmin.



Tuossa on kaksi naksausta skoopilla nakuanturista katsottuna ja siinä näkyy myös syttymyöhäkön vaikutus.
Persdyno ei pystynyt tuossakohdin sanomaan, oliko kyseessä tienpinnan epätasaisuuksia vaiko kilahdus! Korva ei tiennyt kertoa asiasta mitään.

Tämä taas on vinokoneen ihan omaa melua moottorijarrutuksessa!  :o


Jänniteakseli on molemmissa kuvatuksissa sama, kuten on myös aika-akselikin.

Tavallaan jännä sinällään, että kaikkien pyttyjen kilinästä on pirskatin pitkä matka siihen, ettei mikään pytty pingase missään kohdin!
Jokainen syttymyöhäkkö näkyy kyllä kellossa selvästi, vaikkei pers-dyno sitä huomaakkaan.

Näiden kokemuksien perusteella voisin väittää, että melko moni virikone pingahtaa vähän enemmänkin ahdistettuna, sillä EZK hanskaa sen kilinän käsittämättömän nätisti!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #815 : 29.08.2014, 23:40:45 »
Foorumilla lukemastaan ja näkemästään voi inspiroitua monin tavoin. Joku ostaa auton, joku vaihtaa auton, joku paalaa auton, kuka tekee mitäkin. Joku ottaa ja kirjoittaa lauluun uudet sanat. Virittäjän joululaulu alkoi olla jo vähän nähty varsinkin kun puoltakaan siinä uumoillusta ei ole (kovasta yrityksestä huolimatta) tapahtunut mutta vielähän tässä kesää riittää joten suvivirttä kehiin. Klikkaamalla isommaksi.

Sävel on varmasti ainakin monelle 80-luvulla syntyneelle tuttu koulusta, meni meillä nimellä Lintu elokuvasta Belle ja Sebastian. Siltä varalta että ei ole tuttu, kuvan alla on linkki videoon josta voi ottaa kopin. Oli muuten jumalaton homma löytää video jossa se lauletaan kuten koulussa opetettiin, löytyy kyllä sataviissataa ranskalaista versiota joissa on erilainen loppu ja jotain kotimaisia tenavatähtiä joista puuttuu tuon kappaleen luonteen oleellisesti tekevät säkeiden väliset pitkät venytykset kokonaan. On siinä pari pientä virhettä mutta sallitaan kun lapsi laulaa.



https://www.youtube.com/watch?v=kznV84QuRRI

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #816 : 01.09.2014, 17:21:14 »
Sienet on syöty, joten takaisin säätämiseen...  S*

Eilisessä miitissa alkanut keskustelu aiheutti sen, että taas hitusen tutkin asioita.

Ja kyllä! Jokaisessa boxissa 560:stä alkaen (89-> 74xFT) on täysin sama kartta, joten ei ihme, että auton käytös muuttuu kun sitä hitusen säätäätm  S*

Moottorissahan on tuossa välissä muuttunut vaikka mitä, joten ei ihme, ettei meikäläisen polttoainekarttojen muoto muistuta edes hämärästi alkuperäistä!  :hello:






Ylempi on turbon vakiopolttoainekartta ja alempi sitten omin pikkukätösin väsätty!

Enemmän hämmentävää on syttykartan muotoutuminen, mutta siinäkin asiaa selittää Wiinan pirusti suurempi palonopeus kun kartta on sopitusen osalta "liki" optimaalinen.

Mietimpä tässä vain sitä, kuinkahan paljon tuo kaikki paranisi bensalla, jos sitä hieroisi samalla intensiteetillä?  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #817 : 03.09.2014, 22:54:51 »
Onhan tämä syttykartta hitusen "omituinen".



Osa johtuu kuormatiedosta ja vääntökippurasta mutta suurin osa johtuu moottorista!  :o
Onneksi hovi-hitsarini on lupautunut piakkoin laittamaan sen maseratin Bi-turbon katalysaattorin vakion tilalle!
Olen metsästänyt noita syttykartan kipupisteitä suhteellisen suurella intensiteetillä tässä viimeaikoina!

Yläkierrosten ennakot ovat nakuanturin antamien signaalien vuoksi laskettu omituisen alas.

Aikaisemmin tyydyin katselemaan nakuanturin pelkkää amplitudia ja säädin tuon ylemmän kartan sen perusteella.
Sawolaiset super-sankarithan siitä kylään tulivat tunkeilemaan!   :-\

Wituksmen ja Uusiksmen eivät ole suosikki-sankareitani!  :(

No, tänään sitten tuumasin, että tarvitsen ajoitustiedon, jotta säätäminen voi tapahtua järkevästi.
Joten skoopin kanava 2 laitettiin kipunaa vahtimaan ja nakutustieto jäi oman onnensa nojaan.
Joten nyt sitten vahdin kipunan aikoihin tapahtuvaa kilinää yrittäen erotella sen koneen omista mekaanisista melusta, joka on muuten mahtavaa +4000 rpm kierroksilla.

Kun sitten tuijotun skooppia kuin mykkä tawaraa, niin tälläistä sieltä löytyi!




Ja nyt sitten karttakin alkaa taas näyttää semi-älykkäälle!

Tosin vertaillessa muihin, pitää muistaa, että minulla kaikki asteikot ovat omiani ja skaalaukset myös. Joten suora vertailu muihin karttoihin ei ihan suoraan toimi.  :pomo:



PS.

Kulutus oli 273km matkalla 63,54 litraa!!  :2funny: :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 03.09.2014, 23:04:45 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #818 : 07.09.2014, 15:14:47 »
Lienen alkavat syttykartat olla "siellä päin", kun alkanut pingaus loppui vähentämällä ennakkoa 0,375 astetta!  :o

Nyt kaiken hieromisen jälkeen täytyy todeta, ettei Wiina kestä ennakkoja korkeammasta oktaaniluvustakaan huolimatta, jos sopitus on edes semi-kohdillaan.   :o

Toisaalta minimin ja maksimin välinen erotus on hämmentävästi teoreettista ennakkoa lähestyvä!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #819 : 07.09.2014, 20:41:14 »
Saakeli.... Lähetit pingauksen mulle  >:(
"oikein" viritettynä tulee kyllä tällä hetkellä turpaa wäärin wirittetylle viinakontille oikein huolella.... Minen ala  :tickedoff: hankin mikran  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #820 : 07.09.2014, 20:58:33 »
Saakeli.... Lähetit pingauksen mulle  >:(
"oikein" viritettynä tulee kyllä tällä hetkellä turpaa wäärin wirittetylle viinakontille oikein huolella.... Minen ala  :tickedoff: hankin mikran  :buck2:

Mutta autossasi on ensimmäinen ei T-nokka, jonka voisin kelpuuttaa!  S*

Ja jos tällä säätämisellä ei jotain tuloksia alkaisi näkymään, niin jotain olisin tehnyt todella väärin!  ;)

Hommahan se lastutettava EZK, niin lähetetään se pingaus johokin muuhun moottoriin!  ^-^


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #821 : 12.09.2014, 15:05:59 »
Syttykartat alkaa olla hiottu aikas paikalleen!  :juhau:

Tulos on vähintään jännittävä ja vedot kohtuullisen kohdillaan!  :3/4 jättää sen:
Varsinkin pintakaasuilla ja osa-kuormilla.

Muodostuneen kartan profiili näyttää tälle.


Ja näin pirusti se eroaa lähtökohdistaan.


Rumasti sanoen siinä on lähtökohtia jäljellä sen verran, että se on syttykartta, eikä muuta!  :o

Tai no, puhuin paskaa, sillä kartasta löytyy tasan kaksi solua, jossa arvo on alkuperäinen! Tai sama kuin missään EZK:n syttykartassa ylipäätään.
2/128 on siis suhdeluku tai 1/64 jos asiaa noin ajattelee!  :o

Olen tehnyt valinnan täyskaasun suorituskyvyn kustannuksella ja jättänyt nakutuksen mahdollisuudenkin pois.
Vartilla se tekee reilun puolisen sekuntia ja likemmäs 10km/h nopeudessa. Mutta kun se naku iskee kunnolla, meno hyytyy siihen asti, kunnes nostaa kaasun ja painaa sen uudelleen lattiaan.
Kiihdytyksessä tuolloin on menetetty aikaa reilun sekunti, joka on varsinkin ohituksissa aikas ikävä tilanne, joten kompromissiin minun on tyytyminen.

Vajaa-kuormilla vedot ovat sitten omasta mielestäni mieletmttömän kohdillaan!  ;D
Ja kone kehrää kuin sähkömoottori!  ;)

Täyskaasun vedot eivät ole mitenkään huimaavia tuolla turun tuomiokirkon ulkomuodolla. Mutta kerkiää tuolla kiitoradalla kiihdyttämään silti yli 200km/h nopeuksiin, tosin ei paljoa, sillä Woimaa uupuu.

Numeroina ne näyttävät tälle.
1/4 16,2s 142km/h
0-100km/h 8,3 s
0-120km/h 11,6s
60-120km/h 7,7s
60-90km/h 3,1s

Saas nähdä miten ajat muuttuvat kun pakoputkisto kokee sen kissan vaihdon?  ::)
Nimittäin nuo suoritukset ovat jatkuvasti toistettavia kymmenyksen sisälle.

Tosin näissä mittauksissa autossa on romua kyydissä melkoisesti, joten tuo on todellinen käytännön suorituskyky, eikä se optimi maksimi. Eli painoa pudottamalla kiihtyvyyttä saisi lisää, mutta kun se normiajokunto on se juttu mitä olen hieronut.  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 12.09.2014, 15:16:46 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #822 : 12.09.2014, 22:32:26 »
Vajaa-kuormilla vedot ovat sitten omasta mielestäni mieletmttömän kohdillaan!  ;D
Ja kone kehrää kuin sähkömoottori!  ;)

Faijalla oli toi kontti lainassa pari päivää ja tänään ku palautti autoa niin mainitsi vaan kun on nykyään tosi vaikea ajaa ku meinaa koko ajan pyrkiin kiihtyyn... ;)
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #823 : 13.09.2014, 11:58:42 »
Ilmiö näyttää yleistyvän, minunkaan ei tänä päivänä enää halua välittää tuon taivaallista nopeusrajoituksista alle 60 km/h. Ja se on sentään vielä vähintään 95% selvin päin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #824 : 13.09.2014, 22:48:02 »
Ja se on sentään vielä vähintään 95% selvin päin.

Mietippäs sitä hetkeä, kun juotat sen ekaan känniin!  ;D

Olen joutunut Wiinamiesten vajaa-kuormilta hitusen leikkaamaan sitä menoa, sillä autoa on pirun vaikea ajaa, jos alle 2cm kaasun liikkeella hoidetaan kaikki nopeudet väliltä 0-150km/h.   :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira