Ateho  Elekma

Kirjoittaja Aihe: Tuontiauton verotus  (Luettu 729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa barondevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Tuontiauton verotus
« : 18.08.2013, 17:43:03 »
Toin Saksasta V70 2004 dieselin moottori D5244T, CO2 päästöt 177g/km. Kokonaispaino 2160kg.
Olen tutkinut nettiä, mutta varmaa tietoa en ole löytänyt.

Käsittääkseni tulli verottaa tuollaisia autoja lähtökohtaisesti väärin, eli vero määrätään aina CO2 päästöjen perusteella. Olen ymmärtänyt että tuollaisen auton vero voidaan määrätä CO2 perusteella jos asikas niin vaatii. Ilmoituslomakeessa on sellainen kohta, johon voi panna ruksin. Muutoin tulisi käyttää sitä veroprosenttia mikä vastaavassa autossa on ollut silloin kun sellainen oli uusi. Verottavat tietysti kuitenkin oman mielensä mukaan, mutta asiasta voi sitten tehdä valituksen, jonkä käsittely kestää sitten muutaman vuoden. Edellisen autoni valitus hallinto-oikeudessa kesti yli 4 vuotta, mutta sitten tuli rahaa takaisin ihan mukavasti, peräti 2 kertaa.

Sitten asian varsinainen kysymys.

Tietääkö kukaan kummalla tavalla verotettuna veron määrä olisi pienempi. Oma käsitykseni on että ei kannata vaatia verotusta CO2 päästöjen perusteella.

Poissa Ribbe

  • Tasaisen harmaa
  • VRCF ry jäsen 2014
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5352
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tuontiauton verotus
« Vastaus #1 : 18.08.2013, 17:48:03 »
Nykyään taitavat aina verottaa päästöjen mukaan ja asiasta pitää tehdä verovalitus niin saa rahojaan takaisin kun laskevat vanhoilla säännöillä.

Poissa barondevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuontiauton verotus
« Vastaus #2 : 19.08.2013, 23:32:23 »
Mitäs mieltä foorumilaiset ovat tästä.

Kävin maahantuonti katsastuksessa tuon tuontiauton kanssa.
Katsastusmies vaati saada itselleen alkuperäisen COC todistuksen joka siis tuli auton mukana kun sen ostin.

Eikös tuo paperi ole auton mukana toimitettava asiakirja, verrattavissa vaikka huoltokirjaan.
Ei alkuperäis kappaletta kenenkään pitäisi voida vaatia luovutettavaksi. Paitsi silloin jos myy auton. Saahan sellaisen tilattua uuden myös maahantuojalta, mutta se on rahan arvoinen paperi-

Vuosi sitten kävin samalla asemalla katsastuttamassa oman lähes samanlaisen Volvon.
Silloinkin katsastusmies meinasi viedä COC todistuksen alkuperäiskappaleen, mutta sitten pienen kinan jälkeen aseman johtajan kanssa tyytyi kopioon.

Asia kiinnostaa noin periaatteessa ja miten sen juridisesti kuuluisi mennä.

Poissa Kaide

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tuontiauton verotus
« Vastaus #3 : 20.08.2013, 09:54:37 »
Kysysmys onkin , että missäs tuota COC todistusta enää koskaan missään tarvitaan tuon ensikatsastuksen jälkeen?

Poissa barondevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuontiauton verotus
« Vastaus #4 : 20.08.2013, 15:14:29 »
Kysysmys onkin , että missäs tuota COC todistusta enää koskaan missään tarvitaan tuon ensikatsastuksen jälkeen?

Todistusta voisi tarvita jos muuttaa johonkin toiseen valtioon ja haluaa viedä auton mukanaan.
Ainakin jo vuoden oleskelulla kannattaisi rekisteröidä siihen maahan missä asuu.
Syynä nuo suomen käyttömaksut ja "dieselvero" Jotkut maat saattavat edellyttääkin rekisteröintiä pidemmän oleskelun vuoksi, hyvä esimerkki tällaisesta on suomi.

Esim. Saksassa tuulilasiin liimattavan tarran saa lienee COC todistuksen perusteella. Tarran väri kertoo missä taajamissa saa ajaa.
Sitten jos taas tuo auton takaisin suomeen, ei tulli saa verottaa sitä uudestaan. Tosin epäilen että viranomaisten pasmat sekoaisivat pahasti. Mutta noin periaatteessa.

COC todistus kertoo auton tekniset tiedot, se on myös kansainvälisesti ymmärrettäviä, koska siinä asiat esitetään aina samoilla kohdilla. Oman autoni todistuksen kieli taitaa olla Ranska. Aiheutti pientä napinaa katsastajan kanssa aikoinaan. Sanoin että Ranska on EU maa, EU maan kansalaisen ei tarvitse itse käännättää viranomaisille toimittamiaan asiakirjoja. Piruuttani lisäsin että siinähän tuo kaikki lukee selvällä Ranskan kielellä, onko jotain ongelmaa...

Poissa Kaide

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tuontiauton verotus
« Vastaus #5 : 20.08.2013, 15:20:52 »
Ok. Aika  erikoinen auto täytynee olla , että sitä mihinkään Suomesta kannattaa lähteä viemään  8)

Poissa barondevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuontiauton verotus
« Vastaus #6 : 20.08.2013, 18:08:23 »
Ok. Aika  erikoinen auto täytynee olla , että sitä mihinkään Suomesta kannattaa lähteä viemään  8)

Ei tarvitse olla edes niin että rekisteröi autoa muuhun maahan. Juuri esim. Saksassa pitää tuulilasissa olla tuo päästötarra käsittääkseni myös ulkomaisissa autoissa. Itsellänikään ei tosin ole ollut, en olisi saanut ajaa mukavaan pikku hotelliin jossa olen useita kertoja yöpynyt.
Saksan poliisi lienee tähän asti katsonut ulkomaisia autoja läpi sormien.
En nyt tarkoita tätä matkaa jolla olin, ostamassani autossa on vihreä tarra. Aiempia kertoja jolloin ajoin 2000 mallin TDI Volvolla. Siinä ei ollut mitään tarraa, eikä siihen liene olisi saanutkaan.

 

RICA-tuning  Vannetukku