Autoracing  KL-varaosat

B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä

  • 9 Vastauksia
  • 6337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • I love my Volvo
B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä
« : 22.10.2013, 12:48:39 »
Terve vaan kaikille !

Mieleni tekisi hieman piristellä Volleani ja alla seuraa ajatuksiani sekä kysymyksiä toimenpiteistä.

Tarkoitus on enemmänkin lisätä vääntöä ja laskea kulutusta, kuin nostaa heppoja.

Näissä hommissa olen kyllä täysin keltanokka mutta olisi kiva oppia näistä vekottimista jotain  :)


Ajatus on kyllä kieltämättä harhaillut isolohkon puoleen    ;)



Työn alle tulevat toimenpiteet:

- Vakio pakoputki on takaa kohtapuoliin poikki ja ajattelin vaihtaa tilalle Simonsin puolisarjan.

- Viskotuulettimen tilalle tulee sähköinen.


Tuleeko teillä mieleen mitä muuta voisi tehdä?


Kysymyksiä:

Minkälainen nokka ko. koneessa on vakiona ja mikä nokka toisi lisää vääntöä ilman että tarttisi kajota venttiilinjousiin?



Kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita.


Kiitos jo etukäteen
« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 20:54:07 kirjoittanut Kalle »
Volvo 240 GLT kartano vm. 1990 ja rouvalla Saab 900c vm. 1990

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä
« Vastaus #1 : 22.10.2013, 15:32:48 »
Millään noilla sun toimepiteillä (nokka, pakoputken räpläys, viskoflekti) ei saa mitään havaittavaa vääntölisää. Fakta on, että pakoputken vaihto paremmin virtaavaan jopa vähentää sitä ns. alavääntöä. Esim uudemmissa autoissa (esim sakemannit) on jopa läpät pakoputkessa, joka sulkee puolet ulostuloputkista alakierroksilla. Avautuvat sit kun painetaan reippaammin kaasua. Tämä siksi että saadaan pienempi pakoputken ulostulo -> virtausnopeus nousee -> vääntö nousee, ja yläkierroksilla kun läpät avataan ni ulostulojen pinta-ala nousee -> virtausvastus laskee -> teho lisääntyy.

Viskoflektin poistolla et saa alakierroksille mitään, korkeintaan rikkonaisella (jumittavalla) viskolla saat muutaman lisähevosen ylärekisteriin.

Nokalla et saa lisää alavääntöä, tuossa on jo "M" nokka, eli laiskin mitä on olemassa, vaihtamalla sen et saa kuin rekisteriä siirrettyä ylemmäs.

Fiksuiten teet (= eniten tehoa per sijoitett raha), kun hommaat samantien B230FT/FK turbokoneen tilalle. Niitä saa muutamalla satasella, ahtimia ja vakio pakosarjoja samalla rahalla ja sit muutama muu nippeli. Sulla on tossa jo varmasti LH2.4 ohjaamassa, eli lohkon alakerta vaihtoon, ahdin rojuineen kiinni ja vähän moottoriohjauksen muokkausta, ni teho nousee 108->135-200hv ja vääntö 150->230-400Nm!

Vapariviriä voi harrastaa, mutta parin satasen budjetilla et saa mitän fiksua aikaan, vaan lisääntyneen kulutuksen ja ehkä mielihyvää. 2-4000e saat sit aikaan vaparina jotain, mut turbotettuna samalla rahalla 3-400hv... onko vapariviri fiksua? :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi

Poissa Kalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • I love my Volvo
Vs: B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä
« Vastaus #3 : 22.10.2013, 19:23:54 »
Millään noilla sun toimepiteillä (nokka, pakoputken räpläys, viskoflekti) ei saa mitään havaittavaa vääntölisää. Fakta on, että pakoputken vaihto paremmin virtaavaan jopa vähentää sitä ns. alavääntöä. Esim uudemmissa autoissa (esim sakemannit) on jopa läpät pakoputkessa, joka sulkee puolet ulostuloputkista alakierroksilla. Avautuvat sit kun painetaan reippaammin kaasua. Tämä siksi että saadaan pienempi pakoputken ulostulo -> virtausnopeus nousee -> vääntö nousee, ja yläkierroksilla kun läpät avataan ni ulostulojen pinta-ala nousee -> virtausvastus laskee -> teho lisääntyy.

Viskoflektin poistolla et saa alakierroksille mitään, korkeintaan rikkonaisella (jumittavalla) viskolla saat muutaman lisähevosen ylärekisteriin.

Nokalla et saa lisää alavääntöä, tuossa on jo "M" nokka, eli laiskin mitä on olemassa, vaihtamalla sen et saa kuin rekisteriä siirrettyä ylemmäs.

Fiksuiten teet (= eniten tehoa per sijoitett raha), kun hommaat samantien B230FT/FK turbokoneen tilalle. Niitä saa muutamalla satasella, ahtimia ja vakio pakosarjoja samalla rahalla ja sit muutama muu nippeli. Sulla on tossa jo varmasti LH2.4 ohjaamassa, eli lohkon alakerta vaihtoon, ahdin rojuineen kiinni ja vähän moottoriohjauksen muokkausta, ni teho nousee 108->135-200hv ja vääntö 150->230-400Nm!

Vapariviriä voi harrastaa, mutta parin satasen budjetilla et saa mitän fiksua aikaan, vaan lisääntyneen kulutuksen ja ehkä mielihyvää. 2-4000e saat sit aikaan vaparina jotain, mut turbotettuna samalla rahalla 3-400hv... onko vapariviri fiksua? :)


No mutta helkkari !  :) Nyt alko kuulostaa hyvältä  ;D

Kuten mainitsin niin olen totaalisen aloittelija näissä hommissa  :D

Tarvii vissiin ruveta kattelee tollasta konetta jostain. Onko antaa vinkkejä että mistä saattais löytyä?

Viskon vaihdolla sähköiseen kuulemma pitäis tulla herkyyttä..? Mene ja tiedä...
Volvo 240 GLT kartano vm. 1990 ja rouvalla Saab 900c vm. 1990

Poissa Kalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • I love my Volvo
Vs: B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä
« Vastaus #4 : 22.10.2013, 19:27:08 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36507.0

Aika hyvä pointti sulla tuossa kieltämättä.

Alan etsiä kunnon myllyä  :D
Volvo 240 GLT kartano vm. 1990 ja rouvalla Saab 900c vm. 1990

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä
« Vastaus #5 : 22.10.2013, 22:31:40 »
Kannattaa ottaa huomioon sellanen juttu että toi sun Volvos on mitä todennäköisimmin vähäpäästöinen? Ei ole mikään paras lähtökohta turbotusprojektille jatkoa ajatellen   ::)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä
« Vastaus #6 : 22.10.2013, 22:44:58 »
Kannattaa ottaa huomioon sellanen juttu että toi sun Volvos on mitä todennäköisimmin vähäpäästöinen? Ei ole mikään paras lähtökohta turbotusprojektille jatkoa ajatellen   ::)

Kannattaa ottaa huomioon sellanen juttu että toi sun Volvos on mitä todennäköisimmin vähäpäästöinen LH2.4? Paras lähtökohta turbotusprojektille jatkoa ajatellen    O0

(siis oikeesti: 940 turbo tonnilla josta ottaa tekniikan. vähäpäästöisyyskriteerit täytetty)


« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 22:47:03 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä
« Vastaus #7 : 23.10.2013, 11:23:52 »
Eihän se "vähäpäästönen" merkintä mitään haittaa jos kone on oikeissa säädöissä. Varmaan tälläkin foorumilla on hemmoja joilla on virittettyjä vähäpäästösiä vekottimia. Jos ei muuta keksi niin hakee päästölapun joltain pieneltä pajalta, niillä on aika konstit  ;) En nyt tarkota et rikosta pitää tehdä, mutta on niitä päästölappuja otettu joskus toisesta autostakin kuulemma.
V70 TDI

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä
« Vastaus #8 : 23.10.2013, 13:02:47 »
Jees, muistelin että noiden vähäpäästöisten virittelyä on aina kammoksuttu  :idiot2: Päteekö tollaisen jälkikäteen laitetun vähäpäästöisen turbokoneen kanssa samat pykälät virittelyjen suhteen? Muistaakseni tässä kohtaa oli jotain ongelmia?  ???
Tässä suora lainaus tuolta faq:sta
"Vähäpäästöisiä virittäessä, pitää muistaa että turbokoneen virittäminen johtaa muutoskatsastukseen, ja ns. käytönaikaiseen päästötestiin, JOS mennään lain kirjaimen mukaan. Eli ns. vtt testi, tai oikeammin saksalainen TüV tekee näitä, ja maksaa tuhansia euroja (lue: EI KANNATA). Vähäpäästöistä vaparikonetta saa virittää, kunhan auton teho/painosuhde ei laske alle 7kg/kw."
Eli kun turbokoneen ottaa vähäpäästöisestä autosta, ei tota kallista päästötestiäkään tarvi tehdä?

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: B200F:ään vääntöä ja muuta pikku viriä
« Vastaus #9 : 03.11.2013, 12:20:59 »
juurikin näin^^ eli "vähäpäästöistä" 230ft:tä  vaan keulille  :pomo:
740 M50B25

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy