Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 -02 etupää kolahtaa

• 21 Vastauksia
  • 15871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rain

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V70 D5 -02 etupää kolahtaa
« : 29.03.2011, 17:21:27 »
Eli kuskin puolelta kolahtaa/naksahtaa liikkeelle lähdössä. Ääni kuuluu parhaiten kylmällä koneella, kun kierroksia on tyhjäkäynnillä enemmän ja kytkin ottaa napakammin. Ratin kääntö linkkuun vasemmalle saattaa olla kytköksissä ääneen. Tähän mennessä tarkastettu: vetarin napapultti, koiranluut, jousen alapään kumit ja tukivarren puslat.
Ääntä ei kuulu ajaessa, jos esim. kaasua löysää ja kiihdyttää, ainoastaan liikkelle lähdössä. Vetari ei äännä pakilla ajettaessa ratti linkussa.

Eli mitähän sitä seuraavaksi? Alapalloa vai vetaria? Onko ajatuksia mitä vielä tutkisi vai suoraan Siniselle suosiolla? Kilometrejä alla 320tkm

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -02 etupää kolahtaa
« Vastaus #1 : 30.03.2011, 04:24:27 »
Itse olen törmännyt kolahteluun joka johtuu vulkanoinnin pettämisestä iskarin yläpään kumiplätyssä. Vian saattaa nähdä kun konepelti auki pumppaa nokkaa alas/ylös ja katsoo iskarin yläpäätä. Jos vulkanointi on pettänyt, liike on suurempi ja iskarin tankoa (missä on mutteri päässä) näkyy enemmän kuin kunnossa olevalla puolella.

Poissa raslak tuuheapää

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 30.03.2011, 10:05:27 »
anna palaa vaan. pitäähän autosta ääniä kuulua!!!!! ei mitään vaarallista. mulla kuuluu silloin tällöin kanssa kolahduksia, mutta mitään ei ole löytynyt. V70 D5 2003  aj.185 000km

Poissa JiiV70

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 30.03.2011, 14:01:31 »
Kuin myös. Vaihdettu lähes kaikki hilppeet eteen mitä voi vain kuvitella ja kolahtelu jatkuu, mutta siihen tottuu.

Puutarhaletkun pätkän virittäminen jousen alimman kierteen ympärille on vielä kokeilematta.
Volvoton

Poissa Mursu

• Grand Luxe Touring
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
« Vastaus #4 : 30.03.2011, 15:32:41 »
ai kysees on siis vika joka korjaantuu sillä että väännät mankkaa kovemmalle  :2funny:

Poissa juse D5

• De Luxe
  • *
  • V70N D5 -03
« Vastaus #5 : 31.03.2011, 00:00:07 »
Mulla kolahteli eka kerralla yläpään kumilätyskän takia joka/jotka vaihdettiin ja toisen kerran ne kierrejousen päällä olevat kumilämpyrät ei ollu paikallaan ja toinen oli kulunut sen verran että vaihtoi toisin päin niin loppui sekin muuten ei kolinoita.

Poissa kalkatin

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 31.03.2011, 08:43:53 »
Minulla -04 v70 2.4d myös kolahteli laitoin jousien alapäähän kumi letkua niin kolinat loppuivat kokonaan.

Poissa Buster

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 31.03.2011, 17:12:52 »
Minulla yläpään kumiläpyskän vulkanoinnin pettäminen aiheutti inhottavat narinan joka ikikisessä kuopassa. Maantienopeuksissa sitä ei kuulunut, mutta taajama-ajossa se häiritsi sen verran, että tuli yläpään kilkkeitä uusittua. Silloin mittarissa oli n. 200tkm.

Poissa Silverfang

• Grand Luxe
  • **
  • EX: S60 2.4i -02
« Vastaus #8 : 15.05.2011, 03:57:02 »
Minulla yläpään kumiläpyskän vulkanoinnin pettäminen aiheutti inhottavat narinan joka ikikisessä kuopassa. Maantienopeuksissa sitä ei kuulunut, mutta taajama-ajossa se häiritsi sen verran, että tuli yläpään kilkkeitä uusittua. Silloin mittarissa oli n. 200tkm.

Ihan sama ongelma, tosin kilometrejä alle puolet vasta. Mitä muuta vaihdoit samalla, teitkö itse vai korjaamolla?

Poissa Buster

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 16.05.2011, 18:16:35 »
Ihan sama ongelma, tosin kilometrejä alle puolet vasta. Mitä muuta vaihdoit samalla, teitkö itse vai korjaamolla?

Ihan ite väänsin pihalla. Vaihdoin samalla uudet iskarit.

Poissa Miguelo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 02.07.2011, 12:34:47 »
Mitenkähän akuutti korjattava tuo yläpään ongelma on? Eli pääseekö ongelma pahenemaan tuosta vielä eli ts. tuleeko tolpan pää konepellistä läpi jossain vaiheessa vai jääkö niiden kolmen pienemmän pultin varaan? Ei raattis pajalle viiä kun kotipuolessa ois osat ja ropauspaikka mut sinne menoa vasta parin viikon päästä.
V70 -04
Z 750 -06

Poissa JiiV70

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 03.07.2011, 09:17:36 »
Mitenkähän akuutti korjattava tuo yläpään ongelma on? Eli pääseekö ongelma pahenemaan tuosta vielä eli ts. tuleeko tolpan pää konepellistä läpi jossain vaiheessa vai jääkö niiden kolmen pienemmän pultin varaan? Ei raattis pajalle viiä kun kotipuolessa ois osat ja ropauspaikka mut sinne menoa vasta parin viikon päästä.

No kunhan ei kovin offroadia anna autolle, niin tuskimpa se pääsee korkkaamaan.

Tosin kukin omalla vastuullaan!  ;)
Volvoton

Poissa Miguelo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 03.07.2011, 11:49:15 »
Juu kyllä hidastetöyssyt saa varmaan ajella melko varovasti ennenku saa korjattua. En tiiä säästääkö sitä tässä väärässä paikassa ku ei ad:lle vie korjattavaks.  ::) No sitte korjataan lisää jos ei kestä...
V70 -04
Z 750 -06

mikkis76

• Vieras
« Vastaus #13 : 09.06.2012, 07:41:45 »
Eli kuskin puolelta kolahtaa/naksahtaa liikkeelle lähdössä. Ääni kuuluu parhaiten kylmällä koneella, kun kierroksia on tyhjäkäynnillä enemmän ja kytkin ottaa napakammin. Ratin kääntö linkkuun vasemmalle saattaa olla kytköksissä ääneen. Tähän mennessä tarkastettu: vetarin napapultti, koiranluut, jousen alapään kumit ja tukivarren puslat.
Ääntä ei kuulu ajaessa, jos esim. kaasua löysää ja kiihdyttää, ainoastaan liikkelle lähdössä. Vetari ei äännä pakilla ajettaessa ratti linkussa.

Eli mitähän sitä seuraavaksi? Alapalloa vai vetaria? Onko ajatuksia mitä vielä tutkisi vai suoraan Siniselle suosiolla? Kilometrejä alla 320tkm

Itse tutkailin eilen omaa autoa ja huomasin että itsellä myös kolisee kuskin puolella selvästi enemmän kun kääntää linkkuun vasemmalle ja lähtee liikkeelle. Mistä voisi johtua? Monessa topikissa tätäkin on jo puitu, mutta mitään ei ole löytynyt. Kaikki puslat, koiranluut ja iskarinyläpää on kunnossa. Mistä kielee tuo että kolisee enemmän kun kääntää linkkuun? Kolisee tosin myös siis töyssyissä, jarrutuksissa yms.

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
« Vastaus #14 : 09.06.2012, 08:58:24 »
Itse tutkailin eilen omaa autoa ja huomasin että itsellä myös kolisee kuskin puolella selvästi enemmän kun kääntää linkkuun vasemmalle ja lähtee liikkeelle. Mistä voisi johtua? Monessa topikissa tätäkin on jo puitu, mutta mitään ei ole löytynyt. Kaikki puslat, koiranluut ja iskarinyläpää on kunnossa. Mistä kielee tuo että kolisee enemmän kun kääntää linkkuun? Kolisee tosin myös siis töyssyissä, jarrutuksissa yms.

Pyörät "linkussa" kun klonksahtelee on ihan eri vika kuin nuo vulkanoinnit. Jousen yläosan kiinnikkeen laakerointi saattaa olla jumiutunut vaikka ehjä muuten onkin. Kiihdyttäessä paino kevenee ja jousi vaihtaa hiukan asentoaan. Siihen voi pelkkä rasvakin auttaa mutta ei sitä oikein pääse sinne laittamaan ilman purkua. Jousen alapäässä oleva letkunpala vaimentaa tuota hiukan. Ei tuo enempää hajoa vaikka ei heti korjaisikaan.

Kulkukoira  Proturbo