Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *värinäpohdinta jatkuu*

  • 50 Vastauksia
  • 14219 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
To do:
- EGR tulppaus
- pumpun ajoitus
 - lohkolämmittimen vaihto ::) (samalla termari ja nesteet)
 - katti tyhjäksi
- 1 din mankka ja sen alle lisämittarit (ahto, voltti, öljynpaine? kolmesta tärkeimmästä otetaan ehdotuksia vastaan!) tai ks. seuraava kohta...
 - voisi tutkia mahdollisuuksia johonkin PC-pohjaiseen, VOL-FCR:n käyttöön perustuvaan lisämittarisysteemiin, nyt kun selvisi, että tässä onkin vuosimallista huolimatta MSA 15.7...
 - evry- ja ahtomodit
 - tehostajan öljyjen vaihto
 - öljypohjan ja -pumpun tiivisteiden vaihto + laakeripukkien pultit uusiksi samalla (kiitos vinkistä paku97!)
 - pienien öljyvuotojen korjaukset
 - laatikon öljyjen vaihto
 - ilmastoinnin korjaus (polttaa sulakkeen jos laittaa päälle)
 - mittaristosta palanut pari merkkivaloa (cruise jos oikein kaaviota tulkitsin ja tracs)
 - takaikkunoiden kalvotus
 - kaikenlaista pientä koristelua mitä nyt mieleen tulee  8)

Tämä lista elää ja päivittyy sitä mukaa kun ilmenee tehtävää tai tulee ideoita... :) Pyrin tekemään jonkinlaista huolto-/puuhastelupäiväkirjaa kaikesta mitä tulee autolle tehtyä.

----

Alkutarinaa:

Paluu Volvon rattiin koitti viimein 27.12.2012, kun joulunvietto huipentui autokauppoihin Helsingissä.



Kyseessä on siis Volvo V70 TDI Automaattivaihtein vuosimallia 1999 (rekisteröity 12/1998), joka on saapunut Suomeen 2004 Pohjois-Saksasta (edellinen rek tunnus PLÖ-alkuinen). Autolla on ajettu nyt (12.1.2014) 402 tkm, mutta kunto on kilometreihin nähden ilahduttavan siisti. Kone ei savuttele ylimääräisiä ja laatikko pelaa, alusta ei kolise ja ajonautinto on taattu. :)

Välillä iloinen, välillä vähän takkuisempi kulku sai kuitenkin kiinnostumaan tutkimaan konetta tarkemmin samalla, kun vaihdettiin koneen ylätuen hela uuteen isukin upouudessa autotallissa - sivuhuomautuksena, onpa kivaa että rakensi sellaisen nyt, kun ei allekirjoittanut asu enää kotipaikkakunnalla.  ::)  Syytin tukkoilusta katalysaattoria, mutta taisin haukkua väärää puuta... Auton yleisilmeestä tuli mielikuva, että se on ollut hyvällä pidolla, mutta seuraava näky sai minut suhtautumaan asiaan hieman varauksellisesti:



Lehtiä ja muuta p*skaa oli koko putsarinkotelon syvä pää täynnä! Jopa niin täynnä, että lehtimuodostelma oli muotoutunut tasalakiseksi ilmanpuhdistinta vasten  :o  Lienee sanomattakin selvää, että tuota ei ole vaihdettu herran vuosiin.

Onneksi mitään muuta katastrofaalista ei löytynyt. Mitä nyt öljypohjan tiiviste hieman vuotanut (menee kyllä vielä tänä vuonna vaihtoon), pientä mehimistä myös venakopan pulttien ympärillä ja huohotussysteemin läpiviennissä. Imuilmaputkeen menevän pikkuletkun nippa oli irronnut, laitoin sikamömmöllä kiinni. Imusarjan päässä oleva nippa oli tukossa, ei ole enää. EGR-venttiili oli melko hurjan näköinen. Puhdistin sen ja löin takaisin toistaiseksi tiivisteineen, mutta öljyp*skasta päätellen tulppaaminen voisi olla ihan hyvä idea, joten leikkasin ohuesta kuparilevystä (koska sellaista sattui olemaan tallin pöydällä) laipan imusarjan ja venttiilin välistä tiivistettä mukaillen... MSA 15.8 vaatinee softamuutoksen jotta vikavalo ei palaisi tuosta (?), siksi jätin toistaiseksi tekemättä. PÄIVITYS: 20.1.2014 sitten selvisi Taavi.H:n suosiollisella avustuksella, että mulla on "välimallin" -99 eli vaikka on VINin mukaan -99, ecuna on MSA 15.7. Ilmankos ei vikavalo syttynyt kun tulppasin EGR:n...

Oli tänä viikonloppuna tarkoitus tehdä paljon enemmän, mutta kummasti sitä aikaa vaan saa kulumaan ihmetellessä kun on ennestään täysin vierasta tekniikkaa käsissä... Mutta mikä ärsyttävintä, koneen ylätuen helan vaihto ei korjannut koneen asentoa.  Toisaalta ei mikään yllätys, aika pehmonen puslahan tuo on ja varmaankin vaan tarkoitettu koneen liikehtimisen rajoittamiseen. Mutta silti. Vaihteisto makaa apurungon päällä (tai siis sen kuminpalan siinä), ja kone on selkeästi myös menosuuntaan kallellaan. Jos joku tietää mikä koneen tuista pitää vaihtaa, otan ilomielin neuvot vastaan! Sitä isoa moottorin etutukikumia epäilen itse, mutta pitääpä vielä yrittää katsoa olisiko se vaihteiston tuki syyllinen. Voihan tuolla kuitenkin ajaa, mitä nyt tyhjäkäynnillä tulee tärinät ohjaamoon, ja ylätuen helan vaihdon mentyä pieleen entistä kovemmin... :-[ PÄIVITYS: Pumpun ajoitus auttoi jonkun verran, nyt ei enää häiritse. Tukikumi-ihmettely siirtyi tulevaisuuteen...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2014, 19:02:13 kirjoittanut eekone »
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #1 : 13.01.2014, 19:48:37 »
Ja tarina jatkuu. Nyt kun on tullut viikonlopun toimenpiteiden jälkeen hieman kilometrejä alle, on ongelmat täsmentyneet.

1. Kirjoitinkin tuossa aiemmin näin:

"Vaihteisto makaa apurungon päällä (tai siis sen kuminpalan siinä), ja kone on selkeästi myös menosuuntaan kallellaan. Jos joku tietää mikä koneen tuista pitää vaihtaa, otan ilomielin neuvot vastaan! Sitä isoa moottorin etutukikumia epäilen itse, mutta pitääpä vielä yrittää katsoa olisiko se vaihteiston tuki syyllinen."

Tämä on nyt kyllä se ehdottomasti akuutein juttu, tärinät on nimittäin pahentuneet! Ja sehän johtuu ehkä myös siitä, että epätietoisena ylätuen helan oikeasta asennosta (koska tietoa/kuvia ei löytynyt, paitsi se väärä tieto...), se meni tietenkin väärin päin eli epäkesko eteenpäin. Helan asennuksen turinat löytyy suorakylkisten FAQista, viimeisin postaukseni. Joten eipä siitä tässä sen enempää kuin että v*tuiksi meni.  :tickedoff:

Koneen etutuen (siis ajosuuntaan katsottuna) kuntoa en oikein saanut selville. Ainakaan ei näyttänyt siltä että se olisi vuotanut mitään (hydraulinen kun on), mutta vaijeri joka sen tuen kiertää pystysuunnassa, näytti siltä että se saattaisi olla melkoisen löysä. Kielisikö kenties tuen liiallisesta painumisesta kasaan?

Vaihteiston tuki näytti ehjältä, mutta koska olen tyhmä :-[ en tutkinut sitä tarkemmin.

Tässä siis tärinän lähde



missä syy?

Kumpikaan epäilemistäni osista ei ole kovin edullinen, mutta vaihteiston tuki olisi vielä vaihdettavissa itse.

Nyt, kun konetta ja autoa on tunkkailtu viikonlopun verran, koneen asento vaikuttaisi myös olevan aavistuksen enemmän kallellaan myös vaihteiston suuntaan eikä pelkästään eteenpäin. Toivottavasti en rikkonut mitään. Voisikohan tämä viitata myös apurungon puslien elämiseen? Alfamerin ohjeen mukaan nostin autoa välillä myös apurungon etupalkin keskeltä - jolloin muuten kone lähestyi hieman oikeaa asentoa, ja se etutukihan on likimain siinä...

-----

2. Moottoriin tuli yläkierroksille aika tavalla lisää potkua. :) Mutta aika paljon saa painaa kaasua ennenkuin mitään tapahtuu... Taidanpa koittaa mitä tapahtuu jos EGR:n hoitelee pois pelistä.

3. Hoksasin että sikaliima millä pistin sen imuputken nipan paikalleen ei ollut SikaFLEXiä, vaan jotain muuta. Valkoista. Noinkohan kestää tuossa... Se letku vissiin liittyy myös jotenkin EGR:ään, voiskohan senkin vaan poistaa?
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #2 : 13.01.2014, 20:20:08 »
EGR:n tulppauksen voi kokeilla huoletta. Kokemusta on. Vikavalonhan se sytyttää mutta jos tulppauksen poistaa niin se sammuu kyllä. Vikakoodi vaan jää muistiin.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #3 : 13.01.2014, 22:10:43 »
Eiköhän sen vaihteiston tukikumin tarkoitus ole vaihteistoa tukeakin, eli ihan oikein, että vaihteisto siihen nojaa ??? Voihan se olla painunut iän myötä kasaan liikaa.
Ylätukikumi ei taida juuri koneen asentoon vaikuttaa, kun auto ei liiku, se vaan estää konetta liikkumasta liikaa kiihdytyksissä. Muutenhan konetta täytyisi kääntää taaksepäin ylätukea vaihtaessa.
Jos moottori eteenpäin nojaa liikaa, niin etummaisesta kumista luonnollisesti vikaa hakisin.
Öljytikun paikasta, kun toisaalla mainitsit, niin onhan sieltä saatettu irroittaa laturia, ilmastoinnin kompuraa, alipainepumppua, tai vaihtaa termaria, jolloin tikun putkea on taivutettu pois tieltä. Omassa sai tikkua kaivaa lipan alta kompuran vaihdon jälkeen.

Hehkumodia harkitsin minäkin viime talvena, mutta kunhan syöttöpumpun ajoitus katsottiin kohdalleen (ja tänä talvena rempattiin pumppu), niin sehän tärähtää käyntiin, kuin palmun alta, vaikka ajoituksen piti olla kohdallaan aiemminkin, mutta ei vaan ollut...
Tärinätkin väheni ja ajotietokone näyttää kukutuksen juuri oikein, kun pumppu on kunnossa
« Viimeksi muokattu: 13.01.2014, 22:47:47 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #4 : 14.01.2014, 08:37:50 »
Eiköhän sen vaihteiston tukikumin tarkoitus ole vaihteistoa tukeakin, eli ihan oikein, että vaihteisto siihen nojaa ??? Voihan se olla painunut iän myötä kasaan liikaa.

Okei, luulin että se kumi on siinä vaan estämässä mahdollisen vaihteiston ja apurungon kontaktin, mutta että sen vaihteiston ei kuuluisi nojata siihen normaalitilanteessa.

Lainaus
Ylätukikumi ei taida juuri koneen asentoon vaikuttaa, kun auto ei liiku, se vaan estää konetta liikkumasta liikaa kiihdytyksissä. Muutenhan konetta täytyisi kääntää taaksepäin ylätukea vaihtaessa.

Totta, tuli havaittua...

Lainaus
Jos moottori eteenpäin nojaa liikaa, niin etummaisesta kumista luonnollisesti vikaa hakisin.
Öljytikun paikasta, kun toisaalla mainitsit, niin onhan sieltä saatettu irroittaa laturia, ilmastoinnin kompuraa, alipainepumppua, tai vaihtaa termaria, jolloin tikun putkea on taivutettu pois tieltä. Omassa sai tikkua kaivaa lipan alta kompuran vaihdon jälkeen.

Hehkumodia harkitsin minäkin viime talvena, mutta kunhan syöttöpumpun ajoitus katsottiin kohdalleen (ja tänä talvena rempattiin pumppu), niin sehän tärähtää käyntiin, kuin palmun alta, vaikka ajoituksen piti olla kohdallaan aiemminkin, mutta ei vaan ollut...
Tärinätkin väheni ja ajotietokone näyttää kukutuksen juuri oikein, kun pumppu on kunnossa

Hmm. Olisikohan siis syytä käydä ensin säädättämässä ajoitus kohdilleen. Nyt kun tuli kunnon pakkaset, kylmäkäynnistys on vähän takkuista ja käynti muutenkin vähän karkeaa. Pumpun hihna on vaihdettu n. 4 tkm sitten, ja ajoitus kuulemma on kohdallaan. Mutta mutta, onkohan katottu riittävällä tarkkuudella.. missähän tuo kannattaa hoitaa että tulee kerralla kuntoon? Volvolla, VW:llä vai dieselpajalla?

Kiitos paljon :)
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #5 : 14.01.2014, 08:47:33 »
Hmm. Olisikohan siis syytä käydä ensin säädättämässä ajoitus kohdilleen. Nyt kun tuli kunnon pakkaset, kylmäkäynnistys on vähän takkuista ja käynti muutenkin vähän karkeaa. Pumpun hihna on vaihdettu n. 4 tkm sitten, ja ajoitus kuulemma on kohdallaan. Mutta mutta, onkohan katottu riittävällä tarkkuudella.. missähän tuo kannattaa hoitaa että tulee kerralla kuntoon? Volvolla, VW:llä vai dieselpajalla?

Kyllä tuon ajoituksen saa kohdalleen mikä tahansa riittävän osaamisen paja, ihan joka kyläsepältä ei välttämättä onnistu. Jollekin dieselpajalle voisi ehkä viedä.

Olikos hehkut tarkistettu? Ja tämän koneen käynti kylmänä on karkeaa, hyväkuntoisen vähemmän karkeaa mutta karkeaa kuitenkin. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #6 : 14.01.2014, 09:15:32 »
Kyllä tuon ajoituksen saa kohdalleen mikä tahansa riittävän osaamisen paja, ihan joka kyläsepältä ei välttämättä onnistu. Jollekin dieselpajalle voisi ehkä viedä.

Olikos hehkut tarkistettu? Ja tämän koneen käynti kylmänä on karkeaa, hyväkuntoisen vähemmän karkeaa mutta karkeaa kuitenkin. :D

Joku pikku nyrkkipaja sen hihnan oli vaihtanut, siksipä epäilen...

Mites nuo hehkut muuten tarkistetaan? Joo on mulla kerran ennen ollu diisseli, mutta eipä tullu sillon aihetta opiskeltua...  :-[
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #7 : 14.01.2014, 09:49:05 »
Minä säädätin Carcomin Miksulla, -27 asteesta, niin kuin sen kuuluisan puun alta. :hello:
Ja hehkuthan ei maksa esm motonetissä n. 10-12e, tais vielä olla boschilaiset.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2014, 09:50:51 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #8 : 14.01.2014, 09:54:11 »
Ja hehkuthan ei maksa esm motonetissä n. 10-12e, tais vielä olla boschilaiset.

Ei välttämättä huonompi idea pistää vaihtoon koko sarja. Bosch-hehkutulppa tosiaan 12,90 kappale motonetissä:

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/26-1855?ajoneuvo=656
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #9 : 14.01.2014, 09:57:53 »
Minä säädätin Carcomin Miksulla, -27 asteesta, niin kuin sen kuuluisan puun alta. :hello:
Ja hehkuthan ei maksa esm motonetissä n. 10-12e, tais vielä olla boschilaiset.

Ei pysty seinäjoelle asti ajeleen kun pitää töissä käydä... Kai Jyväskylässä joku pätevä paja on?

Pistänpä samontein hehkut uusiksi.
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #10 : 14.01.2014, 10:19:29 »
Pistänpä samontein hehkut uusiksi.

:tykkää:

Hehkujen vaihto on vielä aika yksinkertainen operaatio.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #11 : 14.01.2014, 10:27:23 »
Kai Jyväskylässä joku pätevä paja on?

.
Hiomo kantanen
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #12 : 14.01.2014, 10:52:40 »

Hiomo kantanen

Hiton kännykän pieni präntti, piti lukea kahteen kertaan :D

Kiitos vinkistä!
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #13 : 14.01.2014, 15:02:20 »
Noi hehkut on helppo vaihtaa vaikka itse, ei -30ast pakkasessa. Vaatii vain pitkän hylsyn. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #14 : 14.01.2014, 15:12:11 »
Noi hehkut on helppo vaihtaa vaikka itse, ei -30ast pakkasessa. Vaatii vain pitkän hylsyn. :hello:
Olikos se 8mm hylsy?
Jäitä housuun!

 

Ateho  Elekma