Tämän auton edellinen showroom topic poistettiin väärinkäsityksen seurauksena ja ajattelin nyt aloittaa täysin puhtaalta pöydältä.
Palataan vuoden 2012 marraskuun loppuun, jolloin täysi-ikäisyys kolkutteli ovella ja autokuume oli kova. Resepti tähän oli nettiauton ankara selaaminen. Kriteerit olivat seuraavat: Volvo ja bensaturbo. Miksi Volvo? Koska se on hyväksi havaittu automerkki suvussamme jo kolmannessa sukupolvessa ja autolle olisi "omamekaanikko" valmiina isäni muodossa. Bensaturbo siksi, koska isäni ehdotti tätä.
Nettiautosta bongasin tämän kyseisen yksilön, mutta kauppoja pääsisin tekemään vasta vuoden vaihteen jälkeen, jolloin vasta saisin rahoituksen järjestymään. Aina välillä kävin nettiautossa autoa katsomassa ja siellä se sinnikkäästi pysytteli myytävänä.
Viimein koitti täysi-ikäisyys ja isäni soitti myyjälle ja sopi, että tulisimme seuraavana viikonloppuna autoa katsomaan. Perille päästyämme tämä auto kävi tyhjäkäyntiä myyjäliikkeen pihassa. Meidät ohjattiin sisään odottamaan, koska kyseisestä autosta oli eräs asiakas kovasti kauppoja tekemässä. Viiden minuutin kuluttua toimistosta tuli asiakas ulos todeten, että ei voi sitten mitään. Viimein tuli meidän vuoro ja saimme auton avaimet koeajoa varten. Myyjä kertoi, että autossa ei ole huoltokirjaa ollenkaan, mutta kuitteja on vuodelta 2005 lähtien, jolloin auto tuotiin Suomeen Italiasta. Aluksi tutkimme auton tarkasti pihalla, jonka jälkeen lähdimme koeajolle. Autosta ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä ja tässä vaiheessa varmistuin, että tämä auto lähtee mukaamme. Tein myyjän kanssa paperit valmiiksi ja lähdimme kohti kotia.
Seuraavana päivänä auton ostosta huomasimme, että moottori tiputtaa öljyä. Tästä myyjä ei maininnut puolella sanallakaan. Autolla tuli kuitenkin ajettua näin aina huhtikuuhun asti öljyä moottoriin lisäillen, kunnes koitti katsastus. Ennen katsastusta yritimme ottaa päästöjä, mutta emme saaneet niitä ollenkaan kohdalleen, vaikka kaikkemme yritimme. Lopulta päätin, että käytän auton katsastuksessa, vaikka sitten tulisi hylätty, jotta saadaan kaikki mahdolliset viat korjattua. Ja hylättyhän sieltä tuli. Syynä tähän oli muun muassa moottorin öljyvuoto, pakokaasupäästössä oli ainoa kohdallaan HC, takaiskunvaimentimen vaimennusteho oli heikko, suuntamerkkien väri väärä, ajovalojen valoteho heikko, tuulilasin pesunesteen teho heikko ja käsijarru ei pitänyt ollenkaan taakse.
Ensimmäisenä vuorossa oli moottorin öljyvuodon korjaus. Päättelimme öljyn tulevan kampiakselin takapään tiivisteestä, jonka isäni otti töistä mukaan. Aloitimme työt keskiviikkoiltapäivänä kello 17:00 ja apurungon, vetoakselit, vaihteiston, kytkimen ja vauhtipyörän olimme saaneet purettua pois kello 23:00. Ja kaikki tämä vaiva vain todetaksemme, ettei se kampiakselin tiiviste vuotanutkaan.

Ei muuta kuin kasaamaan osat takaisin paikalleen. Valmiita olimme puoli kolmelta yöllä, jolloin aloimme tutkimaan öljyvuotoa. Syyksi paljastui turbon öljynpaluuntiiviste. Lopulta olimme kotona puoli neljältä. Seuraavana aamuna herätys oli kello seitsemältä ja suoraan kuorma-auton ajotunnille. Ihmeen hyvin meni...

Syy miksi emme tehneet tätä remonttia aikaisemmin, tai myöhemmin oli yksinkertaisesti se, ettei ollut aikaa.
Seuraavaksi tuli päästöihin puuttuminen ja selvisi, että katalysaattori on täysin tyhjä. Tähän lääkkeeksi hain paikallisesta pakoputkihuollosta kisakatalysaattorin, joka oli puolet lyhyempi, kuin alkuperäinen. Vilkkujen polttimotkin tuli vaihdettua, sekä uudet suuttimet tuulilasin pesunesteelle. Malliksi tuli MK2 V70 suuttimet. Motonetistä hain takaiskunvaimentimen. Tämä oli tosin turha ostos, koska sieltä oli pettänyt ylätukikumin vulkanoinnit. Uusi tuki paikalleen ja leimalle. Leima tuli paperiin kerrasta ja ainoa huomautus oli vetoakselin suojakumi, joka muka oli rikki. Vaan eipä ollut.
Autolla ajeltua näin aina 2013 marraskuun loppuun, jolloin kävi jotain todella ikävää. Huonot talvirenkaat + oma kokemattomuus aiheuttivat sen, että keula osui kaiteeseen. Eturengas nousi loskan päälle ja alkoi painamaan autoa kohti kaidetta. Samantien painoin kytkimen pohjaan ja aloin ohjaamaan vasemmalle. Tämä aiheutti sen, että takarenkailta katosi pito kokonaan. Tässä kohtaa ei ollut enää mitään tehtävissä, vaan keula osui kaiteeseen, ja siitä pyörähti vastaantulevien kaistalle. Vitutus oli taattu. Tällä hetkellä auto on seisonnassa ja odottaa päätöstä, mitä autolle teen seuraavaksi.
Tässä auto on lähes ostokuntoisena:

Pestynä:

Puskurit rumat metalliritilät vaihdoin alkuperäisiin ja keskelle laitoin R-ritilän ja maskin vaihdoin takaisin alkuperäiseen:





Seuraavaksi tuli maalattua maski. Eihän se aina voi onnistua, eihän?

Tämän jälkeen koitti kesärengaskelit:


Tässä vaiheessa huomasin, että auto hakee paikkaansa koko ajan:

Nelipyöräsuuntaukseen mars!
Tuollainen "rajapyykkikin" tuli saavutettua:

Sisusta:




Seuraavaksi kokeilin nahanhoitoainetta penkkeihin:




Kuskin penkissä tällainen reikä:

Lisää kesäisiä kuvia:






Sitten koitti roikkuvan putken korjaaminen. Tässä vaiheessa huomasin, että autoon on vaihdettu 3,5'' catback.

Lopuksi hieman tietoja autosta:
Moottori: B5204T3
Vaihteisto: M56H
Musta täysnahkasisusta
Automaatti-ilmastointi
Cobran madallusjouset
3,5 tuuman catback
Värikoodi 431 Aqua blue metallic